2012-05-14, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatchet
Du kan väl ta och läsa mitt svar en gång till innan du uttalar dig.

Jag skrev att det inte var brottsligt. Den inställningen vidhåller jag tills någon kan påvisa på vilket sätt gärningen "att filma med sin telefon eller med en kamera i skolan" utgör brott.

Jag har tidigare skrivit att om man bryter mot skolans regler kan det bli disciplinära konsekvenser.
Knappast avstängning för det TS gjorde med hänvisning till proportionalitetskravet i 5 kap 6 § tredje stycket skollagen, men väl kvarsittning eller dylikt jämte 5 kap 8 § skollagen.

För övrigt framgår det i skollagen 5 kap 15 § att en elev inte får stängas av längre än en vecka i de obligatoriska skolformerna. Jag är ingen mästare på den nya skollagen så berätta gärna var det står att man kan bli avstängd i två veckor.

Det du missat är att bara för att någonting är "strängeligen förbjudet" innebär det inte att det nödvändigtvis också är straffbart. Skollagen innehåller en del disciplinära åtgärder för barnen som säkert i vissa fall kan liknas vid straff men de utgör inte brott enligt den svenska definitionen i BrB 1 kap. 1 § (EKMR-diskussioner med hänvisning till Zolothukin får vi ta i en ny tråd).

Ja läsa kan du ju iaf inte:

15 § Ett beslut enligt 14 § får innebära avstängning endast under den tid som behövs för en skyndsam utredning av vilka andra åtgärder som kan behövas.

En elev får inte stängas av för en längre tidsperiod än en vecka och inte heller vid fler tillfällen än två gånger per kalenderhalvår.

Dvs, det är fullt lagligt att ta ett beslut om 1 veckas avstängning och sedan ta ett till beslut om 1 veckas avstängning direkt inpå.
För alla som inte är 0 år gammal så är 1+1=2.
Citera
2012-05-14, 20:03
Medlem
Det måste framgå av skolans ordningsregler att filming och ljudupptagning är förbjudet, rektor kan inte "ad hoc" hitta på egna ordningsregler eftersom. De flesta skolor saknar detta inskrivet i ordningsreglerna.
Citera
2012-05-14, 20:27
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja läsa kan du ju iaf inte:

15 § Ett beslut enligt 14 § får innebära avstängning endast under den tid som behövs för en skyndsam utredning av vilka andra åtgärder som kan behövas.

En elev får inte stängas av för en längre tidsperiod än en vecka och inte heller vid fler tillfällen än två gånger per kalenderhalvår.

Dvs, det är fullt lagligt att ta ett beslut om 1 veckas avstängning och sedan ta ett till beslut om 1 veckas avstängning direkt inpå.
För alla som inte är 0 år gammal så är 1+1=2.

Återigen får jag ta och fråga dig var det brottsliga är, som du så tydligt påstod och kritiserade i mitt första inlägg.
Att en elev bara kan stängas av i en vecka var fel påstått av dig men bara en ursäktlig petitess som du lika gärna hade kunnat låta vara.

Men om du nu ger upp huvudfrågan kan jag väl ta och slå hål på dig ordentligt åtminstone. Det ger mig visst nöje om inte annat.

Det står i lagen att en elev inte får stängas av för en längre tidsperiod än en vecka.
Då är det inte ok att direkt stänga av eleven en vecka till på grund av samma händelse som innan. Det, om något, kan jämställas med att döma en brottslig för ett brott till 3 månader och sen direkt igen efter 3 månader anse att 3 månader till nog behövs. Där pratar vi problem med EKMR.

