2012-06-23, 22:48
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roccson
Jag pratar inte om "serber" jag pratar om ortodox kristna som sympatiserar med "den serbiska nationen" dvs andra ortodox kristna som också delar synen av en "serbisk nation". Sen härstammar många serber, framförallt vojvodina och belgrad, från både bosnien och herzegovina.

Du sa ett en serb ej kan vara din bror, för att vara dina bror så måste ha se bosnien som sitt hemland? Så en serb som ser bosnien som sitt hemland då?
Jag bryr mig inte om vilka du ser som bröder eller ej, jag tror bara att du har väldigt konstiga förutfattade meningar angående serber. Det märker man när du skriver t.ex. "Vem låg bakom det värsta folkmordet på bosnjaker?". Där mitt svar skulle vara "fundamentala ortodoxa hjärntvättade babianer" så är det svar "serber".

Helt rätt för att vara min "bror" så ska han se BiH som sitt hemland. En serb som ser Bosnien som sitt hemland kallar sig inte serb utan oftast för bosnier(bosanac) och i vissa fall bosniak(bosnjak). Ett exempel är Jovan Divjak. Förstår du bättre nu?

Citat:
Inte samma folk? Baserat på vadå? Varför är dom, enligt dig, inte samma folk? Jag gillar regional patriotism, men jag gillar inte, eller förstår inte, självförnekelse!

Vi vänder på frågan, varför ÄR VI samma folk? Vi bosniaker härstammar förmodligen ifrån första vågens slaver som anlände till Balkan innan de serbiska och kroatiska stammarna kom och illyrierna som bodde där. Vi vet att det bodde illyrier i dagens BiH och att en slavisk stam som var större än de kroatiska och serbiska kom dit vilket resulterade med sannolikhet bildandet av det bosniakiska folket.

Citat:
Vi? Vilka "vi" pratar vi om nu? Muslimerna? Så muslimerna har fått ta den hårda smällen? Inga ortodoxa eller katoliker har fått ta hårdare smällar än muslimerna? Sluta se muslimer som dom enda offren... Alla är offer och största offren, än idag, är romerna på balkan, se livet från deras perspektiv genom historian.
Jag bryr mig inte om vad din prioritet är... Systemet, eller ideologin, i bosnien är självförgörande. Jag orkar inte dra hela grejen igen angående identitet och kopplingen mellan religion och etnicitet i Bosnien, det är nu upp till dig att försöka förstå vad jag försöker förmedla.

Vad jag kan få ut av dina inlägg så vill du att jag ska sluta se serberna som ett potentiellt hot mot oss vilket jag inte kan göra baserad på historian och att vi ska glömma alltihop pga alla har varit offer och bli bröder igen? Om inte det är detta du vill få fram så vad är det?

Citat:
Varför fick dom storhetsvansinne? Varför finns det något som heter "srpstva"? Vad är kopplingen här? Varför skapades en nationell identitet från en religös identitet? Varför var Bosnier-muslimerna så ivriga att följa exakt samma modell som serberna i bildandet av en nationell identitet? tako zvani Bosnjacki narod! Som i sig är en exakt kopia av den serbiska dock så har vi här en muslimsk primär identitet! Förstår du nu? Att du inte ser dig själv på ett sådant sätt betyder inte att så inte är fallet på politisk nivå i Bosnien!

Varför dom fick storhetsvansinne? Ja det får du fråga dom. Nej bosniaker är inte knutet till religion då man kan vara bosniak även om man är ateist/katolik/ortodox.

Citat:
Var såg du svordomar någonstans?

"Du har ingen jävla aning om vad vi har upplevt"! Jag skiter fullständigt i vad du har upplevt, det är säkert något väldigt otrevligt men jag kunde personligen inte bry mig mindre eftersom kriget har onekligen inte lärt dig något alls. När jag kritiserar det primitiva sättet att tänka på så drar du till direkt "serber gjorde det här, serber gjorde det där" Vad i helvete människa? Enligt ert sätt att se på identitet så är jag serb m.a.o. du drar in mig och andra serber som fördömmer kriget i samma hörna som vildarna Ratko Mladic, Radovan Karadzic, Biljana Plavsic etc. Eftersom du gör det så kan jag inte förstå varför du inte inser att du är av samma pack som dom själva. T.ex. så finns det ingen skillnad på fundamentala judar i Israel och Tysklands nazister.
Ni, ultra-nationalister, drar direkt till med någon snyft-historia "vad gjorde dom mot oss i jasenovac" eller "vårat folk blev slaktat i srebrenica"... well, båda grejerna var inte pga folket utan pga eran gemensamma, oavsett religion, fascistiska, primitiva syn på identitet och ideologi och så länge ni fortsätter ha den synen, inkl. dig själv blackjackk, så kommer detta att fortsätta.

