Citat:
Ursprungligen postat av
durendal
Vad jag förstår så är det kommunen som ansvarar för detta inom tättbebyggt område (knappast vår by) annars länsstyrelsen (mer troligt).
Finns det någon som har erfarenhet av vilket det bästa sättet att uppnå detta på är? Vem ska man vända sig till, vilka är de kriterier som besluten fattas på, vilka är de bästa argumenten, hjälper det om man är beredd att bekosta en del själv, vad finns det för alternativ, etc?
Jag hade detta problem för några år sedan. Jag har för mig att det då var vägverket som ansvarde för min väg, idag är det nog transportstyrelsen.
Jag fattade det som att större vägar (min var inte särskilt stor) "ägdes" av vägverket, övriga av kommunen. Det kan alltså vara staten trots att området är tättbebebyggt. Men att ta reda på vem som är vägansvarig är nog bara ett telefonsamtal.
Har det skett någon olycka? Det hade det hos mig. Finns det skola i närheten? Jag använde en närbelägen skola som argument för hastighetsbegränsning dygnet runt. På skoltid är ju barnen i skolan och inte på vägen, sade jag. Det är utanför ordinarie skoltid som barnen är på skolgården och spelar boll.
Argumentet att sätta 30 för att få bilarna att köra 50 fungerade inte. 50 verkar vara ett realistiskt mål för dig, då är det ju inte hastighetsbegränsningen det är fel på utan laglydnaden. Kan du inte begära radarkontroll, det gjorde jag.
Jag fick sänkt till 30!, trots att skolan inte längre fanns kvar. men sedan införde man 40 generellt, och då försvann min begränsning till 30.
Jag minns från mitt samtal med handläggaren att det var förekomsten av olyckor som var det främsta argumentet.