Läser du Prop. 2009/10:165 sida 328 framgår motiven till att avstängning ska ske i högst en vecka

"Regeringen anser att en elev i de obligatoriska skolformerna ska kunna stängas av från utbildningen i högst en vecka, om det är nödvändigt med hänsyn till övriga elevers trygghet och studiero och tidigare åtgärder inte varit verkningsfulla, eller det finns andra särskilda skäl med hänsyn till elevens beteende. Andra särskilda skäl kan t.ex. vara att eleven vid ett enstaka tillfälle betett sig så kvalificerat olämpligt att en avstängning är nödvändig. I sakens natur ligger att denna bestämmelse ska tillämpas med stor restriktivitet. Andra åtgärder för att komma tillrätta med elevens uppträdande ska dessutom ha visat sig otillräckliga. Avstängning är således en yttersta åtgärd för sådana fall då andra åtgärder har prövats men inte fått avsedd effekt."

Det finns i lagen inget utrymmer för mer än en vecka. Dessutom ska först andra åtgärder ha visat sig vara otillräckliga.
Att bryta mot skolans interna fotoförbud är knappast något som leder till en avstängning med tanke på den proportionalitetsprincip jag tidigare hänvisade till.

Att det skulle vara fullt lagligt att ta ett nytt beslut direkt därpå är något du tagit ur luften och den rektor som tar det beslutet kan räkna med erinran.

Edit: Noterbart är att i gamla skollagen (före 2010) fanns ingen möjlighet alls mig veterligen att stänga av en elev i grundskolan. Det talar också för att det är en åtgärd som ska användas mycket restriktivt.
Senast redigerad av hatchet 2012-05-14 kl. 20:30.
Citera
2012-05-14, 20:39
Medlem

Hmm undra hur långt du flög in i det rum du slog in en uppe dörr till...

Vi pratar inte om allmänt filmning, vi pratar filmning i kränkande syfte.
Och ja, det är straffbart att kränka någon enligt BrB.
Med den nya fotoförbudslagen så blir det tom olagligt att filma i kränkande syfte.
Citera
2012-05-14, 20:49
Medlem
hatchets avatar
Citat:

Hmm undra hur långt du flög in i det rum du slog in en uppe dörr till...

Vi pratar inte om allmänt filmning, vi pratar filmning i kränkande syfte.
Och ja, det är straffbart att kränka någon enligt BrB.
Med den nya fotoförbudslagen så blir det tom olagligt att filma i kränkande syfte.

Nu får du sluta med dåliga förolämpningar och börja argumentera det juridiska istället.
Läser man dina och mina svar framgår det nog vem som slog vad på spiken och vem som mest slog sig.

Du inbjuds återigen att svara på min fråga.
På vilket sätt utgör "att filma med sin telefon eller med en kamera i skolan" brott.

Du hänvisar till brottsbalken, men du får nog vara lite mer precis än så. Dessutom var du bergsäker på att just skolmiljö gjorde det olagligt. Det får du gärna förklara.

Du kan ta en kamera och jaga efter någo på ett mycket kränkande sätt. Det torde vara ofredande vare sig det är i skolan eller på gatan utanför eller i ditt eget hem.

Du kan ta en kamera och slå någon i huvudet med, det är misshandel i både skolan och på gatan osv.

Det har inget med skolmiljön att göra.

En eventuell framtida fotoförbudslag har knappast något att göra med den sakfråga vi diskuterar och som du ganska kraftigt och otrevligt (men utan någon källa eller annat stöd) påstår att jag har fel om.
Kan du inte bara erkänna nu att jag har rätt som oftast och du har fel som vanligt.
Citera
2012-05-14, 22:48
Medlem
Den här artikeln är rätt så intressant i sammanhanget, som lärare ska man ta det ganska lungt med övertolkningar om vad som får göras och inte. Att vräka ur sig att det är strängt förbjudet för elever att filma är ju inte sant, läget är juridiskt i en gråzon. Jag skulle då inte vilja åka dit för egenmäktigt förfarande.
http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2011/09/19/smygfilmade-larare-laggs-ut-pa-youtube
Citera
2012-05-15, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Den här artikeln är rätt så intressant i sammanhanget, som lärare ska man ta det ganska lungt med övertolkningar om vad som får göras och inte. Att vräka ur sig att det är strängt förbjudet för elever att filma är ju inte sant, läget är juridiskt i en gråzon. Jag skulle då inte vilja åka dit för egenmäktigt förfarande.
http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2011/09/19/smygfilmade-larare-laggs-ut-pa-youtube

