2005-12-02, 10:19
Bannlyst
En gratis japansk sida för översättningar, som motsvarar Altavistas "Babelfish" är http://www.excite.co.jp/world/english/

Dot: sono touri desu ne. nichiyoubi no nouryokushiken wo ukerun desu ka.
Citera
2005-12-02, 12:42
Medlem
dot_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenegon
En gratis japansk sida för översättningar, som motsvarar Altavistas "Babelfish" är http://www.excite.co.jp/world/english/

Dot: sono touri desu ne. nichiyoubi no nouryokushiken wo ukerun desu ka.

För ord eller vissa uttryck funkar det väldigt bra men liksom alla översättningstjänster spårar det ur när man skriver mer än en kort fras.

boku ha kotoshi ukenai kedo, koyunen [reberu 3] dekimashita. shiyou to omotte irundakedo, kanji ha amari oboete inai kara ...

anata wa ukeru tsumori? ganbatte na.

edit: på uppmaning från moderator
Citera
2006-02-09, 07:49
Medlem
Lära sig hiragana/katakana

Snart är det dags att börja plugga japanska, 1/2 försent då jag lyckades missa att anmäla mig i tid förra terminen.
Iaf, om en två veckor drar det igång.
Tänkte att man kunde ta o tjuvstarta lite grand med att lära sig lite katakana eller hiragana.

Vad borde man lära dig först? (Katakana eller Hiragana)?
Några enkla tips för att lära sig snabbare?
(Ett alt e ju såklart o sitta o testa o skriva tecknen på lektionen och på bussen...finns det nått annat?)
Då det är helt annat sätt att skriva så lär det ju dröjja ett tag att kunna läsa överhuvutaget (tyska tx.e kunde man ju "läsa" nästan direkt, men man kunde ju "läsa" då det va samma skrift system. Nu är det ju inte enns vanliga bokstäver!)
Någon som har nått att rekomendera att läsa i början och var man kan få tag på det? (Nått enkelt såklart...gärna nått mé mkt bilder såklart, tx.e serie eller pek-bok eller liknande)
Citera
2006-02-09, 09:38
Medlem
CurryCurres avatar
Mitt tips är skriv, skriv, skriv.

http://www.kids-japan.com/hira-chart.htm

Printa ut kartan över hiragana (vänta med katakana ett tag, det är inte lika användbart) och börja öva. Kom ihåg att man först börjar med att rita de lodräta linjerna, uppifrån och ned. Sedan sätter man de vågräta, från höger till vänster.

När Hiragana sitter kan du börja med katakana och ha en del gratis eftersom många tecken liknar varandra.
Citera
2006-02-09, 09:46
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Här är några tidigare trådar som du kanske kan ha intresse av:

Japanskastudier

Plugga japanska - hur?

För er som lär er Japanska

Och i en annan, kort tråd tipsades om denna sida:

http://japanese.about.com/
Citera
2006-02-09, 10:40
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Mitt tips är skriv, skriv, skriv.

http://www.kids-japan.com/hira-chart.htm

Printa ut kartan över hiragana (vänta med katakana ett tag, det är inte lika användbart) och börja öva. Kom ihåg att man först börjar med att rita de lodräta linjerna, uppifrån och ned. Sedan sätter man de vågräta, från höger till vänster.

När Hiragana sitter kan du börja med katakana och ha en del gratis eftersom många tecken liknar varandra.
Inte gör man väl de vågräta strecken från höger till vänster? Det skulle kännas väldigt ovant och konstlat för mig. Det blir ju än tydligare när man gör tecken som har krokar och snirklar att man så att säga kommer vänsterifrån: か たち の み も ま etc...
Citera
2006-02-13, 07:40
Medlem
dot_s avatar
Hiragana borde inte ta så lång tid att lära dig bemästra. Katakana är svårare eftersom det inte förekommer så frekvent i en vanlig text. Det är dock väldigt vanligt förekommande "in the real life".

Dessutom markeras det "kinesiska" uttalen av Kanji, det sk. on-yomi, med Katakana så det är helt nödvändigt att lära sig även Katakana.

Viktigast att tänka på är att lära dig rätt streckordning redan från början.