Jag citerar ännu en gång ifrån det du har skrivit.

"Det är DINA BRÖDER serberna som har orsakat allt jävla skit på Balkan".

Ja du kallar mig för idiot, pack med mera för att jag bryr mig om mitt folkslag. Lär dig argumentera som en civiliserad person som du försöker framställa dig som istället för att ta till personangrep.

Vad är det kriget ska ha lärt mig? Det enda den har lärt mig är att man inte kan lita på någon, vi känner serber som var praktiskt taget biologiska bröder med bosniaker, så nära var dom, när kriget bröt ut så var det samma människor som var dom första som eskorterade bosniaker till koncentrationsläger. Du verkar tro att kriget ska på något sätt föra oss närmare varandra.

Nej jag blandar inte in dig i samma fack som Karadzic och company men vad är det som säger att du som serb inte kan upprepa det som många gjorde på 90talet dvs ta till vapen och börja mörda? Jag har historien till min fördel medan du har inget alls. Tyvärr är det så.

Du babblar på utan att få fram något så jag frågar dig - vad är det du egentligen vill få fram?
Citera
2012-06-24, 14:35
Medlem
roccsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Helt rätt för att vara min "bror" så ska han se BiH som sitt hemland. En serb som ser Bosnien som sitt hemland kallar sig inte serb utan oftast för bosnier(bosanac) och i vissa fall bosniak(bosnjak). Ett exempel är Jovan Divjak. Förstår du bättre nu?

Jovan Divjak är serb och han förnekar inte att han är det. Hur fick du det till att han inte ser sig själv som serb? Han ser Bosnien som sitt hemland men det betyder inte att han är bosnjak! Så nej jag förstår inte hur du, och många andra, vägrar inse att ni har identitetskris.
En bosnjak är en muslim, en serb är en ortodox, en kroat är en katolik! Ni har inte några nationella identiteter, t.ex. begreppet "serb" är knutet till ortodox kristendom etc etc. Försök att förstå detta istället för att ta dåliga exempel (Jovan Divjak) och skriva "En serb som ser Bosnien som sitt hemland kallar sig inte serb".

Citat:
Vi vänder på frågan, varför ÄR VI samma folk? Vi bosniaker härstammar förmodligen ifrån första vågens slaver som anlände till Balkan innan de serbiska och kroatiska stammarna kom och illyrierna som bodde där. Vi vet att det bodde illyrier i dagens BiH och att en slavisk stam som var större än de kroatiska och serbiska kom dit vilket resulterade med sannolikhet bildandet av det bosniakiska folket.

Jag bryr mig inte ett dugg om vad du tror om det bosniska folkets ursprung. Det spelar absolut inte någon roll i bildandet av en individs identitet. Min familjs ursprung kan vara grekiskt medans mitt folks ursprung kan vara slaviskt, förstår du? Så om du undrar varför "vi" är samma folk så är svaret väldigt enkelt. Språk, kultur, historia, etik... tjaa, alla viktiga byggstenar för en nation. Sen att det ingår, i denna nation, olika religioner som har delat folks primära identiteter och bandet till ett "hemland" är regionalt så uppstår ju då grova problem och, där i, identitetskris bland medborgarna. Man promotar en nationalistisk ideologi och, då identiteterna är knutna till religion, så omvandlas detta till en religös "nationalism". Håller du med?

Citat:
Vad jag kan få ut av dina inlägg så vill du att jag ska sluta se serberna som ett potentiellt hot mot oss vilket jag inte kan göra baserad på historian och att vi ska glömma alltihop pga alla har varit offer och bli bröder igen? Om inte det är detta du vill få fram så vad är det?

Jag vill svara på denna fråga "Serber och bosnier, varifrån kommer deras extrema nationalism?"
Nej! Man behöver inte glömma det som har skett men det ska heller inte hindra folket från att gå framåt. Vart hade t.ex. USA eller Väst-Europa varit om dom hade varit lika primitiva som oss? Ingen handel eller framsteg inom teknologi etc. eftersom dom hade "hatat" varandra pga alla deras krig!

Citat:
Varför dom fick storhetsvansinne? Ja det får du fråga dom. Nej bosniaker är inte knutet till religion då man kan vara bosniak även om man är ateist/katolik/ortodox.