du åker inte dit för egenmäktigt förfarande då du har skollagen på din sida. Du får ta vad du vill från eleverna och det gäller mobiltelefoner också.
Citera
2012-05-15, 07:58
Medlem
Citat:
du åker inte dit för egenmäktigt förfarande då du har skollagen på din sida. Du får ta vad du vill från eleverna och det gäller mobiltelefoner också.
Det är ju just det du inte har, är min poäng. Det vet både du och jag att lärare har inte rätt att springa och konfiskera mobiltelefoner utan att vissa rekvisit är uppfyllda. Att eleverna filmar i uppehållsrum eller liknande är inte tillräckligt.

Du gör helt enkelt en tolkning av paragraferna som inte håller vid rättegång. Detta medför att så länge som saken inte prövas rättsligt så kommer konskevenserna bara sluta med att eleverna anser att du är värsta ärkemongot till lärare som gått i skolan, men gör dig inga illusioner om att en domstol kommer att klappa dig på axeln om du har konfiskerat en mobiltelefon bara för att en elev filmat. Då måste du ljuga ihop några övriga omständigheter om att det var ett pågående övergrepp eller liknande om du ska klara dig.
Citera
2012-05-15, 09:27
Medlem
hatchets avatar
Citat:

Det du tycks missa är att skollagen inte bara är ett ord man kan slänga ur sig för att vinna en diskussion. Du måste också visa på, på vilket sätt skollagen ger dig de rättigheter du hävdar att lärare har.

Ja rektor eller lärare får omhänderta föremål. kraven är att föremålet är störande för utbildningen eller kan utgöra en fara för säkerheten i denna, se 5 kap 22 § skollag.
I yttersta fall ska läraren kunna påvisa skälen för detta för t.ex. JO när denne frågar om skälen för ett omhändertagande.

Ett proportionalitetskrav gäller och det ska en del till för att läraren ska få lov att omhänderta egendomen, se prop. 2009/10:165 s. 323. Det är knappast något som får ske godtyckligt.

Tar läraren någonting under en lektion ska det normalt lämnas tillbaka när lektionen är slut. Läraren kan omhänderta saken längre men då ska det upprättas skriftlig dokumentation över beslaget, varje gång (se 24 §).

I TS fall skedde detta mellan undervisningstillfällena. Därför har lärare/rektor att visa på hur filmande på rasten är störande för utbildningen eller utgör en fara för säkerheten i utbildningen.
I annat fall får något omhändertagande av mobiltelefoner inte ske.

Skulle TS filma på ett störande sätt under en lektion är det ganska självklart att läraren direkt kan be att få telefonen och sen förvara den på katedern. Nu sker det på rasten. Då ställs nog rimligtvis kraven något högre med avseende på lärares och rektors rätt att omhänderta egendom. Dock inte sagt att filmande på rasten inte kan vara störande för utbildningen, bara att det inte är lika självklart.
Citera
2012-10-16, 00:43
Medlem
Hej, sökte lite på detta ämne och tycker att denna tråden passar in ganska bra.
Jag går tredje året på gymnasiet och vi har såklart fått några nya lärare denna terminen. En av dessa beter sig väldigt underligt och några i klassen känner sig lite kränkta. Det handlar bla om att hon kallar oss saker som inte direkt känns bra om man säger så.*
I vilket fall så undrar jag om det är lagligt att filma henne under en lektion?*

