2012-06-08, 16:04
Medlem
Råkade just se om en gammal film "The Quick and the Dead" från 1995 med bl a Sharon Stone.
För mig känns det så enormt konstlat hur hon försöker spela man. Lägg till att en ful kille tvingas betala för sex, och givetvis skall "mannen" Stone läxa upp honom i princip bara för att han är ful.

Går naturligtvis att rabbla filmer i oändlighet, men:

Är det bara jag som stör mig enormt på all PK-feminism från Hollywood?
Citera
2012-06-08, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Råkade just se om en gammal film "The Quick and the Dead" från 1995 med bl a Sharon Stone.
För mig känns det så enormt konstlat hur hon försöker spela man. Lägg till att en ful kille tvingas betala för sex, och givetvis skall "mannen" Stone läxa upp honom i princip bara för att han är ful.

Går naturligtvis att rabbla filmer i oändlighet, men:

Är det bara jag som stör mig enormt på all PK-feminism från Hollywood?

Hollywoodfilmer är ju konstlade och därför retar jag mig inte på dem för jag ser dem därför icke i regel.

Men naturligtvis kan man ju se dem som en oändlig källa att hitta 101 saker som jag irriterar mig på kvinnor/feminister. Ska bli spännande att se vad folk har på hjärtat och vill ösa ur sig av obekväma skavanda känslor som gör att man inte mår bra av för vad kvinnor gör på film.
Citera
2012-06-08, 18:33
Medlem
Scubbles avatar
När en man säger något överdrivet sexistiskt och blir knockad totalt av den tuffa bruden.

Annars brukar jag störa mig på hur totalt handlingsförlamade roller kvinnor får i filmer, iallafall de äldre. Sen skådespelare som agerar totalt ologiskt. En snubbe blir knivhuggen i bröstet vad gör han? Jo han viftar med händerna ovanför huvudet och skriker "aaah". Istället för att använda sina händer för att försöka stoppa kniven.
Senast redigerad av Scubble 2012-06-08 kl. 19:09.
Citera
2012-06-20, 16:21
Medlem
Film: Snow Dogs (Disney BARNFILM)

Störande:

Den kvinnliga bar-ägaren som skall föreställa god gör en mycket rå karate-spark i ansiktet på en man som hon redan kastat ut från sin bar. Min son frågar varför hon gör det, och jag har ingen aning om vad jag skall svara... Han är en man och då är det ok?
Citera
2012-06-20, 23:15
Medlem
Acid-Brains avatar
Skulle se på Cube (1997), tills jag 10 min. in i filmen konstaterade att den är så genomsyrad av PK:ism och feminism att jag var tvungen att stänga av den och radera hela filmen. Ingen direkt spoiler medföljer.

Kort förklarat bestod det i att en liten grupp personer hamnat ovetandes i någon slags syntetisk labyrintliknande katakomb fylld med dödsfällor. Den vita medelålders mannen i gruppen var givetvis en dömd förbrytare som dog nästan direkt. Sedan fanns det bl.a. en brunfärgad person som verkade ha en "skööön" personlighet och så en liten ung vit kvinna som var "vassss" i matematik.

Edit: Nu är det ju inte direkt någon Hollywoodfilm, men tycker att även övriga feministiskt genomsyrade filmalster kan presenteras i tråden.
Senast redigerad av Acid-Brain 2012-06-20 kl. 23:19.
Citera
2012-10-26, 11:00
Medlem
Tv serie: Battlestar Galactica

Störande:

Ta mig fan allt!
Relationer som bara måste vara omvända. En kvinnlig president som inte klarar någonting men ändå skall vara. En MANLIG vetenskapsman. ???
Senast redigerad av ManManne 2012-10-26 kl. 11:03.
Citera
2012-10-26, 18:19
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Skulle se på Cube (1997), tills jag 10 min. in i filmen konstaterade att den är så genomsyrad av PK:ism och feminism att jag var tvungen att stänga av den och radera hela filmen. Ingen direkt spoiler medföljer.

Kort förklarat bestod det i att en liten grupp personer hamnat ovetandes i någon slags syntetisk labyrintliknande katakomb fylld med dödsfällor. Den vita medelålders mannen i gruppen var givetvis en dömd förbrytare som dog nästan direkt. Sedan fanns det bl.a. en brunfärgad person som verkade ha en "skööön" personlighet och så en liten ung vit kvinna som var "vassss" i matematik.

Edit: Nu är det ju inte direkt någon Hollywoodfilm, men tycker att även övriga feministiskt genomsyrade filmalster kan presenteras i tråden.