Om du inte förstår det jag försöker säga så kan jag ge det en mer detaljerad beskrivning som ger en kanske bättre förklaring?

Citat:
Ja du kallar mig för idiot, pack med mera för att jag bryr mig om mitt folkslag. Lär dig argumentera som en civiliserad person som du försöker framställa dig som istället för att ta till personangrep.

Jag kallade inte dig personligen för idiot, jag kallade dina åsikter för idiotiska och sådana åsikter är grunden till all misär. Xenofobi kan vi kalla det, om du vill. Att du tar det personligt är ditt problem! Du behöver inte dra till med "majku ti jebem u picku"...? Men, återigen, jag ser människor från balkan som primitiva. Varför? Jo för att dom har primitiva åsikter! Du har dessa primitiva åsikter, alltså tycker jag att du är primitiv. "majku ti jebem u picku" <---- Men jag ska lära mig att argumentera!

Citat:
Nej jag blandar inte in dig i samma fack som Karadzic och company men vad är det som säger att du som serb inte kan upprepa det som många gjorde på 90talet dvs ta till vapen och börja mörda? Jag har historien till min fördel medan du har inget alls. Tyvärr är det så.

Så bara för att en person är serb, enligt dig, så kan han eller hon, av oförklarliga anledningar, slakta muslimer och katoliker? Jag tycker att du borde lära dig att argumentera! Och jag tänker inte svara på den här skiten!

Citat:
Du babblar på utan att få fram något så jag frågar dig - vad är det du egentligen vill få fram?

Jag försöker svara på detta:

Serber och bosnier, varifrån kommer deras extrema nationalism?
Ville du hångla ?
Citera
2012-06-24, 14:59
Medlem
Citat:

Det där är ju bara skitsnack som passar din ego. Sorry grabben, jag är från bosnien själv, blandäktenskap, men det där är ju ren skitsnack.

Vet du vad är tragiskt med Balkan egentligen? Och varför vi har denna tråd nu på svenska (oj att man fick lära sig svenska, det trodde man inte 20 år sedan)? För att vi är en jävla massa pajaser som vill ha "rätt" fast åker man till en by (oavsätt religion) så är vi värsta rednecks. Så är det bara.

Och anledningen att det är så är för att vi har så stora jävla egon. Det är aldrig fel på oss. Vem det nu är. Bosnien härstämmer från första vågen säger du? Varför är det viktigt för dig att vi härstämmer från första vågen? Varför är du inte trygg i din position, so du behöver något för att höja bosniens marknadsvärde? Det är ju fan samma sorts nonsens som när nassesvenson börjar raljera om ariska rasen, medans tyskar håller käften, njuter av livet och bygger bilar och har statssubventionerade solpaneler.
Citera
2012-06-24, 16:26
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Jovan Divjak är serb och han förnekar inte att han är det. Hur fick du det till att han inte ser sig själv som serb? Han ser Bosnien som sitt hemland men det betyder inte att han är bosnjak! Så nej jag förstår inte hur du, och många andra, vägrar inse att ni har identitetskris.
En bosnjak är en muslim, en serb är en ortodox, en kroat är en katolik! Ni har inte några nationella identiteter, t.ex. begreppet "serb" är knutet till ortodox kristendom etc etc. Försök att förstå detta istället för att ta dåliga exempel (Jovan Divjak) och skriva "En serb som ser Bosnien som sitt hemland kallar sig inte serb".

Men han ser sig själv som bosnier och anser BiH vara hans hemland, jag kan bevisa det från er egna hemsida med star-wars bokstäver -

Јован Дивјак (1937, Београд), бивши официр ЈНА и касније бригадни генерал Армије Републике Босне и Херцеговине. Иако је пореклом Србин, национално се изјашњава као Босанац.[1][2]

Identitetskris? Jag har redan bevisat för dig att min identitet är skiljd från religion, men det mest ironiska är att en kille som kallar sig jugoslav påstår att jag har identitetskris

Citat:
Jag bryr mig inte ett dugg om vad du tror om det bosniska folkets ursprung. Det spelar absolut inte någon roll i bildandet av en individs identitet. Min familjs ursprung kan vara grekiskt medans mitt folks ursprung kan vara slaviskt, förstår du? Så om du undrar varför "vi" är samma folk så är svaret väldigt enkelt. Språk, kultur, historia, etik... tjaa, alla viktiga byggstenar för en nation. Sen att det ingår, i denna nation, olika religioner som har delat folks primära identiteter och bandet till ett "hemland" är regionalt så uppstår ju då grova problem och, där i, identitetskris bland medborgarna. Man promotar en nationalistisk ideologi och, då identiteterna är knutna till religion, så omvandlas detta till en religös "nationalism". Håller du med?

