2012-06-18, 08:46
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaraja
men vafan? vad är det för fel på den här typen av brudar? varför är det alltid de som lyckas snärja er ansvarsfulla män? i dont get it.

Skriv samboavtal. Riv det inte. Barn eller inte, hennes pengar är inte ditt ansvar.

Ja du säg det, jag vet inte varför det är så om det ens är så. Kul att jag blir kallad ansvarsfull iaf. Tack.

Första steget är redan taget och det blir samboavtal som rivs på mina villkor. Nästa steg blir att förklara att det inte kommer rivas alls. Blev förvånansvärt lite knot under den första diskussionen.

I övrigt så är ni överdrivet negativa. Det är jag som inser att förhållanden kan ta slut medan hon är övertygad om att det för för alltid. Inte mig emot om det blir så.

Bottom line är, samboavtal ska skrivas och allt som var mitt innan kommer vara mitt under ett eventuellt efter. Det vi gemensamt bygger upp delas lika.
Citera
2012-06-18, 09:12
Medlem
hm, om du sas blåser henne på en överenskommelse kring att samboavtalet ska rivas (men du sen vägrar göra detta) så lär det ju tolkas som ett stort svek och att hon inte kan lita på dig.
då tycker jag att det är bättre att du helt sonika säger att antingen blir det ett samboavtal eller så köper ni (du) inte den nya bostadsrätten.
alternativt att ni tar och gör upp ett avtal som på något sätt garanterar att hon inte hamnar på gatan om du gör slut. något i stil med att om du gör slut så har hon rätt att bo kvar ensam (med barnet?) i bostadsrätten i 12 månader medan hon letar nytt boende.
Citera
2012-06-18, 09:26
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
hm, om du sas blåser henne på en överenskommelse kring att samboavtalet ska rivas (men du sen vägrar göra detta) så lär det ju tolkas som ett stort svek och att hon inte kan lita på dig.
då tycker jag att det är bättre att du helt sonika säger att antingen blir det ett samboavtal eller så köper ni (du) inte den nya bostadsrätten.
alternativt att ni tar och gör upp ett avtal som på något sätt garanterar att hon inte hamnar på gatan om du gör slut. något i stil med att om du gör slut så har hon rätt att bo kvar ensam (med barnet?) i bostadsrätten i 12 månader medan hon letar nytt boende.

Inget är skrivet ännu och självklart så kommer det diskuteras innan. Jag är inte ute efter att lura någon.

Ingen av oss har råd att själv bo kvar i den nya bostaden. Nu kommer någon förnuftig person att säga att då bör man inte köpa den för att den är för dyr. men så är inte fallet, den är dyr men potentialen är enorm, köpeskilling plus ombyggnation kommer landa på ungefär 60% av försäljningsvärdet efter en ombyggnation. Så skulle vi separera så skulle ingen av oss stå på bar backe utan båda skulle ha gott om pengar att fortsätta sitt respektive liv efter försäljning av bostaden.

Det enda jag vill undvika är att pantsätta mina pengar så hon får nån slags hållhake på mig i vårt förhållande. Nu kommer här tolkas som att jag är osäker och att vi inte är rätt för varandra men så är inte heller fallet. Man kan bara inte skriva allt i text på ett allmänt forum.
Citera
2012-06-18, 10:04
Bannlyst
Självklart ska du skriva samboavtal men tycker inte hennes villkor är orimliga heller.
Sen att du river när det känns rätt för dig är en sak men hon ger ju långt ifrån några golddigger vibbar tycker jag.
10 år senare och 3 barn senare så kan du ju riva, förstår ju att hon vill kunna ha en viss trygghet med om ni går isär eller något skulle hända med dig, gör en kompromiss om du inte redan gjort det så skriv ett testamente och skriv in att lägenheten tillfaller henne om ni har barn och att något skulle hända med dig?
Citera
2012-06-18, 10:21
Medlem
kinkimonos avatar
Som andra sagt det är inte din skyldighet att säkra hennes framtid. Det är första gången ni bor ihop med så ni har ju ingen aning om alls hur ni funkar tillsammans på det sättet så vore galenskap att dela på allt redan. Så givetvis att ni skall skriva samboavtal.

