2012-06-04, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skigull
När agendan uppenbarligen handlar om att i största allmänhet baktala, smutskasta de som faktiskt redan ligger finns ju ingen rimlig mening att fortsätta.

Tror Du skulle vinna mycket på en ödmjukare inställning till livet och dess skiftningar och det kanske Du förhoppningvis med åren kan tillägna Dig.

Detta tycker jag du kan informera/lära dessa 5 mobbande snorvalparna. Även övriga elever på skolan som ägnar sej åt mobbing.
Citera
2012-06-04, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Det är inte vad Max Bogren Lindahl gjorde för hyss på skolan som förstörde hans framtid, utan det är vad han gör nu tillsammans med sin imbecilla moder

Det är ju så att barn gör inte vad man säger åt dom, dom gör som man själva gör, och Pia verkar vara känd för sin högtravande och arroganta attityd. Inte undra på att grabben blivit som han blivit, han har nog inte ens släppt bröstet.
Citera
2012-06-04, 15:02
Medlem
Citat:
Oavsett vilket så är de inte korrekta utan grundade på någon äldre uppgift. Betr. vetandet är jag hyfsat säker på att jag i många stycken är väsentligt bättre informerad om skolan och vad som sker där, då jag inte får dem varesig från media eller detta forum.

Du begår samma misstag som advokat Mats Willman: du är dåligt påläst - men vill ändå yttra dig som expert i frågan. Utöver detta är varken han eller du noggrann när ni yttrar er.

Ändå är det ni två som kritiserar andra för samma sak
Citera
2012-06-04, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumptruck
Detta tycker jag du kan informera/lära dessa 5 mobbande snorvalparna. Även övriga elever på skolan som ägnar sej åt mobbing.

Jag är övertygad om att en ödmjuk attityd gagnar de allra flesta. Okvädningsord eller nedsättande bedömningar i allmänhet slår som regel tillbaka på de som brukar dessa.
Citera
2012-06-04, 15:24
Medlem
Citat:
smutskasta de som faktiskt redan ligger finns ju ingen rimlig mening att fortsätta.

Tror Du skulle vinna mycket på en ödmjukare inställning till livet och dess skiftningar och det kanske Du förhoppningvis med åren kan tillägna Dig.

Familjen Bogren-Lindahl har inte legat en sekund hittills. De har hotat i media och stämt skolan till domstol för miljonbelopp. De har viftat med armarna och bröstat upp sig. Att överklaga deltagandet i skolbalen till hovrätten talar sitt tydliga språk. Karlsson ska också skämmas eftersom han deltog i denna galenskap.

Nu kryper de till korset och hoppas att de slipper räkningen. Innan dess flaggades det väldigt mycket om att de minsann är kunder hos skolan/internatet och att de minsann har betalat sin faktura. Alltså måste skolan leverera – annars blir det dyrt..

Själv anser jag att just den här familjen (och även Karlsson och Jacobsson och en hel bunt andra familjer i skolan) skulle vinna på en ödmjukare inställning till livet, skolan, sina kamrater och alla andra i deras omgivning.

Men tydligen har detta gäng inte fått någon uppfostran. Husföräldrarna och nannies har inte gjort sitt jobb. När föräldrarna saknar uppfostran blir även barnen utan. Samma sorts social oförmåga går i arv från generation till generation.

Nu har skolledningen/styrelsen ändå satt ner foten. Varsågoda och svälj. Passar det inte galoscherna så stick.

Faktiskt skulle många av dessa hotande och kacklande föräldrar göra skolan en stor förtjänst om de tog sina ungar från skolan så att de som verkligen vill studera och har förmågan att njuta av fritisaktiviteterna och klarar av att dela boende med andra elever skulle få chansen att slippa packet.

Framför allt skulle skolans rykte förbättras avsevärt om den slapp pajasfamiljerna.
Citera
2012-06-04, 15:38
Medlem
sanctissimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Först hotar familjen med miljonskadestånd och sen har de inte råd att lägga mer än 10.000kr som säkerhet.

"Om sökanden inte förmår att ställa säkerhet och han visar synnerliga skäl för sitt anspråk, får rätten befria honom därifrån."

"Då kärandena inte har gjort gällande att de saknar förmåga att ställa säkerhet finns det inte skäl för att befria dem från att ställa säkerhet för den skada som kan tillfogas Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket."

pengar finns det säkerligen hos familjen Bogren Lindahl, men man vill av vissa skäl inte lägga mer än aktuellt belopp
Citera
2012-06-04, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumptruck
Det är ju så att barn gör inte vad man säger åt dom, dom gör som man själva gör, och Pia verkar vara känd för sin högtravande och arroganta attityd. Inte undra på att grabben blivit som han blivit, han har nog inte ens släppt bröstet.

