• 1
  • 2
2012-07-26, 22:31
Medlem
Maniks avatar
Hej,

Först och främst: jag vet att alla föräldrar övervärderar sina ungars intelligens, och kanske även jag. Men det är därför jag startar denna tråd, då jag verkligen är nyfiken.

Min dotter är numera 3 1/2 år gammal. Den främsta anledningen till varför jag är nyfiken på hennes IQ är hennes förmåga att lägga pussel. Hon har alltid, enda sedan hon var väldigt liten, haft lätt för exempelvis plockpussel. För ca 6-7 månader sen började hon med vanligt pussel och vi märkte även där att hon hade väldigt lätt för sig. Numera lägger hon pussel på 150 bitar (anpassade till barn från 7 år och uppåt) redan på första försöket.

Hon är även hyfsat bra på matematik, tror jag. Hon kan räkna upp till tjugo, kan alla siffror och kan dessutom utföra enklare addition (typ, 4+1, 2+2, 1+1, 3+2 osv). Om man frågar vad klockan är har hon lärt sig att se på den lilla pekaren, och kan därmed avslöja att klockan är typ lika mycket som den siffra det pekar på. Vidare kan hon även ABC (alfabetet).

Jag vill verkligen inte låta som en dryg förälder, utan är mest intresserad över om vi bör stimulera henne på något speciellt sätt, eller gå vidare med detta. Kanske är allt ovan i själva verket ganska normalt, vad vet jag? Vad är era erfarenheter?
Citera
2012-07-26, 22:36
Medlem
hashish-boys avatar
begåvad låter det som att hon är.
Men oroa dig inte, har ni tur så växer det bort med tiden.
Citera
2012-07-26, 22:43
Medlem
logitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
begåvad låter det som att hon är.
Men oroa dig inte, har ni tur så växer det bort med tiden.

Haha, det var faktiskt kul

Men till TS: jag tycker att du ska läsa böcker för/med henne, kan hon alfabetet redan nu så dröjer det inte länge innan hon kan läsa själv, om hon nu får se vad du läser samtidigt som du läser för henne. Välj enkla böcker med bilder och stor text.
Min dotter lärde sig läsa vid fyra års ålder på detta sätt.
Citera
2012-07-26, 22:56
Medlem
micro113s avatar
Fundera inte på henne IQ - det är alldeles för tidigt. En del barn är väldigt tidiga men sackar sedan ner i utveckling och jämnåriga kommer ikapp.
Går du och spetsar in dig på att hon skall ha högt IQ eller speciellt begåvad är risken att du omedvetet börjar ställa fel krav på henne och stjälper mer än du hjälper.

Däremot skall du givetvis stimulera henne, låta henne utvecklas och hjälpa henne så mycket du kan i den delen.
Vore jag som du skulle jag söka fack-kunskap på området.

MENSA har ett program riktat just till barn - Ett tips är ju att du kontaktar dem och ställer lite frågor, de kan säkert hjälpa dig med svar på en del av det du vill veta i alla fall.
http://www.mensa.se/programmet-foer-begavade-barn
Citera
2012-07-26, 23:12
Medlem
lcdtvs avatar
stäng inte eran dotter mentalt, sätt henne inte i systemet. alla barn är genier och fritänkande, tills de börjar skolan och blir en del utav vad vi kallar trygghet.

extremt många forskare och fysiker pratar om detta ämne, alla föds med samma intelligens men 99.99% stänger av fritänkandet när de börjar skolan.

men vårat samhälle är uppbyggt på just detta.

det finns många sätt titta på en situation, din dotter ser möjligheter och använder ett brett tänkande just nu. du ser det när hon lägger pussel.

detta kommer försvinna när hon börjar skolan. tyvärr.

ts, memorera detta.
Citera
2012-07-26, 23:16
Medlem
Haubits77Bs avatar
Det finns inget som heter "överbegåvad". Den benämningen var tidigare en slags beskrivning av Aspergers syndrom/högfungerande autism.

