• 2
  • 3
2012-09-24, 16:34
Medlem
Ogdoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Kan garantera dig att, om du har mjäll, så finns det en uppsjö av mycket bättre produkter. Nu är jag inte frisör, men har en vän som är och det är hon som sponsrar mig med produkter, så där har man lite tur, men hon talar alltid om vad skillnaderna är mellan "frisör-schampo" och "matbutiks-schampo". Finns något i just sådana schampon som inte är speciellt bra för håret.

Det måste vara det där sulfatet då, är väl en av anledningen till varför det löddrar så mycket. "Frisör-schampo" löddrar inte lika mycket va? Som sagt det måste ju finnas en anledning till varför en flaska kostar 100 kr mer, jag tvivlar på att märket enbart kostar så mycket och tror innehållet spelar STOR roll i det sammanhanget.
Citera
2012-09-26, 02:49
Medlem
OffWorldColoniess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogdoo
Tack för det tipset! Kan mycket väl vara anledningen i mitt fall, jag använder Head & shoulders ungefär 3 gånger i veckan.

Enligt länken står det
"Dåliga sulfater:
Sodium Lauryl sulfate
Soduim Laureth Sulfate"

Och mitt H&S har såklart dessa två som längst upp på innehållsförteckningen. Jag ska sluta med det omedelbart. Jag hittade en flaska TRESemmé schampo som är lite kvar och ska testa med den till det tar slut. Den hade bara en sulfat som ingrediens "Sodium ammonic sulfate" tror jag det hette.

Som balsam har jag just nu Schwarzkopf Gliss balsam (ska innehålla 0% silikon). Vet inte om det är något med balsam som detta som gör det sämre än de dyrare man ska kolla efter? Jag tycker det har fungerat bra iallfall, men jag tror som sagt den största boven är att byta ut mitt nuvarande schampo och kanske göra en inpackning i veckan.

Du sade också att jag borde klippa bort det slitna håret för att märka skillnad? Går det inte reparera det på någåt sätt i annan användning av schampo och balsam/inpackning?

Varsågod, kul att man kan hjälpa någon med all värdelös information man har lagrad i hjärnan.
Det slitna håret går nog inte att rädda. Är det bara topparna som är slitna? Då är det värt att klippa av några cm.

En annan hårinpackning som du kan göra hemma: Naturell youghurt, honung, äggula och olivolja.
Jag har inga exakta mått, men du kan gå på känsla. Glöm inte att först schamponera sen skölja av.
Citera
2012-10-05, 12:50
Medlem
Tommy GUNS balsam Leave-in
som du låter vara kvar på hårtopparna och där det behövs
är verkligen överlägset allt annat jag provat
men var de säljs får man söka på nätet!

Det är dessutom det enda medlet som inte stinker som tvättmedel som de flesta andra gör!!

Citera
2012-10-05, 15:52
Medlem
Ronilles avatar
Säger bara Marocooan oil. Helt fantastiskt för håret. Finns även i schampoo och balsam för den som behöver.
Citera
2012-10-06, 02:43
Medlem
Pröva No-poo, där menar dem att schampo förstör den naturliga balansen i håret och gör så att det torkar ut, kolla upp det iaf
Citera
2012-10-08, 12:15
Medlem
PrincesseTamTams avatar
- Trippa till frisören!
Vill du ha ett fräscht hår finns det inga genvägar. Det som är slitet och förstört i topparna går inte att rädda. Be din frisör klippa bort skiten, ett hår som är slitet på längderna kommer aldrig att se fräscht ut. Ta hand om håret efteråt - om du inte ska göra något särskilt, strunta för guds skull i alla varma stylingverktyg som fön & plattång. Måste du föna och platta, se till att du använder riktigt bra värmeskyddande produkter i ett blött hår! Min favoritprodukt som är bra för allt egentligen (glans, värmeskydd, osv) är Biosilks silk therapy. Rekommenderas!

- Köp schampo, balsam och inpackning anpassat för ditt hår.
Vet du inte vilken hårtyp du har brukar en bra regel vara att köpa produkter för torrt/slitet hår som tillför massor av fukt. Använd balsam efter varje gång du använt schampo, schampo innehåller massa ämnen som torkar ut hårstråna för att få bort rester av produkter och fetter. Balsam gör håret mjukare och enklare att reda ut som du säkert vet, men detta betyder ju också att risken för att håret går av när du borstar det är mindre. Använd en inpackning som du låter verka 10-15 minuter 2-3 gånger i veckan beroende på hur slitet ditt hår är. Det kan vara värt att investera i en lite dyrare variant, det ger oftast bättre resultat. Jag brukar använda Redkens extreme rescue-variant. Glöm inte att alltid skölja ur schampo, balsam och inpackning med kallt vatten, det stänger hårstrånas fjäll och stimulerar hårbotten.