Ojoj så fel du har; deras bakgrund om något är ju just det som inte har någon inverkan över personligheten på deras karaktär och hur denna sedan kommer att utveckla sig.

Filmen är varken PK eller innehavandes av någon annan agenda, något du hade upptäckt ganska snart om du inte var så skitnödig att bekräfta dina fördomar och "hitta agendor" i situationer som ingen annan än du själv reagerar över. Sysslar du med judekonspirationer?
Citera
2012-12-10, 18:32
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Ojoj så fel du har; deras bakgrund om något är ju just det som inte har någon inverkan över personligheten på deras karaktär och hur denna sedan kommer att utveckla sig.

Filmen är varken PK eller innehavandes av någon annan agenda, något du hade upptäckt ganska snart om du inte var så skitnödig att bekräfta dina fördomar och "hitta agendor" i situationer som ingen annan än du själv reagerar över. Sysslar du med judekonspirationer?

Det var inte karaktärernas personlighet per se som jag fann störande, utan deras tilldelade attribut, eller snarare egenskaper. Min analys har ingenting med fördomar att göra, utan handlar helt enkelt om hur personerna objektivt framställs i filmen.

Filmen skapade helt enkelt akut illamående hos mig. Kanske jag ger den ett nytt försök i framtiden, men jag tvivlar på att det kommer att hända.
Citera
2012-12-10, 18:41
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Klassikern är ju att alla kvinnor i filmer är MMA-mästare och med lätthet spöar upp fyra beväpnade krigsveteraner från Tjetjenien som väger 110 kg styck och har tagit tunga steroider hela sitt liv. Att slå dem medvetslösa är inga problem för en tjej som väger nästan 45 kg och är 150 cm lång.
Citera
2012-12-10, 19:23
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Det var inte karaktärernas personlighet per se som jag fann störande, utan deras tilldelade attribut, eller snarare egenskaper. Min analys har ingenting med fördomar att göra, utan handlar helt enkelt om hur personerna objektivt framställs i filmen.

Filmen skapade helt enkelt akut illamående hos mig. Kanske jag ger den ett nytt försök i framtiden, men jag tvivlar på att det kommer att hända.

Attribut/egenskaper, vad är detta om inte just delar av personligheten?

F ö så spelar det ingen större roll vad vi kallar det för; själva kärnan i ditt inlägg gick fortfarande ut på att detta skulle ha varit ett försök att vara PK/feministisk genom att lyfta fram vissa "grupper" och svartmåla andra, något som i sin tur inte alls stämmer då karaktärerna förändrades ganska mycket från hur de framstod som i början (den svarta killen mest av alla faktist, den som rimligtvis borde vara den heliga kon i en PK-vurmande film).

Har f ö inget som helst emot att erkänna att det skulle finnas filmer med agendorna du nämner (självklart gör det det). Ville bara påpeka att det inte stämmer i just det här fallet.
Citera
2012-12-10, 19:30
Medlem
Ardeants avatar
Hur män i filmer främst riktade till kvinnor framställs som omdömeslösa fån och dårar.
Citera
2012-12-10, 20:51
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Attribut/egenskaper, vad är detta om inte just delar av personligheten?

F ö så spelar det ingen större roll vad vi kallar det för; själva kärnan i ditt inlägg gick fortfarande ut på att detta skulle ha varit ett försök att vara PK/feministisk genom att lyfta fram vissa "grupper" och svartmåla andra, något som i sin tur inte alls stämmer då karaktärerna förändrades ganska mycket från hur de framstod som i början (den svarta killen mest av alla faktist, den som rimligtvis borde vara den heliga kon i en PK-vurmande film).

Har f ö inget som helst emot att erkänna att det skulle finnas filmer med agendorna du nämner (självklart gör det det). Ville bara påpeka att det inte stämmer i just det här fallet.

Jag vet dock inte vad som händer i hela filmen, men jag anser själv att det inte har någon betydelse ifall nämnda personer utvecklas till "dåliga" personer eller att eventuella mörka bakgrunder uppdagas. Det störande var det att den brunhudade hanen och den vithudade kvinnan hade tilldelats talanger, jämfört med den vithudade och något förslappade förbrytaren, som helt verkade sakna talanger och dog nästan på direkten. Det var som om man försökte framställa honom som "obsolet", som en person som inte kan tillföra gruppen något av värde.

Kan dock hända att jag inte kan ge en helt rättvisande bedömning av filmen, med tanke på att jag knappt sett de första 10 minuterna, jämfört med en som sett hela. Men början räckte för mig.

Men har vi andra förslag, bortsett från Cube? Vilka kriterier bör uppfyllas för att en film (Hollywoodalster) skall nå över feminist-/PK-tröskeln?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in