2012-10-02, 00:44
Medlem
Jobbar man tidigare som USK och kan styra över sitt schema(Vissa kan detta och kan planera upp till 3 månader i förväg) så tror jag absolut att detta kan funka. Ev så går du ner till 75 % och får därmed fler lediga dagar. Jobba nätter under vissa helger och endast kvällar mm samt dagar när du inte har skola.

Lycka till!
Citera
2012-10-02, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Fel utbildning om du tänkt jobba heltid. Sjuksköterskeutbildningen är relativt krävande. Det är i princip omöjligt att kombinera ihop med heltidsjobb. Många föreläsningstimmar, labbar, praktiker, semenarium o tentor. Satsa på en mindre studiekrävande utbildning, lärare kanske?

Beror ju helt på vad TS jobbar med idag. Jobbar man 7-16 mån-fre så kan det ses som kört direkt. egen styrd skiftgång så är det en annan sak.
Citera
2012-10-02, 20:28
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zylhia
Oj, det var mycket information =) Men jag tackar mycket för den, för nu har jag förstått lite mer om vad utbildningen handlar om =) Jag tänkte jag skulle söka in på Halmstads Högskola, och hoppas att det går bra på högskoleprovet! Jag vet att det är tufft och komma in, men man ska aldrig ge sig =) Har fått tips även om att läsa till röntgensjuksköterska nere i Lund tror jag det var, men får se.. Jag vill gärna jobba med yngre/barn.

röntgensyrra är väldigt annorlunda mot vanlig sjuksköterska dock. jag tycker namnet är lite missvisande och borde heta "röntgentekniker" eller liknande. visst läser dom lite omvårdnad men mest fokus är faktiskt på teknik och bildavläsning och liknande.

snackade via jobbet med en röntgensyrra som berättade lite om jobbet och det verkade väldigt roligt MEN som sagt, väldigt olikt sjuksköterska.

tänk på det när du söker bara
Citera
2012-10-02, 20:29
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoolaBaduula
Halmstad? Då kanske vi ses! Jag funderar också på Halmstad, eller Skåne, eller Göteborg. Jag tycker det är skitsvårt att välja var man vill plugga.

har hört rätt mkt positivt om kalmars utbildning, även växjös. (båda på linneuniversitetet alltså).

har tidigare bott i vxo och kan rekommendera stan studentlivet ska också vara väldigt roligt.
Citera
2012-10-05, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idle81
Beror ju helt på vad TS jobbar med idag. Jobbar man 7-16 mån-fre så kan det ses som kört direkt. egen styrd skiftgång så är det en annan sak.

Har du läst på sjuksköterskeprogrammet. Var då någonstans?
Citera
2012-10-05, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av envaldigtvackerdag
Jag funderar på om det funkar att läsa till sjuksköterska på distans samtidigt som jag jobbar heltid.

Mitt läshuvud är bra, jag har lätt för att plugga, men samtidigt är jag ganska lat, tränar minst en timma om dagen och har endel andra intressen som jag vill lägga tid på, så jag vet inte om det blir för mycket för mig.

Är det någon som pluggat sjuksköterska på distans och kan ge mig en inblick i hur mycket det rör sig om? Hur ofta åker man iväg och kör praktiska grejer?
Hur lång är praktiken?

Jag skulle säga nej. Du kommer inte att kunna ha det liv du har idag, plugga o jobba heltid.
Citera
2012-10-05, 21:40
Medlem
DarbarSinghs avatar
Jag pluggade iofs inte på distans, men i min syrreklass var det flera som jobbade heltid samtidigt och tog examen med mig så jag antar att det går (barn hade några av dom också galningarna). Pluggandet funkar nog relativt problemfritt, men vfu/praktik som är ca 80% arbetsveckor ibland halva terminerna blir nog svårt att få ihop med heltidsarbete. Fast jag körde inte på distans som sagt.
Citera
2012-10-28, 16:43
Medlem
Vargas88s avatar
Tja

Pluggar till ssk nu. Är i termin 2. Så jag har en hel del kvar.

För det första: plugget är inte svårt.
Men
Samtliga har den inställningen att det är svårt och därmed blir det svårt.
Så gör dig själv en tjänst- skaffa rätt inställning så blir det inte tungt.
Något jag stört mig på länge hos mina kurskamrater. För det andra
Hamnar du i en grupp där du verkligen inte kan jobba med folket även om du försökt
så byt grupp.

Sen tror jag att praktiken verkar variera hur mycket och var ni pluggar någonstanns.
Vi har väldigt mycket äldreboende vilket jag tycker är konstigt. Men jag tror man gärna
vill ha mycket ssk inom äldreomsorgen eftersom det kommer bli så mycket fler penionärer och hemsjukvård i framtiden. Hursomhelst- vi har också varit på premiärvård och det tycker jag har varit roligaste hittils. Dock kunde KTC varit längre.

