2012-05-01, 16:24
Medlem
SevenStarss avatar
Hur tusan kan dem vara så fruktansvärt jobbiga? helt otroligt.
Jag bodde inneboende i ett år i en lägenhet där det så gott som kryllade av pälsängrar
och dem var verkligen överallt. Bland mat osv. Min byrå var populär och när jag flyttade därifrån var det bara till att slänga framför allt söndermumsade trosor täckta med hål.
Hade man en säck på golvet en kort stund och lyfte på den så såg man ett kravlande litet as.
Såklart fick jag med mig dessa as till nästa lägenhet... förrådet var i lägenheten så där fick dem ett nytt rum att parta i. Sedan när jag flyttade igen så fick jag med mig dessa små gullungar än en gång.
Min byrå fick jag kasta nyligen, det var bara att ge upp hoppet om den...

Frågan är vad man kan göra till nästa gång man skall flytta... ladda upp med någon spray och gå bärsärk på minsta lilla vrå och på alla säckar och flyttkartonger?
Citera
2012-05-01, 17:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SevenStars
Frågan är vad man kan göra till nästa gång man skall flytta... ladda upp med någon spray och gå bärsärk på minsta lilla vrå och på alla säckar och flyttkartonger?
Torktumla alla kläder, möbler å sånt...undra hur de skulle klara sig i några timmar i 40graders värme?
Citera
2012-05-07, 20:03
Medlem
NotCereals avatar
Pälsängrar

Hej, har upptäckt dessa oinbjudna gäster i mitt hem relativt nyligen. Fann dom mest i köket, men har sett några få i garderoben också.
Förutom att jag finner detta ytterst obehagligt är jag även osäker på hur pass mycket man egentligen bör oroa sig? Ringde till Anticimiex och fick svaret att pälsängrar finns i listerna hos de flesta och att det inte är något att oroa sig för så länge man inte börjar hitta kanske 15 stycken i veckan. Deras förslag var mer eller mindre dammsugning och noggrann städning.

Går man ut på internet är det olika bud. Vissa säger att man ska uteslutande tvätta allt i 60 grader och torktumla, vissa säger att frysning räcker. Detta gör mig lite osäker. Är tvätta allt verkligen nödvändigt, hur pass effektivt är frysning? Är det bara ylle, skinn päls och dylikt dom går på?
Vill gärna ha svar från fler som har erfarenhet utav dessa vidriga små kryp.
Citera
2012-05-07, 20:19
Medlem
Jag frös ylle och tvättade allt annat då dom käka hål i kläderna, dammsug ordentligt efter du rensat ut helt och ta nån insektspray och spraya kolla upp vad dom har för livscykel på äggen och spraya en gång till. Dom försvinner förmodligen aldrig i lgh.
Citera
2012-05-07, 20:35
Medlem
NotCereals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Jag frös ylle och tvättade allt annat då dom käka hål i kläderna, dammsug ordentligt efter du rensat ut helt och ta nån insektspray och spraya kolla upp vad dom har för livscykel på äggen och spraya en gång till. Dom försvinner förmodligen aldrig i lgh.

Räcker det med att bara frysa? Har många ömtåliga kläder som inte tål tvättning i tvättmaskin.
Citera
2012-05-07, 20:37
Medlem
Jag flyttade. Försökte i femton år utrota fanskapen, men det går inte. Tog hem Anticimex. använde spray , torkade apelsinskal, tvättade hela huset med tallsåpa. Det är det enda som hjälper någorlunda kortsiktigt. Men det är äckligt och kläder, mattor med mera till ett pris som inte går att räkna blev förstört.
Dammsugaren var full av pälsisar, så byt påse ofta och kolla under påsen. Vidriga saker.......
Citera
2012-05-07, 21:02
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HK52
Jag flyttade. Försökte i femton år utrota fanskapen, men det går inte. Tog hem Anticimex. använde spray , torkade apelsinskal, tvättade hela huset med tallsåpa. Det är det enda som hjälper någorlunda kortsiktigt. Men det är äckligt och kläder, mattor med mera till ett pris som inte går att räkna blev förstört.
Dammsugaren var full av pälsisar, så byt påse ofta och kolla under påsen. Vidriga saker.......

