• 1
  • 2
2012-07-31, 14:11
Medlem
Tjo!

Har gjort eget vin på frukt från trädgården. Landade med vildgäsning på runt 7-8%. Blev sådär kan man väl säga... Så då tänkte jag man kunde göra något bättre av det och tex bränna brännvin. Men det kan man såvitt jag förstår inte göra utan att bryta mot lagens långa arm. Istället blev det till att frysa vinet och hälla ut spriten som inte frös. Detta gav en lite svagare dryck jämfört med bränning, blev runt 25%, men desto smakrikare! Frågan lyder således om tilltaget är ok enligt lagens mening?

Mvh
Citera
2012-07-31, 14:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med den legala biten, jag skulle dock gissa att det är olagligt.
Men min fråga är, hur smakar denna brygd?
Citera
2012-07-31, 14:20
Medlem
Nej det är inte lagligt. Det står inte uttryckligen i lagen, utan i detta fall fungerar det i princip så att lagen säger vad som är lagligt, och allt annat är olagligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med den legala biten, jag skulle dock gissa att det är olagligt.
Men min fråga är, hur smakar denna brygd?
Det går inte att säga, då det helt och hållet beror på råvarorna. Jag har smakat sprit gjord på turbojäst och frysdestillering, vilket smakade fruktansvärt. Men å andra sidan är ju Brew Dogs "Sink the Bismark" en väldigt fin frysdestillerad öl.

Den generella grundregeln är dock att ju lägre procent du destillerar till, desto mer smak av råvarorna följer med. Frysdestillation ger väldigt mycket smak av råvarorna.
Senast redigerad av patwotrik 2012-07-31 kl. 14:31.
Citera
2012-07-31, 14:30
Medlem
Man får ju tillverka eget vin och öl, men inte sprit. Var går då gränsen för vilken alkoholhalt som är tillåten att göra själv? Sökte lite på google men hittade ingenting om var gränsdragningen går.
Citera
2012-07-31, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Man får ju tillverka eget vin och öl, men inte sprit. Var går då gränsen för vilken alkoholhalt som är tillåten att göra själv? Sökte lite på google men hittade ingenting om var gränsdragningen går.
För öl finns ingen övre gräns. För vin går den vid 22%. Man kan tillsätta destillerat vin till vin och fortfarande kalla det vin. Motsvarande gäller inte för öl.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20101622.htm
Citera
2012-07-31, 14:39
Medlem
Haubits77Bs avatar
Du skulle kunna undersöka om du kan göra om det till likör på något sätt - och om någon kommer på dig kan du hävda att du använt systemsprit som bas.
Citera
2012-07-31, 14:59
Medlem
Otems avatar
Finns det ingen typ av lag eller paragraf som avgör vad som är lagligt och icke lagligt i ditt fall?
Senast redigerad av Otem 2012-07-31 kl. 15:04.
Citera
2012-07-31, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
För öl finns ingen övre gräns. För vin går den vid 22%. Man kan tillsätta destillerat vin till vin och fortfarande kalla det vin. Motsvarande gäller inte för öl.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20101622.htm
Så det är alltså inte alkoholhalten som sådan som är olaglig när man gör sprit hemma? Skumma lagar vi har... Man får göra vin själv för eget bruk upp till 22%, och samma med öl, men man får inte göra sprit med en alkoholhalt på 20%... Skumma lagar i det här landet.
Citera
2012-07-31, 15:50
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Så det är alltså inte alkoholhalten som sådan som är olaglig när man gör sprit hemma? Skumma lagar vi har... Man får göra vin själv för eget bruk upp till 22%, och samma med öl, men man får inte göra sprit med en alkoholhalt på 20%... Skumma lagar i det här landet.

Det är inte alkoholhalten som avgör - det är tillverkningsmetoden: jäsning är i de flesta fall okej, medan destilering inte är det.
Citera
2012-07-31, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Det är inte alkoholhalten som avgör - det är tillverkningsmetoden: jäsning är i de flesta fall okej, medan destilering inte är det.

Det var något sådant jag trode... att det är destileringen som är brottslig (sen är iof även innehav av en brännare brottslig den med, men enl. annat kapitel). Då spelar det med andra ord ingen roll hur man går tillväga, så min frysning är antagligen inte ok enl. lagen.

Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Nej det är inte lagligt. Det står inte uttryckligen i lagen, utan i detta fall fungerar det i princip så att lagen säger vad som är lagligt, och allt annat är olagligt.

Det där får du nog backa upp med en källa
Man blir ju åttalad för ett brott med hänvisning till en lagtext och paragraf(er).
Senast redigerad av Jon80 2012-07-31 kl. 19:37.
Citera
2012-07-31, 23:31
Medlem
Citat:
Det har lite med att göra med att folk som gör vin och öl i större utsträckning gör det av intresse än för att skaffa billig alkohol, samt att staten inte förlorar lika mycket pengar på det. Att göra öl hemma är inte billigt, men att tillverka en liter sprit kostar ca 15kr.

Citat:
Ursprungligen postat av Jon80
Det där får du nog backa upp med en källa
Man blir ju åttalad för ett brott med hänvisning till en lagtext och paragraf(er).
Jag var visserligen aningens snabb när jag skrev det där, då det inte verkar vara så i alkohollagen (som jag för övrigt redan länkat till) men titta på 2kap 1§ och 2kap 2§. Det jag menade var att just frysdestillation som metod inte nämns specifikt.

Om du frysdestillerar det kan du varken kalla produkten för öl, vin eller annan jäst alkoholdryck är således en spritdryck, och sådana får du inte framställa.
Senast redigerad av patwotrik 2012-07-31 kl. 23:40.
Citera
2012-07-31, 23:37
Medlem
Stämmer det att andelen frukt/bär i förhållande till mängden vatten och socker också är reglerat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in