Känns som om det kan vara bra att veta, om något mer extremt skulle hända under terminen, vilket inte känns helt omöjligt.
Eftersom att det är gymnasiet så kanske inte samma regler gäller som på grundskolan tänkte jag?*
Kan det klassas som om det är störning av lektion om man filmar lite diskret med sin mobil ifrån sin bänk?*
Om hon ber att ta bort telefonen, kan jag vägra och fortsätta att filma?*
Måste jag ta bort videon ifrån min mobil om hon ber mig?*
Och skolans ordningsregler är bara just för att gå på skolan va? Inga konsekvenser som har med polis att göra?*
Hur stor är chansen att bli avstängd utan att ha en varning innan och med bra betyg?*

Är väldigt tacksam om jag skulle kunna få svar på mina funderingar. *
Citera
2012-10-16, 02:38
Medlem
skyddsjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zisid
Hej, sökte lite på detta ämne och tycker att denna tråden passar in ganska bra.
Jag går tredje året på gymnasiet och vi har såklart fått några nya lärare denna terminen. En av dessa beter sig väldigt underligt och några i klassen känner sig lite kränkta. Det handlar bla om att hon kallar oss saker som inte direkt känns bra om man säger så.*
I vilket fall så undrar jag om det är lagligt att filma henne under en lektion?*

Känns som om det kan vara bra att veta, om något mer extremt skulle hända under terminen, vilket inte känns helt omöjligt.
Eftersom att det är gymnasiet så kanske inte samma regler gäller som på grundskolan tänkte jag?*
Kan det klassas som om det är störning av lektion om man filmar lite diskret med sin mobil ifrån sin bänk?*
Om hon ber att ta bort telefonen, kan jag vägra och fortsätta att filma?*
Måste jag ta bort videon ifrån min mobil om hon ber mig?*
Och skolans ordningsregler är bara just för att gå på skolan va? Inga konsekvenser som har med polis att göra?*
Hur stor är chansen att bli avstängd utan att ha en varning innan och med bra betyg?*

Är väldigt tacksam om jag skulle kunna få svar på mina funderingar. *

Det är inte olagligt att filma i skolan.

Om hon ber dig ta bort telefonen är det uppenbarligen störande. Om det stör undervisningen eller är ofredande, så ska du sluta filma. Hon kan annars beslagta telefonen. Du behöver inte ta bort videon från din mobil om hon ber dig.

De lokala ordningsreglerna har inget med polis att göra (dock kan du ju vara så pass störande att det anses vara ofredande = ett brott, vilket polis kan ha med att göra). Chansen att bli avstängd är lika med noll.

Går det för övrigt inte bara att prata med rektorn om att läraren uttalar sig "kränkande"? Det är ett jävla ofog med alla mobiltelefoner och filmande och skit, som ungarna sysslar med nu för tiden. Sköt er istället och låt det bli en läxa, att alla lärare inte stryker er medhårs.
Citera
2012-10-16, 06:33
Medlem

SÅ nu ska vi ta död på lite hobbyjurister....

"Rektorn och lärarna får ta ifrån en elev ett föremål om det används så att
det stör utbildningen eller riskerar att skada någon i skolan eller i
fritidshemmet.

När det gäller föremål som stör är det hur föremålet används som är
grunden för omhändertagandet.
En mobiltelefon är till exempel i regel inte
störande om den är avstängd men om eleven hanterar den på något annat
sätt så att undervisningen försvåras så stör den utbildningen och kan
omhändertas. Vad gäller föremål som i sig är farliga, till exempel knivar,
fyrverkerier eller kemikalier, spelar det ingen roll hur de används. De kan
alltid omhändertas.
Bestämmelsen gäller inte bara i klassrummet utan också föremål som
används eller påträffas i entreér, korridorer och uppehållsrum.
Men det
måste vara klart vem föremålet tillhör, vilket kan vara svårt när det hittas i
allmänna utrymmen."

http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.148960!/Menu/article/attachment/Trygghet%20o%20studiero%20120301.pdf

Jag litar mer på skolverkets jurister än FBs hobbyjurister.

Det är en myndighet vi hållet på med, inte en hobbyverksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in