Citat:
Ursprungligen postat av youpendii
Som rubriken lyder, tycker ni det? Jag brukar oftast diskutera detta med mina polare. De har inga som helst tjejkompisar, inte ens någon bekant eller liknande. Utan istället vill de bara ligga med de.
Men blir det inte då att de ser de som objekt? Självklart ska man kunna ragga och ha det trevligt med tjejer, men när man ser alla tjejer som potentiella liggobjekt. Har man inte en taskig kvinnosyn då?
Jag menar att det inte behöver betyda att personen har en dålig kvinnosyn. I vissa avseenden är det mycket praktiskt att som man enbart ha vänner av manligt kön.
Till exempel blir det mindre risk för problem när man förr eller senare går in i ett förhållande, då man slipper att ens flickvän tror att man har något på gång med ens tjejkompisar, som man ju är nära eftersom de är ens kompisar. Utöver det har män och kvinnor typiskt sett olika intressen och sätt att umgås, vilket kan försvåra att ha kompisar över könsgränserna.
Sen tror jag att många män har problem med att ha kvinnliga vänner just därför att dessa män är så fokuserade på att det ska försöka liggas så fort en attraktiv tjej kommer in i bilden, att de helt enkelt inte försöker bygga en vänskap - de ser det som ett misslyckande att bli vän med en tjej, eftersom deras agenda var så snäv från början. En annan (delvis överlappande) grupp män är de som vill försöka ligga, men är rädda att bli avvisade och därför försöker bli "vän", men då handlar det ju inte om genuin vänskap utan om något annat.