Jaha, om 10 generationer när våra barnbarn inte kommer kunna prata bosniska utan bara svenska, vi antar att dom har assimilerat den svenska kulturen och hela packet, då blir plötsligt vi och svenskarna samma folk? Och återigen nej, bosniak är inte knutet till någon religion.

Citat:
Jag vill svara på denna fråga "Serber och bosnier, varifrån kommer deras extrema nationalism?"
Nej! Man behöver inte glömma det som har skett men det ska heller inte hindra folket från att gå framåt. Vart hade t.ex. USA eller Väst-Europa varit om dom hade varit lika primitiva som oss? Ingen handel eller framsteg inom teknologi etc. eftersom dom hade "hatat" varandra pga alla deras krig!

Hur ska vi gå framåt? Visst kan vi ha handelsavtal sinsemellan men det dagen BiH går i någon sorts union med Serbien tänker jag bränna mitt bosniska medborgarskap.

Citat:
Om du inte förstår det jag försöker säga så kan jag ge det en mer detaljerad beskrivning som ger en kanske bättre förklaring?

Javisst det hade varit trevligt om du kunde beskriva detaljerat vad det är du vill ha sagt, som jag sa innan så skriver du tusenkilometer långa inlägg utan att få fram något.

Citat:
Jag kallade inte dig personligen för idiot, jag kallade dina åsikter för idiotiska och sådana åsikter är grunden till all misär. Xenofobi kan vi kalla det, om du vill. Att du tar det personligt är ditt problem! Du behöver inte dra till med "majku ti jebem u picku"...? Men, återigen, jag ser människor från balkan som primitiva. Varför? Jo för att dom har primitiva åsikter! Du har dessa primitiva åsikter, alltså tycker jag att du är primitiv. "majku ti jebem u picku" <---- Men jag ska lära mig att argumentera!

Det kändes i alla fall att allt var riktad mot mig personligen när man läste det därav min reaktion. Jag personligen finner inget värre än att svära över internet då det är något av det mest barnsliga som finns. Mina åsikter må vara primitiva men dessa åsikter kommer i alla fall garantera mitt folks överlevnad, ditt jugoslaviska tankesätt höll på att utrota oss. Inse bara att vi inte fungerar tillsammans, ju snabbare du inser ju bättre kommer det kännas.

Citat:
Så bara för att en person är serb, enligt dig, så kan han eller hon, av oförklarliga anledningar, slakta muslimer och katoliker? Jag tycker att du borde lära dig att argumentera! Och jag tänker inte svara på den här skiten!

Precis så är det, det var just det som hände under 90 talet. Att du inte vill svar på "skitet" är för att du vet att jag har rätt och du har ingenting att komma med.
Citera
2012-06-24, 16:28
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zapporius
Det där är ju bara skitsnack som passar din ego. Sorry grabben, jag är från bosnien själv, blandäktenskap, men det där är ju ren skitsnack.

Vet du vad är tragiskt med Balkan egentligen? Och varför vi har denna tråd nu på svenska (oj att man fick lära sig svenska, det trodde man inte 20 år sedan)? För att vi är en jävla massa pajaser som vill ha "rätt" fast åker man till en by (oavsätt religion) så är vi värsta rednecks. Så är det bara.

Och anledningen att det är så är för att vi har så stora jävla egon. Det är aldrig fel på oss. Vem det nu är. Bosnien härstämmer från första vågen säger du? Varför är det viktigt för dig att vi härstämmer från första vågen? Varför är du inte trygg i din position, so du behöver något för att höja bosniens marknadsvärde? Det är ju fan samma sorts nonsens som när nassesvenson börjar raljera om ariska rasen, medans tyskar håller käften, njuter av livet och bygger bilar och har statssubventionerade solpaneler.