Försök även att lära dig i vilken ordning de olika kana följer efter varandra (A -> KA -> SA -> TA o.s.v) det kommer du ha stor nytta av när du behöver slå i ordböcker och Kanji-lexicon.

lycka till!
Citera
2006-02-14, 15:16
Medlem
För att komma ihåg i rätt ordning A Ka Sa Ta osv... kommer så rekommenderar jag dig att använda dig av ramsan

"A Kana Syllabry. Think Now How Much You Really WaNt [to learn it]"

Det är viktigt att kunna rätt ordning när du i framtiden slår upp japanska ord i lexikon. Jag har pluggat japanska i flera år, och använder mig alltid av den.
Citera
2006-04-03, 23:15
Medlem
cocaineducks avatar
Japanska

Har smådabblat lite i japanska ett tag och fått in Hiraganan och en del kanji, inte börjat plugga själva språket ännu dock.

Det jag undrar över är hurvida någon här har erfarenhet av japanska, det jag undrar över är hur lång tid det tar att bli hjälplig, det vill säga kunna kommunicera så man klarar sig, formulera egna enklare meningar och allmänt få sin poäng förmedlad.

Ponera att man pluggar en timme om dagen, seriöst men själv. Hur lång tid skulle det ta ungefär?
Hur lång tid tog det för er att bli hjälplig och hur hårt pluggade ni?
Citera
2006-04-04, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
Har smådabblat lite i japanska ett tag och fått in Hiraganan och en del kanji, inte börjat plugga själva språket ännu dock.

Det jag undrar över är hurvida någon här har erfarenhet av japanska, det jag undrar över är hur lång tid det tar att bli hjälplig, det vill säga kunna kommunicera så man klarar sig, formulera egna enklare meningar och allmänt få sin poäng förmedlad.

Ponera att man pluggar en timme om dagen, seriöst men själv. Hur lång tid skulle det ta ungefär?
Hur lång tid tog det för er att bli hjälplig och hur hårt pluggade ni?

Jag har pluggat både franska och japanska "i vuxen ålder" och behärskar dessa språk ungefär lika bra(dåligt?). Hursomhelst så tog det mig ungefär dubbelt så lång tid att komma till samma nivå i det japanska språket som i det franska, och jag kan tänka mig att motsvarande gäller för de flesta andra zigenare också.

För bra läsövning så rekommenderar jag dig att installera Firefox extention:en "rikaixul", som är oerhört användbar.

Vidare så föreslår jag att du tar en titt på programmet PPPlayer (http://www.pplive.com/english/index.shtml), med vilket du bland annat kan se japanska dramaserier (observera att det är textat på kinesiska, så misströsta inte om det ser ut som rena grekiskan.)
Citera
2006-11-12, 17:55
Medlem
Hjälpmedel för att lära sig japanska?

Jag har fått för mig att nästa språkprojekt ska bli japanska. Tänkte börja läsa på egen hand så här i början i alla fall. Nu undrar jag om det är några eminenta japanofiler som kan tipsa om bra läroböcker o.d. Kanske nån överskådlig bok med de japanska tecknen (är kanji det mest allmänt använda alfabetet?).

Jag är grammatiknörd, så nåt med mycket grammatik går bra

Har ni några tips angående inlärningen? Lönar det sig att lära sig både ord och tecken samtidigt eller är det bättre att ta tecknen senare, osv?

Tack för mig!
Citera
2006-11-13, 08:49
Medlem
LiKaShings avatar
Mitt tips ar att strunta i vad folk sager om de foreslar att du pluggar japanska i sverige. Folkuniversitet, Komvux, GU - allt e kasst jamfort med att aka dit. Det ar inte sa dyrt som alla sager, och betank(!), det kostar pengar att plugga i Sverige ocksa.

Det gar dessutom att jobba extra i japan lagligt om man ar student. Sa vad vantar du pa? Fixa en japansk flickvan och ha the time of your life i tokyo!

Lycka till!

PS En liten forberedelsekurs skadar ju inte direkt . Sa, det kanske finns en poang i att lasa folks inlagg. Fastna inte i Svedala bara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in