• 1
  • 2
2012-06-23, 00:14
Medlem
Phal-o-Fuchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirou
Doftljus? kaffepåse?! Med sånt larv angriper du ju bara symptomet. Du måste få bort roten till det onda, dvs ta ut musen ur väggen. Har du analyserat exakt hur den hamnade i väggen? Lägenhet eller småhus? Om du inte aktar dig kan mössen (eller råttorna) hitta sig in i din bostad, och det vill du nog inte. Så ta fram slagborren och förklara krig mot dom jävlarna.

Bor i hus!
Exakt var den ligger vet jag inte... är ett område på typ 3-4 meter, känner inte för att riva 3-4 meter vägg för en mus som ruttnat/torkat om 3 veckor

Citat:
Ursprungligen postat av KellogsFrosties
Malda

Ok tack

Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis93
Kan man inte kolla med någon sanerings firma?

Kan man säkert men säger samma sak som vid ev rivning av vägg, känns inte lönt för en sak som försvinenr om 3-4 veckor
Hade inte brytt mig lika mkt om inte lukten suttit i köket men eftersom det är i köket där vi har mat och äter så skulle jag vilja "maskera" lukten tills musen ruttnat

Citat:
Ursprungligen postat av Nathuram
Sedan när brukar döda möss lukta?

I min erfarenhet brukar dom bara torka ut.

Inga grann ungar som saknas eller katter?

Döda möss luktar har alltid gjort... inte så jätte lång tid som tur är.
Nja... inte sett grannens katt på en vecka men förstår inte hur den skulle komma in i väggen på det sättet

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja jag har då aldrig varit med om en luktande mus. Tror att om nu lukten beror på en mus så slutar det lukta när den torkat precis som du skriver. Det borde gå snabbt då en mus är så pass liten.
Annars rökelse t.ex.?

Ja asså det går rätt snabbt men vill som sagt slippa den ruttna lukten i köket under tiden
Rökelse, doftljus och liknande har ingen effekt tyvärr... inte heller öppet fönster.
Ska köpa mig mald kaffe och en sån här doft sak imorgon och testa om det hjälper.
Citera
2012-06-23, 00:56
Medlem
Jag vet inte vad du har för ventilationssystem, men ett hypotetiskt alternativ vore att maxa tilluftsventilationen och dra ned på frånluftsventilationen. Skapar du ett övertryck i huset, så pressar du ju ut luften dels genom vanliga frånluftskanaler, men även genom diverse otätheter i huset. Har du tur pressas lukten ut genom dessa otätheter så att lukten aldrig kommer in i huset. Har du självdragsventilation så kan du bortse från den här idén.
Citera
2012-06-23, 09:27
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Om jag var dig så skulle jag lukta ovanför kylskåpet. Stinker det fan i det gallret så har du spillt ut något i kylen som sedan runnit ner i dräneringsröret. Om det är så så löser du det genom att dra fram kylen och gör rent i skålen ovanpå kompressorn.

Edit: Även om det luktar på andra sidan köket så är det kylen du bör kolla, för den varma luften från kylen går via taket och ner längs väggen på andra sidan.
Citera
2012-06-23, 10:30
Medlem
Phal-o-Fuchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Jag vet inte vad du har för ventilationssystem, men ett hypotetiskt alternativ vore att maxa tilluftsventilationen och dra ned på frånluftsventilationen. Skapar du ett övertryck i huset, så pressar du ju ut luften dels genom vanliga frånluftskanaler, men även genom diverse otätheter i huset. Har du tur pressas lukten ut genom dessa otätheter så att lukten aldrig kommer in i huset. Har du självdragsventilation så kan du bortse från den här idén.

Det där lät faktiskt jäkligt smart tyvärr så kan jag inte testa det här... men ett bra förslag till dom som har den möjligheten och har samma problem

Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Om jag var dig så skulle jag lukta ovanför kylskåpet. Stinker det fan i det gallret så har du spillt ut något i kylen som sedan runnit ner i dräneringsröret. Om det är så så löser du det genom att dra fram kylen och gör rent i skålen ovanpå kompressorn.