- Färga aldrig håret hemma.
Hårfärgerna som finns tillgängliga i din vanliga ICA-affär innehåller oftast mer onödiga grejer som förstör håret än vad hårfärgen hos frisören gör. Ja, det är dyrare att gå till frisören, men ditt hår kommer att må hundra gånger bättre. Kom ihåg att frisörer är proffs och vet exakt vad som kommer att passa dina färger och ditt hår.

- Borsta aldrig ett blött hår.
Det säger sig självt - hårstråna är skörare när håret är blött och går av lättare. Glöm inte heller att inte sova med uppsatt hår - måste du ha det uppsatt, ha det i en eller två flätor för att undvika slitage på "mitten" av håret. Den bästa skademinimeringen kommer genom att se till att slitaget hamnar så långt ner på längderna som möjligt och undvika slitage mitt på skallen.

Lycka till!
Citera
2012-10-15, 21:14
Medlem
Ogdoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincesseTamTam
- Trippa till frisören!
Vill du ha ett fräscht hår finns det inga genvägar. Det som är slitet och förstört i topparna går inte att rädda. Be din frisör klippa bort skiten, ett hår som är slitet på längderna kommer aldrig att se fräscht ut. Ta hand om håret efteråt - om du inte ska göra något särskilt, strunta för guds skull i alla varma stylingverktyg som fön & plattång. Måste du föna och platta, se till att du använder riktigt bra värmeskyddande produkter i ett blött hår! Min favoritprodukt som är bra för allt egentligen (glans, värmeskydd, osv) är Biosilks silk therapy. Rekommenderas!

- Köp schampo, balsam och inpackning anpassat för ditt hår.
Vet du inte vilken hårtyp du har brukar en bra regel vara att köpa produkter för torrt/slitet hår som tillför massor av fukt. Använd balsam efter varje gång du använt schampo, schampo innehåller massa ämnen som torkar ut hårstråna för att få bort rester av produkter och fetter. Balsam gör håret mjukare och enklare att reda ut som du säkert vet, men detta betyder ju också att risken för att håret går av när du borstar det är mindre. Använd en inpackning som du låter verka 10-15 minuter 2-3 gånger i veckan beroende på hur slitet ditt hår är. Det kan vara värt att investera i en lite dyrare variant, det ger oftast bättre resultat. Jag brukar använda Redkens extreme rescue-variant. Glöm inte att alltid skölja ur schampo, balsam och inpackning med kallt vatten, det stänger hårstrånas fjäll och stimulerar hårbotten.

- Färga aldrig håret hemma.
Hårfärgerna som finns tillgängliga i din vanliga ICA-affär innehåller oftast mer onödiga grejer som förstör håret än vad hårfärgen hos frisören gör. Ja, det är dyrare att gå till frisören, men ditt hår kommer att må hundra gånger bättre. Kom ihåg att frisörer är proffs och vet exakt vad som kommer att passa dina färger och ditt hår.

- Borsta aldrig ett blött hår.
Det säger sig självt - hårstråna är skörare när håret är blött och går av lättare. Glöm inte heller att inte sova med uppsatt hår - måste du ha det uppsatt, ha det i en eller två flätor för att undvika slitage på "mitten" av håret. Den bästa skademinimeringen kommer genom att se till att slitaget hamnar så långt ner på längderna som möjligt och undvika slitage mitt på skallen.

Lycka till!

Åh tusen tack för ditt svar!
Jag ska till frisören på Torsdag och det är ett dyrt ställe som klipper både herrar och damer, så jag litar på att de verkligen vet vad för schampo jag ska ha till mitt hår. Det får kosta vad det vill, jag skiter i pengar så länge jag har ett vårdat yttre! Behöver jag ens nämna att jag inte vill ha ämnen som "Sodium Lauryl Sulfate" eller "Sodium Laureth Sulfate" i mitt schampo? Vad jag har fattat det som så ska de bara finnas i "Mataffärs" schampo. Just nu har jag ju tyvärr utsatt mitt hår för H&S och dylikt som har dessa två ämnen som top 3 på Innehållet. Vad jag har fattat det som skadar dessa b la håret och att "dyrare" schampo inte har dessa kemikalier i sig. Jag kan ha fel, men jag litar mer på att schampo som frisören säljer 3x dyrare också behandlar håret skonsammare!.

