2012-06-07, 19:03
Medlem
jag är åxå lite oroad över hur långt polisens ramar sträcker sig.

Man beställer från en nätbutik odlingsutrustningen, betalar med överföring via nätet. Beställer från en seriös utomlands nätbutik sovenirfrön och betalar via bank.

Måste inte polisen ha misstanke till brott innan dom får se över en kundsorder, butik bokföring, samt kundens förhavanden i sin egna bank? De måste väl finnas en misstanke om brott?

Jag har svårt att tänka mig att butiker som dessa som säljer enbart utrustning och som har gjort det under en längre tid kan överleva om Polisen har tillgång till deras bokföring och kundregister?

Min första tanke var att betala allt kontant för att inte lämna efter sig något som kan spåras, men då ligger ju problematiken i att man måste fysiskt besöka butiken. Min andra tanke var att detta jag skrev tidigare, att det måste finnas misstanke till brott och därför beställa. Sedan kan jag undra om Polisen lägger ner tid på de människor som odlar i en liten utsträckning och inte för vidare, säljer, förser andra med det, det vill säga skada någon annan? Men jag är rädd för att jag är allt för godtrogen.
Citera
2012-06-16, 23:32
Medlem
Men tänk så här, de här odlingsbutikerna är rena Icor (Ica i plural) för oss odlare. Folk handlar dagligen av varje butik. Det är inte praktiskt möjligt för polisen att kontrollera alla. Men för guds skull, följ dessa råd (och fega inte ur med din odling):

1) Använd målvakt
2) Beställ aldrig till den adressen där du odlar
3) Se till att den som handlar ser städad ut, som en tvättäkta tomatodlare och inget annat
4) Betala kontant
5) Åk aldrig raka vägen hem, stanna till på Donken t. ex och käka en stund, snurra runt därefter
6) Kolla med butiken om de inte kan köra ut paketet, ge inte din riktiga adress utan träffa dem på en bensinmack en bit bort från ditt hem. Detta är det bästa alternativet
Citera
2012-10-08, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenrajpa
Inte själva utrustningen du använder som är olaglig, utan det är det du odlar som är

Edit: Lycka till!

Det var ett tag sedan detta inlägg skrevs. Men var ändå bara tvungen att logga in för att kommentera.

Fan vad efterbliven du är svenrajpa. Hela tråden handlar ju om risken att polisen gör husrannsakan eller andra åtgärder mot individer som handlar utrustning. Så varför är du så fruktansvärt efterbliven och går in och skriver att det inte är olagligt med utrustningen? För att känna dig stor eller viktig? Det är väll klart som fan att utrustningen i sig inte är olaglig, annars skulle den inte säljas öppet. Men då vi är i drogodlingsforumet borde även den mest efterblivna individ förstå att det kan innebära problem för den som faktiskt odlar. Hur jävla korkad kan man vara? Vad är det du inte förstår?
Citera
2012-10-09, 11:37
Medlem
02-02-2012s avatar
Om ni tror att polisen INTE undersöker vad du är för någon om de vet att du har odlings utrustning hemma är ni idioter. Skulle de få tag på hela kundregistret från NG eller annan growshop skulle de så fort de får det slå på alla som står i registret. De som har något åker de hem till direkt, resten tittar de på och besöker troligen i andra hand. Finns ni i ett register ökar ni bara risken att åka fast. Det finns inget fördel av att någon mer än du vet vad du har för något hemma. Spelar ingen rol hur mycket någon lovar att de inte kommer dela med sig av uppgiterna, har de dem kan de hamna i fel händer.

Något försvar om att ni odlar tomater kan ni prova att dra för polisen när de plingar på dörren med ett beslut om husis.
Citera
2012-10-09, 21:47
Medlem
Hajstryparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Om ni tror att polisen INTE undersöker vad du är för någon om de vet att du har odlings utrustning hemma är ni idioter. Skulle de få tag på hela kundregistret från NG eller annan growshop skulle de så fort de får det slå på alla som står i registret. De som har något åker de hem till direkt, resten tittar de på och besöker troligen i andra hand. Finns ni i ett register ökar ni bara risken att åka fast. Det finns inget fördel av att någon mer än du vet vad du har för något hemma. Spelar ingen rol hur mycket någon lovar att de inte kommer dela med sig av uppgiterna, har de dem kan de hamna i fel händer.

