Citat:
Nja. Det är i mångt och mycket en filosofisk diskussion. Som sådan intressant, men det betyder inte att den är fruktbar. Det empirisk vetenskap är intresserad av är argument eller frågeställningar som på något sätt är fruktbara och kan användas för att designa experiment eller tolka dess resultat.
Ursprungligen postat av flowhunter
Är inte determinism kontra indeterminism en vetenskaplig diskussion?
Om jag sticker ut hakan lite och förbereder mig på en käftsmäll så säger jag att frågan om determinism versus indeterminism är komplett ointressant. Ja, potentiellt en felställd fråga.
Enkelt uttryckt: determinism är inte en falsifierbar hypotes (och därmed värdelös), samtidigt som indeterminism komplett saknar förklaringsvärde. Jag skulle härefter hävda att världen (åtminstone den makroskopiska) är logiskt deterministisk, men det betyder ingenting eftersom den vore hopplös att förutsäga. I praktiken är det stor skillnad på determinism och förutsägbarhet. För det första kan ett system vara så komplext att det inte går ens att i princip förutsäga, hur deterministiskt det än är, för det andra kan även indeterministiska system visst förutsägas, givet ett antal premisser. Exempel: även om universum är helt deterministiskt är varje form av [exakt, deterministisk] förutsägelse hopplös eftersom den skulle kräva lika mycket information som systemet självt (dvs vår ljuskon i universum), samtidigt som den måste vara _utanför_ systemet. Och vice versa, ett exempel på förutsägbarhet i indeterminism är allehanda spaltexperiment eller andra kvantmekaniska experiment där man med full säkerhet kan säga vilken statistisk fördelning resultatet kommer ha.
På ett mer matematisk plan kan vi också konstatera att slump och tillräckligt god icke-slump inte kan skiljas åt, ens i princip. Detta är viktigt rent praktiskt inom inte minst kryptografi där ingen metod säkert kan avgöra om en serie av slumptal är deterministiskt eller ej. Inget hindrar, i princip, att en slumpgenerator har oändlig cykeltid, även om den faktiskt är deterministisk. Det är ett argument gott som något att skillnad mellan determinism och icke-determinism inte med säkerhet kan sägas vara en äkta, i princip påvisbar, skillnad. En deterministisk slumpgenerator med godtyckligt lång cykeltid kan sägas tangera indeterminism.
Ej heller när det gäller diskussioner om medvetande, fri vilja, etc, är det någon skillnad värd namnet egentligen. Om vår vilja är fri "tack vare" någon sorts underliggande indeterminism, vad har vi då gjort förutom att flytta målsnöret eller domänen av förklaring? En indeterministisk vilja gör varken till eller från för frågan om "fri vilja", och den öppnar i alla händelser ingen dörr på glänt för "mer fri vilja" än vad determinism gör. "Ok, våra beslut bygger på _äkta_ slump!" - på vilket sätt skulle det göra viljan mer fri? God of the gaps?