2012-07-30, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamaicaman
Typiskt otacksamma ASS-yrier. Ni flyr undan dom islamistiska araberna och vi ger er en fristad i Kurdistan. Ni får ha era kyrkor utan att dom blir sönder bombade. Ni får ha ert kulturliv. Ni får bilda partier, och era politiker får vara med i det kurdiska parlamentet. Utan kurderna så hade det knappt funnits några assyrier kvar i Irak, detta är den bittra sanningen det vet både du och jag.

Tillochmed påven har uttryckt sin tacksamhet till Barzani för att kurderna hjälpt dom kristna i Irak:

"Pope Benedict expressed his gratitude for the President and the KRG for their support to the Christian community in Iraq, commended his leadership role in promoting peaceful co-existence and religious tolerance in Iraq."

http://www.krg.org/articles/detail.asp?rnr=223&lngnr=12&smap=02010100&anr=3899 8

http://img440.imageshack.us/img440/3851/barzanpope9ad.jpg

Detta är den bittra sanningen som du och dina gelikar inte kan acceptera. Ert folks existens i Irak hänger på en skör tråd, och ni är helt beroende av oss kurder. Om vi vill kan vi bara kasta ut er till Bagdad så lär ni få ett varmt välkomnande av era semitiska arabiska bröder.

Ja Assyrier bör vara tacksam för allt skit som ni utsätter dem för. Samt alla massaker som ni begått mot dem i historien. Denna länk tar upp hur KRG beteer sig mot minoriteter. Jag kan säga att det är inte positivt.

https://www.flashback.org/sp38540637

Det nedanför är tagen från länken ovanför.

Jag kan inte kopiera ord och klistra in dem. Men artikeln tar upp hur KRG's nationaliserings metoder påminner om baath parties metoder. Dem försöker att undergräva minoriteternas nationella identitet. Ett sätt var att stoppa bildandet av en assyrisk polisstyrka i nineve slätten. Istället så skapade kurderna en kristen milis som har som uppgift att vara lojal mot KRG.

Vid år 2005, under den första nationella val så ska det ha kommit in anklagelser att KRG ska ha blockerat röstsedlarna och vallådorna från att nå städer som Baghdeda, Karamlesh, Bartela, Bashiqa och Behzan.

Artikeln tar också upp att en rapport från human rights watch som visar att KRG ska ha satt i spel två strategier. För att införliva nineve slätten i sin region. Första sättet är incitament med minoritetsgrupper, pengar används för att bygga upp ett system av beskydd, genom att skapa ennu ett civilt samhälle som konkurrerar med det samhälle som redan finns.

Det andra är att dem som motsäger sig KRGs agenda utsätts för hårdare metoder vilket inkluderar hotelser, trakasserier och godtyckliga gripanden. Marginalisering av det civila samhällets organisationer kommer att visas vid följande avsnitt.

Problemet är att jag inte inte kopiera och klistra in en del av texten, så jag måste ta dem engelska orden och översätta till svenska vilket är jobbigt. Jag kan översätta lite till.

Det andra hotet mot det assyriska civil samhället var den ekonomiska men också politiska rättighetsberövande av såna organisationer av KRG.

KRG adopterade i detta fall progressiv nationalism genom finanserandet och stöttandet av marginella organisationer och sekt identiteter. Som ett resultat av KRGs söndra och härska policy, en ny våg av civila samhälls organisationer har framväxt i nineve slätten från och med 2006.

Det finns mera om hur KRG behandlar Assyrier/Syrianer, Kaldeer, men jag orkar inte mera.
Citera
2012-08-15, 16:58
Medlem
För dem som är intresserade av hur kurderna behandlar assyrierna så har vi detta.

https://www.flashback.org/sp38554509

Citat:
KRG's nationaliserings metoder påminner om baath parties metoder. Dem försöker att undergräva minoriteternas nationella identitet. Ett sätt var att stoppa bildandet av en assyrisk polisstyrka i nineve slätten. Istället så skapade kurderna en kristen milis som har som uppgift att vara lojal mot KRG.

