2012-08-15, 03:35
Medlem
Tillägger att ett litet "datorhaveri" gör inte att information plötsligt försvinner. Det går att återskapa, såvida inte lagringsmediet blivit krossat till finkornigt stoft..

Vidare hade informationen varit intressant för utredningen, så borde polisen hämtat in den.

(Jag har inte läst FUP, så jag vet inte vad som sagts om den här bokningen, annat än vad folk tagit upp i tråden)
Citera
2012-08-15, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Jag vill reda ut ett par frågor med dig och hoppas du tar dig besväret att svara:

1) Den här beställda resan som ingen tycks kunna bekräfta, har någon gjort i LCs namn, menar du.
Som flera har förklarat i tråden krävs det kortinformation för att göra beställningen och om den informationen gått förlorad, kan man väl med bankens kontoutdrag verifiera ev. transaktioner.
Inget av detta finns verifierat. Jag tycker det är märkligt, vad tycker du?

2) Du har tidigare förklarat att den som kidnappade LC även lade beslag på hennes väska som innehöll kort och kortinformation. Redan där ringde det en klocka hos mig. Man förvarar inte kort och koder tillsammans på 2-tusentalet.
Det som kompliserar det hela en smula just nu, efter all debatt om detta, är att du kommer med en ny förklaring. Du påstår plötsligt att LC lånat betalkort och kortinformation från "någon" annan, helt okänd person. Hur styrker du den informationen?

3)Jag undrar vidare om det är trovärdigt att LC kan vara dubbelt så dum i den meningen att hon beger sig ut i natten med en väns kort och kortinformation i sin väska? Kommentera gärna den frågan som det känns som att flera ställt, utan att jag uppfattat ditt svar.

I min värld är det inte trovärdigt att någon människa går på fest med kort och kortinformation i en väska. Ännu mindre att man gör det med någon annan människas lika värdefulla ägodelar. Vill du kommentera min åsikt även på den här synpunkten, vore jag väldigt tacksam.
Det finns ingen privatperson som kan gå in och kolla transaktioner på korten du frågar om.
Vi vet inte vad polisen kollade vad gäller korten, de hade möjlighet och kontrollera, när det fanns orsak till det.

Hur Linda tänkte i sin situation är det ingen som vet, men enligt Mats brukade hon ha korten i en plånbok i handväskan, hon skall ha haft många kort, H&M, Lindex m.m.

En privatperson kan ta material från förundersökningen och se logiken och sambanden, som är viktiga och därifrån dra vissa slutsater, men det gäller att vara opartisk och inte styras av någon fanatism eller liknande.
Citera
2012-08-15, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Hur Linda tänkte i sin situation är det ingen som vet, men enligt Mats brukade hon ha korten i en plånbok i handväskan, hon skall ha haft många kort, H&M, Lindex m.m.

"Hon skall ha haft.." - visst har fruntimmer en handfull kort i plånbok. Men vem vet vilka kort som var däri vid tillfället, utan att gå igenom innehållet.

Nu ska vi inte heller blanda H&M- och Lindex-kort med Mastercard och Visa Electron, speciellt inte andras Mastercard och Visa Electron. Har hon en plånbok full med medlemskort, är det skillnad mot en plånbok inredd med andras betalkort.
Citera
2012-08-15, 04:24
Medlem
Citat:
" allt vad ni ältar om och kör en rundgång med, det har prövats av rätten finns ingenting att diskutera om"

Det här citatet du plockat ut menas de anklagelser ni gör mot MA, att han har vållat Lindas död.

Jag har läst massor av inlägg som Largo skriver och han har till viss del rätt. MA blev inte fälld i domstol vilket inte var konstigt. Domstolen kunde ju inte ens sortera in under vilken paragraf målet skulle avgöras på eftersom Lindas kropp var så tilltygad. Å andra sidan finns det ingen verkställelsedom på att MA var oskyldig till "brottet" av samma anledning. Så att inte bli fälld är inte samma sak som att vara oskyldig i juridisk mening.
SÅ i takt med vetenskapliga framsteg görs på det kriminaltekniska området så kommer polisen regelbundet gå tillbaka och kolla i Linda-akten om det är idag som vi kan plocka in MA igen. Och visst kommer utvecklingen att en dag visa det. Det är bara tiden som saknas.
Lite märkligt ändå att inte polisen avlyssnade MA mer, särskilt på nätter för att höra vad killen har att säga i sömnen när inte ljug-mode är påkopplad.
Så därför tror jag Largo har fel på punkten "rätten har redan prövat det och det finns inget att diskutera". VIlken åklagare som helst är alltid välkommen tillbaka till domstolen när bevisläget ändrats. Och skulle inte det inträffa så får man söka tröst i orden som Leif GW sa.. De allra flesta mördare slutar som alkolister och a-lagare..
Citera
2012-08-15, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Varför sitter du här och diskuterar då för fullt?