Jag har redan bevisat det i historieforumet, du som verkar veta så mycket kanske kan upplysa oss andra där detta inte är off-topic. Sök på bosniaker - usprung. Ses där.
Citera
2012-06-24, 17:04
Medlem
roccsons avatar
Citat:
Men han ser sig själv som bosnier och anser BiH vara hans hemland, jag kan bevisa det från er egna hemsida med star-wars bokstäver -

Јован Дивјак (1937, Београд), бивши официр ЈНА и касније бригадни генерал Армије Републике Босне и Херцеговине. Иако је пореклом Србин, национално се изјашњава као Босанац.[1][2]

Identitetskris? Jag har redan bevisat för dig att min identitet är skiljd från religion, men det mest ironiska är att en kille som kallar sig jugoslav påstår att jag har identitetskris

Jovan Divjak ser sig själv, helt rätt, som bosnier. En bosnier kan vara vad som helst t.o.m. en serb (ortodox kristen). Men inte bosnjak, dessa är två helt olika begrepp och blanda inte ihop dom.
Om du ser dig själv som bosnier så är dina identitet visserligen ej baserad på religion. Men jag antar att du ser dig själv som bosnjak eftersom en serb ej kan vara din bror som t.ex. Jovan Divjak, som är serb och han kan inte vara din bror.

Yes jag är Jugoslav, men det är inte min primära identitet... Jag är född och uppvuxen i Sverige så du kan gissa själv vad jag ser mig själv som.

Citat:
Jaha, om 10 generationer när våra barnbarn inte kommer kunna prata bosniska utan bara svenska, vi antar att dom har assimilerat den svenska kulturen och hela packet, då blir plötsligt vi och svenskarna samma folk? Och återigen nej, bosniak är inte knutet till någon religion.

Assimilering betyder just detta. Ett folkslag är inte baserat på gener och annat bajs, utan just KULTUR. Anammar du svensk kultur så blir du svensk, går detta i generationer så kan ett helt folkslag till slut bli ett annat. Så det fungerar mannen. Så svaret på din fråga är: Ja ni blir samma folk.
Bosnjak är inte knuten till någon religion? Definiera Bosnjak! Definiera Bosnier!
En "bosnjak" som konverterar till ortodox kristendom blir "serb", en "serb" som går över till islam blir "bosnjak". Men att vara bosnier spelar ingen roll det byter man inte ut lika enkelt.

Citat:
Hur ska vi gå framåt? Visst kan vi ha handelsavtal sinsemellan men det dagen BiH går i någon sorts union med Serbien tänker jag bränna mitt bosniska medborgarskap.

Vad bra!

Citat:
Javisst det hade varit trevligt om du kunde beskriva detaljerat vad det är du vill ha sagt, som jag sa innan så skriver du tusenkilometer långa inlägg utan att få fram något.

Eller så är du okunnig! Du tar ju inte till informationen, du blandar t.o.m. ihop begreppen hela tiden. Du vet inte skillnaden mellan bosnjak och bosnier. Du kan inte ens dom enklaste definitionerna som bildar en nation. Jag vet inte ens varför jag har en diskussion med dig.

Citat:
Det kändes i alla fall att allt var riktad mot mig personligen när man läste det därav min reaktion. Jag personligen finner inget värre än att svära över internet då det är något av det mest barnsliga som finns. Mina åsikter må vara primitiva men dessa åsikter kommer i alla fall garantera mitt folks överlevnad, ditt jugoslaviska tankesätt höll på att utrota oss. Inse bara att vi inte fungerar tillsammans, ju snabbare du inser ju bättre kommer det kännas.

Jugoslavien höll inte på att utrota muslimerna, "Srpstvo" och "Hrvatsvo" var det som dödade folket i ex-yu. Försök inte blanda ihop detta också! Jag tänker inte fortsätta något mer.

Citat:
Precis så är det, det var just det som hände under 90 talet. Att du inte vill svar på "skitet" är för att du vet att jag har rätt och du har ingenting att komma med.

Nej, Jovan Divjak, eftersom han är serb, så har han en tendens att slakta muslimer! Du mannen är done och folk med dina tankar borde utrotas! Jag hoppas att vi nu vet ursprunget till ultra-nationalismen på balkan...
Citera
2012-06-24, 17:22
Medlem
roccsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zapporius

Blackjack är en idiot! Och han bör inte citeras längre i den här diskussionen. Vi kan ta den vidare istället.