Vid år 2005, under den första nationella val så ska det ha kommit in anklagelser att KRG ska ha blockerat röstsedlarna och vallådorna från att nå städer som Baghdeda, Karamlesh, Bartela, Bashiqa och Behzan.

Artikeln tar också upp att en rapport från human rights watch som visar att KRG ska ha satt i spel två strategier. För att införliva nineve slätten i sin region. Första sättet är incitament med minoritetsgrupper, pengar används för att bygga upp ett system av beskydd, genom att skapa ennu ett civilt samhälle som konkurrerar med det samhälle som redan finns.

Det andra är att dem som motsäger sig KRGs agenda utsätts för hårdare metoder vilket inkluderar hotelser, trakasserier och godtyckliga gripanden. Marginalisering av det civila samhällets organisationer kommer att visas vid följande avsnitt.

Problemet är att jag inte inte kopiera och klistra in en del av texten, så jag måste ta dem engelska orden och översätta till svenska vilket är jobbigt. Jag kan översätta lite till.

Det andra hotet mot det assyriska civil samhället var den ekonomiska men också politiska rättighetsberövande av såna organisationer av KRG.

KRG adopterade i detta fall progressiv nationalism genom finanserandet och stöttandet av marginella organisationer och sekt identiteter. Som ett resultat av KRGs söndra och härska policy, en ny våg av civila samhälls organisationer har framväxt i nineve slätten från och med 2006.
Citera
2012-08-15, 17:01
Medlem
Kan nån ta bort inlägget som jag skrev ovan, jag skrev inlägget i fel tråd.
Citera
2012-08-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wonders
Ja Assyrier bör vara tacksam för allt skit som ni utsätter dem för.
Hej, Wonders, har du något emot att jag kallar dig för Mo? Det är mer passande och enklare tycker jag.

Citat:
Samt alla massaker som ni begått mot dem i historien.
Mo, brukar du ta upp Tysklands historia varje gång du talar med en tysk? Tycker du att det är relevant för nutid? Om du inte gör det, kan du berätta varför? Troligtvis tyckte du att det var ett rationellt drag att använda metodiken mot nutida kurder. Det är axiomatiskt att många av deras föregångna stödde Hitler med tanke på att hans parti fick 37,5 % av rösterna 1932 (med lite upp och ner dalar då mellan åren). Ifall vi stannar där och återvänder till vad kurderna gjorde mot assyrierna, historiskt, begicks det av några klaner istället för en stor del av nationen. Hirmis Aboon berättar utförligt med hjälp av historisk data att den sociala livet mellan kurder och assyrier var vänskapligt under en lång period;
http://books.google.se/books?id=AdZfWpd4YrYC&printsec=frontcover&hl=sv&so urce=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Citat:
Denna länk tar upp hur KRG beteer sig mot minoriteter. Jag kan säga att det är inte positivt.https://www.flashback.org/sp38540637

artikeln tar upp hur KRG's nationaliserings metoder påminner om baath parties metoder. Dem försöker att undergräva minoriteternas nationella identitet.
Kan du ge några evidens som indikerar det? Några utförliga artiklar angående metoderna de använder för att undergräva deras rättigheter eller identitet? http://www.academia.edu Är inte rätt hemsida att använda sig utav, vilken irrationell själ som helst kan publicera sina 'analyser' där och kalla sig för 'akademiker' - vilket är tvivelaktigt i många fall ifall man skådar några av analyserna där på måfå.

Citat:
Ett sätt var att stoppa bildandet av en assyrisk polisstyrka i nineve slätten. Istället så skapade kurderna en kristen milis som har som uppgift att vara lojal mot KRG.
1) Kurder kontrollerar inte Nineve-slätten, det faller tillbaka under irakiska lagar.

