2012-10-24, 19:08
Medlem
youpendiis avatar
Som rubriken lyder, tycker ni det? Jag brukar oftast diskutera detta med mina polare. De har inga som helst tjejkompisar, inte ens någon bekant eller liknande. Utan istället vill de bara ligga med de.

Men blir det inte då att de ser de som objekt? Självklart ska man kunna ragga och ha det trevligt med tjejer, men när man ser alla tjejer som potentiella liggobjekt. Har man inte en taskig kvinnosyn då?

Ett exempel var när min kompis ringde mig. Så här lät det:
Han: Tja vad gör du?
Jag: Sitter och umgås med Lisa du då?
Han: Okej, men skit i henne hur orkar du vara kompisar med alla tjejer?
Jag: Jag uppskattar henne som en vän, inte hennes kropp.

Ett annat exempel är samma kille som totalt ignorerar en tjej han brukar ligga med på fyllan, när hon tex vill hitta på något på dagarna. Ignorerar samtal, sms osv. Då blir det som att han ser henne som någon slags ''spermahink'' om man får vara lite grov. Dock anser jag att hon får skylla sig själv lite då hon alltid släpper till när han ringer henne efter att han har varit ute på krogen.

Nu är det inte så att jag kräver att de ska skaffa 5-10 kvinnliga vänner, men just jargongen hur de pratar om tjejer och att de inte ens kan umgås med någon tjej utan att vilja ligga med de finner jag väldigt märkligt.

Så vad ni säger Flashback? Ordet är fritt!!
Senast redigerad av youpendii 2012-10-24 kl. 19:12.
Citera
2012-10-24, 19:37
Medlem
Denoms avatar
Antagligen får de killar som aldrig haft tjejkompisar en skev kvinnosyn på grund av det. Visst har jag hånglat med någon av dem på fyllan men ligga gör jag med andra tjejer, inte mina vänner.
Citera
2012-10-24, 19:39
Medlem
Zelogaths avatar
Man behöver inte ha en dålig kvinnosyn bara för att man kanske inte har tjejer i sin vän/kompiskrets, däremot så tyder ditt exempel på att dina "manliga" vänner är omogna, och objektifierar tjejerna de ligger med.
De har väl ännu inte lämnat stadiet där man behöver "leka av sig" utan ser tjejerna som en sexuell varelse som man inte behöver bli vän med.

Sedan finns det folk som helt enkelt inte finner det naturligt att ha vänner av det motsatta könet, och det gäller självfallet både tjejer och killar.
Det behöver således inte betyda att man ser ned på det motsatta könet
Citera
2012-10-24, 19:40
Medlem
15minFames avatar
Jag skulle nog säga att det är skev kvinnosyn om man inte kan se dem som människor.
Citera
2012-10-24, 19:50
Medlem
Jag har haft kvinnliga vänner och det var jäkligt svårt. Det är en annan form av vänskap och bra mycket mer komplicerad, särskilt om man är attraherad av respektive.

Jag har å andra sidan aldrig träffat på någon av det motsatta könet som gillar bastu, öl, fiske, jakt och bilar. Så det är ju så klart svårt att säga.
Citera
2012-10-24, 21:08
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youpendii
Som rubriken lyder, tycker ni det? Jag brukar oftast diskutera detta med mina polare. De har inga som helst tjejkompisar, inte ens någon bekant eller liknande. Utan istället vill de bara ligga med de.

Men blir det inte då att de ser de som objekt? Självklart ska man kunna ragga och ha det trevligt med tjejer, men när man ser alla tjejer som potentiella liggobjekt. Har man inte en taskig kvinnosyn då?
Jag menar att det inte behöver betyda att personen har en dålig kvinnosyn. I vissa avseenden är det mycket praktiskt att som man enbart ha vänner av manligt kön.

Till exempel blir det mindre risk för problem när man förr eller senare går in i ett förhållande, då man slipper att ens flickvän tror att man har något på gång med ens tjejkompisar, som man ju är nära eftersom de är ens kompisar. Utöver det har män och kvinnor typiskt sett olika intressen och sätt att umgås, vilket kan försvåra att ha kompisar över könsgränserna.

Sen tror jag att många män har problem med att ha kvinnliga vänner just därför att dessa män är så fokuserade på att det ska försöka liggas så fort en attraktiv tjej kommer in i bilden, att de helt enkelt inte försöker bygga en vänskap - de ser det som ett misslyckande att bli vän med en tjej, eftersom deras agenda var så snäv från början. En annan (delvis överlappande) grupp män är de som vill försöka ligga, men är rädda att bli avvisade och därför försöker bli "vän", men då handlar det ju inte om genuin vänskap utan om något annat.
Senast redigerad av Clayton80 2012-10-24 kl. 21:10.
Citera
2012-10-25, 01:43
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youpendii
Ett annat exempel är samma kille som totalt ignorerar en tjej han brukar ligga med på fyllan, när hon tex vill hitta på något på dagarna. Ignorerar samtal, sms osv. Då blir det som att han ser henne som någon slags ''spermahink'' om man får vara lite grov. Dock anser jag att hon får skylla sig själv lite då hon alltid släpper till när han ringer henne efter att han har varit ute på krogen.

Det är dock så "spermahinkar" fungerar. Han ignorerar hennes samtal och sms medvetet, för han vet förmodligen att om han började intressera sig för hennes vardag och verka angelägen om att umgås med henne så kommer hon inte vara lika lättillgänglig sen.

