2012-07-07, 16:19
  #1
Medlem
Hej, vi bor i en mindre by i Skåne som består av ett tiotal hus längsmed en väg och en y-korsning. Det är 50 skylt i varje ända av byn och trots detta, och att vägen genom byn svänger och att det alltså finn en korsning i mitten av byn så är det många bilister, i synnerhet pendlare som kör där ofta, som kör betydligt fortare än så.

Då vi har flera små barn, husen ligger tätt mot vägen och det på flera ställen inte finns möjlighet att gå vid sidan av vägen så skulle jag vilja få kommunen/vägverket att sänka hastigheten i byn till 30 och/eller införa väghinder av något slag för att få ned hastigheten genom byn.

Vad jag förstår så är det kommunen som ansvarar för detta inom tättbebyggt område (knappast vår by) annars länsstyrelsen (mer troligt).

Finns det någon som har erfarenhet av vilket det bästa sättet att uppnå detta på är? Vem ska man vända sig till, vilka är de kriterier som besluten fattas på, vilka är de bästa argumenten, hjälper det om man är beredd att bekosta en del själv, vad finns det för alternativ, etc?
__________________
Senast redigerad av durendal 2012-07-07 kl. 16:23.
Citera
2012-07-07, 16:21
  #2
Medlem
svampdamps avatar
Farthinder är svindyra, räkna med ~ 50 000 st.

Ring polisen och klaga så kan de komma att göra fartkontroller i området då och då. Det är första steget.

http://www.trafikverket.se/Privat/Vagar-och-jarnvagar/Enskilda-vagar/Fragor-och-svar1/
Citat:
Vem bestämmer om uppsättning av farthinder på enskilda vägar?
En vägförening som anser att det är motiverat att anlägga farthinder beslutar själv om detta, och styrelsen verkställer beslutet. När det gäller bidragsvägar måste samråd ske med Trafikverkets region så att hindren sätts upp på ett trafiksäkert sätt och att inte bidragsrätten påverkas av hindren.
Finns det riktlinjer om utformningen av farthinder?
Lämplig utformning kan till exempel vara "Watts modell" se höger. Hindren ska märkas ut enligt Handbok Vägmärken.
Citera
2012-07-07, 20:37
  #3
Medlem
Vem är väghållaren? Är det kommunen vänder du dig till dem, är det Trafikverket vänder du dig till Trafikverket. Länsstyrelsen handhar ärenden rörandes Lokala trafikföreskrifter som t ex hastighet. Dock handhar kommunen alla åtgärder på sitt vägnät samt vägar inom tättbebyggt område.

Problemet för dig är att din situation inte är unik utan ditt problem finns på flera tusen platser i landet. Att bygga hastighetsdämpande åtgärder på varje plats skulle inte bara vara omöjligt utan också väldigt dyrt. Så, ditt önskemål kommer att bedömas efter relevans och hur det står sig mot andra trafiksäkerhetshöjande åtgärder.
Citera
2012-07-07, 20:41
  #4
Medlem
svampdamps avatar
Sätt ut hinder i vägbanan.

http://www.helsingborg.se/ImageVaultFiles/id_2420/cf_124/blomlador_farthinder_500x225_sbf.JPG
Citera
2012-07-07, 20:58
  #5
Medlem
Någon bonde som kan tänka sig att djur går mellan åkrar på båda sidan av vägen? I så fall vore en färist ett alternativ. Efter att ha kört fort över en sådan gör man inte om det...
Citera
2013-07-16, 02:27
  #6
Medlem
Jag tycker att blommlåde-modellen verkar som ett billigt alternativ om ni kan få ner hastigheten till 30-40 och upp några varningsskyltar. Annars så är det väl bara att bjuda in polisen på radarfest, hade suttit skönt i stadskassan med lite fortkörningsböter.

Gällande det du faktiskt frågar efter så är jag dessvärre inte alls till någon hjälp och jag hoppas att folk som vet kan svara och inte debattera hur vägar ska skyltas osv. Är själv bilburen men har mycket stor förståelse för bybor. Så vill man ju inte ha en unge som kvaddar hela fronten heller, om man ska vara sådär känslokall och självcentrerad som folk i regel är.
Citera
2013-07-16, 08:31
  #7
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durendal

Vad jag förstår så är det kommunen som ansvarar för detta inom tättbebyggt område (knappast vår by) annars länsstyrelsen (mer troligt).

