2006-04-11, 13:26
Medlem
mohnomishes avatar
När vår grabb - som nu är åtta månader - var på halvårskontrollen konstaterades det att han har en s.k. prematur synostos, vilket innebär en för tidig slutning av en av skallbenens suturer (sömmar). Obehandlat leder det till att skallens form blir deformerad, eftersom skallen inte kan expandera som den ska allt eftersom hjärnan växer. Han är redan nu tämligen platt i bakhuvudet då det är där hans slutna sutur löper (från bakre fontanellen och ner mot nacken). Nu ska han opereras för detta om två veckor, och jag+sambo är väl inte speciellt oroade för detta utan vi är övertygade om att allt ska gå bra.

Det vore dock intressant att veta om någon här har ett eget barn, eller vet om något annat barn, som har haft samma diagnos, så man kan jämföra erfarenheter och så. Eftersom ca 1 barn på 2000 drabbas av detta är det väl inte helt osannolikt att någon annan flashbacker har kunskap/erfarenhet av detta. Obs att jag inte är ute efter länkar till medicinska websajter med information, för det har jag massor av redan, utan det är personliga upplevelser jag söker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in