2012-08-23, 09:38
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moridin2002
Känns som att mitt problem är tvärtom här. Tack vare strul hos vhs så är jag vara reserv till min kurs.
Dock så blev jag beviljad fullt studielån tom juni 2013. Ska man spara slantarna och leva på
a-kassa fram till jul eller ska man säga till csn att inte ge mig några pengar?
Du gör ingenting, du lämnar inte ens in en studieförsäkran. Du får inga pengar, och gör inget brottsligt. Att ta emot pengarna ändå kallas bidragsfusk och de riktlinjer som gäller idag är att myndigheterna bara har ett alternativ mot detta: hårdaste järnhandsken i kombination med att inte längre förstå ordet nåd.
2012-08-23, 09:40
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
Vad är merkostnadslån, och hur fungerar det exakt?
När jag klickar på länken med "merkostnadslån" under "räkna ut hur mycket du kan få" så skickas jag bara till startsidan.
Mycket intressant, csn har på sin hemsida en guide för studiemedel där de också skriver om vad merkostnadslån är och vad det är tänkt att täcka. Jag bara klickade in mig på högskola och så fanns guiden där.
2012-08-23, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datoriprogram
Varför är snubben en pajas som hänvisar till csn's officiella krav för studiestöd? Och för guds skull, skriv "dom" om du inte kan skilja "de/dem".

Har du ens läst vad som skrivits eller är du bara arg för att jag kallade snubben pajas?

Enda som han citerade är att när du klarat din kvot måste du göra en ny ansökan. Om han klarar en 3HP kurs så är han klar med kvoten och kan söka igen. Men i detta fallet är det en 12HP kurs, varför ska HELA kursen räknas till TERMIN1 när den läses TERMIN2?

På 2 terminer ska man klara 45HP av 60HP, han klarade 19,5HP första terminen och måste klara 25,5HP nästa termin. Flytter vi över 12HP kursen till första terminen så har han 31,5HP klarat där och måste klara 13,5HP TERMIN2.

Enligt CSN försvinner 9HP.. förklara.
2012-08-23, 10:09
Medlem
datoriprograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MV740
Har du ens läst vad som skrivits eller är du bara arg för att jag kallade snubben pajas?

Enda som han citerade är att när du klarat din kvot måste du göra en ny ansökan. Om han klarar en 3HP kurs så är han klar med kvoten och kan söka igen. Men i detta fallet är det en 12HP kurs, varför ska HELA kursen räknas till TERMIN1 när den läses TERMIN2?

Eftersom han använde kursen till att "klara" termin1? Tycker CSN förklarar detta.
2012-08-23, 10:42
Medlem
Hjälp! Behöver 2 HP snabbt för CSN alt. annan lösning

Hej,
Jag sitter lite i klistret med CSN. Jag hade en riktig svacka hösten 2011 och tog a whopping 0 HP. Lyckligtvis lyckades jag ta mig själv i kragen till årskiftet och tog hela 42 HP under våren 2011. För att fortsätta få bidrag och lån från CSN behöver jag 45 HP över hela läsåret (enligt CSN har jag 43 HP).

Som jag förstått är det enklaste/säkraste sättet att få ansökningen beviljad är att på något sätt ta de 2 resterande högskolepoängen. Jag har lite brist på tid, då detta behöver göras innan den 20e september (annars får jag ansöka om bidrag och lån för en kortare tid). Tyvärr har jag inga inkommande poäng från omtentor. Finns det någon enkel strökurs som man kan läsa (helst på distans, men annars i Stockholm) för att ta dessa 2 HP? 2 HP motsvarar endast 1 veckas studier och borde vara enkelt att fixa snabbt. Smidigast vore det om examinationen var någon form av uppsats eller rapport, då jag kan göra allting hemma. Självklart har jag kollat i kurskataloger och sådant, men det är så svårt att veta vad man ska söka efter (särskilt när jag behöver kursen nu och att den ska läsas snabbt).

För er som orkar läsa vidare:
Jag vet två ytterligare sätt som jag skulle kunna överklaga beslutet på. Det är så att jag har läst två kompletteringskurser till mitt program (jag har gjort ett programbyte) som gick vecka 33-35 hösten 2011. Tillsammans ger dessa kurser mig 6 HP (1 HP vilket jag tror CSN redan räknat med, då denna togs under vecka 35). Eftersom jag sökte CSN från och med vecka 35 (detta är då vanliga höstterminen börjar) är inte dessa kurser inräknade. Hade jag dock sökt från och med vecka 33 hade de varit inräknade. Med dessa kurser inräknade skulle jag ha ansökt om bidrag och lån för 63 HP och klarat 48 HP (75 % av 63 HP är 47.25 HP) vilket hade räckt för CSN. Jag har försökt att ta detta på telefon med dem, men har inte lyckats, så funderar på att skicka ett utförligt brev.

Mitt sista alternativ är att helt enkelt skriva ett brev och förklara varför jag hade en svacka i höstas. Att beskriva några händelser som gjorde att jag inte hade ork att plugga. Sen också tillägga att jag tog tag i mina problem och har börjat ta igen de poängen som jag missade. Detta känns dock som last resort.

Finns det något annat sätt detta går att lösas på? Jag har studerat 3 år på högskolenivå och har klarat de tidigare två åren utan problem, med alla högskolepoäng tagna. CSN är en nödvändighet för mig om jag ska kunna fortsätta mina studier i Stockholm. Det tråkiga är att min studievägledare var så himla stressad nu i början på skolstarten att hon inte kände att hon hade tid att hjälpa mig.

