2010-08-18, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjosan
Hur är studentfesterna? Är de något att ha? Kårhuset?
Allting är vad man gör det till, visst vi har inte det precis det största kårhuset men vi har kul ändå! Vill man phesta så kan man phesta och det finns en hel del phester utanför kåren med (speciellt om man aspirerar sen efter nollningen!) Det finns även en del som åker iväg på andra stora studentphester runtom i landet (AG, SPIIK, Bonna bara för att nämna några phester som besöks).
Citat:
Är lärarna bra?
Dom funkar ^^

Citat:
Hur är lokalerna?
Dom nya e fiiiina
Citat:
Nollning? Är det någon sådan öht? Är den bra?
Nollning är kul, nollning är bra.. missa inte nollningen!(Eller ettningen för den delen.)
Citera
2010-08-18, 10:55
Medlem
Hej!

Känner lite här att jag måste försvara "min" studentstad och min högskola eftersom många verkar ha en lite negativ inställning.
Jag har bott i karlskrona i ett år och pluggat på BTH lika länge och ska nu börja mitt andra år. Jag läser en civ.ing. utbildning. Jag är även ganska aktiv i studentlivet med allt vad det innebär med nollning, studentfeter etc.
Ska börja med att svara på TS frågor;

Hur är studentfesterna?
Karlskrona anordnar själva inte så speciellt många studentfester. Däremot så är vi väldigt flitiga med att åka på studentfester i andra städer.
De vi anordnar själva är oftast "Fia med dônk" (nordens största fiabräde med en liten twist), men detta vet jag ej om det kommer anordnas i år eftersom Ronnebys campus nu flyttat till Karlskrona, vilket har inneburit en sammanslagning av de båda städernas sexmästerier och ett skapade av ett helt nytt sexmästeri med nya visioner och "traditioner".
På våren annordnas "Flummen" i Ronneby vilken i år kommer vara i Karlskrona. En mycket populär studentfest där det kommer folk från hela sverige som jag starkt rekommenderar.
Vi har även lite mindre fester t.ex. Kinky night som någon nämnde och Grisphesten. (Det kommer i år vara fler biljetter till Kinky night då vi har tillgång till större lokal)

Kårhuset:
Kårhuset ligger vid vattnet och är i mitt tycke rätt fräckt. Däremot så har det varit lite dåligt röj senaste tiden. Men jag hoppas att detta kommer bli bättre nu när de galna festnissarna från ronneby flyttar hit och fler studenter börjar.
Måste väl säga att det problemet i Karlskrona som jag uppfattat som det största är att folk är väldigt gnälliga av sig. Även här på flashback tydligen. Alla gnäller om att kåren är dålig, det är för lite fester etc. Men varför inte involvera sig lite och göra något åt det då? Om man inte har lust att hjälpa till har man ingen rätt att gnälla på de saker som faktiskt folk sliter för att annordna. Allt blir vad man gör det till - bestämmer man sig för att kåren är tråkig, ja då är den det. Jag är nästan alltid på kåren och personligen har jag kul 95% av gångerna jag är där. Så uppenbarligen är det kanske inte kåren det är fel på, utan personerna som gnäller. Men det är ju vad jag anser

Kåren kommer nu dessutom vara öppen minst 2 dagar i veckan istället för tidigare en dag. Woho!

Karlskrona stad har faktiskt ganska många uteställen relativt till dess storlek. Det är roligast att gå ut på sommarhalvåret då det finns mycket uteserveringar och så. Vinterhalvåret kan ibland vara rätt dött tyvärr.
Och till dig som inte hade hittat folk att gå ut med på helgerna; Har du varit på kåren någongång? Där finns massa festprissar (bl.a. mig) att lära känna som gärna går ut varje helg!

Är lärarna bra?
Varierar, som alltid. Har haft jättebra lärare och jättedåliga. Men detta varierar ju säkerligen också från program från program.