2) Polisstyrkor som är baserade på etnicitet skapar fler konflikter - alltså är det infantil kritik på alla tänkbara sätt, speciellt i Nineve slätten. Det skulle sätta de koloniala konstruktionerna i Irak, inför rätta.

Men, KRG bör försöka annektera Nineve slätten, av flera giltiga skäl. Först av främst, assyrierna är inte de enda som bor i området, många kurder betecknar området som deras historiska hem också. För det Andra, om det faller under KRGs jurisdiktion och inflytande, skulle det vara mer troligt att det skulle utvecklas. Således skulle situationen för assyrierna som bor i området vara mycket större än under arabiskt styre. Bara jämför områden under kurdisk kontroll med områden där arabisk-kontroll är dominanerad. I detta fall råder det ingen tvekan om att det finns ett oerhört kontrast, både i ekonomiska, sociala och politiska termer, mellan de kurdiska kontrollerade områdena och arabiska kontrollerade områdena i Irak. Och i det långa loppet skulle det gynna assyrierna, om det faller under kurdisk kontroll.
Senast redigerad av Rebax 2012-08-17 kl. 14:57.
Citera
2012-08-17, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Hej, Wonders, har du något emot att jag kallar dig för Mo? Det är mer passande och enklare tycker jag.

Mo, brukar du ta upp Tysklands historia varje gång du talar med en tysk? Tycker du att det är relevant för nutid? Om du inte gör det, kan du berätta varför? Troligtvis tyckte du att det var ett rationellt drag att använda metodiken mot nutida kurder. Det är axiomatiskt att många av deras föregångna stödde Hitler med tanke på att hans parti fick 37,5 % av rösterna 1932 (med lite upp och ner dalar då mellan åren). Ifall vi stannar där och återvänder till vad kurderna gjorde mot assyrierna, historiskt, begicks det av några klaner istället för en stor del av nationen. Hirmis Aboon berättar utförligt med hjälp av historisk data att den sociala livet mellan kurder och assyrier var vänskapligt under en lång period;
http://books.google.se/books?id=AdZfWpd4YrYC&printsec=frontcover&hl=sv&so urce=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Kan du ge några evidens som indikerar det? Några utförliga artiklar angående metoderna de använder för att undergräva deras rättigheter eller identitet? http://www.academia.edu Är inte rätt hemsida att använda sig utav, vilken irrationell själ som helst kan publicera sina 'analyser' där och kalla sig för 'akademiker' - vilket är tvivelaktigt i många fall ifall man skådar några av analyserna där på måfå.

1) Kurder kontrollerar inte Nineve-slätten, det faller tillbaka under irakiska lagar.

2) Polisstyrkor som är baserade på etnicitet skapar fler konflikter - alltså är det infantil kritik på alla tänkbara sätt, speciellt i Nineve slätten. Det skulle sätta de koloniala konstruktionerna i Irak, inför rätta.

Men, KRG bör försöka annektera Nineve slätten, av flera giltiga skäl. Först av främst, assyrierna är inte de enda som bor i området, många kurder betecknar området som deras historiska hem också. För det Andra, om det faller under KRGs jurisdiktion och inflytande, skulle det vara mer troligt att det skulle utvecklas. Således skulle situationen för assyrierna som bor i området vara mycket större än under arabiskt styre. Bara jämför områden under kurdisk kontroll med områden där arabisk-kontroll är dominanerad. I detta fall råder det ingen tvekan om att det finns ett oerhört kontrast, både i ekonomiska, sociala och politiska termer, mellan de kurdiska kontrollerade områdena och arabiska kontrollerade områdena i Irak. Och i det långa loppet skulle det gynna assyrierna, om det faller under kurdisk kontroll.