Jag är supertacksam för förslag på kurser eller lösningar, då detta börjar bli ganska brådis nu.

Tack igen!
/Bronie
Senast redigerad av Bronie 2012-08-23 kl. 10:46.
2012-08-23, 10:52
Medlem
http://www.sommarprogrammering.se/anmalan/

Denna ska vara enkelt, behöver inte ens göra hela kursen, tror jag.
2012-08-23, 10:57
Medlem
Tack för snabbt svar. Kursanmälan för den mindre kursen (3 HP) var fram till den 1 Juli, så denna funkar ej. 6 HP kursen skulle vara ett alternativ, men den kräver lite mer arbete och förmodligen blir jag nog inte klar i tid.
2012-08-23, 11:09
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GOOGLE.com
Ja, 9:- i courtage. Varför har de inte dragit exakt 9 kronor? Och ska de inte dra varje gång?
Verkar helmuppigt att köpa en aktie i taget. Hela världen är det ju inte men första årets direktavkastning är ju körd redan från början då.

De drar för varje order på Avanza mini ja.
2012-08-23, 12:02
Medlem
Emerains avatar
På uppsala universitet går en kurs på teologiska institutionen. "Vad är religion?" på 3hp, den är på distans. Du läser kursboken och två artiklar (totalt max 200 sidor uppskattar jag) och skriver sedan ett pm och lämnar in. Det är IT-distans, allt görs via datorn.
2012-08-23, 12:13
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronie
Tack för snabbt svar. Kursanmälan för den mindre kursen (3 HP) var fram till den 1 Juli, så denna funkar ej. 6 HP kursen skulle vara ett alternativ, men den kräver lite mer arbete och förmodligen blir jag nog inte klar i tid.

De flesta högskolor har intro kurser i början av varje termin (typ matte, studieteknik, datorkunskap och liknande) brukar vara väldigt simpla och ger CSN poäng. Bara att börja söka.
2012-08-23, 12:18
Medlem
TheBITs avatar
Jag vet bara att när det gäller det motsatta, dvs att man klarat kvoten för tidigare terminer men har någon släpande tenta så räknas den tentan till den terminen när man klarar tentan, dvs inte tidigare terminer.
2012-08-23, 12:24
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MV740

På 2 terminer ska man klara 45HP av 60HP, han klarade 19,5HP första terminen och måste klara 25,5HP nästa termin. Flytter vi över 12HP kursen till första terminen så har han 31,5HP klarat där och måste klara 13,5HP TERMIN2.

Låt mig ställa upp det och läs noga. Sedan är du välkommen att ställa frågor, men jag undanber mig personangrepp eller angrepp på att reglerna är idiotiska eller andra åsikter om regelverket. Du är välkommen att undra om detaljer för att förstå, och ställa vidare frågor, men reglerna är som de är och jag vill verkligen inte vara otrevlig när jag nu skriver upp dem.

När du söker studiemedel så söker du för 1 eller 2 terminer, detta blir då din studieperiod. Under en studieperiod ska du ta minst 75% av poängen du fått studiemedel för, detta för att kunna bli beviljad studiemedel för nästa period. Perioden börjar på dag 1 den första veckan din utbetalning gäller. Periodens sista dag är dagen innan nästa period startar. Detta gör att CSN inte har något resultatkrav på kurser du inte tagit studiemedel för.

Om du inte klarat av kurserna i tid (innan terminsstart) så blir du inte beviljad studiemedel för nästa termin vid terminsstart. Du får istället läsa utan studiemedel och antingen ta gamla kurser på omtentor och restinlämningar, eller klara nya kurser.

TS saknade 3hp för att bli beviljad en ny period, därför läste ts dessa 12 hp på den gamla perioden. Den nya perioden startade när TS blivit beviljad nytt studiemedel, vilket skedde EFTER att dessa 12 hp rapporterats in. Därför kan inte ett enda poäng från dessa 12 hp användas i den nya perioden.

CSN har inte heller en fixerad poäng per termin i reglerna, de har fixerad procent. Genom att ta färre veckor med studiemedel så får du en lägre % att nå upp till. Detta tal om 22.5 hp / 45 hp är just för att det oftast är de siffror som det pratas om. 22.5hp är 75% av 30 hp, 45 hp är 75% av 60 hp, vilket är 1 och 2 terminer respektive.

TS har då alltså fått studiemedel för 18hp termin 1 och 30 hp termin 2. Detta ger en summa av 48 hp, vilket är på 75%-gränsen räknas på. Detta ger att TS behöver ta en totalt 36 hp under denna studieperiod innan TS kan beviljas en ny studieperiod. Detta motsvarar 18 hp per termin (om poängen fördelas jämnt), eller 13.5 hp termin 1 och 22.5 hp termin 2 (om det blir 75% av varje termin).

Det sista du skriver är att 9hp försvinner, och jag hoppas jag lyckats förklara situationen här om hur det hänger ihop. Dessa 9hp har inte försvunnit, de hör bara till en annan studieperiod och kan därför inte räknas med. Men eftersom reglerna är som de är så kan du också fixa rester från gamla terminer. Dessa genererar då poäng som rapporteras in att de examinerats under nuvarande period och därför får du räkna med dem även fast du läste kursen tidigare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in