Citat:
Ursprungligen postat av PrincesseTamTam
- Trippa till frisören!
Vill du ha ett fräscht hår finns det inga genvägar. Det som är slitet och förstört i topparna går inte att rädda. Be din frisör klippa bort skiten, ett hår som är slitet på längderna kommer aldrig att se fräscht ut. Ta hand om håret efteråt - om du inte ska göra något särskilt, strunta för guds skull i alla varma stylingverktyg som fön & plattång. Måste du föna och platta, se till att du använder riktigt bra värmeskyddande produkter i ett blött hår! Min favoritprodukt som är bra för allt egentligen (glans, värmeskydd, osv) är Biosilks silk therapy. Rekommenderas!
- Köp schampo, balsam och inpackning anpassat för ditt hår.
Vet du inte vilken hårtyp du har brukar en bra regel vara att köpa produkter för torrt/slitet hår som tillför massor av fukt. Använd balsam efter varje gång du använt schampo, schampo innehåller massa ämnen som torkar ut hårstråna för att få bort rester av produkter och fetter. Balsam gör håret mjukare och enklare att reda ut som du säkert vet, men detta betyder ju också att risken för att håret går av när du borstar det är mindre. Använd en inpackning som du låter verka 10-15 minuter 2-3 gånger i veckan beroende på hur slitet ditt hår är. Det kan vara värt att investera i en lite dyrare variant, det ger oftast bättre resultat. Jag brukar använda Redkens extreme rescue-variant. Glöm inte att alltid skölja ur schampo, balsam och inpackning med kallt vatten, det stänger hårstrånas fjäll och stimulerar hårbotten.
- Färga aldrig håret hemma.
Hårfärgerna som finns tillgängliga i din vanliga ICA-affär innehåller oftast mer onödiga grejer som förstör håret än vad hårfärgen hos frisören gör. Ja, det är dyrare att gå till frisören, men ditt hår kommer att må hundra gånger bättre. Kom ihåg att frisörer är proffs och vet exakt vad som kommer att passa dina färger och ditt hår.
- Borsta aldrig ett blött hår.
Det säger sig självt - hårstråna är skörare när håret är blött och går av lättare. Glöm inte heller att inte sova med uppsatt hår - måste du ha det uppsatt, ha det i en eller två flätor för att undvika slitage på "mitten" av håret. Den bästa skademinimeringen kommer genom att se till att slitaget hamnar så långt ner på längderna som möjligt och undvika slitage mitt på skallen.
Lycka till!
Åh tusen tack för ditt svar!
Jag ska till frisören på Torsdag och det är ett dyrt ställe som klipper både herrar och damer, så jag litar på att de verkligen vet vad för schampo jag ska ha till mitt hår. Det får kosta vad det vill, jag skiter i pengar så länge jag har ett vårdat yttre! Behöver jag ens nämna att jag inte vill ha ämnen som "Sodium Lauryl Sulfate" eller "Sodium Laureth Sulfate" i mitt schampo? Vad jag har fattat det som så ska de bara finnas i "Mataffärs" schampo. Just nu har jag ju tyvärr utsatt mitt hår för H&S och dylikt som har dessa två ämnen som top 3 på Innehållet. Vad jag har fattat det som skadar dessa b la håret och att "dyrare" schampo inte har dessa kemikalier i sig. Jag kan ha fel, men jag litar mer på att schampo som frisören säljer 3x dyrare också behandlar håret skonsammare!.
Råden om att bara platta och föna när det är nödvändigt följer jag ganska så bra nu. Ska jag göra det använder jag Lanza's värmeskydd, en blå sprayflaska som även verkar ge lite stelhetskänsla (som hårspray fast inte lika hårt) när håret torkar. Jag gör detta såklart innan håret är torrt.
Som kompliment till schampo använder jag conditioner (samma sak som balsam?) från Schwarzkopf, tycker det funkar bra hittills, men vet inte om det också innehåller skitämne som är skadligt för håret. Jag är iaf mån om att inte gno i conditioner i hårbottnen.
Inpackning har jag aldrig testat, antar att det går att köpa hos frisören också? Detta ska i EFTER schampo och conditioner/balsam tvätten? En annan sak som jag inte visste var att jag ska skölja ur det med kallt vatten xD. ALLTID duschat i varm-vatten, kanske också är varför håret blir så slitet.
Angående färgen att den man köper på ICA är ännu en sak jag inte visste eftersom jag til 90% alltid färgat det hemma (förutom en gång hos frissan då jag bytte från mörkbrunt till brun och gjorde blonda slingor på det). Kan inte säga att jag är förvånad att de frissan har är bättre för håret och att man kan lita på att få rätt behandling, men är verkligen 900kr ett rimligt pris för enkel färgning? Det är vad de tar hos min frisör, 420 kr för en klippning med, och jag är en kille.. Det gör ibland ont i plånboken vill jag lova xD
En annan fråga som hör mer till hårfärg: Är det komplicerat att lägga i mörkbrun färg i botten av ett blont-slingat hår om man ser till att man vill behålla den "looken" utan att utväxten skulle synas för mycket på kort tid? Jag är naturligt "vanligt" brun och med täta blonda slingar brukar detta ta lång tid innan utväxten syns allt för väl. Tycker det skapar en fin kontrast med den ljusbruna och blonda.
Skulle det då bli mycket svårare med utväxt om man då har i mörkbrun "highlight" eller vad man kallar det? Passar det ens till Medellångt hår? Helblond och Hel-mörkbrun har jag varit, men tanken på att jag ser utväxt efter redan 4 veckor och ska avstå från att färga med ICA-färg i fortsättningen är inte en särskilt lockande tanke.
http://i789.photobucket.com/albums/y...r/IMG_0733.jpg
http://i789.photobucket.com/albums/y...r/IMG_0730.jpg
Detta är väl det närmsta jag kan komma min idé till mellanlångt hår. Vill gärna höra mer om det, är väldigt oerfaren när det gäller lite komplicerade färgningar

.
Nu när jag tänker efter kanske det eknomiska och långvarigaste valet är att fortsätta köra med täta-blonda slingor, om det inte finns någon metod som ger lite mer djup i färgtoningen mellan det blonda utan en alltför tidig och uppenbar utväxt.
Hår är verkligen en vetenskap som jag försöker förstå mig på. Synd att det ska vara "tabu" för en kille att vara hår-intresserad som inte är frisör, det är ju så lätt att bli kallad bög för det minsta lilla man berör något som anses höra till feminimitet
Tusen tack för all hjälp, och nu får jag förhoppningsvis två flugor i en smäll i mina frågor. Annars skit i sista frågan, den är inte lika viktig som med rätt val av schampo, conditioner, hårinpackning osv.