2012-10-04, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falk7
Vilken adress har det här boendet? (Din länk verkar inte funka)

Är det någon som vet vad Linnea heter i efternamn och om hon har Facebook/blogg/whatever?
Adress: Basta
Postort: Nykvarn
Citera
2012-10-04, 01:50
Medlem
Någon som känner till någon som varit på detta ställe som det gått bra för?
Citera
2012-10-04, 01:58
Medlem
Duckks avatar
Det här verkar ju vara Linneas FB iaf, hon gillade "Tjuvgods.se" i måndags...

Ett mycket bra program som jag definitivt kommer följa, hoppas verkligen att det går bra för de medverkande. Verkar ju inte ha gått så bra för Linnea, iaf enligt någon här. Det känns bra ändå, att Basta ser till så att alla är drogfria, och missköter man sig så åker man ut.
Citera
2012-10-04, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duckk
Det här verkar ju vara Linneas FB iaf, hon gillade "Tjuvgods.se" i måndags...

Varit inne på Tjuvgods hemsida och sett vad de står för?
Citera
2012-10-04, 02:25
Medlem
Duckks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pessimistkvist
Varit inne på Tjuvgods hemsida och sett vad de står för?

Oj, ber om ursäkt för att jag inte kollade upp det. Trodde att det var någon syskonsida till tjuvlyssnat/tjuvtittat.

Borde ha kollat upp det innan!
Citera
2012-10-04, 02:37
Medlem
Trodde att du trodde att det var en sida där man kunde köpa och sälja tjuvgods haha.. Vilket det ser ut som vid första anblick
Citera
2012-10-04, 03:39
Medlem
TheBoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pessimistkvist
Vad baserar du detta på? Han har pundat lika länge som Linnea i stort sett, varför är det mer kört för honom ? För att han mer "ser ut" som en pundare? Sluta misstro folk och hoppas på dem istället. Det gör världen bättre.

Jag baserar det på vad du citerade. Jag har erfarenhet av människor som Johan, och Linnea också för den delen. Det må låta som att jag drar alla över en kam men enligt min erfarenhet så finns det många lika drag för de som fastnar i skiten och stannar där. Det är hela hans utstrålning, attityd, blick, ja jag vet inte hur man förklarar bättre för någon som inte har samma erfarenhet.

Jag kan inte svara på om Linnea är "körd" eller inte. Helt upp till henne. Men som sagt är hon inte härdad än så därför tror jag att hon har större chanser. Johan är liksom ganska stöpt och formad.

Kan man inte misstro folk och hoppas på dem menar du?
Citera
2012-10-04, 08:02
Moderator
v50s avatar
Att en eller ett flertal av deltagarna kommer åka på något återfall eller återgå till sitt gamla drogberoende är inte konstigt, det vore snarare märkligt om alla klarar av att hålla sig drogfria då det är svårt att bryta ett missbruk. För som nämndes i senaste programmet krävs det att man bryter helt med sin gamla umgängeskrets utöver att man ska klara av att sluta med drogerna vilket för många är mycket svårt.
Citera
2012-10-04, 10:23
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Jag baserar det på vad du citerade. Jag har erfarenhet av människor som Johan, och Linnea också för den delen. Det må låta som att jag drar alla över en kam men enligt min erfarenhet så finns det många lika drag för de som fastnar i skiten och stannar där. Det är hela hans utstrålning, attityd, blick, ja jag vet inte hur man förklarar bättre för någon som inte har samma erfarenhet.

Jag kan inte svara på om Linnea är "körd" eller inte. Helt upp till henne. Men som sagt är hon inte härdad än så därför tror jag att hon har större chanser. Johan är liksom ganska stöpt och formad.

Det finns väl ingen i deras situation som har en annan utstrålning, blick, attityd och vad mer. Någonstans börjar förändringen, känns väldigt krasst att döma ut Johan efter att bara ha sett brottstycken ur hans liv. Bara att möta sina demoner (som att lämna tillbaks blockflöjterna) är steg som kan börja bryta murarna.

Det är 20 år av missbruk som ska brytas, det är beteenden, försvarsmekanismer och mycket annat som ska förändras. Det gör man inte på en vecka av byggande på ett rum. Vad som händer med honom återstår ju att se, men han har helt klart grundkunskaperna i ryggmärgen gällande byggandet, det tillsammans med Basta! kan vara det som gör att han kommer ur skiten.

Det handlar så jävla mycket om självkänsla och det är ingenting man bygger upp på någon vecka, och även om man inte återfaller fysiskt så gör man det jäkligt ofta mentalt och så känner man sig värdelös bara för att man tänker tanken (jag har inte drogproblem men väl andra saker jag jobbat mig ur som handlar om beroende och självbelöning). Kolla bara hur Linnea handskas med kritik och motgångar, allt rasar. Allt för att känna sig toppen i några klipp längre fram (hur snabba hennes svängningar är vet vi ju inte, men beteendet känns igen).