Till skillnad från nu när han bara tar kontakt när han känner för att sätta på henne. Dvs. han väljer medvetet de tillfällen att ge henne bekräftelse och ser till att dessa tillfällen är just när han vill ha sex, men aldrig annars.

Och uppenbarligen så fungerar det ju. Tills tjejen "wise up" så att säga, men det kan ta alltifrån mellan ett par veckor till flera år.
Citera
2012-10-25, 11:10
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Jag har ingenting emot tjejkompisar.
Men mina erfarenheter säger att killkompisar är så jävla mycket roligare och framför allt lättare att göra med.
Vi killar kan slappna av på ett helt annat sätt med varandra.
Vi kan säga "jävla tjockis" till varandra helt spontant och ingen tar illa upp av det.
När man är med tjejer så måste man liksom mentalt koncentrera sig en gnutta med vad man gör, vad man säger och så vidare.
När jag tänker på det så vet jag fan inte vad jag skulle ha gemensamt med en tjej, vad vi skulle kunna sitta i 4 timmar och diskutera hej vilt om.
Med en killkompis kan man ta upp vilket ämne som helst, senaste dataspelet, politik,nyheter, situationen i Nordkorea, fan vad som helst.
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2012-10-25 kl. 11:13.
Citera
2012-10-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Jag har ingenting emot tjejkompisar.
Men mina erfarenheter säger att killkompisar är så jävla mycket roligare och framför allt lättare att göra med.
Vi killar kan slappna av på ett helt annat sätt med varandra.
Vi kan säga "jävla tjockis" till varandra helt spontant och ingen tar illa upp av det.
När man är med tjejer så måste man liksom mentalt koncentrera sig en gnutta med vad man gör, vad man säger och så vidare.
När jag tänker på det så vet jag fan inte vad jag skulle ha gemensamt med en tjej, vad vi skulle kunna sitta i 4 timmar och diskutera hej vilt om.
Med en killkompis kan man ta upp vilket ämne som helst, senaste dataspelet, politik,nyheter, situationen i Nordkorea, fan vad som helst.

Tror att det är olika beroende på hur du är som person. Jag är kille och kan i många fall känna mig mer avslappnad i kvinnligt sällskap, jag känner inte att tjejer är känsligare för en hård jargong än vad killar är. Tjejer som söker sig till killar för vänskap gör ju det för att de föredrar hur killar beter sig. Väljer du en tjejkompis som har samma intressen (vilket inte är så jäkla omöjligt) så kan ni snacka om vad som helst också.

För övrigt anser jag att det kanske är ett tecken på att man har dålig, eller åtmistone skev, kvinnosyn om man inte kan ha tjejkompisar. Eller så är man djuriskt kåt hela tiden.
Citera
2012-10-25, 18:52
Medlem
LaBoums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Det är dock så "spermahinkar" fungerar. Han ignorerar hennes samtal och sms medvetet, för han vet förmodligen att om han började intressera sig för hennes vardag och verka angelägen om att umgås med henne så kommer hon inte vara lika lättillgänglig sen.

Till skillnad från nu när han bara tar kontakt när han känner för att sätta på henne. Dvs. han väljer medvetet de tillfällen att ge henne bekräftelse och ser till att dessa tillfällen är just när han vill ha sex, men aldrig annars.

Och uppenbarligen så fungerar det ju. Tills tjejen "wise up" så att säga, men det kan ta alltifrån mellan ett par veckor till flera år.
Dåligt beteende, kan ju inte bry sig någonting om tjejen i så fall bara sig själv?
Citera
2012-10-25, 22:08
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaBoum
Dåligt beteende, kan ju inte bry sig någonting om tjejen i så fall bara sig själv?

Tja, beroende på hur det görs så kan man väl åtminstone hävda att beteendet är väldigt oärligt.

Är han dock rättfram med vad saken gäller så kan man inte påstå att beteendet är dåligt.

Vare sig personen ifråga är oärlig eller ej så vet jag dock inte om jag skulle hävda att det måste vara en indikation på skev kvinnosyn för det.
Citera
2024-01-16, 03:07
Medlem
Nej.

Män är otroligt visuella varelser, vi blir kåt av att se en kvinna, inte av att umgås med henne.
Just därför kan de flesta män inte umgås med kvinnor utan att tänka på att knulla henne.
Mannen är en otroligt sexuell varelse och det är helt naturligt att vilja knulla en kvinna bara genom att se hennes utseende.

Jag blev mobbad för atta när jag var mycket liten.
Minns hur jag ifrågasatte mina killkompisar i typ fjärde klass när dom ville umgås med tjejer.
jag fattade verkligen noll för det enda jag ville var ju att knulla med tjejerna, inget mer.

Har varit på nån enstaka fest där det diskuterats kring mäns syn på sex och jag har alltid blivit lika föraktad när jag sagt att jag inte umgås med kvinnor annat än för att knulla.
Jag får helt enkelt inte ut nåt av att umgås med en kvinna.
Inte för att jag är jättesocial i män heller, men med män kan man ha gemensamma intressen och fatta varandras jargong samt att man inte vill knulla sin manliga kompis.

Många män blir helt annorlunda när det är en kvinna med i bekantskapen vilket jag tycker är fel.

I gymnasiet hade jag oturen att hamna i en klass med 4 killar och 14 tjejer.
Tyvär fick jag byta skola efter nån månad eftersom jag inte kunde umgås och vara social med tjejerna i klassen och det blev inte så roligt i längden när det blev dålig stämning pga att jag inte var en social och pratglad bögjävel.
Senast redigerad av kryptonitmannen 2024-01-16 kl. 03:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in