2012-06-08, 09:59
Medlem
praktiserat sedan oktober inom handels, gör ett gediget arbete, bättre än många anställda, ser typ 4-5 praktikanter där allt som oftast på stället jag jobbar på, ibland fler praktikanter där än ordinarie, jag som praktikant lär upp dem nya. hmmm utan praktikanter skulle de behöva anställa ca 2-3 st enligt min bedömning. detta fortgår hela tiden med arbetsförmedlingens godtycke. ingen har fått anställning där med nuvarande chef. mer så att en del tillsvidareanställda fått gått. ganska logiskt, då han kan få hur många praktikanter som helst. ett systematiskt utnyttjande av slavarbetskraft. o arbetet e ju inte svårt heller, lär man sig på nån vecka. eller egentligen kan man ju det mesta redan inom någon dag, hmm. nä jag undrar varför inte af är mer självkritisk och hur dom kan fortsätta skicka ut praktikanter till samma företag när dom ser att det inte ger något för det stora flertalet. jag har stannat där för jag har haft vissa fördelar av mitt praktiserande där (som ja inte vill gå in på här), o sedan har jag fått sommarjobb med timmar. och kanske jag faktiskt blir anställd där i höst. även om jag blir det, så motsätter jag mej praktik för de nya som då kommer komma, för det är totalt fel att det ska vara såhär. jag anser att detta systematiskt har satts i system och att det borde förbjudas enligt lag o ha en praktikant längre än en månad och det skall då ALLTID kosta arbetsgivaren något att ha en praktikant. säg en halv månadslön åtminstone. då skulle de inte va så pigga på o ta dit nya hela tiden. ingen arbetsgivare skall kunna ha arbetskraft gratis. för det e inte dom som betalar dom där fjuttiga 4000 el va man får från fk. gratis arbete kallas med ett annat ord för slaveri, och vad jag vet, avskaffades slaveriet i demokratier för länge sedan. men det har kommit tillbaka med moderat politik. nä, vi måste opponera oss mot det här o föra fram det i ljuset, för det kan aldrig vara motiverat med så många praktikanter på samma arbetsplats, inte med vetskapen att koncernen går med vinst med ca 4 miljarder. lol ja ni fattar? nä,, kraftigt ris åt detta med praktik. ingen ska behöva arbeta gratis.
Citera
2012-06-08, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pazotomazo
praktiserat sedan oktober inom handels, gör ett gediget arbete, bättre än många anställda, ser typ 4-5 praktikanter där allt som oftast på stället jag jobbar på, ibland fler praktikanter där än ordinarie, jag som praktikant lär upp dem nya. hmmm utan praktikanter skulle de behöva anställa ca 2-3 st enligt min bedömning. detta fortgår hela tiden med arbetsförmedlingens godtycke. ingen har fått anställning där med nuvarande chef. mer så att en del tillsvidareanställda fått gått. ganska logiskt, då han kan få hur många praktikanter som helst. ett systematiskt utnyttjande av slavarbetskraft. o arbetet e ju inte svårt heller, lär man sig på nån vecka. eller egentligen kan man ju det mesta redan inom någon dag, hmm. nä jag undrar varför inte af är mer självkritisk och hur dom kan fortsätta skicka ut praktikanter till samma företag när dom ser att det inte ger något för det stora flertalet. jag har stannat där för jag har haft vissa fördelar av mitt praktiserande där (som ja inte vill gå in på här), o sedan har jag fått sommarjobb med timmar. och kanske jag faktiskt blir anställd där i höst. även om jag blir det, så motsätter jag mej praktik för de nya som då kommer komma, för det är totalt fel att det ska vara såhär. jag anser att detta systematiskt har satts i system och att det borde förbjudas enligt lag o ha en praktikant längre än en månad och det skall då ALLTID kosta arbetsgivaren något att ha en praktikant. säg en halv månadslön åtminstone. då skulle de inte va så pigga på o ta dit nya hela tiden. ingen arbetsgivare skall kunna ha arbetskraft gratis. för det e inte dom som betalar dom där fjuttiga 4000 el va man får från fk. gratis arbete kallas med ett annat ord för slaveri, och vad jag vet, avskaffades slaveriet i demokratier för länge sedan. men det har kommit tillbaka med moderat politik. nä, vi måste opponera oss mot det här o föra fram det i ljuset, för det kan aldrig vara motiverat med så många praktikanter på samma arbetsplats, inte med vetskapen att koncernen går med vinst med ca 4 miljarder. lol ja ni fattar? nä,, kraftigt ris åt detta med praktik. ingen ska behöva arbeta gratis.