Skulle just lägga till det, BYT PÅSE, annars lever dom ljuva livet där inne bland allt damm... Bodde ett tag i en andrahandslägenhet med heltäckningsmattor och dessa små äckliga saker kom in överallt, värst var i sängen... Anticimex kom och sprutade men jag vågade aldrig använda den sängen igen, den stod i kallt vindsförråd flera år efter det, men det blev soptippen.

Ett tips är att ha så lite liggande på hyllorna som möjligt, hellre hängande på galge. Det som ligger på hyllor ska kolls och flyttas ofta. Fy fan vad äckligt det var och dom förstörde mina fina stickade Busnel-kläder... Röd cederträolja lär ska hjälpa men jag vet inte. Bor numera i en fräsch lägenhet utan tillstymmelse till skadedjur och känner mig djupt tacksam över det.
Citera
2012-06-25, 01:26
Medlem
TheBurdens avatar
Pälsänglar eller andra kryp har jag inte haft. Däremot silverfiskar i badrummet i förra lägenheten. Men de försvann utav sig självt. Var inte så mycket, men äcklig var det.

Jag har en förmåga att alltid få mina sängmadrasser bruna. Vete fan hur jag beter mig. Har en tjock madrass och en tunnare ovanpå. Den tjocka är än så länge inte brun, bara blivit nopprig (katten?), men den tunna ser fan inte rolig ut. Ska kanske slänga den nu och bara köra med den tjocka. Är ju rädd att man får kryp tillslut med en så pass skitig madrass.

Hur tusan beter sig folk för att inte få madrasserna skitiga? Köper folk nytt vart 4:e år eller så? Dyrt som fan är det att köpa nytt. Tror mina madrasser gick på totalt 4000 eller nått. Kan man handtvätta en madrass i duschen? I så fall med vad? Vanligt tvättmedel? Ursäkta, men jag är lite pantad när det gäller sånt här.
Senast redigerad av TheBurden 2012-06-25 kl. 01:47.
Citera
2012-06-25, 02:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Hur tusan beter sig folk för att inte få madrasserna skitiga? Köper folk nytt vart 4:e år eller så? Dyrt som fan är det att köpa nytt. Tror mina madrasser gick på totalt 4000 eller nått. Kan man handtvätta en madrass i duschen? I så fall med vad? Vanligt tvättmedel? Ursäkta, men jag är lite pantad när det gäller sånt här.
Använder lakan som byts var 7:e dag funkar utmärkt för mig.
Citera
2012-06-25, 09:50
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Använder lakan som byts var 7:e dag funkar utmärkt för mig.

Eh, jo. Där ligger inte problemet. Men lakanen glider iväg stup i ett, så det är nog där problemet ligger.
Senast redigerad av TheBurden 2012-06-25 kl. 09:53.
Citera
2012-06-25, 15:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Då får du lösa det antingen med "spännremmar" som håller fast lakanet eller köpa lakan med resår i kanten som smiter åt runt madrassen så de inte kan glida av.
Citera
2012-07-05, 04:33
Medlem
Fan, nu har jag också fått såna här jäklar hos mig. Började fridfullt idag när jag plötsligt ser en bagge som jag lätt känner igen, en fläskänger.

Han landar precis på soffans armstöd och försvinner fort som fan när jag ska daska till han. Varpå jag febrilt börjar leta efter honom eftersom jag verkligen inte vill ha sån där skit. Nåväl, misstänker att han ramlade ner i förvaringsutrymmet jag har under soffan. Sliter upp de sängkläder jag har liggandes där och ser ingen bagge. Lite ruttna skal som jag vid närmare ser faktiskt rör på sig och nu är det pälsängrar då alltså. Så det blev till att börja städa och dona och i garderoben fanns det ett par också minsann.

Hittade senare den där jävla baggen iaf och han fick smaka på dagens tidning.

Min teori är att pälsängerklanen möjligen skvallrat för fläskängerligan att det fanns godsaker hos mig. Sålänge jag slipper fläskisar så kan jag väl säga att jag är lite nöjd iaf.

Verkligen bra start på semestern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in