2012-08-25, 23:54
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Att ungdomar dras till centrum är ju inte något unikt för Åkersberga, utan snarare ett fenomen som hänger ihop med att lämpliga platser att vistas saknas för människor i den åldern.

Säg vilket samhälle som saknar ungdomar i centrum samt en viss knarkhandel? Sen utifrån dina länkar så är det väl Österskär samt övriga "fina" områden med villor man ska undvika om man vill slippa ifrån knarket?

Precis den diskussionen fanns ju i Täby tidigare, den har numera svängt rejält när man märker bristande kapacitet till Stockholm.

Österskär har något som stora delar utav Täby saknar, närheten till vattnet Därav uppblåsta priser.

Vi har väl redan flertalet gated communities i den mening att man informellt stänger ute utomstående?

Det här är nog den bästa beskrivningen jag läst i tråden. Vill man så hittar man problem överallt. Men överlag så är ju svenska orter både säkra och trygga för alla. Sen är det områden man vill undvika så är det systembolag samt krogstråk (oavsett om stan har 2000 eller 500 000 invånare). Jfr, Stureplan/Slussen och Medborgarplatsen är ju de platser med flest våldsbrott i Stockholm

Tack för svar. Inte hundra medhåll dock på allt du skriver. Knarket hittas främst/först fram till kidsen från slödder, såväl bladisar som wt. Vill undvika båda dessa grupper.

Visst är våldsbrotten högre på de platser du nämner, men det har uteslutande att göra med mkt folk i omsättning+krog+fylla. Ingenting med att göra att man behöver vara rädd när man går hem från nattbuss/t-bana.

Den enda naturliga Gated community-konceptet som finns idag är priset, dyra hus och BR som tack vare priset stänger ute trashet. Fram för områden helt utan hyresrätter!

Vad menar du med meningen ovan? "Precis den diskussionen fanns ju i Täby tidigare, den har numera svängt rejält när man märker bristande kapacitet till Stockholm." förstår tyvärr inte ad du syftar på?
Citera
2012-08-26, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av showdown
Tack för svar. Inte hundra medhåll dock på allt du skriver. Knarket hittas främst/först fram till kidsen från slödder, såväl bladisar som wt. Vill undvika båda dessa grupper.

Visst är våldsbrotten högre på de platser du nämner, men det har uteslutande att göra med mkt folk i omsättning+krog+fylla. Ingenting med att göra att man behöver vara rädd när man går hem från nattbuss/t-bana.

Den enda naturliga Gated community-konceptet som finns idag är priset, dyra hus och BR som tack vare priset stänger ute trashet. Fram för områden helt utan hyresrätter!

Vad menar du med meningen ovan? "Precis den diskussionen fanns ju i Täby tidigare, den har numera svängt rejält när man märker bristande kapacitet till Stockholm." förstår tyvärr inte ad du syftar på?

Vill man undvika knark så får man nog leta sig långt ute i norrlands obygder, alternativt annan plats vida från större samhällen.

Fast att påstå att man behöver vara rädd är att extrapolera det otroligt. Inte minst då den farligaste platsen är krogkön fredag/lördag oavsett var i landet vi rör oss. Normalt sett så är det ju inget problem att gå från nattbuss/t-bana oavsett VAR i stockholms län du rör dig.

Ah, kopplingen HR - brottslighet lever fortfarande kvar. Ser vi till priser så bör väl nyproducerat hålla trashet borta långt mer än BR samt villor (särskilt som dessa ofta ombildats och/alternativt byggts/köpts med lägre priser än idag?).

Diskussionen kring t-banans vara eller inte vara och en förlängning mot Täby, den avfärdades ju tidigare utav ledande politiker i den kommunen till att nu i stort sett vara en valfråga. Kapacitetsmässigt så finns inget alternativ till Pendel eller Tuben, vilket också de boende märker. En utbyggd t-bana har en kapacitet som är 5-6 gånger större än en 3+3 MV

Tillgången till tunnelbana är ju också den enskilt största förklaringsfaktorn till bostadspriserna i Stockholm
Citera
2012-08-26, 20:39
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Vill man undvika knark så får man nog leta sig långt ute i norrlands obygder, alternativt annan plats vida från större samhällen.

Fast att påstå att man behöver vara rädd är att extrapolera det otroligt. Inte minst då den farligaste platsen är krogkön fredag/lördag oavsett var i landet vi rör oss. Normalt sett så är det ju inget problem att gå från nattbuss/t-bana oavsett VAR i stockholms län du rör dig.

Ah, kopplingen HR - brottslighet lever fortfarande kvar. Ser vi till priser så bör väl nyproducerat hålla trashet borta långt mer än BR samt villor (särskilt som dessa ofta ombildats och/alternativt byggts/köpts med lägre priser än idag?).

Diskussionen kring t-banans vara eller inte vara och en förlängning mot Täby, den avfärdades ju tidigare utav ledande politiker i den kommunen till att nu i stort sett vara en valfråga. Kapacitetsmässigt så finns inget alternativ till Pendel eller Tuben, vilket också de boende märker. En utbyggd t-bana har en kapacitet som är 5-6 gånger större än en 3+3 MV

Tillgången till tunnelbana är ju också den enskilt största förklaringsfaktorn till bostadspriserna i Stockholm

Nja, nu håller jag med än mindre...