Hur är lokalerna?
Lokalerna är najs! Dessutom har de byggt ut nu med massa nya flashiga grejer. Vi har t.ex. en ny asful "badtunna" mitt på skolområdet.. "yay".. :P

Nollning? Är det någon sådan öht? Är den bra?
Nollningen börjar lördagen den 21/8 klockan 12.00.
Jag rekommenderar alla VARMT att delta i den. Det var där jag lärde känna alla i min klass och massa andra roliga människor, och det var där jag fick lusten att involvera mig i studentlivet och hjälpa till litegrann med årets nollning och diverse andra saker under året som varit.
Ska vara helt ärlig och säga som det är - att de som inte deltar i nollningen och sen kommer till en klass där många redan känner varandra p.g.a. nollningen blir ganska utanför tyvärr.
Att BTH inte lägger stor vikt på nollningen vet jag inte om det stämmer. Visst, de är inte så villiga att lägga pengar på den, men de människor som arrangerar den sliter för att få sponsring och hitta på så roliga aktiviteter som möjligt för de nya nollorna.
Det går ju inte heller att bortse från faktumet att Karlskrona är en ganska liten studentstad (även om den växer) så nollningen går ju inte att jämföra med t.ex. Uppsalas eller Lunds nollning.
Kan även tillägga en rätt väsentlig sak. Karlskrona är en av få städer som inte tar betalt för sin nollning. I många städer kan det kosta 1-2000 kronor om man vill delta i alla aktiviteter. Det är något vi i Karlskrona inte tycker är så bra, eftersom vi anser att man inte ska behöva tacka nej till nollningen p.g.a. pengar. Nollningen är till för alla och alla bör uppleva det minst en gång i livet
VA MED PÅ NOLLNINGEN!

Om du sedan hade the time of ur life på nollningen så kan du aspirera för att bli en del av nästa års sexmästeri och själv annordna nollning m.m. Mer info av detta får du på nollningen av bl.a. dina Phaddrar. Du kommer då få ett helt awesome år med mycket fest och jag lovar dig att du garanterat kommer få vänner för livet!
Om du undrar vilka årets sexmästeri består av kan du kika här:
http://sexistenz.bthstudent.se/

Om du är tveksam till nollningen, tycker jag ändå att du ska gå dit första dagen och iallafall känna på det. Då kommer du dessutom få mer info om de olika aktiviteterna etc.

Angående att det kryllar av indier:
Ja, det gör det. De kommer dock snart försvinna i och med nya lagar som innebär att de måste betala för sin skolgång. Däremot kommer du inte se skymten av dom på varken nollning eller andra studentaktiviteter då de inte verkar finna något intresse i detta. Och dessutom så är endel av dem faktiskt rätt schyssta om man lär känna dom :P

Boende på nollningen:
Vill du vara med på nollningen men har ingenstans att bo? Det finns många Phaddrar som gärna har en nolla boende hos sig under nollningen. Men jag vet inte riktigt hur det funkar rent praktiskt. Ta kontakt med sexmästeriet på följande mailadress så hjälper de dig.
Sexistenz@bthstudent.se

Om det är någon som har andra frågor t.ex. om skola, boende, vilken pizzeria som har godast pizzor, eller vilka buskar som är bäst att däcka i, så går det bra att skicka PM till mig. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter från BTH. (Både bra och dåliga hehe)

Annars ses vi kanske på lördag då nollningen börjar
/nagchampa
Senast redigerad av NagChampa 2010-08-18 kl. 11:42.
Citera
2010-08-21, 16:02
Medlem
Första dagen på nollningen påbörjad då.

Uppropet gick bra. De nya lokalerna är jävligt fina.

Ska snart göra mig iordning inför grillen ikväll. Blir nog kul. Extra plus att det blir kårkväll ikväll också .
Citera
2011-04-29, 23:18
Medlem
Citat:
Första dagen på nollningen påbörjad då.

Uppropet gick bra. De nya lokalerna är jävligt fina.

Ska snart göra mig iordning inför grillen ikväll. Blir nog kul. Extra plus att det blir kårkväll ikväll också .

Såhär efter snart ett läsår på BTH - hur var det? Är studentlivet bra? Var nollningen kul? Är det blandat tejer och killar?

