Bra jobbat av undermattan. Några detaljer bekräftas.
Från Nys mail:
Citat:
Förundersökningen bedrivs på samma sätt som förundersökningar normalt bedrivs.
Citat:
Vad gäller art 6 p 3 kommer Assange, på ett språk han förstår, att få del av innebörden och grunden för anklagelsen så snart förhör kan hållas med honom, han kommer att ges tid att förbereda sitt försvar och offentlig försvarare är utsedd.
Är inte detta lite konstigt ? Borde man inte få det materialet innan ett datum för förhör är spikat. Utfärdade de alltså EAW innan Assange fick ta del av anklagelsen och har han fortfarande inte fått göra det ?
Citat:
Vid den tidpunkt du ringde och frågade om det fanns några tvångsmedel mot Assange som hindrade honom att lämna landet svarade jag sanningsenligt att det inte gjorde det.
Ny medger alltså att hon tillät Assange att lämna landet.
Citat:
Vi har beträffande de tidpunkter som föreslagits sagt att vi gärna ser att det blev tidigare men vi har inte tackat nej till några föreslagna tider.
Stämmer detta verkligen ? De tackade väl nej flera gånger, bland annat för att Gehlin var sjuk.
Citat:
Utredningsmannen Mats Gehlin var sjuk några dagar i mitten av september vilket försenade förhör med några av de vittnen som jag bedömt borde höras innan Assange hördes.
Citat:
Vad gäller förhör per telefon eller videolänk gör jag såsom jag tidigare sagt bedömningen att detta är olämpligt med hänsyn till att det rör sig om allvarligt brott.
Detta är en annan förklaring än den nuvarande som säger att det är av utredningstekniska skäl !