Flashback bygger pepparkakshus!
2012-08-25, 11:43
Medlem
Myrtens avatar
Har träffat en väldigt trevlig Griffon Nivernais. Dessa ska tydligen vara väldigt duktiga på vildsvin, vet ej hur de fungerar som familjehundar men trevlig var den.
Citera
2012-08-25, 12:04
Medlem
Vår familj har två stycken engelska settrar som är extremt trevliga, det är ju dock en fågelhund så vet inte riktigt hur passar dig men jag kommer då aldrig köpa någon annan ras (Är 19 år i skrivande stund så är väl ett tag till jag köper egen, men det kommer bli en setter helt klart).
Citera
2012-08-26, 13:12
Medlem
pitbull eller amstaff. fäller knappt, skyddar dig med sitt liv och myycket arbetsvilliga, pitbullen lite mer arbetsvillig än amstaffen, Pb är mindre med så kör på den!

mvh
Citera
2012-08-26, 14:26
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashseed
pitbull eller amstaff. fäller knappt, skyddar dig med sitt liv och myycket arbetsvilliga, pitbullen lite mer arbetsvillig än amstaffen, Pb är mindre med så kör på den!

mvh
Nu var det dock en jakthund som TS efterfrågade.
Citera
2012-08-26, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avantasia

jakthund och jakthund, man träna vilken hund man än vill till att göra det man vill men visst, vissa hundar är bättre på det än andra, tror inte pitbullen är sämre än andra hundar på jakt , om det hade funnits något den var sämre på så är det i så fall att släppa från sig bytet men det kan man lätt lära den då den i grunden är en hund!
Citera
2012-08-26, 16:18
Medlem
Borderterriern är en bra svinhund och fungerad även som "hemmahund" förutsatt att den sysselsätts, i lydnad och agility finns t.ex. många border på elit nivå .
Funkar även för eftersök.
Sedan finns även tysk jaktterrier men det är betydligt mer humör i dem än borden så det skulle jag inte rekommendera....
Citera
2012-08-26, 18:27
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
jakthund och jakthund, man träna vilken hund man än vill till att göra det man vill men visst, vissa hundar är bättre på det än andra, tror inte pitbullen är sämre än andra hundar på jakt , om det hade funnits något den var sämre på så är det i så fall att släppa från sig bytet men det kan man lätt lära den då den i grunden är en hund!
Man kan träna sin hund att göra mycket men en del saker har vissa raser i blodet och ex. jakt eller vallning är några av de sakerna. Det betyder såklart inte att det är omöjligt att lära en Amstaff eller Pitbull att jaga men det är oftast svårare och alla hundar kommer inte att vara intresserade hur mycket man än försöker. Sen får du tro vad du vill men generellt är bullhundar sämre jakthundar än just renodlade jakthundar, tusenårig avel mot vissa mål har faktiskt gjort skillnad och är man då ute efter en jakthund är det helt enkelt idiotiskt att chansa.
Citera
2012-08-26, 18:43
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:

mvh
Det är en kamphund, och inte en jakthund.
Dessutom så finns det ingen vakt i dom heller,
så dom skyddar inte ägaren.

Jag har en förkärlek till Hamiltonstövare.
Citera
2012-08-26, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avantasia

Om du sett alla grävlingar som min pitbull slaktat så skulle du omvärdera din syn på jakthund
Citera
2012-08-26, 19:08
Medlem
Svidmyras avatar
Strävhårig tax av jaktstam blir ofta synnerligen goda långsamdrivande hundar på bl.a rådjur. Som kombinerad jakt- och sällskapshund är den i stort sett oöverträffad, Taxen är oerhört personlig och trevlig att leva med som sällskapshund, den är social och lojal mot sina ägare. Dock skulle jag inte så gärna släppa en tax på gris (särskilt inte en mycket skarp tax), men spåra upp och markera gris klarar de utmärkt.

Personligen anser jag det f.ö. vara helt fel att ha ett så starkt utpräglat flockdjur som hunden är i isolering i ett stall (om man inte har två). En jakthund som får bo tillsammans och umgås mycket med sina ägare blir vanligen en bättre jakthund då den därigenom stärkta flockinstinkten gör att den mer villigt samarbetar med ägaren/jägaren.
Citera
2012-08-26, 19:10
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Om du sett alla grävlingar som min pitbull slaktat så skulle du omvärdera din syn på jakthund

Hoppas att du försöker imponera - i annat fall är du ännu en av alla dessa korkade kamphundsägare som inte bara begår jaktbrott utan också skryter över sina ouppfostrade hundars bedrifter.
Citera
2012-08-26, 19:18
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Vad ska man med en jakthund till som demolerar bytet till köttfärs?
Sen kommer inte den hunden att orka springa speciellt långt, den är inte
avlad till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in