Är jättenyfiken eftersom jag själv förmodligen kommer börja där till hösten
Citera
2011-08-15, 23:44
Medlem
1slands avatar
Japp, då är BTH:s nollning på lördag och självklart undrar jag hur fan allt går till.

Ja, jag vet att uppropet är vid Campus Gräsvik, det står även något om upprop vid "Multisalen (J1504)". Det är inte så roligt att gå runt som en förvirrad, borttappad människa och leta upp var man ska och var man hittar sitt program?
Citera
2011-08-23, 15:55
Medlem
VeneVidiVicis avatar
Bumpar upp den här tråden lite.

Ska börja plugga där den 29e. Missar nollningsveckan pga jobb vilket suger rätt hårt. Är det någon mer än jag som ska dit som inte lyckats hitta bostad? Jag ligger i en massa köer men har inte fått något besked än. Har ni haft samma problem? Hur löste ni dem?

Jag känner att paniken börjar smyga sig på nu. Börjar få ont om tid. Jag bor i stockholmsområdet så pendling känns inte som ett bra alternativ :P
Citera
2011-09-04, 13:00
Medlem
rAppmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeneVidiVici
Bumpar upp den här tråden lite.

Ska börja plugga där den 29e. Missar nollningsveckan pga jobb vilket suger rätt hårt. Är det någon mer än jag som ska dit som inte lyckats hitta bostad? Jag ligger i en massa köer men har inte fått något besked än. Har ni haft samma problem? Hur löste ni dem?

Jag känner att paniken börjar smyga sig på nu. Börjar få ont om tid. Jag bor i stockholmsområdet så pendling känns inte som ett bra alternativ :P
Missade både nollning och första veckan av skolan. (Tog hemstudier första veckan)
Men nu har jag en lägenhet och ska gå till skolan för första gången imorgon!
Hur gick det för dig, hitta du någonstans att bo?
Citera
2012-06-18, 10:24
Medlem
Hamnar nog här till hösten.
Har varit registrerad på Karlskronahem sedan förra hösten, är det vanligt kösystem där så man får poäng beroende på hur länge man varit registrerad eller hur funkar det?

Jag kollade på Krebo med eftersom det var lite större i förhållande till hyran men samtidigt vet jag ju att Krebo fått mycket kritik på andra orter, någon som vet hur det ligger till i Karlskrona?
Om det är vettigt, de verkar ju inte ha något kösystem, ska jag skicka intresseanmälan nu fast jag inte är antagen eller hur funkar det?

Sen funderade jag på Ronneby med http://studentbostadshus.se/ visst bor jag helst precis på campus speciellt till nollning å sånt men om man bara ska se till "pluggandet" och det inte sociala så är ju hyran 1000 spänn billigare vilket uppväger för eventuella transportkostnader.

Det svårt det här när man egentligen inte känner någon i Karlskrona, i alla fall ingen jag känner att jag vill ha kontakt med...
Citera
2012-06-18, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumulv
Hamnar nog här till hösten.
Har varit registrerad på Karlskronahem sedan förra hösten, är det vanligt kösystem där så man får poäng beroende på hur länge man varit registrerad eller hur funkar det?

Jag kollade på Krebo med eftersom det var lite större i förhållande till hyran men samtidigt vet jag ju att Krebo fått mycket kritik på andra orter, någon som vet hur det ligger till i Karlskrona?
Om det är vettigt, de verkar ju inte ha något kösystem, ska jag skicka intresseanmälan nu fast jag inte är antagen eller hur funkar det?

Sen funderade jag på Ronneby med http://studentbostadshus.se/ visst bor jag helst precis på campus speciellt till nollning å sånt men om man bara ska se till "pluggandet" och det inte sociala så är ju hyran 1000 spänn billigare vilket uppväger för eventuella transportkostnader.

Det svårt det här när man egentligen inte känner någon i Karlskrona, i alla fall ingen jag känner att jag vill ha kontakt med...

Lägenheterna på krebo är ju lite av ett fuskbygge känns det som. Snabbygge i alla fall. Har haft lite problem, men de har i alla fall kommit och fixat allt utan att klaga på mig. (känns som att de vet att om de bygger ihop det snabbt så kommer problem finnas, dock fixar de ju detta utan att whina om det är nått).