Förklara för mig vad du menar med ordet mo, ska jag ta det som en förolämpning. Kalla mig Wonders i fortsättningen, om du vill att jag tar dig seriöst. Jag hoppas att vi kan diskutera på ett sakligt och civiliserat sätt utan ad hominem attacker. Nu kanske du inte menade något negativt i det du skrev. Men jag tar upp det ändå. Nu begick du inte ett ad hominem attack utan jag berättar bara för dig hur nivån borde vara framöver.

Att jag tog upp kurders massaker mot assyrier, är inte något som jag använder mig emot dagens kurder. Jag tog upp det pågrund av olika kurdiska debattörers fräckhet och arrogans. Att assyrierna ska vara tacksamma mot dem och om dem inte är det så kan dem lika gärna lämna området.

Jag brukar inte diskutera i trådar där olika folkgrupper attackerar varandra utan jag tog upp ämnet pågrund av det jag skrev ovan. Jag attackerar inte en person på flashback pågrund av deras etnicitet. Men när någon skriver ett inlägg men en viss sorts fräckhet och arrogans då reagerar jag.

Jag har inget emot kurder, men jag blir irriterad när dem visar en fräckhet mot assyrier som är svår att förstå. När det kommer till polisstyrkan, så handlar det inte bara om den etniska aspekten utan om hur styrkan måste vara lojala till KRG och att om det är för få assyrier i den så kommer assyrierna situation att förminskas.

Källan är partisk, det medger jag. Men det är inte lätt att hitta den information som jag söker efter, i form av artiklar.

http://www.hujada.com/article_print.php?ar=793

Citat:
Det assyriska folkets röst (även kallade syrianer och kaldéer) som representeras av Assyrian Democratic Movement (ADM) har marginaliserats och underminerats under Barazanis och Talabanis ökande politiska inflytande i Irak. Relationen mellan det kurdiska ledarskapet och ADM har sedan Bagdad konferensen 2003 blivit spänd. Konferensen arrangerades efter Saddam Husseins fall där USA lovade frihet åt det irakiska folket.

Sedan 1992 har ADM samarbetat med de kurdiska ledarna Barazani och Talabani där båda sidorna (assyrier och kurder) tillsammans motarbetade Saddam Husseins förtryckande Pan - arabiska regim.

Men i samband med Saddam Husseins fall 2003 och i samband med när utvecklingen av det nya Irak tog fart ändrade de kurdiska ledarna sin policy i deras samarbete med ADM. Det kurdiska ledarskapet ville inte längre se assyrierna som en självständig enhet och kraft i norra Irak då kurderna fruktade att assyrierna skulle vinna kampen över kurderna i att dra åt sig all uppmärksamhet från västvärlden.

Det kurdiska ledarskapet accepterade inte ADM:s rekommendationer och planer för det assyriska folkets välbefinnande som basunerades under Bagdad konferensen 2003. Och efter detta utspel gjorde Barazani och hans Parti - Kurdistan Democratic Party (KDP) allt för att splittra den assyriska folkgruppen.

Han delade in det assyriska folket i tre etniska fraktioner: assyrier, kaldéer och syrianer. Därefter hämtade Barazani in säkra assyrier och kaldéer som är medlemmar av kurdiska politiska partier som han därefter började stötta till att bli representanter för den kristna befolkningen i norra Irak.

I dag stödjer dessa säkra individer - inkluderat ministrarna Sargis Aghajan (medlem av KDP), Nimrod Baito Youkhanna and George Mansour – samtliga medlemmar av den kurdiska regionala regeringen (KRG) -- Fawzi Hariri (representerar kurder) i Bagdads central regering), Romeo Hakkari (representerar kurder i det kurdiska regionala parlamentet) och Abd al- Ahad Afram Sawa (representerar kurder i Iraks nationala parlament) ett självstyre för det ”kaldeiska, syrianska och assyriska” folket i Nineveh slätten.

Man kan då fråga sig varför dessa herrar stöttar ett ”självstyre”, och är det möjligt?

