Hej,
Först och främst: jag vet att alla föräldrar övervärderar sina ungars intelligens, och kanske även jag. Men det är därför jag startar denna tråd, då jag verkligen är nyfiken.
Min dotter är numera 3 1/2 år gammal. Den främsta anledningen till varför jag är nyfiken på hennes IQ är hennes förmåga att lägga pussel. Hon har alltid, enda sedan hon var väldigt liten, haft lätt för exempelvis
plockpussel. För ca 6-7 månader sen började hon med vanligt pussel och vi märkte även där att hon hade väldigt lätt för sig. Numera lägger hon pussel på 150 bitar (anpassade till barn från 7 år och uppåt) redan på första försöket.
Hon är även hyfsat bra på matematik, tror jag. Hon kan räkna upp till tjugo, kan alla siffror och kan dessutom utföra enklare addition (typ, 4+1, 2+2, 1+1, 3+2 osv). Om man frågar vad klockan är har hon lärt sig att se på den lilla pekaren, och kan därmed avslöja att klockan är typ lika mycket som den siffra det pekar på. Vidare kan hon även ABC (alfabetet).
Jag vill verkligen inte låta som en dryg förälder, utan är mest intresserad över om vi bör stimulera henne på något speciellt sätt, eller gå vidare med detta. Kanske är allt ovan i själva verket ganska normalt, vad vet jag? Vad är era erfarenheter?