Något försvar om att ni odlar tomater kan ni prova att dra för polisen när de plingar på dörren med ett beslut om husis.

Så hur vill man handla odlingsutrustning så säkert som möjligt? Det var ju span på någon butik i 08, så kontant i butik lär man ju inte köra.
Citera
2012-10-09, 22:14
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajstryparen
Så hur vill man handla odlingsutrustning så säkert som möjligt? Det var ju span på någon butik i 08, så kontant i butik lär man ju inte köra.
beställ från utlandet eller till en målis
Citera
2014-08-01, 18:43
Medlem
Big.Bangs avatar
Bump! Inte kan väl polisen märka om jag skulle köpa en lampa från t.ex. hydrogatden?
Citera
2014-08-01, 19:45
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big.Bang
Bump! Inte kan väl polisen märka om jag skulle köpa en lampa från t.ex. hydrogatden?

Klart dom kan. Bara kolla vilket transportföretag han använder och gå den vägen.

Därför gillar iaf jag att köpa från shoppar utomlands.

Risken för dig är dock större om du väljer att besöka Hydrogarden/Professionalgrow etc personligen än att beställa från dom genom postgången.
Citera
2014-08-01, 21:58
Medlem
Big.Bangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Klart dom kan. Bara kolla vilket transportföretag han använder och gå den vägen.

Därför gillar iaf jag att köpa från shoppar utomlands.

Risken för dig är dock större om du väljer att besöka Hydrogarden/Professionalgrow etc personligen än att beställa från dom genom postgången.
Vänta nu.. Inte sitter polisen på postkontoret? Tullen vet jag kollar saker, men vafan hur ska man beställa då?

Hur kan risken vara större att köpa från Hydrogarden genom deras riktiga butik? Betalar man med kontanter där så är man ju helt anonym. Eller sitter polisen och väntar där också ?
Citera
2014-08-02, 12:45
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Vänta nu.. Inte sitter polisen på postkontoret? Tullen vet jag kollar saker, men vafan hur ska man beställa då?

Hur kan risken vara större att köpa från Hydrogarden genom deras riktiga butik? Betalar man med kontanter där så är man ju helt anonym. Eller sitter polisen och väntar där också ?

Nej dom sitter inte på postkontoret, inte hävdat det heller..

Tullen kollar efter olagliga saker.

Ja polisen har haft mycket span på dessa butiker genom åren, och varför inte? Finns det något bättre ställe att fiska producenter av knark? Nej jag tror inte det.

Betala med kontanter skyddar dig enbart mot en framtida razzia, inte i stunden du handlar.
Citera
2014-08-02, 13:13
Medlem
Big.Bangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Nej dom sitter inte på postkontoret, inte hävdat det heller..

Tullen kollar efter olagliga saker.

Ja polisen har haft mycket span på dessa butiker genom åren, och varför inte? Finns det något bättre ställe att fiska producenter av knark? Nej jag tror inte det.

Betala med kontanter skyddar dig enbart mot en framtida razzia, inte i stunden du handlar.
Shit. Vet du någon nätbutik som har låg profil då?
Citera
2014-08-02, 13:51
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Shit. Vet du någon nätbutik som har låg profil då?

Jag har mottagit leverans av Professionalgrows privata utkörning, dock var det några år sen nu. Gav adress till random parkeringsplats, gav ett kontantkortsnummer för eventuell kontakt och betalade kontant. Du kan genom ditt platsval leda dom genom en ödslig väg för att upptäcka eventuellt span. Kom ihåg att lämna din riktiga mobil hemma, då om platsen är ödslig så kan ju polisen alltid hämta hem mobildata från masterna i efterhand.

Annars är mitt tips head-shop.de om du kan tänka dig utomlands.

Jag skulle även inte beställa helt kompletta paket från utlandet. Beställ ventilation i ett, näring i ett, tält ljus etc i ett, och inte samtidigt. Frakten är både snabb & billig och vinsten i säkerhet är helt okej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in