Den 23 mars 2006 skrev jag en artikel med rubriken ”Assyriernas framtid i Irak; En Skyddszon vs Självstyre”.
I den artikeln förklarade jag (efter bomningarna av kyrkorna) varför en skyddszon för den kristna befolkningen i Irak var fullständigt oacceptabel. Jag ställde frågan om en självstyrd region och refererade till vad Mr. William Warda (ADM) menade med den termen vid den tidpunkten. Jag förklarade att Warda refererade till en etablering av en ny administrativ enhet (Muhafadha) på samma nivå som de 18 existerande administrativa enheterna i Irak. Detta alternativ är möjligt och laglig enligt Iraks konstitution.

Planen om ett självstyre i Nineveh slätten som stöttas av KRG ministern Sargis Aghajan har ingen laglig grund. Aghajan, som verkställer kurdiska planer, vill skapa något som han och kurderna definierar som ett självstyre för assyrier i Nineveh slätten.

Förutsättningarna för ett sådant självstyre är att regionen (Nineveh slätten) måste vara direkt kopplad till den kurdiska regionen och KRG. Men eftersom den nuvarande KRG konstitutionen fastslår klart och tydligt att det är förbjudet att skapa en ny region inom den kurdiska regionen, så kommer assyrierna därmed inte kunna utöva självstyre.

Dessutom kommer assyrierna, i utbyte mot Aghajans plan, bli tvungna att ge upp Barwari Bala regionen som ligger intill den turkiska gränsen. Samma villkor gäller beträffande den historiska assyriska regionen Aqra, Sapna valley och Slewana (Slaifani) regionen på den Syriska - Irakiska gränsen.

Ovan nämnda regioner är alla strategiskt lokaliserade och assyrierna måste fortsätta att ha kontroll över dem. Likadant gäller med Nohadra (Dohuk) regionen samt staden Arbil i norra Irak.

Till saken hör att det finns städer och byar i Nineveh slätten vars invånare är uteslutande assyrier. Exempel på dessa städer är Baghdede (QaraQosh), Bartella, Karamles, Telesqof, med flera. Sedan finns det andra städer och byar inom Nineveh slättens region där assyrier utgör halva befolkningen men även mindre och dessa landområden delar assyrierna med bland andra Yeziderna och Shabakerna.

Citat:
Dessutom, vad garanterar att assyrierna verkligen skulle få utöva ett självstyre i Nineveh slätten när denna region är tillskansad av KRG?

I verkligheten innebär det att det inte finns några sådana garantier. Aghajans plan innebär att assyrierna inte kommer ha vare sig några politiska eller nationella rättigheter, på sin höjd rätten till att utöva sin religion och det syriska (assyriska) språket. Faktum är att allt som exempelvis kommer att involvera inrättande av nya lagar och liknande blir helt upp till KRG tillsammans med Barazani och Talabani att bestämma.

Varför är strävan efter en skapelse av en ny Nineveh slätts förvaltning attraktiv?

Svaret finns återigen i Iraks konstitution. Paragraf 121, punkt nummer 2 fastlägger: I fall att en motsägelse mellan regionala och nationella lagstiftning i ärenden, uteslutande för myndigheter i den federala regeringen, ska den regionala makten ha rätten att modifiera ansökningen av den nationella lagstiftningen inom den specifika regionen.

Detta betyder att om och när Nineveh slättens förvaltning blir en region (lokalbefolkningen röstar för det), så kan assyrierna, yeziderna et cetera ändra de lagar som inte passar dem, som exempelvis att islamiska lagar har tvingats på folkgruppen i den regionen.