Även om Linnea inte fixat att komma ur skiten denna gång så kan detta vara fröet hon så väl behöver. Hon har sett och känt den "goda" sidan av livet. Nu handlar det helt enkelt om att få nog, ungefär som Johan uttryckte det i första programmet, han är less på att vara kriminell, han vill vara normal, gå till jobbet, ha familj.

Det är det första steget som jag ser det (det var det som fick mig att ta itu med mina problem), att helt enkelt få nog. Därefter är det en livslång resa, men den går att bemästra.
Citera
2012-10-04, 12:22
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckk
Det här verkar ju vara Linneas FB iaf

Vilken fin profilbild !!(ironisk) Hon ser ut att vara tillbaks i sitt gamla esse !! Synd att hon inte tog chansen att förbättra sitt liv när hon hade möjligheten. Fast det var väl heller inte så otippat. Om bara 1 av alla dem som flyttar in där håller sig ren & skaffar sig ett jobb så ska man vara nöjd för det är inte så att dem har oddsen på sin sida.
Citera
2012-10-04, 13:34
Medlem
Lindstroems avatar
Om man tittar på url:en till hennes facebook så står det "Lennythegoodguy". Googlar man på det får man upp en hel del grejer. Bland annat detta. Här skriver hon själv, senaste inlägget den 1 oktober.

Vaknade i morse och det pirrade i magen på mig direkt.
Det är rätt vanligt nu för tiden, jag vaknar och känner mig kär, för det är så jävla underbart att vakna utan att ha dödsångest över att jag har sovit.
Utan att vakna och inte behöva göra något annat, inte ha panik över att inte vara påtänd, slippa skämmas inför mig själv.

Jag drömde att min mamma dog en gång, det va inte alls speciellt längesen, jag vaknade mitt i natten av att jag grät.
Och det sjuka var att jag helt plötsligt kände mig som Linnea, som den riktiga Linnea utan droger.
Eftersom att jag hade börjat känna känslor i sömnen så hade jag dessutom kontakt med mitt känsloliv utan att kunna kämpa emot, det va som att mitt riktiga jag hade lyckats kämpa sig igenom missbrukarpersonligheten i mig som annars har full kontroll inom mig, och det ENDA jag sa till mig själv under minuterna jag var mig själv var "Linnea snälla sluta knarka, det här är DU so pratar till dig själv nu, Det enda du vill egentligen är att lägga ner!! Det är det enda du vill. Jag ber dig."
Jag fick inte panik, utan lyssnade på mig själv och passade på att känna känslor igen, i kanske tio minuter innan jag somnade om igen.

Nu sitter jag här, sams med mig själv.
Och när jag vaknar på morgonen behöver jag inte göra något annat än att vakna för att må bra.
Jag vaknar på morgonen och känner mig kär, kär i livet på livets villkor.

källa:
http://lenny-said.980746.n3.nabble.com/template/NamlServlet.jtp?macro=user_nodes&user=294625
Citera
2012-10-04, 14:07
Medlem
Duckks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindstroem
Om man tittar på url:en till hennes facebook så står det "Lennythegoodguy". Googlar man på det får man upp en hel del grejer. Bland annat detta. Här skriver hon själv, senaste inlägget den 1 oktober.

Vaknade i morse och det pirrade i magen på mig direkt.
Det är rätt vanligt nu för tiden, jag vaknar och känner mig kär, för det är så jävla underbart att vakna utan att ha dödsångest över att jag har sovit.
Utan att vakna och inte behöva göra något annat, inte ha panik över att inte vara påtänd, slippa skämmas inför mig själv.

Jag drömde att min mamma dog en gång, det va inte alls speciellt längesen, jag vaknade mitt i natten av att jag grät.
Och det sjuka var att jag helt plötsligt kände mig som Linnea, som den riktiga Linnea utan droger.
Eftersom att jag hade börjat känna känslor i sömnen så hade jag dessutom kontakt med mitt känsloliv utan att kunna kämpa emot, det va som att mitt riktiga jag hade lyckats kämpa sig igenom missbrukarpersonligheten i mig som annars har full kontroll inom mig, och det ENDA jag sa till mig själv under minuterna jag var mig själv var "Linnea snälla sluta knarka, det här är DU so pratar till dig själv nu, Det enda du vill egentligen är att lägga ner!! Det är det enda du vill. Jag ber dig."
Jag fick inte panik, utan lyssnade på mig själv och passade på att känna känslor igen, i kanske tio minuter innan jag somnade om igen.

Nu sitter jag här, sams med mig själv.
Och när jag vaknar på morgonen behöver jag inte göra något annat än att vakna för att må bra.
Jag vaknar på morgonen och känner mig kär, kär i livet på livets villkor.

källa:
http://lenny-said.980746.n3.nabble.com/template/NamlServlet.jtp?macro=user_nodes&user=294625
Verkar ju gå bra för henne, och hon skriver förvånansvärt bra. Hon har verkligen potential till att vända på steken helt och hållet. Som någon sa tidigare i tråden, det finns något inuti pannbenet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in