Ett Men; är att lärarna är mycket noga med att även om man skulle ha jobbat som undersköterska tidigare så kan man ändå praktisiera en hel del på äldreboende. Så här är det viktigt att du poängterar med din handledare att du vill göra så mycket sjuksköterska sysslor som möjligt för att få ut så mycket av din praktik som möjligt även om uppgiften handlar om basal omvårdnad.

Ssk är ju ett praktiskt yrke rätt mycket så egent. borde vi ha mera praktik och mindre flum inom omvårdnad. (Vi redovisade en gång samma skit tre gånger)- men på olika sätt.

Lärarna är dock erfarna...för 20 år sedan kanske? De har inte gått ut... och sett hur det faktiskt är utan sitter bestämt på sitt flum. (Allt är inte flum, men jag tycker man borde ha mera om mikrobiologi och sådana saker) för om jag ser en patient med brutet ben, då vill jag inte snacka om vädret.

Hursomhelst jag har inte kommit så långt ännu i utbildningen men ska snart ha fyra veckors praktik igen. Två på premiärvård som jag ser mycket fram emot. Men också två på äldreboende som jag inte alls ser fram emot.

Men plugget är inte svårt. Tentorna är ibland identiska med de äldre tentorna. Men man måste plugga en del. Det är inte heller svårt men folk inbillar sig det och då blir det svårt.

Minus är att det är inte så mycket killar i klassen ;P Just nu är det väl 10 killar och 50 tjejer.

Och om du inte trivs med din handledare eller praktik plats så byt. Också mycket viktigt.
Citera
2013-01-30, 21:42
Medlem
Frågor om att plugga till sjuksköterska i Köpenhamn/Hilleröd

Hej!
Jag har funderingar på att börja studera till sjuksköterska, fast i Köpenhamn/Hilleröd istället för Lund eller Malmö. Bor i Helsingborg, så pendlingen blir ungefär densamma. Intagningspoängen är väldigt höga i Lund, förra året runt 19 i snitt och jag ligger på runt 17. Eftersom jag vet att det är lättare att komma in på programmet i Danmark så söker jag mig dit, men självklart har man ganska många fler frågetecken om utbildningen än om den vore i Sverige.
Är det någon som har någon erfarenhet av att studera på universitetet i Hilleröd? Och finns det någon som började den utan att kunna så bra danska? Alla säger åt mig att man lär sig det så snabbt när man är där, har en hel del bekanta som redan jobbar inom vården i Danmark, därför vet man även hur mycket bättre deras löner är i jämförelse med Sveriges.
Är man licensierad att även jobba i Sverige efter en sån utbildning?
All info är välkommen!
Det kanske finns fler från Skåne som ska börja pendla över till hösten?

Tusen tack!
Citera
2013-01-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deliciously
Hej!
Jag har funderingar på att börja studera till sjuksköterska, fast i Köpenhamn/Hilleröd istället för Lund eller Malmö. Bor i Helsingborg, så pendlingen blir ungefär densamma. Intagningspoängen är väldigt höga i Lund, förra året runt 19 i snitt och jag ligger på runt 17. Eftersom jag vet att det är lättare att komma in på programmet i Danmark så söker jag mig dit, men självklart har man ganska många fler frågetecken om utbildningen än om den vore i Sverige.
Är det någon som har någon erfarenhet av att studera på universitetet i Hilleröd? Och finns det någon som började den utan att kunna så bra danska? Alla säger åt mig att man lär sig det så snabbt när man är där, har en hel del bekanta som redan jobbar inom vården i Danmark, därför vet man även hur mycket bättre deras löner är i jämförelse med Sveriges.
Är man licensierad att även jobba i Sverige efter en sån utbildning?
All info är välkommen!
Det kanske finns fler från Skåne som ska börja pendla över till hösten?

Tusen tack!

Eh,Varför danmark när det finns i Lund ? Språket e nog ganska lugnt, men jag hade iaf aldrig stått ut med danska så länge, faktist.

Edit : Ja , din legitimation blir giltig i hela EU och Norge så det är inga problem.
Citera
2013-01-30, 22:12
Medlem
Jag väljer Danmark för att jag inte kommer in i Lund i dagsläget utan att läsa upp eller tenta av flera ämnen och det orkar jag inte. Samtidigt är det en utmaning och ett stort plus i slutänden när jag lärt mig ett nytt språk, även om jag själv håller med om att danska är extremt jobbigt =) Jag har som sagt många bekanta, samt min mamma, som jobbar i Danmark och tjänar väldigt mycket mer än vad man gör inom vården i Sverige. Norge är självklart bättre, men jag har tänkt stanna i Helsingborg och då är Danmark så klart närmast.

Citat:
Ursprungligen postat av Payo
Eh,Varför danmark när det finns i Lund ? Språket e nog ganska lugnt, men jag hade iaf aldrig stått ut med danska så länge, faktist.

Edit : Ja , din legitimation blir giltig i hela EU och Norge så det är inga problem.
Citera
2013-01-30, 23:13
Medlem
revodnebs avatar
Det bästa är att läsa i Lund (Sverige). Utbildningen till sjuksköterska i Danmark är inte lika omfattande som den svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in