2012-06-17, 14:54
Bannlyst
Om dom avlivar vargarna nu så är det bara så jävla tragiskt.

Går man in till en grupp vargar så borde man veta riskerna.

Men vi människor är ju naiva.
Citera
Medlem
De flesta djur har stor respekt för elstötar samtidigt som elstötarna är nästan ofarliga om spänningen inte är hög. En vanlig elpicka ska väl för faan finnas på en djurpark! Alternativet är ju helt klart att skjuta dom direkt. Stackars den som var ansvarig här, det kan bli dyrt och / eller ett hårt straff.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Ni som vill att man ska sjuta vargarna, varför gör man inte samma sak mot mördare/kriminella?

Polis har befogenhet att skjuta verkanseld mot personer som hotar andras liv och hälsa. Så sent som förra veckan sköt polisen en snubbe som vinglade omkring med dragen kniv på Skeppsbron i Stockholm.
Troligen har polisen samma befogenhet att skjuta verkanseld mot djur som utgör fara, men av någon anledning vågade man inte göra detta i det här fallet.
Citera
2012-06-17, 14:55
Medlem
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7756527
Citera
2012-06-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjellkaramell
Om dom avlivar vargarna nu så är det bara så jävla tragiskt.

Jag tror inte man vill behålla vargar som har fått smak för människokött. Så det kommer nog bli så tyvärr.
Citera
Medlem
tittletattles avatar
Jag har varit i varghänget och "hälsat" på vargarna.
Detta är tydligen vid ett tillfälle för matning. Det är alltid två personal med. En som står utanför hänget och en som går in. Och likt tidigare kan även jag bekräfta genom mina källor att det är en djurskötare.
Citera
Medlem
Emma18s avatar
Kvinnan dog inom 30 sekunder från att attacken började. Om det hade funnits någon chans att rädda henne hade man självklart avlivat vargarna så snabbt som möjligt för att hjälpa henne, men när hon redan var död verkar det ju onödigt att skjuta ihjäl vargarna bara för att.

Det är inte heller helt trivialt att skjuta vargarna utan att riskera att träffa kvinnan i mitten. Man kan såklart diskutera om det borde finnas några "crowd control-vapen" i stil med brandsläckare, elektriska nät, ljudkanoner osv som man kan använda för liknande situationer.
Citera
Bannlyst
Känns ju inte jätte konstigt att vargarna är lite småsura efter att ha levt i fångenskap. Känner någonstans att djur ska få leva fritt och inte vara attraktioner i djurparkar och att detta någonstans är ett bevis för detta.
Citera
2012-06-17, 14:57
Medlem
Larmet kom vid 11-tiden. Kl. 14 hade dom fortfarande inte tagit sig in dit. I 3 timmar åt vargarna alltså på henne. Inte konstigt hon dog. Låter helt vansinne. Har dom andra anställda på Kolmården ingen bedövningspistol eller nåt? Varför måste man vänta på räddningstjänsten? Dom måste ju vara utrustade med något det finns ju både tigrar och lejon där! Låter helt vansinne detta. Har dom inget skydd för besökarna heller? Tänk om en besökare trillar in hos tigrarna. Det måste ju finnas något skydd på djurparken. Skrämmande! Och räddningstjänsten som inte kunde ta sig in på flera timmar och hellre tog hand om dom chockade. Låter helt vansinne detta. Det lär bli en del anmälningar efter det här känns det som. Inte minst då det redan hänt vargolyckor på djurparker innan.
Citera
2012-06-17, 14:57
Medlem
rocksmysockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Ja det här motsäger ju allt vad alla vargkramare påstått..
Har ju hetat att dom är så gulliga och ofarliga för människan..

Det kommer skyllas på att vargarna inte var i sin naturliga miljö och därför är attacken "acceptabel". Vilda vargar, som inte utfordras regelbundet som dessa vargar, kommer aaaaaldrig ta en liten 5:åring. Tror det bara är en tidsfråga innan det händer i det vilda. Där jag bor är de totalt oskygga och kommer väldigt nära människor.
Citera
2012-06-17, 14:58
Medlem
Antrivias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Du får gärna utveckla detta.
De besökte en gubbe ute i skogarna för många år sedan. Och han hade vargar (Kommer inte ihåg berättelsen hur han hade det) Och en av valparna var så söt så mormor och morfar kunde inte låta bli så de frågade om de fick köpa vargen. Och gubben gick med på det. Mormor och morfar har alltid varit extremt naturintresserade så dom visste vad dom gav sig in på.

Tyvärr avlivades vargen för några månader sen på grund av smärta i lederna.

Endast mormor och morfar och jag och en till kunde klappa den vargen utan att bli biten! Det tog ungefär 5-6år innan jag var ''medlem'' i flocken. Jag träffar inte dom ofta för dom bor många mil därifrån så därför tog det extra lång tid. Men jag bodde där på somrarna när jag var liten.
Citera
2012-06-17, 14:58
Medlem
Snuttepuffs avatar
Nu kommer bortförklaringarna börja hagla.

"Det var kvinnans fel", "det var djurparksledningens fel", "det är samhällets fel", "det beror på att vargarna är förtryckta", "varför ska man skjuta vargar, ska man då inte även skjuta människor?" osv. osv.

Det är inte alls konstigt att det inträffat, för vargen är ett djävligt väl anpassat rovdjur, och ett av de mest framgångsrika rovdjuren som finns. Både numerärt (utrotningshotat? - skitsnack!) och utbredningsmässigt.
Det dör många, många människor i Indien varje år av vargattacker. Men det saknar nyhetsvärde och blir därmed inte uppmärksammat av aftonhore-läsarna.

Saken är den att vi i Sverige sluppit vergen i skogen de senaste 150 åren eller så. Därför har det inte inträffat några dödliga angrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in