Där, i det avsnittet övertygar du mig verkligen om att du INTE lever i verkligheten!
Hästarna är inte hemma i stallet. Alla indianerna är inte i kanoten. Det saknas knivar
i lådan. Ja, allihop saknas förresten. Hissen går inte ända upp. Osv. Osv.
Tror du familjen Alm uppskattar dina insatser här? Uppriktigt?
Du måste inse finns det verkan, borde det finnas orsak.
I det här fallet är det svårt se orsaken, därför skyllde jag på politiska motiv, jag tror inte på någon inkompetens.

Vad familjen Alm anser om mina insatser, vet jag inte. Men jag har aldrig beskyllt dem för någonting, som ni andra gör kontinuerligt, utan jag har stor respekt för den familjen, av uppfattningen jag fått från förundersökningen. Jag anser det är en ärlig uppriktig familj, som säkert önskar sanningen kommer fram i det här fallet.
Citera
2012-08-15, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishingmammel76
Jag har läst massor av inlägg som Largo skriver och han har till viss del rätt. MA blev inte fälld i domstol vilket inte var konstigt. Domstolen kunde ju inte ens sortera in under vilken paragraf målet skulle avgöras på eftersom Lindas kropp var så tilltygad. Å andra sidan finns det ingen verkställelsedom på att MA var oskyldig till "brottet" av samma anledning. Så att inte bli fälld är inte samma sak som att vara oskyldig i juridisk mening.

SÅ i takt med vetenskapliga framsteg görs på det kriminaltekniska området så kommer polisen regelbundet gå tillbaka och kolla i Linda-akten om det är idag som vi kan plocka in MA igen. Och visst kommer utvecklingen att en dag visa det. Det är bara tiden som saknas.

Lite märkligt ändå att inte polisen avlyssnade MA mer, särskilt på nätter för att höra vad killen har att säga i sömnen när inte ljug-mode är påkopplad.

Så därför tror jag Largo har fel på punkten "rätten har redan prövat det och det finns inget att diskutera". VIlken åklagare som helst är alltid välkommen tillbaka till domstolen när bevisläget ändrats. Och skulle inte det inträffa så får man söka tröst i orden som Leif GW sa.. De allra flesta mördare slutar som alkolister och a-lagare..

Du har fel i ditt "sorteringsresonemang". Mats Alm är inte helt friad. Han är fälld för brott mot griftefriden innebärande bl.a. att tingsrätten är övertygad om att Mats Alm är den sista som sett Linda i livet och den som bortfört hennes kropp och gömt den i skogen. Då själva dödsorsaken inte kunde bestämmas kunde domstolen heller inte avgöra om döden varit effekten av uppsåtligt dödande, vållande eller en ren olyckshändelse.

Det finns ingen tröst i att mördare slutar som alkoholister och a-lagare, eftersom de bl.a. skapar negativa effekter på omgivningen.
Citera
2012-08-15, 09:41
Medlem
Citat:
Du måste inse finns det verkan, borde det finnas orsak.
I det här fallet är det svårt se orsaken, därför skyllde jag på politiska motiv, jag tror inte på någon inkompetens.

Vad familjen Alm anser om mina insatser, vet jag inte. Men jag har aldrig beskyllt dem för någonting, som ni andra gör kontinuerligt, utan jag har stor respekt för den familjen, av uppfattningen jag fått från förundersökningen. Jag anser det är en ärlig uppriktig familj, som säkert önskar sanningen kommer fram i det här fallet.

Lagro, anser du även att Mats Alm var en uppriktigt och ärlig person under förundersökningen och domstolsförhandlingen?