Råden om att bara platta och föna när det är nödvändigt följer jag ganska så bra nu. Ska jag göra det använder jag Lanza's värmeskydd, en blå sprayflaska som även verkar ge lite stelhetskänsla (som hårspray fast inte lika hårt) när håret torkar. Jag gör detta såklart innan håret är torrt.

Som kompliment till schampo använder jag conditioner (samma sak som balsam?) från Schwarzkopf, tycker det funkar bra hittills, men vet inte om det också innehåller skitämne som är skadligt för håret. Jag är iaf mån om att inte gno i conditioner i hårbottnen.
Inpackning har jag aldrig testat, antar att det går att köpa hos frisören också? Detta ska i EFTER schampo och conditioner/balsam tvätten? En annan sak som jag inte visste var att jag ska skölja ur det med kallt vatten xD. ALLTID duschat i varm-vatten, kanske också är varför håret blir så slitet.

Angående färgen att den man köper på ICA är ännu en sak jag inte visste eftersom jag til 90% alltid färgat det hemma (förutom en gång hos frissan då jag bytte från mörkbrunt till brun och gjorde blonda slingor på det). Kan inte säga att jag är förvånad att de frissan har är bättre för håret och att man kan lita på att få rätt behandling, men är verkligen 900kr ett rimligt pris för enkel färgning? Det är vad de tar hos min frisör, 420 kr för en klippning med, och jag är en kille.. Det gör ibland ont i plånboken vill jag lova xD

En annan fråga som hör mer till hårfärg: Är det komplicerat att lägga i mörkbrun färg i botten av ett blont-slingat hår om man ser till att man vill behålla den "looken" utan att utväxten skulle synas för mycket på kort tid? Jag är naturligt "vanligt" brun och med täta blonda slingar brukar detta ta lång tid innan utväxten syns allt för väl. Tycker det skapar en fin kontrast med den ljusbruna och blonda.

Skulle det då bli mycket svårare med utväxt om man då har i mörkbrun "highlight" eller vad man kallar det? Passar det ens till Medellångt hår? Helblond och Hel-mörkbrun har jag varit, men tanken på att jag ser utväxt efter redan 4 veckor och ska avstå från att färga med ICA-färg i fortsättningen är inte en särskilt lockande tanke.

http://i789.photobucket.com/albums/y...r/IMG_0733.jpg
http://i789.photobucket.com/albums/y...r/IMG_0730.jpg

Detta är väl det närmsta jag kan komma min idé till mellanlångt hår. Vill gärna höra mer om det, är väldigt oerfaren när det gäller lite komplicerade färgningar .

Nu när jag tänker efter kanske det eknomiska och långvarigaste valet är att fortsätta köra med täta-blonda slingor, om det inte finns någon metod som ger lite mer djup i färgtoningen mellan det blonda utan en alltför tidig och uppenbar utväxt.

Hår är verkligen en vetenskap som jag försöker förstå mig på. Synd att det ska vara "tabu" för en kille att vara hår-intresserad som inte är frisör, det är ju så lätt att bli kallad bög för det minsta lilla man berör något som anses höra till feminimitet

Tusen tack för all hjälp, och nu får jag förhoppningsvis två flugor i en smäll i mina frågor. Annars skit i sista frågan, den är inte lika viktig som med rätt val av schampo, conditioner, hårinpackning osv.
Senast redigerad av Ogdoo 2012-10-15 kl. 21:25.
Citera
2012-10-16, 17:28
Medlem
PrincesseTamTams avatar
Sulfater kan finnas även i "frisörschampon", men fråga din frisör efter sulfatfria. Finns inte det har L'oréal bra budgetvarianter för omkring en hundring, finns på bl. a. Kicks. http://www.kicks.se/loreal-paris/har...Xk7NDM2OTczNzQ

Conditioner är samma sak som balsam, ja. Använd gärna schampo, balsam och inpackning från samma märke för bästa resultat. Huruvida det är skadligt eller inte för håret råder det delade meningar om och jag lägger inga värderingar där, men jag kan garantera dig att det är bättre att använda balsam än att inte göra det.

900 kronor är absolut ett rimligt pris för en färgning, det känns väldigt "normalt". De flesta frisörer tar betalt efter antal milliliter färg som går åt och därför kostar det mer att färga ett långt än ett kort hår.

Huruvida det är komplicerat eller inte kan jag inte svara på, men om du vill spara pengar och spara på hårkvalitén skulle jag göra så att jag färgade hela håret så nära min naturliga färg som möjligt, för att slippa utväxt helt och hållet! Lycka till!
Citera
2012-10-16, 19:48
Medlem
Ogdoos avatar
Citat:
Sulfater kan finnas även i "frisörschampon", men fråga din frisör efter sulfatfria. Finns inte det har L'oréal bra budgetvarianter för omkring en hundring, finns på bl. a. Kicks. http://www.kicks.se/loreal-paris/har...Xk7NDM2OTczNzQ

Conditioner är samma sak som balsam, ja. Använd gärna schampo, balsam och inpackning från samma märke för bästa resultat. Huruvida det är skadligt eller inte för håret råder det delade meningar om och jag lägger inga värderingar där, men jag kan garantera dig att det är bättre att använda balsam än att inte göra det.