Varifrån kommer denna extrema version, av nationalism, ifrån? Var det när ideologin kom till balkan och intellektuella (på den tiden var det framförallt präster och andra människor med teologisk bakgrund) inte kunde göra någon större förändring bland de redan etablerade identiteterna? Eller var det bara en fortsättning på ottomanernas "Dhimmi"-system? Kanske både och? Jag tror att ottomanernas millet-system orsakade denna feltolkning!
Millet är ett system som delar in folk i religion och inte kultur/etnicitet. Så både serber och greker sågs som samma folkslag inom detta system.
När nationalismen kom så anammade grekerna ideologin någorlunda bra. Alla som pratar grekiska var greker men inte om du var muslim. Så muslimer har än idag problem med identiteten.
Så vad hande när denna ideologi kom till jugge-området? Om vi tar i övervägande att den här regionen ärvde detta "millet"-system. Vad tror du?
Senast redigerad av roccson 2012-06-24 kl. 18:07.
Citera
2012-06-25, 00:03
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Jovan Divjak ser sig själv, helt rätt, som bosnier. En bosnier kan vara vad som helst t.o.m. en serb (ortodox kristen). Men inte bosnjak, dessa är två helt olika begrepp och blanda inte ihop dom.
Om du ser dig själv som bosnier så är dina identitet visserligen ej baserad på religion. Men jag antar att du ser dig själv som bosnjak eftersom en serb ej kan vara din bror som t.ex. Jovan Divjak, som är serb och han kan inte vara din bror.

Bosnier är en nationalitet medan bosnjak är en etnicitet, jag håller med om att bosnier borde vara en etnicitet för landet bästa men bosnjak är det historiska namnet på folkslagen som bodde i BiH långt bak i historien. Problemet med termen bosnier i dagsläget är att en cetnik som längtar efter ett nytt krig också är en bosnier om han bor i BiH, jag kan inte identifiera mig som han.

Jag är bosnier till nationalitet (nåja, svensk till nationalitet för tillfället då jag bor i Sverige), bosniak till etnicitet och muslim till religion. Förstår du nu? Bosnier är ingen etnicitet förstå det.

Citat:
Yes jag är Jugoslav, men det är inte min primära identitet... Jag är född och uppvuxen i Sverige så du kan gissa själv vad jag ser mig själv som.

Så du är .. en svensk? Undrar hur många svenskar som tycker du är en svensk. Din nationalitet är svensk ja, men din etnicitet är inte svensk.

Citat:
Assimilering betyder just detta. Ett folkslag är inte baserat på gener och annat bajs, utan just KULTUR. Anammar du svensk kultur så blir du svensk, går detta i generationer så kan ett helt folkslag till slut bli ett annat. Så det fungerar mannen. Så svaret på din fråga är: Ja ni blir samma folk.

Kul, antar att en kolsvart afrikan är en svensk enligt dig? Jag vet att det fungerar så om det fortsätter i generationer, amerikaner är ett resultat av detta men detta betyder inte att amerikaner är samma folkslag då dom härstammar ifrån italienare, irländare osv.

Citat:
Bosnjak är inte knuten till någon religion? Definiera Bosnjak! Definiera Bosnier!
En "bosnjak" som konverterar till ortodox kristendom blir "serb", en "serb" som går över till islam blir "bosnjak". Men att vara bosnier spelar ingen roll det byter man inte ut lika enkelt.

Bosnier: En nationalitet av folket som bor i Bosnien vare sig människan är serb, kroat eller bosniak. En bosnienserb är en bosnier enligt definitionen.

Bosniak: En etnicitet som baseras på det bosniska kungariket och folket bosnjanin som bodde där. (Ej knutet till någon religion).

Man kan säga att bosniak och bosnier är ungefär som begreppen srbin och srbijanac.

Citat:
Eller så är du okunnig! Du tar ju inte till informationen, du blandar t.o.m. ihop begreppen hela tiden. Du vet inte skillnaden mellan bosnjak och bosnier. Du kan inte ens dom enklaste definitionerna som bildar en nation. Jag vet inte ens varför jag har en diskussion med dig.

Det är tur att du är så kunnig! Jag har förklarat skillnaden mellan bosnier och bosniak.

Citat:
Jugoslavien höll inte på att utrota muslimerna, "Srpstvo" och "Hrvatsvo" var det som dödade folket i ex-yu. Försök inte blanda ihop detta också! Jag tänker inte fortsätta något mer.

Men saken är att vi riskerar att utsättas för ännu en srpstvo och hrvatstvo om vi ingår i ännu en Jugoslavien som du verkar förespråka.

Citat:
Nej, Jovan Divjak, eftersom han är serb, så har han en tendens att slakta muslimer! Du mannen är done och folk med dina tankar borde utrotas! Jag hoppas att vi nu vet ursprunget till ultra-nationalismen på balkan...

Är precis som jag skrev innan "poreklom srbin" men han ser sig inte som en serb, förstår du skillnaden?
Senast redigerad av blackjackk 2012-06-25 kl. 00:05.
Citera
2012-06-25, 00:05
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Blackjack är en idiot! Och han bör inte citeras längre i den här diskussionen. Vi kan ta den vidare istället.

