2010-04-20, 22:50
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En debattör
Har det stått om detta någonstans? Var i Tidan? Nu känns just det där ganska hett.

Väskan borde gå att känna igen, om det var som jag läst att Helena hade en ryggsäcksliknande väska och att en av systrarna hade en nästan likadan. Den var på bild i TSL.

Att hon hade dansskor med sig den kvällen var väl rimligt. De upphittade skorna på lekplatsen var väl mer av typen sandaler och kanske inte något att dansa i på stadshotellet.

Jag undrar vad som fått alla duktiga amatördetektiver här på Flashback att vakna just nu efter tipset om bilen. Fallet har väckts till liv då och då genom åren men först nu verkar det tända till. Utpekandet av bilen kanske var lite för precist på något sätt?

Det har stått i media. Jag kan leta fram artikeln och PM:a tidning och datum till dig. Jag har för mig att det var i Mariestad som han drog upp väskan. Polisen skulle söka efter den, men jag tror inte att de fann den - tyvärr. Så som väskan beskrevs av fiskaren, kunde anhöriga bekräfta att den var mycket lik den Helena hade med sig på kvällen.
Citera
2010-04-21, 04:17
Medlem
prudenss avatar
Helenas syster blir intervjuad i P4 extra.

http://sverigesradio.se/webbradio/?type=db&id=2308634
Citera
2010-04-21, 10:20
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Helenas syster blir intervjuad i P4 extra.

http://sverigesradio.se/webbradio/?type=db&id=2308634

Tack för länken!
Citera
2010-04-21, 11:00
Medlem
Prinzezzans avatar
Pelle Jenvén ang. bilen, publicerad i morse.

http://mobil.sr.se/site/index.aspx?artikel=3641076&unitid=97&offset=0
Citera
2010-04-21, 11:37
Bannlyst
Till Prinzezzan: Kan du ge mig ett enda exempel på varför man skulle ha låtit SKL vänta med att undersöka spår på skorna med risk att spåren med åren blir värdelösa (visserligen fryser man ner spåren, men ändå)? Kom också ihåg att man faktiskt har haft två män anhållna för försvinnandet. Redan då torde det ju ha varit lämpligt att ha analysen av det "minimala" spåret klart för jämförelse med de två anhållna männen. Eller hur!? Jag köper inte detta resonemang.

När det gäller de inofficiella fynden kan jag göra följande tillägg:
1) Jag vet säkert att fler fynd hittades som man utgår från kommer från gärningsmannen (-männen).
2) Jag fick ett svar för ett tag sedan som sa att man har fler fynd som då faller under 1) ovan, men med det något vaga tillägget (ett rejält mumlande!) av typen "äh, hum, eller ... mmm, kanske också från Helena. Dock tolkade jag det då som att det troligtvis endast handlade om förövaren/förövarna. Men det finns faktiskt ett fynd till från Helena som - vad jag har förstått - inte har stått i media. Här talar jag alltså emot mig själv en aning, vilket jag väl i och för sig får be om ursäkt för. Dock är jag osäker på om denna information får presenteras för en bredare publik. Men man hittade mer än skor med blod på och ringarna. Och eftersom jag vet om detta har det för mig känts som en ganska trivial kunskap utan att egentligen tänka på att det faktiskt är ett "inofficiellt" fynd. Så det kan vara.
Citera
2010-04-21, 13:07
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargflock995
Till Prinzezzan: Kan du ge mig ett enda exempel på varför man skulle ha låtit SKL vänta med att undersöka spår på skorna med risk att spåren med åren blir värdelösa (visserligen fryser man ner spåren, men ändå)? Kom också ihåg att man faktiskt har haft två män anhållna för försvinnandet. Redan då torde det ju ha varit lämpligt att ha analysen av det "minimala" spåret klart för jämförelse med de två anhållna männen. Eller hur!? Jag köper inte detta resonemang.