Håll koll på flickans sociala utveckling - om hennes sociala samspel inte utvecklas som det bör så kan det vara tal om just Aspergers. I annat fall så är det bara en väldigt smart dotter ni har!

Var glada för det!
Citera
2012-07-26, 23:20
Medlem
skogshomos avatar
Skitkul, de lär sig fort som fan i den åldern så stimulation då och då när de inte är alltför trötta är en jättebra ide´
Citera
2012-07-26, 23:31
Medlem
karatekung90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manik
Hej,

Först och främst: jag vet att alla föräldrar övervärderar sina ungars intelligens, och kanske även jag. Men det är därför jag startar denna tråd, då jag verkligen är nyfiken.

Min dotter är numera 3 1/2 år gammal. Den främsta anledningen till varför jag är nyfiken på hennes IQ är hennes förmåga att lägga pussel. Hon har alltid, enda sedan hon var väldigt liten, haft lätt för exempelvis plockpussel. För ca 6-7 månader sen började hon med vanligt pussel och vi märkte även där att hon hade väldigt lätt för sig. Numera lägger hon pussel på 150 bitar (anpassade till barn från 7 år och uppåt) redan på första försöket.

Hon är även hyfsat bra på matematik, tror jag. Hon kan räkna upp till tjugo, kan alla siffror och kan dessutom utföra enklare addition (typ, 4+1, 2+2, 1+1, 3+2 osv). Om man frågar vad klockan är har hon lärt sig att se på den lilla pekaren, och kan därmed avslöja att klockan är typ lika mycket som den siffra det pekar på. Vidare kan hon även ABC (alfabetet).

Jag vill verkligen inte låta som en dryg förälder, utan är mest intresserad över om vi bör stimulera henne på något speciellt sätt, eller gå vidare med detta. Kanske är allt ovan i själva verket ganska normalt, vad vet jag? Vad är era erfarenheter?

Verkar inte speciellt överbegåvad.
Det du nämner kunde min dotter redan vid två års ålder.
Citera
2012-07-26, 23:38
Medlem
Pungkrockarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Det finns inget som heter "överbegåvad". Den benämningen var tidigare en slags beskrivning av Aspergers syndrom/högfungerande autism.

Håll koll på flickans sociala utveckling - om hennes sociala samspel inte utvecklas som det bör så kan det vara tal om just Aspergers. I annat fall så är det bara en väldigt smart dotter ni har!

Var glada för det!

Det tanken som slog mig också. Hur rullar hon socialt?

Övrigt rekomenderar jag att ni ber henne högläsa för er. Det är jätteutvecklande för hjärnan.
Citera
2012-07-26, 23:40
Medlem
gavlips avatar
Antagligen mer klipsk än genomsnittet ja.

Se till att hon får vettiga kompisar och inte luder och drägg.

Se till att hon inte hamnar på en skola med sop-blattar.
Senast redigerad av gavlip 2012-07-26 kl. 23:42.
Citera
2012-07-27, 00:01
Medlem
Fliinchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lcdtv
extremt många forskare och fysiker pratar om detta ämne, alla föds med samma intelligens men 99.99% stänger av fritänkandet när de börjar skolan.

Finns ingen seriös forskare som påstår att alla föds med samma intelligens.
Att skolan stjälper fritänkandet diskuteras däremot.
Citera
2012-07-27, 00:03
Medlem
Annanukis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lcdtv
stäng inte eran dotter mentalt, sätt henne inte i systemet. alla barn är genier och fritänkande, tills de börjar skolan och blir en del utav vad vi kallar trygghet.

men vårat samhälle är uppbyggt på just detta.

det finns många sätt titta på en situation, din dotter ser möjligheter och använder ett brett tänkande just nu. du ser det när hon lägger pussel.

detta kommer försvinna när hon börjar skolan. tyvärr.

ts, memorera detta.

Så sant, så sant, lcdtv. Tyvärr, så sant!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in