Finns det någon som har erfarenhet av vilket det bästa sättet att uppnå detta på är? Vem ska man vända sig till, vilka är de kriterier som besluten fattas på, vilka är de bästa argumenten, hjälper det om man är beredd att bekosta en del själv, vad finns det för alternativ, etc?
Jag hade detta problem för några år sedan. Jag har för mig att det då var vägverket som ansvarde för min väg, idag är det nog transportstyrelsen.
Jag fattade det som att större vägar (min var inte särskilt stor) "ägdes" av vägverket, övriga av kommunen. Det kan alltså vara staten trots att området är tättbebebyggt. Men att ta reda på vem som är vägansvarig är nog bara ett telefonsamtal.

Har det skett någon olycka? Det hade det hos mig. Finns det skola i närheten? Jag använde en närbelägen skola som argument för hastighetsbegränsning dygnet runt. På skoltid är ju barnen i skolan och inte på vägen, sade jag. Det är utanför ordinarie skoltid som barnen är på skolgården och spelar boll.

Argumentet att sätta 30 för att få bilarna att köra 50 fungerade inte. 50 verkar vara ett realistiskt mål för dig, då är det ju inte hastighetsbegränsningen det är fel på utan laglydnaden. Kan du inte begära radarkontroll, det gjorde jag.

Jag fick sänkt till 30!, trots att skolan inte längre fanns kvar. men sedan införde man 40 generellt, och då försvann min begränsning till 30.

Jag minns från mitt samtal med handläggaren att det var förekomsten av olyckor som var det främsta argumentet.
Citera
2013-07-16, 16:41
  #8
Medlem
MrWins avatar
Trafikbulor förekommer här och var vid de skånska byvägarna. Det tyder på att man lyckats påverka berörd myndighet, vilken det nu är.
Citera
2013-07-16, 22:52
  #9
Medlem
christerys avatar
Om vägunderhållet bedrivs som i norra Sverige så skulle det inte behövas farthinder

Men blomlådor har jag för mig kräver tillstånd - dock tar dom ju ner farten inne i bostadsområden bättre än dom där bulorna som är ett gissel för personer med en låg bil.

Osäker på vem som bekostar dessa lådor, om man får ett tillstånd och en ritning + bygger den själv, eller om det alltid är en angelägenhet som helt sköts av kommunen/VV.

Ett förslag till kan vara att påverka (myndigheterna VV igen?) för en fartkamera eller två.

Synd att jag inte kan vara mer behjälplig än att komma med förslag på typer av anordningar. Men då jag inte själv varit i den situationen så har jag inte nödig kunskap om hur man går tillväga.
Citera
2013-07-17, 01:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Om vägunderhållet bedrivs som i norra Sverige så skulle det inte behövas farthinder

Men blomlådor har jag för mig kräver tillstånd - dock tar dom ju ner farten inne i bostadsområden bättre än dom där bulorna som är ett gissel för personer med en låg bil.

Osäker på vem som bekostar dessa lådor, om man får ett tillstånd och en ritning + bygger den själv, eller om det alltid är en angelägenhet som helt sköts av kommunen/VV.

Ett förslag till kan vara att påverka (myndigheterna VV igen?) för en fartkamera eller två.

Synd att jag inte kan vara mer behjälplig än att komma med förslag på typer av anordningar. Men då jag inte själv varit i den situationen så har jag inte nödig kunskap om hur man går tillväga.
^Som nämndes, alla saker man sätter ut/upp på/vid vägar behöver tillstånd. Vet inte hur det är med skyltar (som t.ex. loppis hit *pilformad skylt*) men hastighetsbegränsningar och varningsskyltar får inte sättas upp utan tillstånd, om det inte är en privatägd väg (som nämnts innan så är det vägföreningen eller väg-ägaren som beslutar om det).

Fartkameror var en bra idé, men troligen dyrare än blommlådorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in