När det gäller de inofficiella fynden kan jag göra följande tillägg:
1) Jag vet säkert att fler fynd hittades som man utgår från kommer från gärningsmannen (-männen).
2) Jag fick ett svar för ett tag sedan som sa att man har fler fynd som då faller under 1) ovan, men med det något vaga tillägget (ett rejält mumlande!) av typen "äh, hum, eller ... mmm, kanske också från Helena. Dock tolkade jag det då som att det troligtvis endast handlade om förövaren/förövarna. Men det finns faktiskt ett fynd till från Helena som - vad jag har förstått - inte har stått i media. Här talar jag alltså emot mig själv en aning, vilket jag väl i och för sig får be om ursäkt för. Dock är jag osäker på om denna information får presenteras för en bredare publik. Men man hittade mer än skor med blod på och ringarna. Och eftersom jag vet om detta har det för mig känts som en ganska trivial kunskap utan att egentligen tänka på att det faktiskt är ett "inofficiellt" fynd. Så det kan vara.
(Min fetmarkering)

Jag skulle kunna tala om för dig varför de väntar - spåret skulle kunna analyseras nu - men det tänker jag inte göra. Du kan själv konsultera dina "pensionerade kanaler" - eller varför inte nyare sådana - så kanske du får veta.

Ja, du talar verkligen emot dig själv. Du skrev:

" Detta tyder på att det också finns inofficiella fynd! Och då är de här fynden garanterat inte från Helena, utan från gärningsmannen/gärningsmännen." (Mina fetmarkeringar)

Först är du vag då du skriver att det "tyder" på att det finns inofficiella fynd, varpå du i detta inlägg hävdar att det finns det. Du skriver tidigare (se citat) att fynden "garanterat inte" kommer från Helena, för att i detta inlägg hävda att det faktiskt finns fynd från Helena som inte kommit ut i media. Du skriver också att du vet säkert att det finns spår som antas komma från gm, men du känner inte till det spår efter en ev. gm som rapporterats om.

Är du osäker på om info du har inte får presenteras för den bredare publiken, så ska du inte göra det. Det skulle kunna skada utredningen. I så fall råder jag dig att höra med ansvarig utredare först. Vet man något som polisen - men inte "allmänheten" vet - så tycker jag att man är skyldig att hålla tyst om detta!

Däremot får du gärna redovisa de "vibbar" du på tidigt stadium fick mot Moholmshållet.
Citera
2010-04-21, 14:19
Bannlyst
Suck, jag skrev ett ganska långt mejl som av någon anledning kom bort!

Nåväl, du slösar tid på att märka ord och till molekyler mala sönder formuleringar och annat i stället för att koncentrera dig på sakinnehållet. Dessutom bad faktiskt om ursäkt för att jag rörde till det lite, men utan att du verkar ha tagit den ursäkten till dig.

När det gäller ditt spår och din "insatthet" i detta får du än gärna förklara för alla oss andra varför polisen skulle ha låtit bli att analysera en lämning på en sko när man rdan har haft två män anhållna i fallet. Då - om inte förr - torde väl det resultatet ha varit av yttersta vikt vid konfrontationen med den misstänkte. Du behöver inte tala om vad spåret är för något, men gärna hur det förhåller sig mot den bakgrund jag nyss skrev om.
Citera
2010-04-21, 17:30
Medlem
Om inte jag missminner mig, så hittades väl den aktuella väskan i Tidan inne i Mariestad, strax nedanför fängelset?
Dvs i direkt anslutning till hennes hemväg.

Letade man inte även efter skor i vassen nedanför fängelset?

Menar du att väskan skulle tagit sig från Moholm till Mariestad, via Tidan?

Utveckla gärna dina tankar om varför just moholm skulle vara en central del i detta?
Citera
2010-04-21, 17:47
Medlem
prudenss avatar
Undrar hur lång tid undersökningen av bilen tar och vad de eventuellt finner för spår?

Intressant om uppgifterna att bilen gått som svarttaxi i Mariefred under tiden för Helenas försvinnande stämmer. Helena ringde den aktuella natten till sin syster eftersom hon varken hade plånbok eller nycklar hem. Systern uppmanade då Helena att ta en taxi och erbjöd sig att betala för taxifärden då Helena kom fram till hemmet. Efter detta samtal är Helena som uppslukad ur jorden.

Kan Helena ha plockats upp, alternativt erbjudits skjuts av mannen i den vita svarttaxin. Kanske har hon bestämt sig för att gå hem eftersom hon kanske inte ville ligga sin syster till last och på vägen hoppat in i den aktuella bilen.

