Citat:
Ursprungligen postat av MV740
Har du ens läst vad som skrivits eller är du bara arg för att jag kallade snubben pajas?
Enda som han citerade är att när du klarat din kvot måste du göra en ny ansökan. Om han klarar en 3HP kurs så är han klar med kvoten och kan söka igen. Men i detta fallet är det en 12HP kurs, varför ska HELA kursen räknas till TERMIN1 när den läses TERMIN2?
På 2 terminer ska man klara 45HP av 60HP, han klarade 19,5HP första terminen och måste klara 25,5HP nästa termin. Flytter vi över 12HP kursen till första terminen så har han 31,5HP klarat där och måste klara 13,5HP TERMIN2.
Enligt CSN försvinner 9HP.. förklara.
Låt mig ställa upp det och läs noga. Sedan är du välkommen att ställa frågor, men jag undanber mig personangrepp eller angrepp på att reglerna är idiotiska eller andra åsikter om regelverket. Du är välkommen att undra om detaljer för att förstå, och ställa vidare frågor, men reglerna är som de är och jag vill verkligen inte vara otrevlig när jag nu skriver upp dem.
När du söker studiemedel så söker du för 1 eller 2 terminer, detta blir då din studieperiod. Under en studieperiod ska du ta minst 75% av poängen du fått studiemedel för, detta för att kunna bli beviljad studiemedel för nästa period. Perioden börjar på dag 1 den första veckan din utbetalning gäller. Periodens sista dag är dagen innan nästa period startar. Detta gör att CSN inte har något resultatkrav på kurser du inte tagit studiemedel för.
Om du inte klarat av kurserna i tid (innan terminsstart) så blir du inte beviljad studiemedel för nästa termin vid terminsstart. Du får istället läsa utan studiemedel och antingen ta gamla kurser på omtentor och restinlämningar, eller klara nya kurser.
TS saknade 3hp för att bli beviljad en ny period, därför läste ts dessa 12 hp på den gamla perioden. Den nya perioden startade när TS blivit beviljad nytt studiemedel, vilket skedde EFTER att dessa 12 hp rapporterats in. Därför kan inte ett enda poäng från dessa 12 hp användas i den nya perioden.
CSN har inte heller en fixerad poäng per termin i reglerna, de har fixerad procent. Genom att ta färre veckor med studiemedel så får du en lägre % att nå upp till. Detta tal om 22.5 hp / 45 hp är just för att det oftast är de siffror som det pratas om. 22.5hp är 75% av 30 hp, 45 hp är 75% av 60 hp, vilket är 1 och 2 terminer respektive.
TS har då alltså fått studiemedel för 18hp termin 1 och 30 hp termin 2. Detta ger en summa av 48 hp, vilket är på 75%-gränsen räknas på. Detta ger att TS behöver ta en totalt 36 hp under denna studieperiod innan TS kan beviljas en ny studieperiod. Detta motsvarar 18 hp per termin (om poängen fördelas jämnt), eller 13.5 hp termin 1 och 22.5 hp termin 2 (om det blir 75% av varje termin).
Det sista du skriver är att 9hp försvinner, och jag hoppas jag lyckats förklara situationen här om hur det hänger ihop. Dessa 9hp har inte försvunnit, de hör bara till en annan studieperiod och kan därför inte räknas med. Men eftersom reglerna är som de är så kan du också fixa rester från gamla terminer. Dessa genererar då poäng som rapporteras in att de examinerats under nuvarande period och därför får du räkna med dem även fast du läste kursen tidigare.