Det är klart att hon är orolig och så men hon får ju se till att skaffa egna besparingar och så vid sidan om vilket inte borde vara svårt om du gillar att skämma bort henne till vardags. Skulle det eventuellt spricka med så får du ju såklart betala underhåll om ni skaffat ett barn så det är ju inte så att hon kommer hamna på gatan om hon ser till att ha ett jobb osv. Ganska uppenbart att hon är omogen/oerfaren när det kommer till sånt här då hon bor hemma och hennes lösning på bostad i framtiden är en kille idag som pengar. Så hennes krav är ju inte bara orimliga pga att du har pengar och hon inte har det utan för att hon inte har livserfarenhet nog att ställa just sådana som det är nu.

Skaffa samboavtal, lev ihop ett tag och hoppa inte in i giftermål och skaffa barn utav bara farten, ni måste ju funka ihop på samma yta först. Sen när ni är gifta och skaffat barn (när ni har gjort det för att allt känns rätt inte för att man skall) så kan ni ju dela på allt då.
Citera
2012-06-18, 10:58
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Självklart ska du skriva samboavtal men tycker inte hennes villkor är orimliga heller.
Sen att du river när det känns rätt för dig är en sak men hon ger ju långt ifrån några golddigger vibbar tycker jag.
10 år senare och 3 barn senare så kan du ju riva, förstår ju att hon vill kunna ha en viss trygghet med om ni går isär eller något skulle hända med dig, gör en kompromiss om du inte redan gjort det så skriv ett testamente och skriv in att lägenheten tillfaller henne om ni har barn och att något skulle hända med dig?

Absolut. Hon är inte en golddigger, långt ifrån. Hennes krav är inte orimliga på något sätt, även om många i tråden tycker det. Jag vet att jag inte kommer göra slut med henne men jag vill inte pantsätta en miljon som blir hennes om hon bestämmer sig för att göra slut. Vilket förvisso är osannolikt men man vet ju faktiskt inte sånt på förhand.

Jag har redan styrt upp olycksfall och livförsäkring där hon ska vara förmånstagare. Dock ska vi hitta tid att sätta oss tillsammans och gå igenom det så hon vet hur det fungerar och vad som gäller.
Citera
2012-06-18, 11:58
Medlem
Bruc3s avatar
Förlåt men jag tycker det hela luktar skunk lång väg..

Hon bor fortfarande hemma? hur gamla är ni? (har inte läst allt)

Om hon inte flyttat och bott själv ett tag så låter det konstigt enligt mig.
Citera
2012-06-18, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Absolut. Hon är inte en golddigger, långt ifrån. Hennes krav är inte orimliga på något sätt, även om många i tråden tycker det. Jag vet att jag inte kommer göra slut med henne men jag vill inte pantsätta en miljon som blir hennes om hon bestämmer sig för att göra slut. Vilket förvisso är osannolikt men man vet ju faktiskt inte sånt på förhand.

Jag har redan styrt upp olycksfall och livförsäkring där hon ska vara förmånstagare. Dock ska vi hitta tid att sätta oss tillsammans och gå igenom det så hon vet hur det fungerar och vad som gäller.

Bra bra låter som du har full koll på läget och är långt ifrån någon naiv idiot, så detta kommer du lösa alldeles galant och ja ta dig verkligen den tiden att sätta dig ner och förklara försäkringarna för henne, kommer hon bli lugn av.
Citera
2012-06-18, 12:05
Medlem
Citat:
Text

Som du själv konstaterat ska självklart ett samboavtal skrivas och självklart ska det inte rivas efter ett tag. Hur sjukt är inte det? Komplikationerna och möjligheterna att missbruka det är ju oändliga. Ett samboavtal skrivs av rationella skäl som inte ska ha något med känslor att göra - det är ju därför det skrivs. För att undvika strul om det skulle ta slut då det finns en hög risk för att en av parterna, eller båda, blir totalcp av känslomässiga skäl.
Citera
2012-06-18, 12:41
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruc3
Förlåt men jag tycker det hela luktar skunk lång väg..