Det är väl bara att läsa här på Flashback under "Aktuella brott..." om alla hundratals överfall som skett efter T-banan-/bussresa. Allra senast detta: http://www.swedenconfidential.info/2012/04/10/kvinna-valdtogs-och-blev-urinerad-pa/

Att t-banan skulle driva upp priser är sniksnack. De dyraste områdena har ingen t-bana, Brommas finare kvarter, Danderyd, Täby, Djursholm... Osv.... Slutsats: De som har råd vill INTE bo nära tunnelbanan. De åker bil/taxi!

Sedan bekräftade du ju bara det jag skrev om krogar och brottsligheten.
Citera
2012-08-26, 22:40
Medlem
Citat:

Det är väl bara att läsa här på Flashback under "Aktuella brott..." om alla hundratals överfall som skett efter T-banan-/bussresa. Allra senast detta: http://www.swedenconfidential.info/2012/04/10/kvinna-valdtogs-och-blev-urinerad-pa/

Att t-banan skulle driva upp priser är sniksnack. De dyraste områdena har ingen t-bana, Brommas finare kvarter, Danderyd, Täby, Djursholm... Osv.... Slutsats: De som har råd vill INTE bo nära tunnelbanan. De åker bil/taxi!

De dyraste och mest attraktiva områdena har T-bana, Kungsholmen, Östermalm, Vasastan/Sibirien

Se även Spacescapes utredning kring förklaringsfaktorer för bostadspriser.

Krogar och brottslighet, det har du oavsett vilken tätort du är i, Boden, Kiruna, Göteborg eller Stockholm, Norrtälje etc. Men att från det dra slutsatser om vad som är lugna områden/tätorter är att extrapolera än mer.
Citera
2012-08-27, 08:10
Medlem
Åkersberga bor man bara i om man är inavlad och resten av familjen bor där.

Hur fritt det är från blattar och negrer vet jag inte dock.
Citera
2012-09-03, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Åkersberga bor man bara i om man är inavlad och resten av familjen bor där.

Hur fritt det är från blattar och negrer vet jag inte dock.

Om du inte vet vilket vitt medelklassghetto Åkersberga är hur kan du då veta vilka som bor där. Pucko.

On Topic: dom flesta områden som ligger nån km från centrum är precis som jag skrev nästen helt vita medelklassområden. Ingen av skolorna är toppenbra men knappast någon riktigt dålig. Mycket dryga pretto barnfamiljer är väl enda problemet: ni vet inte riktigt högutbildade men vill gärna framstå som det - inte riktigt höginkomsttagare - men vill se ut som om de är det. Ganska typiskt medelklass iofs. Många fördelar med närhet till hav och skog, kommunen satsar en hel del på idrott (+ att det inte finns några elitföreningar som tar resurser).

Ganska oattraktivt för ensamstående 18-30 vilket håller ned behovet av att bygga billiga bostäder - vilket i sin tur gör att genomsnittsinkomsten stadigt ökar. Det kommer aldrig att bli Saltsjöbaden eller Vaxholm men personligen tror jag att en villa med bra läge och tomt i Åkersberga är en bra investering.
Citera
2012-09-04, 14:58
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elefanthjarnan
Om du inte vet vilket vitt medelklassghetto Åkersberga är hur kan du då veta vilka som bor där. Pucko.

On Topic: dom flesta områden som ligger nån km från centrum är precis som jag skrev nästen helt vita medelklassområden. Ingen av skolorna är toppenbra men knappast någon riktigt dålig. Mycket dryga pretto barnfamiljer är väl enda problemet: ni vet inte riktigt högutbildade men vill gärna framstå som det - inte riktigt höginkomsttagare - men vill se ut som om de är det. Ganska typiskt medelklass iofs. Många fördelar med närhet till hav och skog, kommunen satsar en hel del på idrott (+ att det inte finns några elitföreningar som tar resurser).

Ganska oattraktivt för ensamstående 18-30 vilket håller ned behovet av att bygga billiga bostäder - vilket i sin tur gör att genomsnittsinkomsten stadigt ökar. Det kommer aldrig att bli Saltsjöbaden eller Vaxholm men personligen tror jag att en villa med bra läge och tomt i Åkersberga är en bra investering.

Tack för uttömmande svar.
Förstod det på en gammal infödd att problemen som var tidigare med stökiga ungdomar till stor del försvunnit, mkt pga att dessa ungdomar nu växt upp och blivit äldre...
Citera
2012-09-05, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elefanthjarnan

Flertalet bekanta är uppvuxna där och har jobbat med folk som bor där så jag hör en hel del om hur det är på det stället.
Citera
2012-10-29, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Flertalet bekanta är uppvuxna där och har jobbat med folk som bor där så jag hör en hel del om hur det är på det stället.

Säger mer om dina bekanta än om Österåker.
Citera
2012-10-29, 14:06
Medlem
krss avatar
Citat:

Att det finns dyra ställen utan tunnelbana är inget som helst motbevis för att tunnelbana driver upp priserna.
Citera
2012-12-19, 01:11
Medlem
Synesiss avatar
Ledsen för att bumpa en gammal tråd, men tänkte att det kan vara utav intresse för TS att Österåkers kommun hamnade på plats 288 utav alla Sveriges kommuner (290 sammanlagt) i en undersökning över hur mycket det satsas på unga. Något som kan bekräftas av mig själv, det finns ingenting för ungdomarna att göra här.
Citera
2013-06-05, 13:53
Medlem
Finns hur mycket som helst att göra.

Eller gäller undersökningen hur många kronor som läggs på ungdomsgårdar och sånt trams?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in