Tack för trådstart.
1. Hur ofta flyter ditt bajs?
Nästan varje dag.
2. Diet (vegeterian, lchf, skräpmat, husmanskost, etc.)?
Husmanskost.
3. Kroppsbyggnad (vältränad, smal, tjock, normal)?
Normal.
4. Har du problem med gaser i magen/fiser du mycket?
Nej.
Har haft detta fenomen i två omgångar.
första gången för ca 3 år sedan. Hade under en längre tid lidit av magkatarr och fick remiss till gastroskopi som visade att jag hade en infektion i slemhinnan i magsäcken av bakterien helicopacter pylori. Fick då en kur
Nexium HP utskriven. Och efter 10 dagar så försvann magkatarrsymtomen samt att avföringen sjönk igen.
Sedan var allt frid och fröjd igen tills förra sommaren, då började avföringen flyta igen.
Kontaktade åter mag och tarmkliniken för att få en ny kur
Nexium HP, men icke...
För att få det krävdes en ny gastroskopi som utfördes i november förra året.
Tydligen fanns bakterien kvar men i så små mängder att det inte kunde göras någon odling på de prover som tagits. Men jag fick lämna avföringsprov som visade att jag hade bakterien kvar. Jag fick då en ny tid för en ny gastroskopi då man skulle ta fler prover för odling för att se vilken antibiotika som skulle användas. Väntetiden gjorde att undersökningen gjordes i februari.
Fick då en specialkur eftersom
Nexium HP inte lyckats döda alla bakterier.
Esomeprazol 20 mg under 10 dygn.
Imacillin 1gram x 2 under de första 5 dygnen.
Sedan över till
Klacid 500 mg x 2 och
Flagyl 400 mg x 2 under de 5 sista dygnen.
(Denna kur fuckade upp magen ordentligt).
Detta hjälpte i några dagar sedan flöt skiten igen

Efter lite efterforskningar på nätet så verkar nedsatt bukspottkörtelfunktion kunna göra att avföringen flyter. Så jag mer eller mindre tvingade mig till att få lämna nya avföringsprover för att kontrollera detta, men allt ser ut att vara normalt.
Så nu vet jag inte vad nästa steg är?
Acceptera att avföringen flyter eller försöka hitta orsaken.
Mag och tarmkliniken förklarade i sista brevet vänligt men bestämt att utredningen var avslutad
och att det inte fanns någon bakomliggande sjukdom.
Men av nån anledning så hjälpte antibiotika helt första gången och lite grann andra gången.
Min teori är att jag har någon funktionsstörning i tarmen som orsakar detta fenomen.
Intressant att höra om att crohns kan ge samma symtom.
Hur länge sträcker sig dessa skov och hur behandlas crohns?