(Du har undvikit att svara på denna fråga tre gånger tidigare.)
Citera
2012-08-15, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borpen
Rätt ska vara rätt, enl. förhöret med resebyråmannen så betaldes pengarna tillbaka 16 oktober.
Men det ändrar inget, det finns inga fakta alls i FU som pekar på att detta med biljetter har något med fallet att göra.

Att finns med i FU beror nog på att man tar med alla möjliga tips, det finns ju även andra förhör med tipsare där det visar sig inte ha med fallet att göra.

Det borde framgå av resebolagets bokföring och närmare bestämt verifikationen av utbetalningen vem som är mottagare av pengarna den 16 oktober.

Om denne Christiaan hört av sig till polisen med ofullständiga uppgifter, så borde polisen därefter följt upp detta och upprättat en diarieförd tjänsteanteckning över den åtgärden. Ni som sitter på FUP, är ni säkra på att en sådan tjänsteanteckning inte finns?

Oaktat detta kan det vara fråga om ett villospår.
Citera
2012-08-15, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Om denne Christiaan hört av sig till polisen med ofullständiga uppgifter, så borde polisen därefter följt upp detta och upprättat en diarieförd tjänsteanteckning över den åtgärden. Ni som sitter på FUP, är ni säkra på att en sådan tjänsteanteckning inte finns?

Är tämligen säker på detta även om jag inte läst varje ord. I FU tas inte allt med, det finns den så kallade "slasken" hos polisen, i den finns bl.a. sådant inte anses vara relevant för fallet. Det är ju ett omfattande material i en sån här typ av utredning och det händer säkert att oviktiga saker kommer med i FU och tvärtom.
Jag vill inte föda trollen(t) , men visst förekommer det att man utelämnar saker avsiktligt för att leda utredningen/domstolen åt ett visst håll.
Senast redigerad av Borpen 2012-08-15 kl. 10:41.
Citera
2012-08-15, 10:11
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borpen
Är tämligen säker på detta även om jag inte läst varje ord. I FU tas inte allt med, det finns den så kallade "slasken" hos polisen, i den finns bl.a. sådant inte anses vara relevant för fallet. Det är ju ett omfattande material i en sån här typ av utredning och det händer säkert att oviktiga saker kommer med i FU och tvärtom.
Jag vill inte föda trollen(t) , men visst förekommer det att man utelämnar saker avsiktligt för leda utredningen/domstolen åt ett visst håll.

Ahltin är en alldeles för skicklig advokat för att inte utnyttja detta ifall det fanns någon substans i det.
Citera
2012-08-15, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Ahltin är en alldeles för skicklig advokat för att inte utnyttja detta ifall det fanns någon substans i det.
Jag skulle tro Ahltin räknade med det skulle bli överklagan till Hovrätten, därför Hovrätten har fler jurister och färre lekmän än Tingsrätten.
Enligt Ahltin orkade inte MA med ett varv till, som skulle blivit följden och kanske tappat tron på någon rättvisa.

Det är inte endast biljettbeställningen, det fanns fler saker att ta upp, som hade helt ifrågasatt griftfridedomen.
Man skall komma i håg det fanns absolut inga bevis, att något griftefridbrott begåtts och från andra åtal var han friad.

Tingsrätten dömde Christer Pettersson till livstids fängelse, Hovrätten enhälligt friade honom.
Citera
2012-08-15, 12:52
Bannlyst
Citat:
Jag skulle tro Ahltin räknade med det skulle bli överklagan till Hovrätten, därför Hovrätten har fler jurister och färre lekmän än Tingsrätten.
Enligt Ahltin orkade inte MA med ett varv till, som skulle blivit följden och kanske tappat tron på någon rättvisa.

Det är inte endast biljettbeställningen, det fanns fler saker att ta upp, som hade helt ifrågasatt griftfridedomen.
Man skall komma i håg det fanns absolut inga bevis, att något griftefridbrott begåtts och från andra åtal var han friad.

Tingsrätten dömde Christer Pettersson till livstids fängelse, Hovrätten enhälligt friade honom.
Min tolkning är att Mats A inte ville riskera att dömas avsevärt hårdare i hr. Nu kom "Almen" med bihang otroligt lindrigt undan. Min bedömning är att Lars Georg Alm kom undan sina handlingar med blotta förskräckelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in