Jag är faktiskt i precis samma sits som du. Dock jagar jag inte (ännu) utan tävlingsskjuter gevär. Jag har precis börjat i en klubb och nu i veckan börjar pistolskyttekursen.
Jag hade en sådan tur att jag kände en i klubben jag senare sökte till vilket underlättade enormt, däremot så sökte jag till en annan klubb där det inte var något som helst problem. Allt du behöver göra egentligen är att kolla någon klubb i din närhet sedan ringer du ordföranden eller sekreteraren eller någon i styrelsen.
De flesta har oftast en liten hemsida där sådant står. För mig var det så att klubben hade nybörjardagar en gång i veckan där man kunde komma, få låna en pistol för 20 kr och sedan köpa lite ammo. Därefter fick du skjuta så mycket du vill. Jag brukar skjuta upp en ask varje gång (50 skott). Att få hjälp är inga problem så länge du inte är ett ärkecp.
Du kommer behöva betala medlemsavgift och eventuellt någon engångskostnad utöver det. Medlemsavgift varierar mellan typ 100 och 3000 kr.
Ett oöppnat utdrag från polisen är med all säkerhet behövd. Är du dömd för misshandel eller våldtäkt eller liknande kommer dom be dig dra åt helvete annars är det lugnt.
Du kommer börja med att skjuta .22 pistol med deras pistoler. Dessa pistoler är oftast skit men det går ändå. Sedan efter 6 månader börjar det roliga, då kan du köpa en egen pistol i kaliber .22. Efter ytterligare 6 månader får du köpa grovpistol dvs 9mm och allt annat skoj.
Sedan om du vill skjuta IPSC (vilket är min målsättning) kommer du behöva gå en grundkurs i det också.
http://www.bbskf.se/
Där har du länken till ballongbergets skytteförening. Vet inte hur de är eller något men de är nära dig.
Lycka till!