Senast redigerad av Wonders 2012-08-17 kl. 16:41.
Citera
2012-08-17, 18:53
Medlem
Citat:
Förklara för mig vad du menar med ordet mo, ska jag ta det som en förolämpning. Kalla mig Wonders i fortsättningen, om du vill att jag tar dig seriöst. Jag hoppas att vi kan diskutera på ett sakligt och civiliserat sätt utan ad hominem attacker. Nu kanske du inte menade något negativt i det du skrev. Men jag tar upp det ändå. Nu begick du inte ett ad hominem attack utan jag berättar bara för dig hur nivån borde vara framöver.
Nä. Jag använde det som ett smeknamn 'ala förkortning. Du får ta det som du önskar.

Citat:
Att jag tog upp kurders massaker mot assyrier, är inte något som jag använder mig emot dagens kurder.
Då har du använt inkorrekt lingvistisk-term. Du skrev 'ni' - vilket inkluderar samtliga kurder som läser tråden. Precis som jag skrev begicks inte detta av nationen, utan några enstaka klaner. Därför var det ytterst slarvig mening av dig.

Citat:
Jag tog upp det pågrund av olika kurdiska debattörers fräckhet och arrogans. Att assyrierna ska vara tacksamma mot dem och om dem inte är det så kan dem lika gärna lämna området. Jag brukar inte diskutera i trådar där olika folkgrupper attackerar varandra utan jag tog upp ämnet pågrund av det jag skrev ovan. Jag attackerar inte en person på flashback pågrund av deras etnicitet. Men när någon skriver ett inlägg men en viss sorts fräckhet och arrogans då reagerar jag.
Det finns ingen korrelationen mellan det de skrev och arrogans/fräckhet. Det de skriver är sanning, assyrierna får vara tacksam mot kurderna, de har öppnat flertals luckor som är stängda för assyrierna i regionerna runtomkring. Man biter inte av handen på den som matar en. KRG har visat stor stöd för just denna minoriteten, alltifrån skolor som lär ut deras språk, till specifika, självständiga områden där de kan bevara sitt etniska tillbehörighet - allting är betald på regeringens bekostnad.

Citat:
När det kommer till polisstyrkan, så handlar det inte bara om den etniska aspekten utan om hur styrkan måste vara lojala till KRG och att om det är för få assyrier i den så kommer assyrierna situation att förminskas.
Och det har sina giltiga skäl, vilket jag skrev i förra inlägget också.

Citat:
Källan är partisk, det medger jag. Men det är inte lätt att hitta den information som jag söker efter, i form av artiklar.

http://www.hujada.com/article_print.php?ar=793
Kanske beror det på att källorna där assyrier fäller krokodiltårar med hjälp av lögner är det enda som finns tillgängligt. Även källan du ger mig nu. Personen som har publicererat artikeln på svenska är inte ett främmande ansikte på internet (när det kommer till debatter om assyrier). Han är en sliskig, okunnig typ som har ansiktet upp i röven. Han sticker från debatter så fort han blir motbevisad med hjälp av fakta, för att återigen upprepa samma okunskap i en annan tråd. Däremot kan jag ge dig en chans till för att ta upp kritiken med kortfattat beskrivning av de viktigaste punkterna, ifall du anser att artikeln är genuin.

Och det komiska är att medan assyriska internet-riddare smeker underlivet, under databordet, och fantiserar om att kopiera judarna (1947+) - håller kurder på att skriva kontrakter med oljejättar lik Exxonmobil och bilda ett eget land. Ain't it ironic? Ah, stackars assyrier, det har inte gått bra för sedan de attackerade Judah.
Senast redigerad av Rebax 2012-08-17 kl. 19:18.
Citera
2012-08-17, 23:32
Medlem
Citat:
Nä. Jag använde det som ett smeknamn 'ala förkortning. Du får ta det som du önskar.

Då har du använt inkorrekt lingvistisk-term. Du skrev 'ni' - vilket inkluderar samtliga kurder som läser tråden. Precis som jag skrev begicks inte detta av nationen, utan några enstaka klaner. Därför var det ytterst slarvig mening av dig.

