Citat:
Ursprungligen postat av Vargflock995
Till Prinzezzan: Kan du ge mig ett enda exempel på varför man skulle ha låtit SKL vänta med att undersöka spår på skorna med risk att spåren med åren blir värdelösa (visserligen fryser man ner spåren, men ändå)? Kom också ihåg att man faktiskt har haft två män anhållna för försvinnandet. Redan då torde det ju ha varit lämpligt att ha analysen av det "minimala" spåret klart för jämförelse med de två anhållna männen. Eller hur!? Jag köper inte detta resonemang.
När det gäller de inofficiella fynden kan jag göra följande tillägg:
1) Jag vet säkert att fler fynd hittades som man utgår från kommer från gärningsmannen (-männen).
2) Jag fick ett svar för ett tag sedan som sa att man har fler fynd som då faller under 1) ovan, men med det något vaga tillägget (ett rejält mumlande!) av typen "äh, hum, eller ... mmm, kanske också från Helena. Dock tolkade jag det då som att det troligtvis endast handlade om förövaren/förövarna. Men det finns faktiskt ett fynd till från Helena som - vad jag har förstått - inte har stått i media. Här talar jag alltså emot mig själv en aning, vilket jag väl i och för sig får be om ursäkt för. Dock är jag osäker på om denna information får presenteras för en bredare publik. Men man hittade mer än skor med blod på och ringarna. Och eftersom jag vet om detta har det för mig känts som en ganska trivial kunskap utan att egentligen tänka på att det faktiskt är ett "inofficiellt" fynd. Så det kan vara.
(Min fetmarkering)
Jag
skulle kunna tala om för dig varför de väntar - spåret
skulle kunna analyseras nu - men det tänker jag inte göra. Du kan själv konsultera dina "pensionerade kanaler" - eller varför inte nyare sådana - så kanske du får veta.
Ja, du talar verkligen emot dig själv. Du skrev:
" Detta
tyder på att det också finns inofficiella fynd! Och då är de här fynden
garanterat inte från Helena, utan från gärningsmannen/gärningsmännen." (Mina fetmarkeringar)
Först är du vag då du skriver att det "tyder" på att det finns inofficiella fynd, varpå du i detta inlägg hävdar att det finns det. Du skriver tidigare (se citat) att fynden "garanterat inte" kommer från Helena, för att i detta inlägg hävda att det faktiskt finns fynd från Helena som inte kommit ut i media. Du skriver också att du vet säkert att det finns spår som antas komma från gm, men du känner inte till det spår efter en ev. gm som rapporterats om.
Är du osäker på om info du har inte får presenteras för den bredare publiken, så ska du
inte göra det. Det skulle kunna skada utredningen. I så fall råder jag dig att höra med ansvarig utredare först.

Vet man något som polisen - men inte "allmänheten" vet - så tycker jag att man är skyldig att hålla tyst om detta!
Däremot får du gärna redovisa de "vibbar" du på tidigt stadium fick mot Moholmshållet.