900 kronor är absolut ett rimligt pris för en färgning, det känns väldigt "normalt". De flesta frisörer tar betalt efter antal milliliter färg som går åt och därför kostar det mer att färga ett långt än ett kort hår.

Huruvida det är komplicerat eller inte kan jag inte svara på, men om du vill spara pengar och spara på hårkvalitén skulle jag göra så att jag färgade hela håret så nära min naturliga färg som möjligt, för att slippa utväxt helt och hållet! Lycka till!

Tack för svaren ! Så sulfater är det enda man ska undvika för att få ett schampo som är bra för håret? I vilket fall lär ju min frisör veta vad jag frågar efter om jag ber om ett sulfat-fritt schampo. Räcker med att säga att jag kört med H&S o liknande fram tills nu.

Ja jag tycker faktiskt som du när det gäller färgning, det som sliter minst och kostar minst är att ha en långvarig färgning som t ex slingor. Det har funkat bra i långa perioder och smälter in bra med min naturliga hårfärg. Just nu har jag gått med slingor sedan början på April och hunnit klippa mig 2 gånger sedan dess, och visserligen ser man att slingorna börjar försvinna, men hur hade då en helfärgning sett ut efter denna långa tiden? xD. Så 900 kr för en färgning som håller i ett halvår om man inte är för kinkig tycker jag är rimligt. Men det är alltså inte en tanke på att göra slingor hemma med något man kan köpa i butik med tanke på hur det sliter jämfört med frisörens färg, har jag fattat detta rätt?
Citera
2012-10-16, 20:18
Medlem
PrincesseTamTams avatar
Jag personligen använder schampo med sulfater i och jag skulle säga att jag har en riktigt bra hårkvalité iallafall, det är mer en smaksak i mina ögon.

En helfärgning hade inte sett särskilt fräscht ut efter ett halvår tror jag. Det skiljer sig ju lite åt från person till person, jag själv är blond och blonderar utväxten samt tonar både utväxt och längderna var åttonde vecka, och det är på gränsen.

Den största skillnaden mellan att färga hemma och hos frisören skulle jag säga framför allt är blekningsmedlet man använder. Hos frisören finns det oftast fyra olika "styrkor" på blonderingen, och frisören anpassar styrkan efter kundens hårkvalité och ursprungliga färg. Färgerna du köper på ICA har bara en styrka på färgen, och är man inte proffs är det svårt att avgöra hur länge slingmedlet skall verka för att ditt hår ska palla det. Dessutom gör de flesta frisörer slingor med folie och inte med hätta, vilket ger ett snyggare och jämnare resultat.
Citera
2012-10-16, 21:32
Medlem
Ogdoos avatar
Citat:
Jag personligen använder schampo med sulfater i och jag skulle säga att jag har en riktigt bra hårkvalité iallafall, det är mer en smaksak i mina ögon.

En helfärgning hade inte sett särskilt fräscht ut efter ett halvår tror jag. Det skiljer sig ju lite åt från person till person, jag själv är blond och blonderar utväxten samt tonar både utväxt och längderna var åttonde vecka, och det är på gränsen.

Den största skillnaden mellan att färga hemma och hos frisören skulle jag säga framför allt är blekningsmedlet man använder. Hos frisören finns det oftast fyra olika "styrkor" på blonderingen, och frisören anpassar styrkan efter kundens hårkvalité och ursprungliga färg. Färgerna du köper på ICA har bara en styrka på färgen, och är man inte proffs är det svårt att avgöra hur länge slingmedlet skall verka för att ditt hår ska palla det. Dessutom gör de flesta frisörer slingor med folie och inte med hätta, vilket ger ett snyggare och jämnare resultat.

Nej så därför tror jag att jag ska fortsätta med slingor, jag trivs inte riktigt i mina naturliga färg och vill ha lite ljusare inslag i håret. Så alltså är det väl investerade pengar hos frissan att göra slingor ifall man inte har någon som är väldigt kunnig inom ämnet.

Jag är övertygad om att jag kommer få bättre hårkvalité av att följa många av givna råd, därefter tror jag schampot kan ha sin del att påverka också men inte varit den enda anledningen till varför jag fått slitet och torrt hår på sistone.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in