2011-06-29, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Det låter ju lite tryggare i alla fall, men stämmer det att dom brände in med en volvo genom staketet på nån av dom andra avdelningarna och plocka ut en kille för några år sen? Kan såna rymningar hända så lär det inte vara dom mest ofarliga det handlar om...

Tror även att trots att denna patient möjligen suttit på mest öppna avdelningen så behöver han inte vara harmlös.

Det där med Volvon känner jag inte igen men det är nog möjligt att det var någon patient från enhet två eller tre som man fritog, i så fall.

Jag värderar egentligen inte vem patienten var, hur farlig han är eller säkerheten på Karsudden (även om jag anser att den är mycket bra). Mitt inlägg var egentligen mest kritiskt till ABs formuleringar om de "farligaste och sjukaste" vilket iofs kan vara riktigt vad gäller vissa delar av sjukhuset, samtidigt som jag var tveksam till att det var just en av dessa farliga som hade rymt.
Citera
2011-06-29, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Användarnamnet kanske ger en hint om en viss insyn i branschen?

Vet NurseRatched händelsevis hur det är beskaffat på SSS i Växjö? Är det även där uppdelat i olika enheter beroende på risk? Sjukhuset har ju huserat en del läbbiga typer men även många med mer eller mindre frigång. Kanske inte helt topic men men...

Nej tyvärr vet jag inget om Växjö men jag tror nog att man har ganska vattentäta skott mellan olika klasser av patienter även där.

Till syvend och sidst är det väl ändå så att Karsudden har just de allra svåraste fallen i landet, på det sjukhuset och i Växjö kan det vara så att man bara har två eller tre klasser av patienter men som sagt, det är bara spekulationer från min sida.

=== OffT:

På Karsudden satt den patient som suttit allra längst på sluten anstalt, Han lär ha kommit dit 1963 och satt där till för något år sedan då han avled. Han var så gott som aldrig utanför sjukhuset under alla dessa år.

Det ger litet perspektiv på vilket straffvärde "sluten psykiatrisk vård" kan ha för den som döms till sådan . . . . . trots att det inte är ett "straff" i lagens mening.
Citera
2011-06-29, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej tyvärr vet jag inget om Växjö men jag tror nog att man har ganska vattentäta skott mellan olika klasser av patienter även där.

Till syvend och sidst är det väl ändå så att Karsudden har just de allra svåraste fallen i landet, på det sjukhuset och i Växjö kan det vara så att man bara har två eller tre klasser av patienter men som sagt, det är bara spekulationer från min sida.

=== OffT:

På Karsudden satt den patient som suttit allra längst på sluten anstalt, Han lär ha kommit dit 1963 och satt där till för något år sedan då han avled. Han var så gott som aldrig utanför sjukhuset under alla dessa år.

Det ger litet perspektiv på vilket straffvärde "sluten psykiatrisk vård" kan ha för den som döms till sådan . . . . . trots att det inte är ett "straff" i lagens mening.
Är det den här personen du menar?
Han rymde ju för mindre än ett år sedan så det kan inte ha varit länge sedan han dog i så fall.
https://www.flashback.org/t645336
https://www.flashback.org/t1272070
Citera
2011-06-29, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Är det den här personen du menar?
Han rymde ju för mindre än ett år sedan så det kan inte ha varit länge sedan han dog i så fall.
https://www.flashback.org/t645336
https://www.flashback.org/t1272070

Nej det var inte den personen jag tänkte på. Den patient jag menade var dömd för ett betydligt mer bagatellartat brott (lägenhetsinbrott och vandalism, vill jag minnas) men ansågs så pass sjuk att han dömdes till sluten vård. Troligen försämrades han av sjukhusvistelsen så att man vid fortlöpande bedömningar ansåg att han inte skulle vara speciellt välanpassad om han släpptes och åren flöt på . . . . .
Citera
2011-06-29, 21:41
Medlem
pokers avatar
Får en sådan peron någon vård där inne eller hur ser dennes vardag ut? Vad gör människorna på sektion 4? Är det gökboet * 10 eller går det att föra ett vanligt samtal med dem?
Citera
2011-06-29, 22:13
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Karsudden är organiserad i fyra enheter där patienterna i varje enhet inte har kontakt med patienter ur någon annan enhet.

I den mest öppna enheten har många av patienterna frigång med arbete eller studier ute i samhället men med restriktioner vad gäller tider då de måste infinna sig. Dessa patienter har alla möjligheter att "rymma" och det är troligtvis en av dessa som inte kommit tillbaka till avdelningen efter arbetet.

Enheterna har en stegrande grad av säkerhet och de "farligaste och sjukaste" befinner sig i enhet fyra. Den kan inte nås genom någon ingång ovan jord. Där är säkerheten bättre än på Kumla. Därifrån har ingen någonsin rymt . . . . .

Tack!
Citera
2011-06-29, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Det låter ju lite tryggare i alla fall, men stämmer det att dom brände in med en volvo genom staketet på nån av dom andra avdelningarna och plocka ut en kille för några år sen? Kan såna rymningar hända så lär det inte vara dom mest ofarliga det handlar om...

Tror även att trots att denna patient möjligen suttit på mest öppna avdelningen så behöver han inte vara harmlös.

Vet att man brände igenom staketet på säters sjh i ett mer eller mindre genomtänkt fritagningsförsök för nått år sedan. Det gick inte så bra.
Citera
2011-06-30, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poker
Får en sådan peron någon vård där inne eller hur ser dennes vardag ut? Vad gör människorna på sektion 4? Är det gökboet * 10 eller går det att föra ett vanligt samtal med dem?
Ja det är nog mest frågan om farmakologisk behandling och "Gökboet^10" är nog den bästa beskrivningen på tillvaron. (I Gökboet lyckades ju patienterna utverka en aktivitet i frigång. Det förekommer inte på enhet fyra.)
Citera
2012-10-02, 01:28
Medlem
"Enhet 4" heter D-huset, och viss frigång förekommer, frigången som den ser ut nu försvinner på sikt efter att den omfattande ombyggnaden till "Kriminalvårdsstandard" genomförts.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in