2012-05-05, 01:14
Medlem
TheDenverGentlemans avatar
Fick inte dr. forselius.
Nu är den stora frågan: Fridhemsgatan eller Högsbohöjh - Idas gård?
Båda har en rad nackdelar såväl som fördelar för mig.
Citera
2012-05-05, 02:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulle-migge
Låter helt okej. Är det mycket studenter som bor där eller är det ett invandrarghetto?

Olofshöjd 300 meter från Liseberg så du kan skaffa årskort där

Det ligger alltså i centrum och området är ganska blandat med villor, hyrshus och borätter med 1 till 10-rums lägenheter. Avståndet till chalmers är ca 500 meter dvs såväl gång som cykelavstånd.

Campus johanneberg anses bättre då det ligger intill Chalmers men är svårare att få napp på. Olofshöjd ligger lite dumt om man går vissa kurser på Lindholmen och vill använda Chalmers-kortet för att åka kollektivt dit då kortet bara gäller på buss 16 som inte går i närheten av Olofshöjd.
.
Citera
2012-05-05, 02:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDenverGentleman
Fick inte dr. forselius.
Nu är den stora frågan: Fridhemsgatan eller Högsbohöjh - Idas gård?
Båda har en rad nackdelar såväl som fördelar för mig.

Var skall du plugga? Idas gård ligger i ett miljonprogramsgetto medan Fridhemsgatan är lite äldre funkisbebyggelse som ligger lite mer mysigt till.

Det går dock buss direkt till Chalmers från Idas gård (buss 16) medan man får åka spårvagn och byta några gånger från Fridhemsgatan. Dessutom gäller Chalmerskortet bara på buss 16 så därför föredrar de som pluggar på Chalmers att bo på de studentlägenheter som ligger vid buss 16 sträckning.
Citera
2012-05-05, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Var skall du plugga? Idas gård ligger i ett miljonprogramsgetto medan Fridhemsgatan är lite äldre funkisbebyggelse som ligger lite mer mysigt till.

Det går dock buss direkt till Chalmers från Idas gård (buss 16) medan man får åka spårvagn och byta några gånger från Fridhemsgatan. Dessutom gäller Chalmerskortet bara på buss 16 så därför föredrar de som pluggar på Chalmers att bo på de studentlägenheter som ligger vid buss 16 sträckning.

Campus Linné, så det tar nästan dubbelt så lång tid till skolan från Sandarna tyvärr. När jag var i Högsbo lite hastigt så kändes det väldigt lugnt och rent för att kallas ghetto, även om det såklart bör betecknas som en förort. Saken är den, att båda lägenheterna har en rad fördelar, och jag vet inte vilken som väger tyngst.

Storlek (13kvm mer)- Högsbohöjd
Hyra (400kr mindre)- Fridhems
Område (I högsbo verkar det mest finnast ett hemköp- Fridhem
Kollektivtrafik (ca 10min skillnad, och inget byte med 16) - Högsbohöjd

Sen går ju vagnen precis utanför Fridhemslägenheten, så skulle kanske bli lite störande i längden? Vidare så har Fridhemsgatan internet inkluderat i hyran, medan Högsbohöjdstället är möblerat...
Citera
2012-05-24, 19:04
Medlem
xtrims avatar
Studentboende - Göteborg

Hej,

Det är väldigt svårt att hitta en studentbostad i Gbg. Någon som sitter inne på någon värdefull information om hur man kan gå tillväga för att hitta en bostad. För övrigt så är jag med i studentbostad och köar överallt. Det är ju bara typ 1 000 st som är före än i kön...

Finns det några privatsajter som fungerar? Typ andrahand etc..
Citera
2012-05-24, 19:20
Medlem
KungensKistas avatar
sgs. Försök få tag på en lägenhet från första juni. Själv har bara stått i kö sen februari. Nu lyckades jag få tag på ett rum i Kallebäck. Verkar helt okej! Inget flådigt men fullgott. Så in och kriga om de mindre åtråvärda bostäderna!
Citera
2012-06-05, 22:07
Medlem
Håller på och letar efter en studentbostad i de centrala delarna av Göteborg. Hur långt räcker ca 330 dagars kötid hos SGS och Chalmers Studentbostäder? Är det att försöka knipa en bostad nu innan alla antagningsbesked dippar in i början av nästa vecka? någon med erfarenhet?
Citera
2012-07-05, 17:19
Medlem
Blev i början av veckan tilldelad ett rum på Richertsgatan (Rotary). Fick detta efter tidigare fått ca. 7-8 olika erbjudande på olika platser från SGS. Har väl en drygt 400ködagar. Även sökt massa på boplats, tror inte jag varit i närheten av något där.

Någon som vet hur det är att på Rotary och Richertsgatan? Är det ett hejvilt festande hela tiden eller är det relativt lugnt? Om någon bor/har bott där skulle det uppskattas om du berättar lite om stället.
Citera
2012-07-05, 19:13
Medlem
Nu har det börjat komma in studentrum med förtur för nyantagna. Är inte det lite konstigt i och med att antagningsbeskedet inte kommer förens nästa vecka?

Hur som helst så finns det typ bara 10 rum på olovshöjd och man har bara tre dagar på sig att söka. Jag antar att det kommer att komma många fler rum inom de närmsta veckorna? På alla rum så står det att min köplats vid intresse kommer vara 2-5. Är det lönt för mig att söka dem få rummen som finns uppe i tre dagar nu? Jag har ca 400 poäng.

Jag har läst att man får ha max 5 intresseanmälningar samtidigt. Om jag lägger 5 sökningar nu så kan jag väl söka mer om tre dagar när dem som finns uppe nu försvinner?

Är ganska nervös för det här med bostad!
Citera
2012-07-05, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulle-migge
Nu har det börjat komma in studentrum med förtur för nyantagna. Är inte det lite konstigt i och med att antagningsbeskedet inte kommer förens nästa vecka?

Hur som helst så finns det typ bara 10 rum på olovshöjd och man har bara tre dagar på sig att söka. Jag antar att det kommer att komma många fler rum inom de närmsta veckorna? På alla rum så står det att min köplats vid intresse kommer vara 2-5. Är det lönt för mig att söka dem få rummen som finns uppe i tre dagar nu? Jag har ca 400 poäng.

Jag har läst att man får ha max 5 intresseanmälningar samtidigt. Om jag lägger 5 sökningar nu så kan jag väl söka mer om tre dagar när dem som finns uppe nu försvinner?

Är ganska nervös för det här med bostad!

Jag ficke ett rum på Olofshöjd för ca en vecka sedan och hade cirka 350 dagar i kötid. Man kan bara söka fem bostäder åt gången. Men så fort anmälningstiden är slut får du fem nya ansökningar. Sök innan alla antagningsbesked har kommit.
Citera
2012-07-08, 22:06
Medlem
Minns Mitt Namns avatar
Finns en möjlighet till att jag faktiskt ska börja plugga på GU till hösten, och jag har inte ett skit planerat i boendeväg, inte registrerad någonstans, nada.

Vad finns egentligen att göra för mig, vad har jag för boendealternativ?
Citera
2012-07-08, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minns Mitt Namn
Finns en möjlighet till att jag faktiskt ska börja plugga på GU till hösten, och jag har inte ett skit planerat i boendeväg, inte registrerad någonstans, nada.

Vad finns egentligen att göra för mig, vad har jag för boendealternativ?
Andrahandskontrakt via blocket eller liknande, om du har tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in