2012-10-14, 22:20
Medlem
namgrebs avatar
Det övergår mitt förstånd hur man kan posta i denna tråd och missa moderatormeddelandet!

Off-topic och trams raderat med varningar utdelade.

Nu börjar jag bli förbannad!

/MOD
Citera
2012-10-14, 22:25
Medlem
Spy-Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -IamTheWalrus-
Jag satt som vanligt en dag och runkade på chatroulette.
Du kanske borde skaffa något mer vettigt att göra?
Citat:
Borde jag anmäla?
Ja. Brottet är utpressning och är så pass allvarligt att åklagaren har en del tvångsåtgärder att ta till. Bland annat att spåra IP-adress. Bilden kommer inte komma ut från polis och åklagare eftersom den med största sannolikhet kommer att sekretessbeläggas av åklagaren och domstolen. Däremot kommer det antagligen att förevisas domstolens ledamöter och du kommer bli tvungen att sitta där i rättegången. Straffet för personen blir troligen villkorlig dom och böter samt skadestånd till dig.

En del här har påstått att du skulle ha gjort dig skyldig till något brottsligt. Vad Chatroulettes egna regler säger är totalt ointressant i sammanhanget. Däremot får man enligt svensk rätt inte visa sin nakenhet eller sexuella handlingar hur som helst. Om du visar upp dig själv på det sättet utan att du blivit ombedd så skulle det kunna utgöra sexuellt ofredande. Jag menar dock att i det här fallet så är det av sådan art att jag tror att åklagaren skulle lägga ner ett sådant ärende.
Senast redigerad av Spy-X 2012-10-14 kl. 22:28.
Citera
2012-10-14, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
TS du kan vara lugn, det finna en facebook-länk som tar dig till den profilen som är inloggad på datorn, dock kan bara du se den. Du är lurad, spela med dock och ta reda på vem det är.

Fast TS påstår ju att personen kontaktat honom på facebook...
Citera
2012-10-14, 23:53
Medlem
SLEnejtacks avatar
Polisen kommer inte göra något. Lika bra att ta lagen i egna händer.
Citera
2012-10-14, 23:53
Medlem
Gerkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spy-X
Du kanske borde skaffa något mer vettigt att göra?
Ja. Brottet är utpressning och är så pass allvarligt att åklagaren har en del tvångsåtgärder att ta till. Bland annat att spåra IP-adress. Bilden kommer inte komma ut från polis och åklagare eftersom den med största sannolikhet kommer att sekretessbeläggas av åklagaren och domstolen. Däremot kommer det antagligen att förevisas domstolens ledamöter och du kommer bli tvungen att sitta där i rättegången. Straffet för personen blir troligen villkorlig dom och böter samt skadestånd till dig.

En del här har påstått att du skulle ha gjort dig skyldig till något brottsligt. Vad Chatroulettes egna regler säger är totalt ointressant i sammanhanget. Däremot får man enligt svensk rätt inte visa sin nakenhet eller sexuella handlingar hur som helst. Om du visar upp dig själv på det sättet utan att du blivit ombedd så skulle det kunna utgöra sexuellt ofredande. Jag menar dock att i det här fallet så är det av sådan art att jag tror att åklagaren skulle lägga ner ett sådant ärende.

Du har rätt. Folk skriver att det är olagligt att blotta ballen i camen, det tror jag dock inte att det är pga av detta: http://www.dn.se/nyheter/sverige/blo...-intagit-natet

Kriminalinspektör Jörgen Lindeberg på Rikskriminalpolisen säger:
– Det är bara att koppla upp sig på en chattroulett så har man efter 20 sekunder någon i bild som sitter och onanerar. Jag skulle gissa att var tredje person på chattrouletter gör det. Men frågan är om det egentligen är sexuellt ofredande, säger Lindeberg.
Citera
2012-10-14, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Jo det är olagligt att offentligt göra det. Står klart och tydligt på sidan!
OM du nu gjort detta kan du dessutom få en polisanmälan på dig och tro mig det blir mer än 5000:- du får betala ut då.
Nu kan jag halka in på OT:

