2010-09-30, 00:29
Medlem
Gures avatar
Tjena!

Har länge funderat på att köpa en så kallad gryningsklocka som avger ljus, och som ska hjälpa en att vakna på morgonen. Behövs då jag är väldigt morgontrött...speciellt under vintern
Jag hittade en lampa från Sunrise systems som heter sunrise system 320 http://www.coolstuff.se/Sunrise_System_320 Den lyser med 10 000 lux som starkast, alltså som en solig sommardag. Det är denna jag varit mest inne på, men efter ha läst otaliga reviews där folk har tyckt att den varit plastig, ingen valuta för pengarna osv. överväger jag nu något annat.

Har någon här inne testat wake-up lighten?

Jag kom och tänka på philips wake-up light. Men det som är negativt med den är att den bara avger 300 lux (den modellen jag såg), alltså betydligt mindre än sunrise. Och det är ju, som jag ser det, alltid bra med ljus såhär mot vintertider. http://www.webhallen.com/hushall/90074-philips_wake-up_light_hf3475_-_300_lux

Vad tycker ni? Vilken är mest värd ett inköp?
Citera
2010-09-30, 00:36
Medlem
Legen-darys avatar
Låg och tänkte på detta härom natten när jag försökte komma på en BILLIG idé om hur jag ska vakna lättast på morgonen, kan tillägga att jag har kopplat in mina stereohögtalare till alarmet och jag kan ibland försova mig fast det är party på rummet. Då kom jag på idén att ställa en stark lampa vid sängen och rikta den mot kudden och koppla in den till en timer, borde ju bli samma effekt och mycket billigare?!
Citera
2010-09-30, 10:12
Moderator
rotadents avatar
Jag har en Wake-up light här hemma som jag köpte i julklapp till min sambo för några år sen. Den ser inte ut som den du länkade till eftersom den vi har är den första som kom. Hon använder den hur som helst på vintrarna och påstår att den hjälper henne att vakna lättare och vara piggare när hon går upp. Jag vaknar inte själv av den, men den står ju på hennes sida också förstås. Ett plus är åtminstone att den är jäkligt trevlig att ha som mysbelysning på kvällarna...

Apropå en lampa med timer så lär det inte funka lika bra. Grejen med wake-up light ska ju vara att man sover lättare och lättare medan den sakta växer i ljusstyrka. Sen om skillnaden är stor nog att motivera prisskillnaden låter jag vara osagt
Citera
2010-09-30, 10:25
Medlem
spajdamans avatar
Köp köp köp.
Min bästa julklapp någonsin. Har haft min Philips nu i snart två år och jag kan inte nog förklara hur skönt det är att slippa vakna till någon obskyr larmsignal. Jag vaknar alltid av lampan.
Den börjar lysa en halvtimme innan alarmet går av, så ökar den ljusstyrkan successivt till den nivå man valt. När den är nära max är det i princip helt ljust i rummet.
Skulle man inte vakna av ljuset så går alarmet av som vanligt. (Med fågelkvitter för min del )

Tillägg: Det är exakt en sådan här jag har: http://www.pixmania.se/se/se/5454400/art/philips/wake-up-light-hf3480-01.html
Citera
2010-09-30, 12:34
Medlem
anekis avatar
Även jag kör Philips wakeup-light. Otroligt vettigt. Du kommer inte märka det första natten, men när man ser tillbaka på all tid så har jag inte vaknat otrevligt på flera månader nu. Dessutom behöver jag bara en viskning vad gäller volymen på väckningen, förr behövde jag väldigt höga signaler.
Citera
2010-09-30, 16:22
Medlem
Gures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spajdaman
Köp köp köp.
Min bästa julklapp någonsin. Har haft min Philips nu i snart två år och jag kan inte nog förklara hur skönt det är att slippa vakna till någon obskyr larmsignal. Jag vaknar alltid av lampan.
Den börjar lysa en halvtimme innan alarmet går av, så ökar den ljusstyrkan successivt till den nivå man valt. När den är nära max är det i princip helt ljust i rummet.
Skulle man inte vakna av ljuset så går alarmet av som vanligt. (Med fågelkvitter för min del )

Tillägg: Det är exakt en sådan här jag har: http://www.pixmania.se/se/se/5454400/art/philips/wake-up-light-hf3480-01.html
Skönt att höra att folk är nöjda med den! Den är ju inte så fasligt dyr (inte över 2000 iaf) heller Det enda som jag oroar mig över är att ljuset inte är tillräckligt starkt. Fågelkvitter/vågbrus är helt klart ett stort plus!

Citat:
Ursprungligen postat av aneki
Även jag kör Philips wakeup-light. Otroligt vettigt. Du kommer inte märka det första natten, men när man ser tillbaka på all tid så har jag inte vaknat otrevligt på flera månader nu. Dessutom behöver jag bara en viskning vad gäller volymen på väckningen, förr behövde jag väldigt höga signaler.
Nice! Har du samma modell som spajdaman, eller kör du med den äldre modellen?
Citera
2010-10-02, 17:16
Medlem
anekis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gure
Skönt att höra att folk är nöjda med den! Den är ju inte så fasligt dyr (inte över 2000 iaf) heller Det enda som jag oroar mig över är att ljuset inte är tillräckligt starkt. Fågelkvitter/vågbrus är helt klart ett stort plus!

Nice! Har du samma modell som spajdaman, eller kör du med den äldre modellen?

Jag har likadan som spajdaman, dvs. den nyare modellen. Du får även tänka på att vi snackar ljus från ett mörkt rum där dina ögon vant sig vid att det är just mörkt. Jag har nog min på 50% av ljusstyrkan och den lyser upp ordentligt.
Citera
2012-10-08, 21:21
Medlem
Bumpar den här tråden!

Tänker köpa en sådan här Wake up light, och har samma funderingar som TS. Är väldigt morgontrött. Funderar mellan 10 000 lux lampan och 250 lux lampan. Skillnaden är ju väldigt stor, räcker verkligen 250 lux för en riktigt morgontrött person?

Edit: Finns även en som heter Bodyclock http://www.nordiclightcare.com/ljusbehandling/elite.asp någon som provat?
Senast redigerad av gus100 2012-10-08 kl. 21:25.
Citera
2017-04-27, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gus100
Bumpar den här tråden!

Tänker köpa en sådan här Wake up light, och har samma funderingar som TS. Är väldigt morgontrött. Funderar mellan 10 000 lux lampan och 250 lux lampan. Skillnaden är ju väldigt stor, räcker verkligen 250 lux för en riktigt morgontrött person?

Edit: Finns även en som heter Bodyclock http://www.nordiclightcare.com/ljusbehandling/elite.asp någon som provat?

Sidan verkar inte finnas längre.
Själv har jag en billigare variant som heter Sunrize alarm clock.
Kan dock inte rekommendera den. Den fungerade bra till en början, men nu strular knapparna så jag funderar på att köpa en ny och bättre och kollat lite på PHILIPS
Men vad som stör mig med PHILIPS väckarklockor är att de inte har något backupbatteri. De klockor som dock har det, står att de ändå bara har möjlighet att hålla tiden vid ett eventuellt strömavbrott. Dvs. Batteriet driver inte lampan, så utifall strömmen går under natten utan att komma tillbaka så lyser ändå inte klockan när det är dags......Men tiden visas iaf rätt. Vet inte om alarmsignalen ljuder ens, men den borde ju det. I PHILIPS fall är det helt dött.

Hade gärna hört fler åsikter och köprekommendationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in