2012-10-16, 06:37
Medlem
I vilket fall så undrar jag om det är lagligt att filma henne under en lektion?*

Ja, det är lagligt att filma, dock lär inte skolans ordningsregler tillåta det, pga säkerhet, upphovsrätt och allmänt hyfs.

Kan det klassas som om det är störning av lektion om man filmar lite diskret med sin mobil ifrån sin bänk?*

Ja, det klassas som en störning av utbildningen om du filmar utan tillstånd.

Om hon ber att ta bort telefonen, kan jag vägra och fortsätta att filma?*

Nej, en tillrättavisning från en lärare är exakt lika mycket värt som från en polis, båda agerar myndighet.

Måste jag ta bort videon ifrån min mobil om hon ber mig?*

Nej

Och skolans ordningsregler är bara just för att gå på skolan va? Inga konsekvenser som har med polis att göra?*

Självklart kan polisen kopplas in, och det kommer den att göra beroende på hur du använder mobilen.

Hur stor är chansen att bli avstängd utan att ha en varning innan och med bra betyg?*

För busar som dig, ganska stor.
Citera
2012-10-16, 08:04
Medlem
Det du har postat och citerat stödjer ju inte din uppfattning methos, det är ju bara det att du inte klara av att läsa texter och förstå innehållet. Återigen så kan inte en kamera på skolgården uppfattas som skadlig eller farlig. Börjar personal på skolan omhänderta kameror så blir det något som faller under straffansvar. Möjligtvis kan personalen klara sig med ursäkten att de inte förstod bättre och få straffeftergift, och det verkar ju onekligen vara enkelt att få medhåll för att lärare på grundskolans lägre årsklasser har stora utbildningsbehov. Det är ju klarlagt i flera utredningar att det inte är elevmassans skarpaste hjärnor som söker dessa utbildningar på högskolorna och universiteten.
Citera
2012-10-16, 10:37
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

SÅ nu ska vi ta död på lite hobbyjurister....

"Rektorn och lärarna får ta ifrån en elev ett föremål om det används så att
det stör utbildningen eller riskerar att skada någon i skolan eller i
fritidshemmet.

När det gäller föremål som stör är det hur föremålet används som är
grunden för omhändertagandet.
En mobiltelefon är till exempel i regel inte
störande om den är avstängd men om eleven hanterar den på något annat
sätt så att undervisningen försvåras så stör den utbildningen och kan
omhändertas. Vad gäller föremål som i sig är farliga, till exempel knivar,
fyrverkerier eller kemikalier, spelar det ingen roll hur de används. De kan
alltid omhändertas.
Bestämmelsen gäller inte bara i klassrummet utan också föremål som
används eller påträffas i entreér, korridorer och uppehållsrum.
Men det
måste vara klart vem föremålet tillhör, vilket kan vara svårt när det hittas i
allmänna utrymmen."

http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.148960!/Menu/article/attachment/Trygghet%20o%20studiero%20120301.pdf

Jag litar mer på skolverkets jurister än FBs hobbyjurister.

Det är en myndighet vi hållet på med, inte en hobbyverksamhet.

Skolverkets jurister har helt rätt, det är du som igenom i princip hela tråden har haft fel.
Tråden handlar om huruvida filmning är tillåten, svaret är generellt JA.

Vad har lärares rätt att omhänderta störande saker med det att göra?
Citera
2012-10-16, 11:21
Medlem
Jag tackar för svaren. Anledningen till att jag eventuellt skulle filma är att flera klasser har pratat med rektorn, och ingenting händer. Kanske svårt att bevisa när han inte är med på lektioner, men med film blir det konkret.
Citera
2012-10-16, 12:00
Medlem
Citat:
SÅ nu ska vi ta död på lite hobbyjurister....

Till skillnad från dig, menar du?

Citat:
"Rektorn och lärarna får ta ifrån en elev ett föremål om det används så att
det stör utbildningen eller riskerar att skada någon i skolan eller i
fritidshemmet.
När det gäller föremål som stör är det hur föremålet används som är
grunden för omhändertagandet.
En mobiltelefon är till exempel i regel inte
störande om den är avstängd men om eleven hanterar den på något annat
sätt så att undervisningen försvåras så stör den utbildningen och kan
omhändertas. Vad gäller föremål som i sig är farliga, till exempel knivar,
fyrverkerier eller kemikalier, spelar det ingen roll hur de används. De kan
alltid omhändertas.

Som scheele sade, det krävs att vissa rekvisist, dvs. krav, är uppfyllda för att ta ifrån honom mobilen. Precis detta skriver skolverket i det du citerade.

Citat:
Bestämmelsen gäller inte bara i klassrummet utan också föremål som
används eller påträffas i entreér, korridorer och uppehållsrum.
Men det
måste vara klart vem föremålet tillhör, vilket kan vara svårt när det hittas i
allmänna utrymmen."

Som alla redan försökt säga dig, krävs att det stör undervisningen. Om man stör undervisningen genom att filma i en korridor så får man omhänderta egendomen, ja. Ingen har väl sagt något annat.

Citat:
Jag litar mer på skolverkets jurister än FBs hobbyjurister.

Ja, och hobbyjuristerna har hela tiden skrivit precis det skolverket skrev ovan. Har du svårt att förstå skriven text?

Citat:
Det är en myndighet vi hållet på med, inte en hobbyverksamhet.

Kan inte hålla med mer och hoppas därför innerligt att du inte är praktiserande lärare eller i övrigt anställd inom skolväsendet.
Citera
2012-10-16, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Till skillnad från dig, menar du?

Som scheele sade, det krävs att vissa rekvisist, dvs. krav, är uppfyllda för att ta ifrån honom mobilen. Precis detta skriver skolverket i det du citerade.

Som alla redan försökt säga dig, krävs att det stör undervisningen. Om man stör undervisningen genom att filma i en korridor så får man omhänderta egendomen, ja. Ingen har väl sagt något annat.

Ja, och hobbyjuristerna har hela tiden skrivit precis det skolverket skrev ovan. Har du svårt att förstå skriven text?

Kan inte hålla med mer och hoppas därför innerligt att du inte är praktiserande lärare eller i övrigt anställd inom skolväsendet.

Finns det något i skolverkets text du inte förstår?

Det står " stör UTBILDNING" inte undervisning. Man brukar inte ha undervisning i uppehållsrum och korridorer.....

Bryter man mot skolans ordningsregler så stör man utbildningen, men det har väl ni hobbyjurister också svårt att förstå?

Eller menar du att man får ha knivar, pistoler, bengaler, sprayburkar, narkotika, alkohol etc på sig såvida man inte stör lektionen?

Nu är det som sådant att de flesta skolor har fotoförbud i sina ordningsregler och det gäller inom hela skolområdet.
Citera
2012-10-16, 21:29
Medlem
Utbildning bedrivs inte på skolgårdet, eller snarast väldigt sällan, och då inte på raster. Samma sak gäller även korridorer och uppehållsrum. Skall någonting beslagtas under dessa premisse, då måste det vara ett farligt föremål. Sedan är det en viss skillnad mellan pistoler och knivar mot mobiler och kameror, något som tom du måste förstå Methos?

Den som konsekvent uppvisar problem att förstå skolverkets texter är faktiskt du dessutom, så det blir rätt magstarkt när du börjar slänga dig med ord som hobbyjurister och i nästa andetag slänger upp en text som du sedan inte kan tolka. Men jag vet att du känner starkt för att ha sista ordet i alla trådar om skollagen, så jag lämnar set vid detta.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in