Men man sitter väl ganska säker ifall om man screenshotar sekvensen via TOR?
Då är man väl immun från Farbror blå?
Citera
2012-10-15, 00:02
Bannlyst
Citat:
Jag satt som vanligt en dag och runkade på chatroulette. Problemet är att någon som njöt av att se mitt don också tog en skärmbild av mig där man ser hela ansiktet + donet. Denna någon har nu lyckats hitta mig på facebook. Hen skickade bilden till mig där hen också skrev att hen ska ha 5000 spänn för att inte skicka bilden till mina kontakter. Detta måste ju vara olagligt antar jag. Hur ska jag lösa situationen. Jag vill ju inte att mina polare ska se mig och mitt don men jag vill ju heller inte betala 5000 för att slippa det. Borde jag anmäla?
Anmäl, tror att det är det enda du kan göra vid det här laget
Fast sen så är väl frågan ifall om snuten kommer ha ditt fall som prio 1 eller ej?

Hoppas för guds skull att du inte slutar som Amanda Todd :P
Citera
2012-10-15, 00:20
Medlem
Meeeeezt90s avatar
Nej anmäl inte. Inaktivera kontot, gå under "jorden" 1 månad typ så har hen glömt dig. Hen har säkert fler offer som utpressas samtidigt
Citera
2012-10-15, 11:29
Medlem
Citat:
Jag satt som vanligt en dag och runkade på chatroulette. Problemet är att någon som njöt av att se mitt don också tog en skärmbild av mig där man ser hela ansiktet + donet. Denna någon har nu lyckats hitta mig på facebook. Hen skickade bilden till mig där hen också skrev att hen ska ha 5000 spänn för att inte skicka bilden till mina kontakter. Detta måste ju vara olagligt antar jag. Hur ska jag lösa situationen. Jag vill ju inte att mina polare ska se mig och mitt don men jag vill ju heller inte betala 5000 för att slippa det. Borde jag anmäla?
Varför försöker du inte övertyga personen om att det inte är du på bilden som hen har printat? Det är nog ditt bästa alternativ, sedan avslutar du PM:et till hen med att säga "Och jag skulle uppskatta om du inte kontakter mig för sådant här någonsin igen, ta reda på rätt info och rätt personen innan du peker ut någon" - Det här är väl det bästa du kan göra just nu. Självklart kan du starta en rättegång mot hen, men jag är övertygad om att kostnaderna för en sådan hade blivit mycket dyrare än vad det hade blivit med en vit hederlig lögn om att du inte alls känner till personen på bilden och att det inte är du.
Citera
2012-10-15, 14:16
Medlem
Vet inte om någon tagit upp det , men framgår det inte från chattroullettets almäna regler och bestämmelser om det är tillåtet eller inte att mastrubera i bild?
Om det inte står att det är förbjudet så är du ju safe.

sedan är ju frågan om du vill bli uthängd som en runkpelle eller inte.
Citera
2012-10-15, 15:13
Medlem
wrickelss avatar
Skulle inte förvåna mig ifall du fått den länken till dig, via chatten, den länken som cirkulerade runt för några år sedan, som länkade till ens egna facebook.
Snacka om att du blivit ägd då.
Citera
2012-10-15, 16:21
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Gör en anmälan, det skulle jag gjort direkt för annars kommer h*n att fortsätta försöka klämma folk på pengar, som en annan användare skrev så är ditt brott (om det nu ens är ett brott) i jämförelse med utpressarens väldigt litet så du har allt att vinna. Skulle nu utpressaren börja sprida dina bilder bland dina vänner så får du skriva runt och berätta som det är alt. att någon photoshoppat dig för att idka utpressning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in