Det finns ingen korrelationen mellan det de skrev och arrogans/fräckhet. Det de skriver är sanning, assyrierna får vara tacksam mot kurderna, de har öppnat flertals luckor som är stängda för assyrierna i regionerna runtomkring. Man biter inte av handen på den som matar en. KRG har visat stor stöd för just denna minoriteten, alltifrån skolor som lär ut deras språk, till specifika, självständiga områden där de kan bevara sitt etniska tillbehörighet - allting är betald på regeringens bekostnad.

Och det har sina giltiga skäl, vilket jag skrev i förra inlägget också.

Kanske beror det på att källorna där assyrier fäller krokodiltårar med hjälp av lögner är det enda som finns tillgängligt. Även källan du ger mig nu. Personen som har publicererat artikeln på svenska är inte ett främmande ansikte på internet (när det kommer till debatter om assyrier). Han är en sliskig, okunnig typ som har ansiktet upp i röven. Han sticker från debatter så fort han blir motbevisad med hjälp av fakta, för att återigen upprepa samma okunskap i en annan tråd. Däremot kan jag ge dig en chans till för att ta upp kritiken med kortfattat beskrivning av de viktigaste punkterna, ifall du anser att artikeln är genuin.

Och det komiska är att medan assyriska internet-riddare smeker underlivet, under databordet, och fantiserar om att kopiera judarna (1947+) - håller kurder på att skriva kontrakter med oljejättar lik Exxonmobil och bilda ett eget land. Ain't it ironic? Ah, stackars assyrier, det har inte gått bra för sedan de attackerade Judah.

Boken 700 dagar i bagdad tar också upp hur KRG ser på olika minoriter. Det var ett kapitel tror jag ur hela boken. Det var inte positivt.

Det fetstilta, jag hoppas verkligen att du är ironisk. Då athuria efter assyriska rikets fall. Var en av dem mest framgångsrikaste städer i det persiska riket. Där bodde det mest assyrier i den staden.

Sen så har vi asyristan som bildades under sasanidernas styre. Dem bidrog med en hel del kulturella värk till världen.

Sen så var det assyrier som översatte dem grekiska texterna till arabiska. Ok inte bara assyrier det fanns andra folkgrupper också. Sen så har vi uppfinningar som skapades av assyrierna. Dem bidrog med en hel del till den vetenskapliga utveckligen i mellanöstern efter assyriska rikets fall, men också innan.

Fast jag kanske missförstod vad du menade med det fetstilta. Får se om jag hittar mera källor om KRG's behandling av assyrier. När det kommer till artikeln så behöver jag hitta andra källor innan jag tar upp olika punkter ur den.
Citera
2012-08-18, 00:02
Medlem
Citat:
Boken 700 dagar i bagdad tar också upp hur KRG ser på olika minoriter. Det var ett kapitel tror jag ur hela boken. Det var inte positivt.
Vad var det negativa? Du kan nämna de utan att bifoga citater från boken.

Citat:
Det fetstilta, jag hoppas verkligen att du är ironisk. Då athuria efter assyriska rikets fall. Var en av dem mest framgångsrikaste städer i det persiska riket. Där bodde det mest assyrier i den staden. Sen så har vi asyristan som bildades under sasanidernas styre. Dem bidrog med en hel del kulturella värk till världen.
Det fetstilade var skrivet från humoristisk perspektiv, blandat med verklighetstrogen historia angående Assyriska statens fall. Ramen handlade om stat/land/emperium, Asuristan var provins vars auktoritet var några andra än assyrier.

Citat:
Sen så var det assyrier som översatte dem grekiska texterna till arabiska. Ok inte bara assyrier det fanns andra folkgrupper också. Sen så har vi uppfinningar som skapades av assyrierna. Dem bidrog med en hel del till den vetenskapliga utveckligen i mellanöstern efter assyriska rikets fall, men också innan.
Jaha?