Det har vad jag vet inte framkommit några vittnesuppgifter om att Helena skulle ha hoppat in i någon bil utanför stadshotellet? Om Helena var lite berusad, utan plånbok, påbörjat sin promenad hem och hade några kilometer framför sig att gå var hon nog inte så svår att övertygas om erbjuden skjuts. Speciellt inte om hon redan innan kände till bilägaren och bilen och visste att detta var en "känd" svarttaxichaufför. Vad som sedan utspelade sig i bilen kan vi enbart gissa. Föraren kan ha kört ända fram till, eller i närheten av hemmet och där börjat krångla med betalningen, kanske krävt betalning i "natura" och börjat kladda på Helena vilket inte är helt otroligt. Ville kanske inte släppa ut Helena ur bilen eftersom han var rädd att hon skulle smita från betalningen. Han kan också ha fått/krävt ringarna som "pant" och sedan har det hela spårat ur på något vis.

Ja detta är endast spekulationer - sanningen får vi kanske aldrig reda på, tyvärr!
Citera
2010-04-21, 18:29
Medlem
Odensvalas avatar
Hämtat från dagens, 21/4-10, Skaraborgs Allehanda. Går inte att länka då endast prenumeranter har tillgång till nätupplagan. Ha överseende med ev stavfel då jag skrivit av artikeln.
----------------------------------------------------------------------------------------------
"SKL tar över teknisk undersökning av den vita bilen

Länskriminalen har överlämnat en vit Volvo 744 från 1988, som misstänks ha koppling till den 22-åriga Helena Anderssons försvinnande 1992, till Statens kriminaltekniska laboratorium (SKL) i Linköping.

Länskriminalen fick tipset om bilen en månad innan den hämtades in.
Bilen tillhörde en avliden man född 1927 som var bosatt i Töreboda kommun. Mannen köpte bilen ny och den fanns i hans ägo ända fram till hans död.
Mannen har aldrig tidigare figurerat i utredningen och var ostraffad under sitt liv. Länskriminalen har förhoppningar om att hitta dna-spår i bilen som kan komma från Helena Andersson.
Våra duktiga och eminenta tekniker i Skaraborg har gjort en inledande undersökning av bilen och de menar att det inte finns någon anledning att avbryta försöken att hitta spår. Bilen är inte kliniskt ren, säger Pelle Jenvén på länskriminalen i Skövde.
Vi har inte hittat blod, dna eller molekyler, eller något annat. Men våra tekniker har konstaterat att det finns anledning att utvidga den tekniska undersökningen med större kunskap.

DNA-spår

-Jag är på SKL just nu nämligen. Vi har precis transporterat hit bilen för den tekniska undersökningen. På SKL finns bästa möjliga teknik för att hitta spår, säger Pelle Jenvén under tisdagen.
Undersökningen av bilen kan förmodligen dra ut på tiden.
Undersökningen måste planeras på ett korrekt sätt och det är inte bara att sticka ner nosen i bilen och leta, då kan man förstöra eventuella viktiga spår, säger Pelle Jenvén."

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Kan även tillägga att jag "hittat" en tredje dotter till bilägaren. Hon fanns inte med på "Sveriges befolkning 1980" på hans adress men väl år 1970. Hon bodde alltså inte hemma år 1980 och syntes inte när jag kollade på den senaste skivan. Han hade alltså fem barn med denna dotter född år 1961.
Jag tror nu absolut inte att hon är inblandad på ngt sätt (kanske inte bilägaren heller...) men rätt ska ändå vara rätt.
Senast redigerad av Odensvala 2010-04-21 kl. 18:32.
Citera
2010-04-21, 19:15
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Om inte jag missminner mig, så hittades väl den aktuella väskan i Tidan inne i Mariestad, strax nedanför fängelset?
Dvs i direkt anslutning till hennes hemväg.

Letade man inte även efter skor i vassen nedanför fängelset?

Menar du att väskan skulle tagit sig från Moholm till Mariestad, via Tidan?

Utveckla gärna dina tankar om varför just moholm skulle vara en central del i detta?

Det stämmer att den fanns i Tidan i Mariestad och att man draggade där du säger. Men var det verkligen efter skor och inte väskan? Skorna hittades ju på söndagen respektive på måndagen, om det är Helenas skor du menar. Eller menar du "dansskorna", som ska ha legat i väskan då fiskaren hittade den?