Det som är bra med krebo är ju läget. 150m till skolan, 200m till busshållplats och 500-600m till willys. Kan ju inte bli bättre läge för en student egentligen.

För att summera: Bryr du dig mycket om läge och kan leva med att lägenheten är sådär (med tanke på att hyran är lite högre) så är det kanon. Annars bör du leta efter nån schysst lägenhet i centrum.

Alla mina vänner som bodde i Ronneby när vi började plugga flyttade in till kallecuttar efter typ 1 termin. Tror de tröttna på att ta tåg till skolan och hem varje dag.

Kösystemet på karlskronahem vet jag inget om.

Andra små tips. Håll dig borta från kungsmarken, där vill du inte bo. Galgamarken har fina lägenheter, hittar du där är det typ bäst i stan för en student.

Hoppas jag hjälpt dig lite.
Citera
2012-06-18, 16:49
Medlem
Är det först till kvarn på karlskronahem då eller funkar det? Man kan inte söka studentlägenhet fören man är antagen eller?
Har också hört om Kungsmarken att det inte är någon höjdare, så jag hade hoppats på att undvika det, men vad är det förresten som är problemet?

Grejen är att Krebos 34 kvm lägenheter kostar 4000 ungefär och det gör de hos karlskronahem som är 22 kvm som ligger i Gräsvik.
Hur funkar det med Krebo, kan man anmäla intresse innan man är antagen eller hur funkar det?

Grejen är att eftersom jag hört att Kungsmarken är dåligt, även om jag inte vet varför så tänkte jag att får jag inget vid Gräsvik eller Galgamarken så kanske jag hellre bor i Ronneby ett tag (det går ju likt dina klasskamrater att flytta...) Jag har ju bil ifall jag blir för trött på att åka kollektivt

Tack för hjälpen, sjukt jobbigt med det här med att man ska leta bostad i en stad man inte har varit i sen man var fem.
Citera
2012-06-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumulv
Är det först till kvarn på karlskronahem då eller funkar det? Man kan inte söka studentlägenhet fören man är antagen eller?
Har också hört om Kungsmarken att det inte är någon höjdare, så jag hade hoppats på att undvika det, men vad är det förresten som är problemet?

Grejen är att Krebos 34 kvm lägenheter kostar 4000 ungefär och det gör de hos karlskronahem som är 22 kvm som ligger i Gräsvik.
Hur funkar det med Krebo, kan man anmäla intresse innan man är antagen eller hur funkar det?

Grejen är att eftersom jag hört att Kungsmarken är dåligt, även om jag inte vet varför så tänkte jag att får jag inget vid Gräsvik eller Galgamarken så kanske jag hellre bor i Ronneby ett tag (det går ju likt dina klasskamrater att flytta...) Jag har ju bil ifall jag blir för trött på att åka kollektivt

Tack för hjälpen, sjukt jobbigt med det här med att man ska leta bostad i en stad man inte har varit i sen man var fem.

Ingen aning, du kan ju alltid ringa och höra med dom imorgon. Krebo kan du förmodligen söka. Grejen med krebo är att du bara mailar/ringer dom (rätta mig om jag har fel) och anmäler intresse, och ju tidigare du gör det desto bättre. Sen är det förmodligen så att du bara tackar nej om du inte vill ha den, du lär ju få antagningsbesked innan de hör av sig i alla fall.

Kungsmarken är karlskronas ghetto. Mitt ex polare som bodde där sa att han hade inbrott och massa skit. Han hade även glömt en flyttlåda utanför när han flyttade i en liten liten stund. Den var borta när han upptäckte det. Alltså sånna grejer, mycket stölder och inbrott. Lägenheterna i sig är tydligen rätt ofräscha också.
Citera
2012-06-18, 18:12
Medlem
Tack för hjälpen.

Okej då var det lite som jag misstänke, väljer som sagt Ronneby före Kungsmarken (för jag antar att det inte kan vara så väldans hårt tryck i Ronneby heller.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in