Citat:
Fast jag kanske missförstod vad du menade med det fetstilta. Får se om jag hittar mera källor om KRG's behandling av assyrier. När det kommer till artikeln så behöver jag hitta andra källor innan jag tar upp olika punkter ur den.
OK, Mo.
Citera
2012-08-18, 16:47
Medlem
Citat:
Vad var det negativa? Du kan nämna de utan att bifoga citater från boken.

Det fetstilade var skrivet från humoristisk perspektiv, blandat med verklighetstrogen historia angående Assyriska statens fall. Ramen handlade om stat/land/emperium, Asuristan var provins vars auktoritet var några andra än assyrier.

Jaha?

OK, Mo.

Författaren tar upp hur KRG utnyttjar minoriterna för att gynna sin egna agenda. Det var längesen jag läste boken, så jag minns inte detaljerna. Hon kritiserade också shia samt sunni muslimerna, men också amerikanerna. (inte varenda sunni och shia muslim, jag hoppas att du förstår de, så jag inte menar allihop)

Jag har sagt till dig att inte kalla mig mo, det gör att du blir mindre seriös i mina ögon. Det som står i boken överenstämmer litegrann i det som står i den första artikeln som jag länkade till. Att KRG utnyttar assyrierna och andra minoriter för att gynna deras egna agenda.
Citera
2012-08-18, 17:01
Medlem
Citat:
Författaren tar upp hur KRG utnyttjar minoriterna för att gynna sin egna agenda. Det var längesen jag läste boken, så jag minns inte detaljerna. Hon kritiserade också shia samt sunni muslimerna, men också amerikanerna. (inte varenda sunni och shia muslim, jag hoppas att du förstår de, så jag inte menar allihop)

Jag har sagt till dig att inte kalla mig mo, det gör att du blir mindre seriös i mina ögon. Det som står i boken överenstämmer litegrann i det som står i den första artikeln som jag länkade till. Att KRG utnyttar assyrierna och andra minoriter för att gynna deras egna agenda.
Det är klipsk metod av KRG att använda. Alla samhällsenliga-konstruktioner runtom i världen utgår från egenintresse, och KRG är inget undantag. KRG ber om något från assyrierna (stöd) och KRG ger något tillbaka (rättigheter). Det är så världen fungerar, Mo.

Jag finner att diskussionen inte kommer någonvart längre eftersom du inte kan citera autentiska källor i någon form, därför kommer jag inte vistas här tills vidare. Hej på dig så länge, Mo.
Citera
2012-08-18, 17:04
Medlem
Citat:
Det är klipsk metod av KRG att använda. Alla samhällsenliga-konstruktioner runtom i världen utgår från egenintresse, och KRG är inget undantag. KRG ber om något från assyrierna (stöd) och KRG ger något tillbaka (rättigheter). Det är så världen fungerar, Mo. Jag finner att diskussionen inte kommer någonvart längre eftersom du inte kan citera autentiska källor i någon form, därför kommer jag inte vistas här tills vidare. Hej på dig så länge, Mo.

Jag har redan ge dig källor, den första källan så jag inget fel på. KRG använder sig av söndra och härska metoden för att hålla assyrierna svaga.

Ja, hej på dig också. Du kallar mig fortfarande mo, så du har rätt vi kommer inte längre en så.
Citera
2012-08-21, 14:24
Medlem
Kurderna är det vidrigaste som finns, dom har länge utfört terrordåd mot länderna dom bosätter sig i. Efter Gulfkriget fick kurderna m.h.a. USA rätten till självstyre, då utbröt ett inbördeskrig kurderna emellan. Inbördeskriget pågick fram tills USA ville invadera Irak, då drogs dem kurdiska krigsherrarna i örat utav USA och en vapenvila undertecknades.

Kort sagt, kurderna kan inte leva ett civiliserat liv. Dom måste hålla på med dödandet.

Varför de kristna har återigen blivit ett offer för kurderna, är densamma som senast, kurderna vill ta över de kristnas mark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in