I övrigt är jag också intresserad av vibbarna om Moholm.
Citera
2010-04-21, 20:41
Bannlyst
Den bild som har publicerats på de skor som hittatdes på platsen för försvinnandet visar sandalliknande skor. De som som fanns i väskan ska enligt den beskrivning fiskaren senare gav till Helenas systrar ha varit av typen dansskor. Och hon hade definitivt en typ ryggsäck med sig som inte återfanns. Av fiskarens beskrivning att döma ska ryggsäcken har varit mycket lik den som Helena hade.

Jag har aldrig påstått att väskan skulle ha transporterats i Tidan hela vägen från t.ex. Tibro eller Tidan/Moholm. Jag har ingen aning om hur en sådan väska eventuellt kan flyta eller sjunka, men ändå genom strömmar och annan påverkan sakta men säkert under ett par, tre år forslas fram till den plats den hittades på. Men om man nu t.ex. åker ut mot Skövde och svänger av vänster upp mot gamls Skövde-vägen (den som tidigare kallades 48:an, men nu kallas 26:an) passerar man en stor bro över Tidan innan man kommer fram till Ullervads samhälle på vägen hem till t.ex. Moholms-trakten. Om nu väskan har dumpats i Tidan en bit uppströms kan ju faktiskt även Helena ha dumpats på samma plats. Därför undrar man ju hur noggrant Tidan söktes igenom från mynningen i Mariestad och bakåt mot t.ex. orten Tidan. Att både ryggsäcken och Helena dumpades på samma ställe är inte särskilt osannolikt. Dock måste man i sammanhanget ifrågasätta intelligensen hos gm när man dumpar något så uppenbart som hennes ryggsäck i ån Tidan. Det är ju som att be om att den ska hittas och ställa till trassel. Det är ju i så fall rena turen att ryggsäcken kan ha transporterats en bit och senare hittats på annan ort så att det blev omöjligt för polisen att veta var man skulle börja leta efter fler fynd.

Om nu den här bilen har använts är det ju högst troligt att den kördes av någon med stor lokalkännedom i Mariestad. Vi vet att mannen hade en dotter boendes i Mariestad vid tidpunkten för Helenas försvinnande (hon bor där än) och hade en son född 1984. Men den kunskapen som grund torde det vara uteslutet att föraren av bilen skulle ha svängt av åt vänster från Ekudden-vägen och in mot centrum, eftersom det skulle ha inneburit en mycket stor risk för upptäckt eller stoppande vid en utblåsningskontroll anordnad av polisen. Det är logiskt att föraren i så fall svängde åt höger från Ekudden-vägen och följde Mariefors-leden bort mot södra Mariestad och just vägen ut mot Skövde, för att sedan svänga av mot Ullervad och hemår på Moholms-vägen. Redan där kan det ha varit möjligt att man kastade ut ryggsäcken i farten när man passerade över bron. I det läget kan ju Helena ha blivit kvar i bilen för fortsatt borttransport. Eller så stannade man på bron och dumpade även henne där i skydd av mörkret - om än med risken att någon en sommarmorgon skulle ha varit ute och sett handlingen eller hört plasket. Dock ska man komma ihåg att det i just Ullervad - alldeles intill bron - finns ett vattenkraftverk som för ett ganska stort oväsen.
Det låter högst osannolikt att ryggsäcken skulle ha dumpats så långt bort som i typ orten Tidan eller Tibro och sedan lyckats ta sig hela vägen till fyndplatsen. Det är många hinder som ska passeras på den vägen.

När det gäller Helenas promenad hem verkar polisen tro att den senaste iakttagelsen av Helena är efter Marieholms-bron vid fängelset. Då har hon bara ungefär 800-900 meter kvar hem. Under den vägen passerar hon dessutom polishuset! Man får nog anta att något hände efter polishuset när hon närmade sig Ekudden-vägen. Och då har hon bara typ 500 meter kvar. Väl nere på Ekudden-vägen har hon bara typ 350 meter kvar. Man ju tänka sig att svarttaxin - om det nu var så! - var ute och planlöst körde omkring, fick syn på Helena och sedan spårade det ur på något sätt. Men vem vet, kanske kände Helena mannen eller föraren flyktigt och såg aldrig faran. Hon kan ju mycket väl ha varit bekant med mannens då 28-årige son till exempel och på det sättet vetat vem pappan var. Här finns en lång rad möjligheter.

Måste sticka ser jag. Får spinna vidare nästa gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in