Hon bor fortfarande hemma? hur gamla är ni? (har inte läst allt)

Om hon inte flyttat och bott själv ett tag så låter det konstigt enligt mig.

Hon har bott hemifrån. Både utomlands och i Sverige. Vi är inte purunga på något sätt men hennes livssituation har gjort att hon valt att bo hemma den senaste tiden.

Pratade om samboavtal, testamente, liv- och olycksfallsförsäkring. Hon tror hon har koll men det har hon inte, det färgar hennes syn på saker och ting ibland.
Citera
2012-06-18, 15:38
Medlem
Citat:
Kära FB!

Jag har nu umgåtts med en donna i 1,5 år. Vi har haft våra gräl och meningsskiljaktigheter. Både mindre och större. Jag bor sedan tidigare i en BR och hon bor hemma. Vi har dock ett tag pratat om att flytta ihop och det har då gällt min lägenhet. Nu så har vi fått en toppenchans, vi kan nämligen köpa en trea med möjlighet att köpa loss råvinden vilket skulle ge oss ett vindsetage på 130 kvm. Dock så kostar ju sånt en hel del. Jag kommer ha dryga 2 milj att stoppa in och hon har 0 kr.

Vi har bestämt oss för att förlova oss i sommar och gifta oss nästa sommar, vi har även diskuterat att försöka skaffa barn.

jag vill skriva samboavtal som ger mig mina 2 milj tillbaka om det spricker, hon tycker det är ok tills hon är gravid i månad 3-4 nånstans sen ska det rivas. Hon vill inte bli blåst säger hon. Saken är den att det vill inte jag heller. Jag har inget emot att betala mer till vardags, skämma bort henne och pyssla om henne. Det gör mig glad när jag får göra det. men samtidigt känner jag att mina bostadspengar är mina, separerar vi inte så spelar det ingen roll, separerar vi så har jag iaf inte förlorat en miljon.

Hon menar att hon inte vill att jag ska lämna henne med ett barn utan möjlighet till att lösa sin bostadssituation på ett vettigt sätt.

Skälet till att jag är tveksam för stunden är vårt brokiga förflutna. Hon har nämligen blivit bedragen under väldigt lång tid i ett tidigare förhållande och är besatt av att hon kan komma att bli det igen. Vilket resulterat i allmän osäkerhet och ett stort behov av att kontrollera mig. Kontrollen består tex i att noggrant fråga ut mig vad jag anser vara otrohet, fråga mig om jag skulle kunna tänka mig att prata med andra tjejer om jag är ute osv. Hon har även fått för sig att jag flörtar med en kollega, min frisör, en läkare under ett läkarbesök, en tjej som jobbade i en klädbutik där jag skulle handla, en ex kollega att jag konstant tittar på andra.

Allt det har tärt på mig under vårt förhållande och jag har gjort slut ett flertal gånger men ångrat mig för det är verkligen en fin tjej, som jag älskar. Ja, jag är en toffel. Jag är rädd att hon en dag ska poppa upp och skälla ut mig för att jag bytte tre ord med nån kvinna på en krog eller att hon ska få för sig att jag är otrogen med en kollega eller ja vad som helst och sedan göra slut och dra...

Så vad ska jag göra?
  • Gå med på hennes krav?
  • Skita i samboavtalet helt
  • Kräva samboavtal (resultatet av detta val är okänt)

Snälla hjälp mig med input och fråga gärna om sånt ni undrar över. Det här är verkligen jobbigt och plågsamt för mig.
Hur gamla är ni? Inte funderat på att det går för fort fram kanske?
Citera
2012-06-18, 16:11
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sstmaniac2
Hur gamla är ni? Inte funderat på att det går för fort fram kanske?

Jag har upprepade gånger skrivit att vi inte direkt är unga. Jag har även skrivit att vi kanske inte har så lång tid på oss att få barn. Dra dina egna slutsatser om vår ålder från det.

Jo det har jag funderat på och kommit fram till att nej det gör vi inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in