Jag håller med om att det ska inte gå att sätta i system. Å andra sidan, om du fått jobb och sommarjobb, så är det en person som fått ut något av att vara där och det kommer ju arbetsförmedlingen att se positivt på och därför fortsätta skicka dit folk....
Citera
2012-06-09, 08:08
Medlem
tigertompas avatar
Byt namn på arbetsförmedlingen till kontrollförmedlingen eller vi som inte kan få jobb någon annanstans får jobb här. Ingen som ställer sig frågan:

Hur kan den här frågan komma upp, upp upp och upp hela tiden i den här tråden? Företagen utnyttjar situationen p.g.a att det är inkompetenta personal på arbetsförmedlingen. Hade det varit kompetent personal på ams, så hade företag inte kunnat utnyttja situationen. Lika så annonser som man varit på som intervju. Dessa kommer ut igen på platsbanken. Vilket jävla skämt den svenska arbetsmarknaden är anser jag. Den är så jävla dålig och så idag. Skrattretande är vad allt det här är. Inför direktdemokrati i vårt land. Det är en liten del på lösningen på problemen.
Citera
2012-06-10, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babby
Börjar snart på en ny "praktik" som min coach ordnat mig. 1 månad bara men det känns som jag kommer bli lurad igen.

Är ditt nya praktikföretag kollektivavtals anslutet? Så vitt jag vet så får man inte ha praktik under semesterperioden dvs från när anställda går på semester runt mitten av juni till augusti.
Där måste din jobbcoach har gjort fel. Ring upp facket och kolla.
Men å andra sidan är en månad inte mycket, bara bita ihop och köra där annars och hoppas på det bästa!

För ett par år sen ville företaget att jag skulle ha praktik över sommaren också när jag hade praktiserat redan halva april och hela maj månad, men bad min jobbcoach att ringa upp facket och kolla upp detta och jag fick rätt. Det resulterade i att jag fick börja jobba med lön i mitten av juni och sen så småningom fick jag jobbet.
Senast redigerad av Sketz 2012-06-10 kl. 00:40.
Citera
2012-06-10, 16:46
Medlem
Jiiiberishs avatar
Jag har en fråga.
Jag har varit arbetslös ett tag nu och jag har precis börjat med praktik via arbetsförmedlingen.
Men det är så att det börja bli lite kris med pengar inför midsommar.
Så min fråga är: Vet någon hur lång tid det tar innan man får första utbetalningen?
Någon sa 2 veckor till mig förut, Men stämmer det?
Citera
2012-06-10, 17:09
Medlem
Du ska väl praktisera en månad först sedan lämna in blanketten om aktivitetstöd sedan kommer pengarna efter ca 2 veckor
Citera
2012-06-10, 23:30
Medlem
Babbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sketz
Är ditt nya praktikföretag kollektivavtals anslutet? Så vitt jag vet så får man inte ha praktik under semesterperioden dvs från när anställda går på semester runt mitten av juni till augusti.
Där måste din jobbcoach har gjort fel. Ring upp facket och kolla.
Men å andra sidan är en månad inte mycket, bara bita ihop och köra där annars och hoppas på det bästa!

För ett par år sen ville företaget att jag skulle ha praktik över sommaren också när jag hade praktiserat redan halva april och hela maj månad, men bad min jobbcoach att ringa upp facket och kolla upp detta och jag fick rätt. Det resulterade i att jag fick börja jobba med lön i mitten av juni och sen så småningom fick jag jobbet.

Har praktiken t.o.m början av juli, sedan blir det någon slags avstämma... killen jag arbetar med går ju på semester då så det blir inget mer. Ja självklart håller jag på att det leder nånvart, men man ska aldrig ta nåt förgivet i såna här situationer, så jag får bita ihop helt enkelt.

roligt att du fått jobb, GZ
Citera
2012-06-18, 22:56
Medlem
Jag har varit på praktik på tre olika platser nu, och jag börjar bli rejält trött på det nu.
Det är alltid samma visa, det spelar ingen roll hur imponerade de verkar vara av ens insatser, de svamlar ändå alltid om att det "inte behövs någon för tillfället" när praktiktiden är slut och sen ser man lik förbannat att en annan praktikant har tagit ens plats sen.