Det är nog den humanistiska människosynen som fattas hos Pia. Hur var det nu? Man skulle INTE använda sin maktposition, peka med hela handen och hota med sanktioner utan föra en dialog..

Om nu skolledningen ha begått ett misstag då ska man framför allt ha överseende med det och en förstående attityd till det inträffade. Skolledningen/Styrelseordföranden har nog lidit redan tillräckligt med tanke på den offentliga förödmjukelsen de har fått utstå.

Det är ju dessutom inte styrelseordförandens eller skolchefens FEL att de har betett sig illa utan snarare husmödrarna på den internat dessa personer fick sin uppfostran som ska anklagas/straffas. De har ju inte gjort det de har fått betalt för..

Humanismen innebär nämligen att man tillåts göra fel, men att detta tillrättavisas med en dialog och att INTE samma misstag UPPREPAS.

Hellre fria än fälla – vilket rimmar illa med det som nu har hänt.

Jag börjar förstå varför det krävs sådana rektorer som på Lundsberg. Är man lika galen som resten av gänget så orkar man nog fortsätta vidare..
Citera
2012-06-04, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
"Om sökanden inte förmår att ställa säkerhet och han visar synnerliga skäl för sitt anspråk, får rätten befria honom därifrån."

"Då kärandena inte har gjort gällande att de saknar förmåga att ställa säkerhet finns det inte skäl för att befria dem från att ställa säkerhet för den skada som kan tillfogas Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket."

pengar finns det säkerligen hos familjen Bogren Lindahl, men man vill av vissa skäl inte lägga mer än aktuellt belopp

Har ansökan om rättshjälp kommit än?

Jag kan tänka mig att ett av skälen kan vara bajs i byxan. Några andra skäl?
Citera
2012-06-04, 17:32
Medlem
Fast det är märkligt, mösspåtagning och utspring hör till skolans uppdrag, detta är inte separerat från skolgången, dessutom är den dagen upptagen som skoldag i läsårskalendern för eleverna.

Då måste en avstängning ha sina grunder i skollagen, det är inte en tillställning separerad från skolgången. Möjligtvis kan en bal som anordnas av utomstående festarrangörer betraktas som ett eget avtal, där man kan stänga av eller snarare bryta avtalet med vissa av de som betalat för att få delta. I min bedömning ska eleverna vara avstängda antingen genom skollagen, eller helt enkelt därför att de har för dåliga betyg för att få avgångsbetyg.

Eftersom de uppenbarligen försökt stämma skolan på denna punkten tycker jag nog ändå att det är intressant.
Citera
2012-06-04, 23:49
Medlem
Stackars Max Bogren-Lindahl.

Advokat Mats Willman har skrivit till Svea Hovrätt att Max helt saknar ekonomiska medel .
Max:s föräldrar är inte heller förmögna utan får ”slita ihop” till termins- och inakorderingsavgiften.

Nu börjar jag förstå varför Max och hans mamma inte brydde sig nämnvärt om att Max eventuellt kommer att hamna i belastningsregistret och att han satt frihetsberövad när hans kompisar pluggade för fullt och att han inte fick delta i urspringet.

Max och hans mamma var framför allt sura för att Max – vars mamma redan hade fått slita för att kunna skrapa ihop 5.500kr för studenmottagning plus –bal – ändå inte fick delta.

Max hade redan fått avstå Gubbskivan. Därför var det extra viktigt att han åtminstone skulle få delta i balen. Helst både i mottagningen på skolan OCH balen, men ifall detta inte ansågs möjligt då åtminstone i BALEN.

Nu blev det inte så och jag förstår att för en familj som sliter hårt för varje krona innebär dubbla studentmottagningskostnader och framför allt dubbla BALkostnader ett hårt slag för den knappa budgeten.

Det blir troligtvis blodpudding fram till midsommar för familjen Bogren-Lindahl.

P.S. Såg just återkallandet rapporterades även i TV. Även Max och hans mamma har alltså blivit en sorts "såpastjärnor" - kan man ju säga.
Senast redigerad av sno 2012-06-04 kl. 23:52.
Citera
2012-06-06, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
T4051-12
Kärandena återkallar under förutsättning att SSHL inte begär någon ersättning för rättegångskostnader sin ansökan om stämning gentemot SSHL

Hur stora är då SSHL:s rättegångskostnader i det återkallade tvistemålet? Och bör skolan verkligen avstå från dessa pengar blott av skäl som har med någon sorts goodwill att göra?
Citera
2012-06-06, 08:49
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Hur stora är då SSHL:s rättegångskostnader i det återkallade tvistemålet? Och bör skolan verkligen avstå från dessa pengar blott av skäl som har med någon sorts goodwill att göra?

Ja, det tycker i alla fall jag att skolan kan bjuda på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in