Ja visst du tog ju inte till personangrepp va
Citera
2012-06-25, 01:13
Medlem
Sunrise01s avatar
Det gäller att vara realistisk, typ 99% av befolkningen i Serbien, Bosnien, Kroatien ser sig själva antigen som serber, bosniaker eller kroater.
Visst får man tycka att detta bör skrotas och en identitet baserat på det sydslaviska språket försöka byggas igen.
Men sannolikheten att något sånt skulle inträffa är i princip lika med noll iaf dom närmaste 100 åren.
Det finns inte ens en enda parti idag som driver en sån agenda.

Visst kan man undra vad som hade hänt om alla accepterade att se sig endast som jugoslaver under senaste århundradet. Då kanske man skulle ha kunnat undvikit händelser som Jasenovac, Vukovar och Srebrenica. Men då är man en drömmare inget mer.

Irländare och engelsmän är också väldigt lika men inte ser dom sig själva som samma folkslag.

Ang religionen de flesta människor är i behov av andlighet i något slag. Många undrar nog vad är det för meningen med livet om själen inte får resa vidare när kroppen har somnat in.
Ju äldre och svagare kroppen blir dessto gror starkare dessa frågor inom en själv tror jag. Vad är meningen liksom med typ allt?
Den här mannen låter vettig tycker jag från 7:25
http://www.youtube.com/watch?v=RyoqZAC_NoU

Självklart är jag för ett sekulärt samhälle men att avskaffa religion totalt är fel väg att gå helt enkelt.

Jag kan tom förstå frustrationen från dom som har sitt ursprung från sk blandäktenskap och deras vilja att skrota all religion och alla nationaliteter på Balkan men detta är som sagt inte realistiskt.

Det bästa dom kan göra är se sig själva som en mänsklig bro samt jobba för ett mer urbaniserat och tolerant samhälle. Genom att tycka att 99% av ens omgivning är dumma i huvudet åstadkommer man inte ett dugg.
Sarajevo och Tuzla är två städer där det finns relativt många individer ursprungna ur blandäktenskap jämfört med andra ställen iaf och dessa städer har kommit längst när det gäller toleransen i Bosnien som bekant även under kriget stog kyrkor och moskeer kvar bredvid varandra.
http://img16.imageshack.us/img16/1604/d7k7666.jpg

That"s just my 2 cents..

Edit: För att svara på trådens fråga vad roten till hatet därnere är, enligt mig spelar media en stor roll i det senaste kriget.
Senast redigerad av Sunrise01 2012-06-25 kl. 01:29.
Citera
2012-06-25, 09:09
Medlem
roccsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Det gäller att vara realistisk, typ 99% av befolkningen i Serbien, Bosnien, Kroatien ser sig själva antigen som serber, bosniaker eller kroater.
Visst får man tycka att detta bör skrotas och en identitet baserat på det sydslaviska språket försöka byggas igen.

Men sannolikheten att något sånt skulle inträffa är i princip lika med noll iaf dom närmaste 100 åren.
Det finns inte ens en enda parti idag som driver en sån agenda.

Hur man implementerar en ny politisk ideologi, i det vardagliga livet, spelar inte någon roll då vi endast diskuterar varför nationalismen är så extrem! Jag påstår att det råder en grov identitetskris i ex-yu. Man har sekulära stater men "etniska" folkgrupper som är, i sin tur, baserade och indelade i olika religösa grupper.
Som sagt om vi tittar på begreppen Srbijanac och Srbin. Vad är skillnaden på "Srbin" och "Srbijanac"? Srbin ses som en etnisk folkgrupp! Varför? Kan en Muslim vara "Srbin"? Nej! Men en muslim kan vara "Srbijanac". Samma sak gäller för "Bosnjak" och "Bosanac", där "Bosnjak" är, a priori, muslim.

Citat:
Visst kan man undra vad som hade hänt om alla accepterade att se sig endast som jugoslaver under senaste århundradet. Då kanske man skulle ha kunnat undvikit händelser som Jasenovac, Vukovar och Srebrenica. Men då är man en drömmare inget mer.

Visst är det intressant med en sådan hypotes men jag finner det irrelevant. Jag undrar hur det kommer bli i framtiden då denna okunniga bild av identitet är, enligt mig, grunden till all misär. Istället för att inse att det är ett och samma folk gör man istället en skillnad och bygger ett samhälle efter ett balkan-apartheid-system.