Edit: Även om det luktar på andra sidan köket så är det kylen du bör kolla, för den varma luften från kylen går via taket och ner längs väggen på andra sidan.

vet att inte lukten kommer från kylskåpet Där kyl/frys står luktar det inte lika starkt och lukten sitter mest i luften eller vad man ska säga... man märker att den kommer inte därifrån utan det har mer kommit dit från sin källa.... lukten påminner även om den lukt som var på mitt förra jobb där en råtta hade dött i en vägg, därför misstänker jag att det är en mus i väggen.
Man känner även att den är som starkast i det området där jag misstänker den är i + skafferiet som ligger där.
Jag har haft allt ute ifrån skafferiet och gjort riktigt rent för att försäkra mig att det inte var någon gammal mat (även om där bara förvaras mjöl, socker och konserver i skafferiet) men stanken är kvar vilket säger mig att det är nått innanför väggen i det området
Citera
2012-06-23, 10:40
Medlem
Prova klädnypa på näsan och andas genom munnen? Eller testa en gasmask?
Citera
2012-06-23, 11:50
Medlem
Phal-o-Fuchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Prova klädnypa på näsan och andas genom munnen? Eller testa en gasmask?

lite svårt att äta då ju
Citera
2012-06-23, 16:24
Medlem
Flamsans avatar
Ättika tycker jag var effektivast när vi hade det problemet i vårt förra hus.

Doftljus och dyl döljer ju bara lukten medans de brinner.
Om det fortfarande finns dofttjosan som man stoppar i eluttaget borde de hjälpa.

För att dölja lukten behövs ju något som själv luktar hela tiden.
Citera
2012-06-23, 18:55
Medlem
Phal-o-Fuchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Ättika tycker jag var effektivast när vi hade det problemet i vårt förra hus.

Doftljus och dyl döljer ju bara lukten medans de brinner.
Om det fortfarande finns dofttjosan som man stoppar i eluttaget borde de hjälpa.

För att dölja lukten behövs ju något som själv luktar hela tiden.

ättika verkar vara något som många rekommenderar... har satt in en stor skål med sådan och även en del nyskivade citroner i skafferiet, sedan har jag nymald kaffe och en sån här doftgrej som sprutar ut sj vid väggen bredvid skafferiet... visst det har kanske hjälpt lite men inte mkt... hoppas på att det blir bättre och bättre ju längre det står där
Citera
2012-06-23, 18:59
Medlem
Avva66s avatar
Det är inte tjejen som luktar då?
Citera
2012-06-23, 21:01
Medlem
Phal-o-Fuchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det är inte tjejen som luktar då?

Har utgått ifrån att det inte är hon eftersom hon inte sitter instängd i väggen
Citera
2012-06-24, 08:18
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Då är det bara att vänta då. För som du redan konstaterat så är det väl inget realistiskt alternativ att bryta upp väggen? (jag svarar Nej åt dig)

Du har ju otur att detta händer under sommaren, eftersom det normalt är väldigt ont om möss inne i hus nu, men samtidigt så kommer kadavret torka ut så mycket fortare. Har du dessutom riktigt tur så hittar flugorna det, och då går det riktigt snabbt över.
Citera
2012-06-24, 10:32
Medlem
Phal-o-Fuchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Då är det bara att vänta då. För som du redan konstaterat så är det väl inget realistiskt alternativ att bryta upp väggen? (jag svarar Nej åt dig)

Du har ju otur att detta händer under sommaren, eftersom det normalt är väldigt ont om möss inne i hus nu, men samtidigt så kommer kadavret torka ut så mycket fortare. Har du dessutom riktigt tur så hittar flugorna det, och då går det riktigt snabbt över.

precis... ett starkt nej till att bryta upp väggen och blanda in antisimex mm för en liten död mus

Ja altså jag tycker det är riktigt konstigt... har inte fångat några möss i fällorna (har alltid nyladdade fällor) och inte hört några möss sedan grannen skaffade 3 utekatter för 2,5 år sedan, dom brukar hålla till i vår trädgård och har antagligen tagit alla möss.
Sen nu första tecknet man får är lukten av en död en :S

Men om inte lukten försvinner efter 3-4 veckor då får man anta att det är något annat än en mus, vad kan då ha kommit in i väggen och dött? det är en "innervägg" som slutar vid en yttervägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in