2012-09-12, 16:01
Medlem
Har under de senaste veckorna varit inne på fyra mataffärer i Stockholm, tillhörande fyra olika stora kedjor. Varje gång var jag sugen på en söt mandarin eller clementin att tugga på, och varje gång fick jag gå ut besviken. Tre av affärerna hade bland sina citrusfrukter endast apelsiner, citroner och grapefrukter, och den fjärde hade något som hette "satsuma". Såg clementinliknande ut men hade inte lust att chansa och eventuellt tvingas gå in igen för att köpa dricka att skölja bort någon äcklig smak med.

Vad fan är det som har hänt? Vill minnas att man för inte så länge sedan alltid kunde hitta både mandariner och clementiner i varenda mataffär. Har det varit problem med skördarna i år? Har affärskedjorna kollektivt bestämt sig för att plötsligt sluta sälja frukterna? Har jag på något sätt lyckats ha sådan otrolig otur att jag råkade gå in i just de fyra affärer som inte längre säljer dessa gudomliga frukter?
Citera
2012-09-12, 16:20
Medlem
Säsongen har inte börjat än. Återkom fram emot november.
Citera
2012-09-12, 16:23
Medlem
ps870s avatar
Du blandar ihop det en del. Mandariner säljs överhuvud taget inte anant än på burk och i dryck
Satsumas är det som du ska köpa. Säsong oktober till januari
Citera
2012-09-12, 16:28
Medlem
Sebzors avatar
Satsumas är i stort sett samma sak som clementin, bara med ett annat ursprung från början.

Kör på satsumas medans du väntar in rätt säsong.
Citera
2012-09-12, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxan
Säsongen har inte börjat än. Återkom fram emot november.
De säljs alltså bara under en viss del av året? Har aldrig tidigare i mitt liv gått in i en affär för att köpa mandarin/clementin utan att hitta en... antar att jag helt enkelt aldrig tidigare varit sugen på en utanför säsongen och därför antagit att de likt bananer och apelsiner säljs året runt.

Har ärligt talat lite svårt att acceptera det här. Har så länge jag kan minnas trott att de fanns att köpa året runt.

Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Du blandar ihop det en del. Mandariner säljs överhuvud taget inte anant än på burk och i dryck.
Vad heter då frukterna som liknar clementiner, fast är sötare och betydligt mindre?

Försökte googla och enligt Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Mandarin_%28frukt%29) är mandariner en grupp som innefattar både clementiner och satsuma, och som dessutom inte längre kallas mandariner utan "småcitrus".

Väldigt förvirrande det här.

Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Satsumas är i stort sett samma sak som clementin, bara med ett annat ursprung från början.

Får väl testa det i brist på alternativ.
Citera
2012-09-12, 17:40
Medlem
ebbs avatar
Apelsiner har också säsong. De säljs visserligen året om och säsongen ser olika ut beroende på sort och ursprung. Generellt är dock apelsiner precis som satsumas och clementiner godast okt-jan som någon sa.
Citera
2012-09-12, 20:00
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor

Nja. Clementin är en korsning mellan mandarin och pommerans. Satsumas är en egen frukt, ingen korsning... Clementiner har tjockt skal och kommer främst från Marocko. Satsumas har tunt skal med gröna inslag och kommer främst från Spanien.

http://www.metro.se/nyheter/det-finn...ko!22_5351-45/
Senast redigerad av ps870 2012-09-12 kl. 20:06.
Citera
2012-09-12, 23:16
Medlem
Det du tänker på är garanterat satsumas, de som är de godaste när säsongen väl börjar. Nu är de nog inget vidare. Du slipper få massa kärnor i munnen också till skillnad mot mandariner.
Senast redigerad av Ivey 2012-09-12 kl. 23:19.
Citera
2012-09-12, 23:45
Medlem
spoilers avatar
Hörde att mandariner på burk egentligen är clementiner (finns kanske undantag), man har behållt namnet av gammal vana.
Citera
2012-09-13, 19:41
Medlem
Cerwins avatar
Jag skrev en post om det för något år sen. Den är skriven 6:e feb (så du förstår "dagens datum")

Citat:
Ursprungligen postat av Cerwin
Det är mer invecklat än så, finns många olika hybrider (samt olika sorter) inom småcitrus.
Det blir inte precis lättare av att man förr i tiden kallade all småcitrus för mandariner.

Lite förenklat så är det som så här, först kommer spanska satsumas (ca sep-nov) vilket sen följs upp av spanska clementiner, som är de absolut vanligaste(kort och gott de vi kallar för clementiner) (vanligast mellan ca mitten av oktober till ganska så exakt dagens datum) som är av sorten clemenules. Sen (ungefär dagens datum då) kommer det både minneola (lättskalad, frisk i smaken men med mycket kärnor. Liknar lite som en apelsin med med en topp högst upp) samt mandariner (sort mandora, frisk, välsmakande frukt men VÄLDIGT svårskalad. Kärnor förekommer men behöver ej innehålla det) från Cypern.

Under kommande period finns det även clementiner (dock ej clemenules) från både Israel och Marocko men även de är svårskalade och perioden med "vanliga" clementiner är mer eller mindre avslutad nu. Det är de sorterna från Israel/Marocko, samt till en viss del satsumas som oftast tas för "mandariner". Det kan även förekomma andra sorter eller hybrider framöver.

I ca början av april får vi nyskördade satsumas från Sydafrika.

Förlåt för lite OT.

EDIT: Vill bara tillägga att alla småcitrus skördas mogna och de pågår ingen mogningsprocess efter de har blivit skördade.
Citera
2012-09-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Hörde att mandariner på burk egentligen är clementiner (finns kanske undantag), man har behållt namnet av gammal vana.

mandariner är extremt sällsynta i sverige. Odlas knappt i europa, och dom som gör det får oftas för mycket kärnor då det är för kallt och går till konserver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in