2012-08-18, 17:43
Bannlyst
Jag behöver lite råd om jaktraser. Min blivande sambo och jag vill båda ha hund i framtiden. Han vill ha en jakthund, eftersom han jagar, och jag vill ha en lojal sällskapshund. Finns det raser som kombinerar dessa egenskaper? Ser gärna att hunden inte fäller överdrivet mycket eftersom jag vill övertala sambon att ha hunden inomhus ibland
Mellanstor hund. Helst få sjukdomar i rasen och annat logiskt.
Citera
2012-08-18, 17:50
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlnhogberg
Jag behöver lite råd om jaktraser. Min blivande sambo och jag vill båda ha hund i framtiden. Han vill ha en jakthund, eftersom han jagar, och jag vill ha en lojal sällskapshund. Finns det raser som kombinerar dessa egenskaper? Ser gärna att hunden inte fäller överdrivet mycket eftersom jag vill övertala sambon att ha hunden inomhus ibland
Jagar vad och hur?
Citera
2012-08-19, 00:17
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:

Med de kriterier du ställer upp så är det ju en utmaning må jag säga.

Jämthund/Gråhund går bort, för stora och för mycket päls, Taxen är för liten, Beageln är sisådär som sällskapshund... Weimaraner skulle kunna fungera, en stående fågelhund som även platsar på vilt och spår http://en.wikipedia.org/wiki/Weimaraner
Citera
2012-08-19, 00:24
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jagar vad och hur?

Ja det är väl den första fråga som borde besvaras.
Citera
2012-08-19, 00:38
Medlem
skogshomos avatar
Hamiltonstövare har jag haft, en kanonbra hund för jakt men det beror ju på vad det är
för jakt som bedrivs.
Citera
2012-08-20, 05:38
Medlem
leenies avatar
Jag ar uppvuxen med drevrar och en pappa som jagade alg/radjur/hare osv.
Bra jakthund och fantastisk familjehund.

Faller dock ganska bra (som val de flesta hundar gor antar jag). Kack storlek ocksa - inte for stor och inte for liten.
Citera
2012-08-20, 18:17
Medlem
Labrador är fan oslagbart, finns inte trevligare hund. jättebra apportörer, funkar som eftersöksspårare väldigt bra. vissa till och med som kortdrivare, lossar lite men det är en kort och lättskött päls. jag borstar nån gång i månaden.

weimaraner/vorsth är fina om man vill köra mer fågeljakt eller väldigt snabba kortdrivare, skarpa eftersökshundar oxå, dessa har kort päls eller kort/raggig

sen finns det "allround" hundar men har ingen erfarenhet av såna som funkar jättebra (men det är lite poängen) munsterländer och wachtel, trevliga hundar som, dessa har lite längre päls dock. båda är trevliga till kynnet
Senast redigerad av WladCorn 2012-08-20 kl. 18:20.
Citera
2012-08-20, 19:17
Medlem
Citat:

Vadå övertala sambon om att ha hunden inomhus?
Folk som har hund i en 5X5m gård hela livet borde skjutas.
Citera
2012-08-22, 15:32
Bannlyst
Han jagar mest vildsvin, men även dovhjort, rådjur etc.

Systemreset: Varför sån attityd? Vi kommer att bo på stor gård med mycket plats för en framtida hund, samt ett stall där hunden kan vara. Sedan har vi inte direkt tänkt att sätta in hunden i en "5x5m" bur och aldrig ta ut den eller ta hand om den. Om hunden kan ha det bra där ute lika bra som att vara inne i huset är det väl inget större problem. Jag förutsätter att alla som skaffar hund tar sin tid och tar hand om den d.v.s. går på promenader och sådant.
Citera
2012-08-23, 14:06
Medlem
TequilaBoys avatar
Skulle rekommendera Wachtel. Trevliga hundar med mycket jaktlust. De är samarbetsvilliga och mycket läraktiga, alltså en bra "inomhus/familjehund".

Dessutom fina hundar och lagom storlek.
Citera
2012-08-23, 16:06
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Han jagar mest vildsvin, men även dovhjort, rådjur etc.

Systemreset: Varför sån attityd? Vi kommer att bo på stor gård med mycket plats för en framtida hund, samt ett stall där hunden kan vara. Sedan har vi inte direkt tänkt att sätta in hunden i en "5x5m" bur och aldrig ta ut den eller ta hand om den. Om hunden kan ha det bra där ute lika bra som att vara inne i huset är det väl inget större problem. Jag förutsätter att alla som skaffar hund tar sin tid och tar hand om den d.v.s. går på promenader och sådant.

Kolla isåfall upp så att det är en gårdshund.
Man kan inte bara sätta en hund ute, med en stor gård och tro att de har bra bara för det.
De flesta behöver mänsklig närvaro.
Citera
2012-08-23, 19:56
Medlem
neverborns avatar
De flesta hundar fäller. Beror på vad du ska jaga men drever är en fin ras iallafall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in