2012-06-08, 09:59
praktiserat sedan oktober inom handels, gör ett gediget arbete, bättre än många anställda, ser typ 4-5 praktikanter där allt som oftast på stället jag jobbar på, ibland fler praktikanter där än ordinarie, jag som praktikant lär upp dem nya. hmmm utan praktikanter skulle de behöva anställa ca 2-3 st enligt min bedömning. detta fortgår hela tiden med arbetsförmedlingens godtycke. ingen har fått anställning där med nuvarande chef. mer så att en del tillsvidareanställda fått gått. ganska logiskt, då han kan få hur många praktikanter som helst. ett systematiskt utnyttjande av slavarbetskraft. o arbetet e ju inte svårt heller, lär man sig på nån vecka. eller egentligen kan man ju det mesta redan inom någon dag, hmm. nä jag undrar varför inte af är mer självkritisk och hur dom kan fortsätta skicka ut praktikanter till samma företag när dom ser att det inte ger något för det stora flertalet. jag har stannat där för jag har haft vissa fördelar av mitt praktiserande där (som ja inte vill gå in på här), o sedan har jag fått sommarjobb med timmar. och kanske jag faktiskt blir anställd där i höst. även om jag blir det, så motsätter jag mej praktik för de nya som då kommer komma, för det är totalt fel att det ska vara såhär. jag anser att detta systematiskt har satts i system och att det borde förbjudas enligt lag o ha en praktikant längre än en månad och det skall då ALLTID kosta arbetsgivaren något att ha en praktikant. säg en halv månadslön åtminstone. då skulle de inte va så pigga på o ta dit nya hela tiden. ingen arbetsgivare skall kunna ha arbetskraft gratis. för det e inte dom som betalar dom där fjuttiga 4000 el va man får från fk. gratis arbete kallas med ett annat ord för slaveri, och vad jag vet, avskaffades slaveriet i demokratier för länge sedan. men det har kommit tillbaka med moderat politik. nä, vi måste opponera oss mot det här o föra fram det i ljuset, för det kan aldrig vara motiverat med så många praktikanter på samma arbetsplats, inte med vetskapen att koncernen går med vinst med ca 4 miljarder. lol ja ni fattar? nä,, kraftigt ris åt detta med praktik. ingen ska behöva arbeta gratis.