Nej, nu får det vara nog med det här, jag SKA fixa ett jobb innan månaden är slut, så är det bara!
Senast redigerad av Peter_18 2012-06-18 kl. 23:00.
Citera
2012-10-12, 12:40
Medlem
Zylhias avatar
Mitt svar är: RIS

Jag har åkt på en 3 månaders praktik nu, och ska "praktisera" 40 timmar/vecka. Dessutom om jag ska söka jobb upptill får jag använda min 30 minuters långa rast per dag, dvs 2,5 tim/vecka, annars måste jag ta på min privata fritid. Som det kommer leda i detta fall.
Jag har varit och träffat min handledare och ska börja i nästa vecka. Har lusläst arbetsförmedlingens sida, att de får betalt för att vara min handledare.. Så det där om att arbetsplatsen inte får betalt, stämmer inte. Dessutom fick jag sagt till mig att jag kommer bli utnyttjad, då de har så få personal, dvs att kommun är för snål för att anställa personal så vi tar in s.k gratisarbetare istället. Var det inte detta som arbetsförmedlingen skulle ha koll på och avfärda såna praktikplatser?
Jag ska dessutom "praktisera" som en fullt avlönad personal, men i detta fall, och säkerligen i mångas att du får ett ynka aktivitetsstöd på ca 3000kr i månaden.
Men det som stör mig mest på ang praktikplatser är att du är som att du inte har rätt till din egen identitet, dvs att arbetsförmedlingen (handledaren) är din förmyndare? De tvingar in en på praktik, om du gått arbetslös för länge ( i mitt fall, ca 9 månader ) och nekar du, drar dem in pengarna..

Jag kommer kontakta min handledare så fort jag går ur mitt s.k program som heter Merit... För den handledare som jag har på Merit är riktigt dum i huvudet..
Citera
2012-10-15, 19:28
Medlem
Fargoths avatar
Ja, fy fan ja.
Tröttnade på att gå runt arbetslös (blev uppsägd för några månader sedan) så jag ringde till ett byggföretag och fixade en praktikplats. Rena slavjobbet! Jag jobbar mycket fysiskt och gör skitjobben som de ordinarie anställda inte orkar göra, 40h/veckan. Utöver det ska jag söka en massa jobb för att få socpengar (3000kr/mån räcker inte ens till hyra), vilket jag kan förstå, men är samtidigt helt idiotiskt. Hela jävla systemet är åt helvete. Arbetsgivarna och staten utnyttjar varandra och båda parterna utnyttjar oss arbetare. 18,75kr/h blir det som man får. Vad ligger minimilönen på i Sverige? (Tja, 18,75kr/h verkar det som).
I min naivitet trodde jag att jag skulle få en anställning bara jag skötte mig bra, men ju mer jag är på företaget desto mer inser jag hur jävla lurad man blir. Och ja, jag sköter mig. Tro inget annat. Jag sliter mer än de flesta i den ordinarie personalen.

Var dessutom på ett möte på arbetsförnedringen idag där det fanns en representant från ICA som propagerade om hur jävla bra det var, hur många praktikanter de tar in och många faktiskt fick jobb (sommarjobb, kom det fram sen. Vilket jävla skämt). Dagens slavarbete i det fantastiska Sverige där alla har det bra. Går fan hellre hemma och odlar cannabis än jobbar gratis åt någon sniken arbetsgivare som utnyttjar systemet till en sådan grad. Som TS skrev, man blir ju fan bortskrämd från att jobba när det är dessa villkoren, samtidigt som det motsägelsefulla ligger i att man idag måste ha en massa arbetslivserfarenhet för att kunna få jobb. Men hur länge orkar man bli rövknullad på praktikplatser innan man får tag på ett riktigt jobb?

/ Högskoleutbildad 23-åring med två års arbetslivserfarenhet, kör- och truckkort. Även praktikant i Sverige, detta himmelrike på jorden.
Citera
2012-11-01, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Ja, fy fan ja.
Tröttnade på att gå runt arbetslös (blev uppsägd för några månader sedan) så jag ringde till ett byggföretag och fixade en praktikplats. Rena slavjobbet! Jag jobbar mycket fysiskt och gör skitjobben som de ordinarie anställda inte orkar göra, 40h/veckan. Utöver det ska jag söka en massa jobb för att få socpengar (3000kr/mån räcker inte ens till hyra), vilket jag kan förstå, men är samtidigt helt idiotiskt. Hela jävla systemet är åt helvete. Arbetsgivarna och staten utnyttjar varandra och båda parterna utnyttjar oss arbetare. 18,75kr/h blir det som man får. Vad ligger minimilönen på i Sverige? (Tja, 18,75kr/h verkar det som).
I min naivitet trodde jag att jag skulle få en anställning bara jag skötte mig bra, men ju mer jag är på företaget desto mer inser jag hur jävla lurad man blir. Och ja, jag sköter mig. Tro inget annat. Jag sliter mer än de flesta i den ordinarie personalen.

