2012-06-23, 22:48
Citat:
Ursprungligen postat av roccson
Jag pratar inte om "serber" jag pratar om ortodox kristna som sympatiserar med "den serbiska nationen" dvs andra ortodox kristna som också delar synen av en "serbisk nation". Sen härstammar många serber, framförallt vojvodina och belgrad, från både bosnien och herzegovina.
Du sa ett en serb ej kan vara din bror, för att vara dina bror så måste ha se bosnien som sitt hemland? Så en serb som ser bosnien som sitt hemland då?
Jag bryr mig inte om vilka du ser som bröder eller ej, jag tror bara att du har väldigt konstiga förutfattade meningar angående serber. Det märker man när du skriver t.ex. "Vem låg bakom det värsta folkmordet på bosnjaker?". Där mitt svar skulle vara "fundamentala ortodoxa hjärntvättade babianer" så är det svar "serber".
Du sa ett en serb ej kan vara din bror, för att vara dina bror så måste ha se bosnien som sitt hemland? Så en serb som ser bosnien som sitt hemland då?
Jag bryr mig inte om vilka du ser som bröder eller ej, jag tror bara att du har väldigt konstiga förutfattade meningar angående serber. Det märker man när du skriver t.ex. "Vem låg bakom det värsta folkmordet på bosnjaker?". Där mitt svar skulle vara "fundamentala ortodoxa hjärntvättade babianer" så är det svar "serber".
Helt rätt för att vara min "bror" så ska han se BiH som sitt hemland. En serb som ser Bosnien som sitt hemland kallar sig inte serb utan oftast för bosnier(bosanac) och i vissa fall bosniak(bosnjak). Ett exempel är Jovan Divjak. Förstår du bättre nu?
Citat:
Inte samma folk? Baserat på vadå? Varför är dom, enligt dig, inte samma folk? Jag gillar regional patriotism, men jag gillar inte, eller förstår inte, självförnekelse!
Vi vänder på frågan, varför ÄR VI samma folk? Vi bosniaker härstammar förmodligen ifrån första vågens slaver som anlände till Balkan innan de serbiska och kroatiska stammarna kom och illyrierna som bodde där. Vi vet att det bodde illyrier i dagens BiH och att en slavisk stam som var större än de kroatiska och serbiska kom dit vilket resulterade med sannolikhet bildandet av det bosniakiska folket.
Citat:
Vi? Vilka "vi" pratar vi om nu? Muslimerna? Så muslimerna har fått ta den hårda smällen? Inga ortodoxa eller katoliker har fått ta hårdare smällar än muslimerna? Sluta se muslimer som dom enda offren... Alla är offer och största offren, än idag, är romerna på balkan, se livet från deras perspektiv genom historian.
Jag bryr mig inte om vad din prioritet är... Systemet, eller ideologin, i bosnien är självförgörande. Jag orkar inte dra hela grejen igen angående identitet och kopplingen mellan religion och etnicitet i Bosnien, det är nu upp till dig att försöka förstå vad jag försöker förmedla.
Jag bryr mig inte om vad din prioritet är... Systemet, eller ideologin, i bosnien är självförgörande. Jag orkar inte dra hela grejen igen angående identitet och kopplingen mellan religion och etnicitet i Bosnien, det är nu upp till dig att försöka förstå vad jag försöker förmedla.
Vad jag kan få ut av dina inlägg så vill du att jag ska sluta se serberna som ett potentiellt hot mot oss vilket jag inte kan göra baserad på historian och att vi ska glömma alltihop pga alla har varit offer och bli bröder igen? Om inte det är detta du vill få fram så vad är det?
Citat:
Varför fick dom storhetsvansinne? Varför finns det något som heter "srpstva"? Vad är kopplingen här? Varför skapades en nationell identitet från en religös identitet? Varför var Bosnier-muslimerna så ivriga att följa exakt samma modell som serberna i bildandet av en nationell identitet? tako zvani Bosnjacki narod! Som i sig är en exakt kopia av den serbiska dock så har vi här en muslimsk primär identitet! Förstår du nu? Att du inte ser dig själv på ett sådant sätt betyder inte att så inte är fallet på politisk nivå i Bosnien!
