2012-07-31, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dansund
Värste särskrivaren - Pettsonkatten ...
Kan du utveckla lite? Menar du att det finns särskrivningar i böckerna?

Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
För skolbruk använder man fransklektion utan -a- men franskalektion kommer starkt för civilt bruk.

Särskrivning skulle kunna förekomma i något krystade exempel:
– Nu kommer jag för sent till min franska lektion.
När jag gick i högstadiet kallade vi veckans långa fransk(a)lektion för långfranskan.
Citera
2012-07-31, 23:14
Medlem
dansunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Kan du utveckla lite? Menar du att det finns särskrivningar i böckerna?

När jag gick i högstadiet kallade vi veckans långa fransk(a)lektion för långfranskan.
Nej, användaren pettsonkatten här på flashback
Senast redigerad av dansund 2012-07-31 kl. 23:21.
Citera
2012-07-31, 23:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det myntades nog på 50-talet. Valet av en längre respektive kortare kurs i franska brukade benämnas, långfranska och småfranska.
Citera
2012-07-31, 23:20
Medlem
Citat:
Nej, användaren Pettsonkatten här på flashback
Jaha. Det vet jag ingenting om.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det myntades nog på 50-talet. Valet av en längre respektive kortare kurs i franska brukade benämnas, långfranska och småfranska.
Ingen aning. Hur kommer det sig att du gissar på just 50-talet? Jag gick inte i högstadiet då i alla fall. Det här gällde som sagt alltså inte kurser utan lektionernas längd så det var väl ett uttryckssätt som var oberoende av det äldre.
Senast redigerad av In-Fredel 2012-07-31 kl. 23:23.
Citera
2012-07-31, 23:28
Medlem
dansunds avatar
Exempel från pettssonkatten:
Som många redan konstaterat är Tosse general konsul. Det får man dock inget betalt för. Det är en heders titel, som han så klart ordnat för att han är gift nästan kungligt. Han får sin betalning via Air Mauritiuso där han fungerar som någon diffus typ av Sverige chef. Han är väl lokal säljare helt enkelt.

Sen bor dom ju gratis.

Sonen Oscar är riktigt grym glas ögondesigner. Gustaf har varit väldigt framgångsrik bland Slitz brudarna på den tiden krogen hette Kharma och E-type och Ernst Billgren var sällskapet.

Homo ryktet har väl alla hört, men sönerna talar aldrig om det. Victor kanske är lite öppnare än övriga, fast det är klart när Gustaf festade som värst borde han ju snackat av sig om det låg nån sanning i detta
Citera
2012-07-31, 23:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ingen aning. Hur kommer det sig att du gissar på just 50-talet? Jag gick inte i högstadiet då i alla fall. Det här gällde som sagt alltså inte kurser utan lektionernas längd så det var väl ett uttryckssätt som var oberoende av det äldre.

Därför att enhetsskolan infördes då och det innebar att man läste en lång eller kort kurs i språk samt en lättare eller svårare kurs i matematik. Uppenbarligen ska långfranska/småfranska ha myntats då. Det är alltså något jag har läst mig till. Jag gick inte heller i skolan på 50-talet.
Citera
2012-07-31, 23:43
Medlem
Citat:
Exempel från pettssonkatten:
Som många redan konstaterat är Tosse general konsul. Det får man dock inget betalt för. Det är en heders titel, som han så klart ordnat för att han är gift nästan kungligt. Han får sin betalning via Air Mauritiuso där han fungerar som någon diffus typ av Sverige chef. Han är väl lokal säljare helt enkelt.

Sen bor dom ju gratis.

Sonen Oscar är riktigt grym glas ögondesigner. Gustaf har varit väldigt framgångsrik bland Slitz brudarna på den tiden krogen hette Kharma och E-type och Ernst Billgren var sällskapet.

Homo ryktet har väl alla hört, men sönerna talar aldrig om det. Victor kanske är lite öppnare än övriga, fast det är klart när Gustaf festade som värst borde han ju snackat av sig om det låg nån sanning i detta
Men framgångsrik lyckades han eller hon med i alla fall. En hypotes jag kom på nu som kan vara värd att pröva: kan det vara vanligare att sammansättningar med två substantiv särskrivs?
Citera
2012-07-31, 23:49
Bannlyst
Citat:
Nej, användaren pettsonkatten här på flashback

Varför kallar hen sig då inte för "Pettson katten"?
Senast redigerad av Oilkink 2012-07-31 kl. 23:52.
Citera
2012-09-06, 11:58
Medlem
Intryck av folk som stavar med sär skrivning etc

Hello!

Är det bara jag, eller visst är det sjukt irriterande när folk inte kan skriva ordentligt? Nu snackar jag inte om att vara medlem i svenska akademins ordlista, utan om vanlig skriv-vett eller vad man ska kalla det för.

Folk som stavar så SJUUUKT dåligt på diverse internetforum, har ni ingen jäkla stavningskontroll eller?

Ett (påhittat) exempel:
Citat:
tja! har nt bestämmmt mig för var jag ska åka en, män, det blir snartt! Tur är väll det att det Är en Rolig sak iaf
Alltså flera helt felstavade ord, stora bokstäver mitt i meningar på random ord..

Okej, några få fel kan man ju ha för att man skriver fort / inte tänker efter, men i sammanhang där det handlar om att man kanske ska träffas... är det bara jag som känner big no-no?

PS. Väntar bara på att någon ska säga samma sak om mig nu..
Citera
2012-09-06, 12:02
Medlem
WeraHBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Stacy
Hello!

Är det bara jag, eller visst är det sjukt irriterande när folk inte kan skriva ordentligt? Nu snackar jag inte om att vara medlem i svenska akademins ordlista, utan om vanlig skriv-vett eller vad man ska kalla det för.

Folk som stavar så SJUUUKT dåligt på diverse internetforum, har ni ingen jäkla stavningskontroll eller?

Ett (påhittat) exempel:

Alltså flera helt felstavade ord, stora bokstäver mitt i meningar på random ord..

Okej, några få fel kan man ju ha för att man skriver fort / inte tänker efter, men i sammanhang där det handlar om att man kanske ska träffas... är det bara jag som känner big no-no?

PS. Väntar bara på att någon ska säga samma sak om mig nu..

Håller med, det är så avtändande. Visst, jag själv är inte perfekt, men folk som upprepar samma fel hela tiden... Det värsta måste ända vara folk som skriver "non" istället för nån. FYFAN
Citera
2012-09-06, 12:03
Medlem
Nlesjems avatar
Who cares?
Vissa har dyslektiska drag,inget att trakassera någon för, bara bad taste.
Citera
2012-09-06, 12:07
Medlem
Moffins avatar
Jag brukar inte tänka på det nämnvärt då jag dels inte är så väldigt duktig på att skriva själv men även för att vissa faktiskt kan ha dyslexi och då är det ju inte deras fel.

Det som däremot gör mig irriterad är jobbiga jävla förkortningar som "oxå" och "lr". Finns vissa som tagit detta till sådan perfektion att texten i det närmaste blir oläsbar.

Det som dock gör mig på riktigt förbannad är när stavfel och särskrivningar gång på gång dyker upp i tidningsartiklar (hej aftonbladet), är man utbildad journalist ska man fan kunna skriva ordentligt också.

Var det för övrigt medvetet att topic till ämnet är särskrivet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in