Citat:
Irländare och engelsmän är också väldigt lika men inte ser dom sig själva som samma folkslag.

Skottar, walesare, engelsmän, nordirländare har sina identiterer men det finns något som binder dom! Om man läser "Britons" vad tänker man då? Exakt samma sak gäller här! Sedan kan vi ju se efter vad skillnaden mellan irländare och nordirländare är! Tror du att det är religion mixat med identitet?

Citat:
Ang religionen de flesta människor är i behov av andlighet i något slag. Många undrar nog vad är det för meningen med livet om själen inte får resa vidare när kroppen har somnat in.
Ju äldre och svagare kroppen blir dessto gror starkare dessa frågor inom en själv tror jag. Vad är meningen liksom med typ allt?
Den här mannen låter vettig tycker jag från 7:25
http://www.youtube.com/watch?v=RyoqZAC_NoU

Självklart är jag för ett sekulärt samhälle men att avskaffa religion totalt är fel väg att gå helt enkelt.

Vi har inte pratat om att avskaffa religion utan att religionen är grunden till folkets identitet som sedan har legat till grund för den nationella identiteten. Majoriteten av tyskarna är katoliker samt protestanter, det finns ingen skillnad mellan dessa! Det är t.o.m. större skillnad mellan saxoner och bavarer än vad det är mellan muslimer, ortodoxa och katoliker från Bosnien.

Citat:
Jag kan tom förstå frustrationen från dom som har sitt ursprung från sk blandäktenskap och deras vilja att skrota all religion och alla nationaliteter på Balkan men detta är som sagt inte realistiskt.

Om vi ska prata om vad man bör göra så tycker jag att det enda rätta vore att skrota denna syn på identitet. Bygg upp en riktig nationalitet istället för en som är kopplad till religion.

Citat:
Det bästa dom kan göra är se sig själva som en mänsklig bro samt jobba för ett mer urbaniserat och tolerant samhälle. Genom att tycka att 99% av ens omgivning är dumma i huvudet åstadkommer man inte ett dugg.

Det kommer inte bli något tolerant samhälle men denna ideologi då den har orsakat alla krig på balkan sedan ottomanerna!
Ideologin är basen för identiteten, och den förgör samhället som föruttnar p.g.a. denna okunnighet. Den har gjort så att vi ej kan tolerera något annat än det som är likt en själv m.a.o. i ex-yu har det byggts upp, efter kriget, en diskret men ändå tydlig segregering just pga att identiteterna där nere är uppbyggda på en, för balkan, xenofobisk ideologi. En muslim i Serbien kommer aldrig kunna se sig själv som serb just pga att i begreppet serb ingår ortodox kristendom

Citat:
Sarajevo och Tuzla är två städer där det finns relativt många individer ursprungna ur blandäktenskap jämfört med andra ställen iaf och dessa städer har kommit längst när det gäller toleransen i Bosnien som bekant även under kriget stog kyrkor och moskeer kvar bredvid varandra.
http://img16.imageshack.us/img16/1604/d7k7666.jpg

Men det betyder inte att Sarajevo verkligen är tolerant. Politiken i Bosnien har tydligt anammat denna ideologi som i sin tur separerar folket. Man kan säga att kriget separerade sarajevo (sarajevo och istocno sarajevo) men vad orsakade kriget? Och varför är inte Sarajevo enat idag? En osynlig och artificiell barriär splittrar staden. På ett liknande, och markerande, sätt gäller samma sak bland människorna där nere.

För att vara effektiva så måste vi gå från grunden. Vi kan prata om media och politikernas influenser under det senaste kriget. Men det är inte grunden till den extrema nationalismen!
Senast redigerad av roccson 2012-06-25 kl. 09:23.
Citera
2012-06-25, 12:47
Medlem
roccsons avatar
Citat:
Ja visst du tog ju inte till personangrepp va

Idiot = okunnig person. Du har, enligt mig, flera gånger tydligt missuppfattat vad det är jag försöker förmedla och därför skrev jag det ordet. Jag hoppas att du kan bidra till diskussionen men samtidigt försöka förstå andras hypoteser. Du vägrar inse att vi har ett och samma folkslag uppdelade i olika religösa grupper. Jag vet inte varför du vägrar inse detta och bryr mig helt ärligt inte!

För att gå till botten med det här... Om du fortfarande har svårt för teknikaliteterna så kan vi ta det genom PM och därefter fortsätta diskussionen i den här tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in