Var dessutom på ett möte på arbetsförnedringen idag där det fanns en representant från ICA som propagerade om hur jävla bra det var, hur många praktikanter de tar in och många faktiskt fick jobb (sommarjobb, kom det fram sen. Vilket jävla skämt). Dagens slavarbete i det fantastiska Sverige där alla har det bra. Går fan hellre hemma och odlar cannabis än jobbar gratis åt någon sniken arbetsgivare som utnyttjar systemet till en sådan grad. Som TS skrev, man blir ju fan bortskrämd från att jobba när det är dessa villkoren, samtidigt som det motsägelsefulla ligger i att man idag måste ha en massa arbetslivserfarenhet för att kunna få jobb. Men hur länge orkar man bli rövknullad på praktikplatser innan man får tag på ett riktigt jobb?

/ Högskoleutbildad 23-åring med två års arbetslivserfarenhet, kör- och truckkort. Även praktikant i Sverige, detta himmelrike på jorden.
Haha jag förstår precis hur du känner dig, tro mig.
Jag har själv varit praktikant på tre olika ställen i ett år nu, och det är fanimig alltid samma visa: man tvingas vara där samma tider som den anställda personalen, men utan alla de rättigheter som de har - om man praktiserar på en bullrig fabrik får man inte ens några egna hörselskydd, utan det får man lov att "låna" någonstans och sedan lämna tillbaka dem samma dag, medan resten av gänget går med sina personliga privata lyxhörselskydd med radio.
Sen märker man hela tiden hur personalen går och pratar i sina nya flashiga mobiltelefoner för 6000 spänn som de impulsivköpte i helgen, men själv får man knappt ta en kopp kaffe utan att arbetsledaren börjar hålla ögonen på en.
Och i slutet av månaden sitter alla andra och är malliga över att de ska få lön och går och kvittrar om det hela dagen, medan man själv sitter där och väntar på "aktivitetsstöd".
Och så fort det helt plötsligt ska utföras någon specialuppgift någonstans, typ klippa gräs utanför arbetsplatsen eller nåt sånt, så åker man alltid på den uppgiften bara för att man är praktikant.
Senast redigerad av Mikael861 2012-11-01 kl. 03:15.
Citera
2012-11-01, 11:21
Medlem
1-3 månader?

Jag bestämde 3 veckor och sa ja men sen ändrade kuksugararbetsförnedringen det med tre månader till.

Fick praktisera heltid för 2600 kr i månaden.

Jag ville lära mig kassa men när jag fick veta att det inte gick sa AF "men du kanske kan praktisera några veckor så kanske du får ett jobb eller så kan det stå på cvet."

Sedan utan att säga nåt la dom på tre månader. Jag mår illa. Jag lärde mig inte något nytt och det sa jag till dom.

Dum och ny som jag var gick jag med det i tron om att jag skulle få jobb men nu vet jag. AF lurar ungdomar att slava i flera månader. Jag visste inte att så många praktiserade åt gången.

Skulle säga att i stort sätt alla i golvet var praktikanter från AF. Fyfan. Vissa hade praktiserat över ett halvår. Jag fick lära upp praktikanter allt och det gratis. Jag önskade att jag sagt till dom vad som verkligen väntar men jag var en idiot som trodde att jag skulle få jobb.

Lyssna, 2600 kr i månaden är absolut ingenting. Gå och ledsaga eller något, AF är korrupta.

Fyfan fulltidsjobb på praktik. Tycker synd om ungdomar. Jag har jobb nu, det här var år sen.

En bra praktik:
Varar bara några timmar per dag så att man har motivationen att söka jobb.
Att man lär sig nya saker hela jävla tiden. Att man får testa hela butiken istället för att jobba på samma ställe varje dag heltid utan lön som man redan lärt sig efter en timme.
Att det varar i en månad.

Min chef är snäll och vi gör allt för att praktikanter ska få en chans hos oss.

Ursäkta skriver med mobilen.
Senast redigerad av Oboro 2012-11-01 kl. 12:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in