Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Knappast.
Snarare att hon inte förstod vidden av vad det innebär med att vara gift med en aktiv alkoholist.
Det rasar ju inte direkt. Det tar ju ett tag innan personlighetsförändringen kommer fram ordentligt. Och snart börjar saker uppdagas, såsom; otrohet, lögner m.m.
Detta är en tragedi för alla parter. Hoppas han tar sitt förnuft till fånga.
Håller med.
Det är ju tyvärr så att den som missbrukar ofta blir extremt självcentrerad och drar på sig en offerkofta som gör att den anser sig ha rätt att bete sig illa, "det är ju ändå ingen som förstår mig buhuu"! Den som missbrukar rasar snabbt ner till ett resonerande som håller sig på dagisnivå.
Otrohet blev nog en logisk följd av att Lena ställde krav på att han skulle nobba krogkvällarna och hålla sig nykter. Varav Per tycker att hon inte förstår honom "vaddå, jag vill ju bara ta ETT glas, jag är ingen jävla alkis mer, jag har förändrats, jag vet var mina gränser går, hur vågar du säga så om mig- du har aldrig förstått mig!!". Sedan beger han sig ut i natten, tar sig några glas och vips står det en förstående kvinna där som vill prata och som förstår.. Och som givetvis känner igen en mångmiljonär på 500 meters håll.
Och alkisen bryr sig bara om att få fortsätta dricka så lojaliteten till alla närstående är borta i det ögonblicket. Det blir istället en taxi hem till den
förstående kvinnan som inte försöker ge skuldkänslor när han bara vill ha en festkväll som alla andra. Problemet är att "alla andra" inte har Pers historia med missbruk, men sånt glöms ju så lätt bort när det står en alkoholhaltig dryck framför en..
(OT: Been there, done that.)