Hej!
Känner lite här att jag måste försvara "min" studentstad och min högskola eftersom många verkar ha en lite negativ inställning.
Jag har bott i karlskrona i ett år och pluggat på BTH lika länge och ska nu börja mitt andra år. Jag läser en civ.ing. utbildning. Jag är även ganska aktiv i studentlivet med allt vad det innebär med nollning, studentfeter etc.
Ska börja med att svara på TS frågor;
Hur är studentfesterna?
Karlskrona anordnar själva inte så speciellt många studentfester. Däremot så är vi väldigt flitiga med att åka på studentfester i andra städer.
De vi anordnar själva är oftast "Fia med dônk" (nordens största fiabräde med en liten twist), men detta vet jag ej om det kommer anordnas i år eftersom Ronnebys campus nu flyttat till Karlskrona, vilket har inneburit en sammanslagning av de båda städernas sexmästerier och ett skapade av ett helt nytt sexmästeri med nya visioner och "traditioner".
På våren annordnas "Flummen" i Ronneby vilken i år kommer vara i Karlskrona. En mycket populär studentfest där det kommer folk från hela sverige som jag starkt rekommenderar.
Vi har även lite mindre fester t.ex. Kinky night som någon nämnde och Grisphesten. (Det kommer i år vara fler biljetter till Kinky night då vi har tillgång till större lokal)
Kårhuset:
Kårhuset ligger vid vattnet och är i mitt tycke rätt fräckt. Däremot så har det varit lite dåligt röj senaste tiden. Men jag hoppas att detta kommer bli bättre nu när de galna festnissarna från ronneby flyttar hit och fler studenter börjar.
Måste väl säga att det problemet i Karlskrona som jag uppfattat som det största är att folk är väldigt gnälliga av sig. Även här på flashback tydligen. Alla gnäller om att kåren är dålig, det är för lite fester etc. Men varför inte involvera sig lite och göra något åt det då? Om man inte har lust att hjälpa till har man ingen rätt att gnälla på de saker som faktiskt folk sliter för att annordna. Allt blir vad man gör det till - bestämmer man sig för att kåren är tråkig, ja då är den det. Jag är nästan alltid på kåren och personligen har jag kul 95% av gångerna jag är där. Så uppenbarligen är det kanske inte kåren det är fel på, utan personerna som gnäller. Men det är ju vad jag anser
Kåren kommer nu dessutom vara öppen minst 2 dagar i veckan istället för tidigare en dag. Woho!
Karlskrona stad har faktiskt ganska många uteställen relativt till dess storlek. Det är roligast att gå ut på sommarhalvåret då det finns mycket uteserveringar och så. Vinterhalvåret kan ibland vara rätt dött tyvärr.
Och till dig som inte hade hittat folk att gå ut med på helgerna; Har du varit på kåren någongång? Där finns massa festprissar (bl.a. mig) att lära känna som gärna går ut varje helg!
Är lärarna bra?
Varierar, som alltid. Har haft jättebra lärare och jättedåliga. Men detta varierar ju säkerligen också från program från program.
Hur är lokalerna?
Lokalerna är najs! Dessutom har de byggt ut nu med massa nya flashiga grejer. Vi har t.ex. en ny asful "badtunna" mitt på skolområdet.. "yay".. :P
Nollning? Är det någon sådan öht? Är den bra?
Nollningen börjar lördagen den 21/8 klockan 12.00.
Jag rekommenderar alla VARMT att delta i den. Det var där jag lärde känna alla i min klass och massa andra roliga människor, och det var där jag fick lusten att involvera mig i studentlivet och hjälpa till litegrann med årets nollning och diverse andra saker under året som varit.
Ska vara helt ärlig och säga som det är - att de som inte deltar i nollningen och sen kommer till en klass där många redan känner varandra p.g.a. nollningen blir ganska utanför tyvärr.
Att BTH inte lägger stor vikt på nollningen vet jag inte om det stämmer. Visst, de är inte så villiga att lägga pengar på den, men de människor som arrangerar den sliter för att få sponsring och hitta på så roliga aktiviteter som möjligt för de nya nollorna.
Det går ju inte heller att bortse från faktumet att Karlskrona är en ganska liten studentstad (även om den växer) så nollningen går ju inte att jämföra med t.ex. Uppsalas eller Lunds nollning.
Kan även tillägga en rätt väsentlig sak. Karlskrona är en av få städer som inte tar betalt för sin nollning. I många städer kan det kosta 1-2000 kronor om man vill delta i alla aktiviteter. Det är något vi i Karlskrona inte tycker är så bra, eftersom vi anser att man inte ska behöva tacka nej till nollningen p.g.a. pengar. Nollningen är till för alla och alla bör uppleva det minst en gång i livet
VA MED PÅ NOLLNINGEN!
Om du sedan hade the time of ur life på nollningen så kan du aspirera för att bli en del av nästa års sexmästeri och själv annordna nollning m.m. Mer info av detta får du på nollningen av bl.a. dina Phaddrar. Du kommer då få ett helt awesome år med mycket fest och jag lovar dig att du garanterat kommer få vänner för livet!
Om du undrar vilka årets sexmästeri består av kan du kika här:
http://sexistenz.bthstudent.se/
Om du är tveksam till nollningen, tycker jag ändå att du ska gå dit första dagen och iallafall känna på det. Då kommer du dessutom få mer info om de olika aktiviteterna etc.
Angående att det kryllar av indier:
Ja, det gör det. De kommer dock snart försvinna i och med nya lagar som innebär att de måste betala för sin skolgång. Däremot kommer du inte se skymten av dom på varken nollning eller andra studentaktiviteter då de inte verkar finna något intresse i detta. Och dessutom så är endel av dem faktiskt rätt schyssta om man lär känna dom :P
Boende på nollningen:
Vill du vara med på nollningen men har ingenstans att bo? Det finns många Phaddrar som gärna har en nolla boende hos sig under nollningen. Men jag vet inte riktigt hur det funkar rent praktiskt. Ta kontakt med sexmästeriet på följande mailadress så hjälper de dig.
Sexistenz@bthstudent.se
Om det är någon som har andra frågor t.ex. om skola, boende, vilken pizzeria som har godast pizzor, eller vilka buskar som är bäst att däcka i, så går det bra att skicka PM till mig. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter från BTH. (Både bra och dåliga hehe)
Annars ses vi kanske på lördag då nollningen börjar

/nagchampa