Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Användarnamnet kanske ger en hint om en viss insyn i branschen?
Vet NurseRatched händelsevis hur det är beskaffat på SSS i Växjö? Är det även där uppdelat i olika enheter beroende på risk? Sjukhuset har ju huserat en del läbbiga typer men även många med mer eller mindre frigång. Kanske inte helt topic men men...
Nej tyvärr vet jag inget om Växjö men jag tror nog att man har ganska vattentäta skott mellan olika klasser av patienter även där.
Till syvend och sidst är det väl ändå så att Karsudden har just de allra svåraste fallen i landet, på det sjukhuset och i Växjö kan det vara så att man bara har två eller tre klasser av patienter men som sagt, det är bara spekulationer från min sida.
=== OffT:
På Karsudden satt den patient som suttit allra längst på sluten anstalt, Han lär ha kommit dit 1963 och satt där till för något år sedan då han avled. Han var så gott som aldrig utanför sjukhuset under alla dessa år.
Det ger litet perspektiv på vilket straffvärde "sluten psykiatrisk vård" kan ha för den som döms till sådan . . . . . trots att det inte är ett "straff" i lagens mening.