Varför dom fick storhetsvansinne? Ja det får du fråga dom. Nej bosniaker är inte knutet till religion då man kan vara bosniak även om man är ateist/katolik/ortodox.
Citat:
Var såg du svordomar någonstans?
"Du har ingen jävla aning om vad vi har upplevt"! Jag skiter fullständigt i vad du har upplevt, det är säkert något väldigt otrevligt men jag kunde personligen inte bry mig mindre eftersom kriget har onekligen inte lärt dig något alls. När jag kritiserar det primitiva sättet att tänka på så drar du till direkt "serber gjorde det här, serber gjorde det där" Vad i helvete människa? Enligt ert sätt att se på identitet så är jag serb m.a.o. du drar in mig och andra serber som fördömmer kriget i samma hörna som vildarna Ratko Mladic, Radovan Karadzic, Biljana Plavsic etc. Eftersom du gör det så kan jag inte förstå varför du inte inser att du är av samma pack som dom själva. T.ex. så finns det ingen skillnad på fundamentala judar i Israel och Tysklands nazister.
Ni, ultra-nationalister, drar direkt till med någon snyft-historia "vad gjorde dom mot oss i jasenovac" eller "vårat folk blev slaktat i srebrenica"... well, båda grejerna var inte pga folket utan pga eran gemensamma, oavsett religion, fascistiska, primitiva syn på identitet och ideologi och så länge ni fortsätter ha den synen, inkl. dig själv blackjackk, så kommer detta att fortsätta.
Jag citerar ännu en gång ifrån det du har skrivit.
"Det är DINA BRÖDER serberna som har orsakat allt jävla skit på Balkan".
"Du har ingen jävla aning om vad vi har upplevt"! Jag skiter fullständigt i vad du har upplevt, det är säkert något väldigt otrevligt men jag kunde personligen inte bry mig mindre eftersom kriget har onekligen inte lärt dig något alls. När jag kritiserar det primitiva sättet att tänka på så drar du till direkt "serber gjorde det här, serber gjorde det där" Vad i helvete människa? Enligt ert sätt att se på identitet så är jag serb m.a.o. du drar in mig och andra serber som fördömmer kriget i samma hörna som vildarna Ratko Mladic, Radovan Karadzic, Biljana Plavsic etc. Eftersom du gör det så kan jag inte förstå varför du inte inser att du är av samma pack som dom själva. T.ex. så finns det ingen skillnad på fundamentala judar i Israel och Tysklands nazister.
Ni, ultra-nationalister, drar direkt till med någon snyft-historia "vad gjorde dom mot oss i jasenovac" eller "vårat folk blev slaktat i srebrenica"... well, båda grejerna var inte pga folket utan pga eran gemensamma, oavsett religion, fascistiska, primitiva syn på identitet och ideologi och så länge ni fortsätter ha den synen, inkl. dig själv blackjackk, så kommer detta att fortsätta.
Jag citerar ännu en gång ifrån det du har skrivit.
"Det är DINA BRÖDER serberna som har orsakat allt jävla skit på Balkan".
Ja du kallar mig för idiot, pack med mera för att jag bryr mig om mitt folkslag. Lär dig argumentera som en civiliserad person som du försöker framställa dig som istället för att ta till personangrep.
Vad är det kriget ska ha lärt mig? Det enda den har lärt mig är att man inte kan lita på någon, vi känner serber som var praktiskt taget biologiska bröder med bosniaker, så nära var dom, när kriget bröt ut så var det samma människor som var dom första som eskorterade bosniaker till koncentrationsläger. Du verkar tro att kriget ska på något sätt föra oss närmare varandra.
Nej jag blandar inte in dig i samma fack som Karadzic och company men vad är det som säger att du som serb inte kan upprepa det som många gjorde på 90talet dvs ta till vapen och börja mörda? Jag har historien till min fördel medan du har inget alls. Tyvärr är det så.
Du babblar på utan att få fram något så jag frågar dig - vad är det du egentligen vill få fram?
Och återigen nej, bosniak är inte knutet till någon religion.