2012-05-30, 13:28
Medlem
Hej Flashback.

Jag var vid banken för några dagar sedan och berättade att jag var intresserad av att börja handla med aktier. Jag fick en depå hos dem och tillgång till en aktiemäklare. Här kommer problemet? Har jag blivit lurad? Behöver jag verkligen en depå hos dem? Behöver jag en aktiemäklare? Jag har ingen aning om vad den där aktiemäklaren ska göra för nytta. Jag är rätt blank på aktier för tillfället men har börjat läsa mycket och försöker lära mig så gott jag kan på egen hand.
Citera
2012-05-30, 13:32
Medlem
nollans avatar
Lurad och lurad. De erbjöd sig att hjälpa dig med din önskan som du framförde.

Betalar du något för depån och mäklaren?

EDIT: Nej, du behöver inte ha depån hos dem alls. Många använder t.ex. Avanza eller Nordnet och någon mäklare behöver du inte heller.
Citera
2012-05-30, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Lurad och lurad. De erbjöd sig att hjälpa dig med din önskan som du framförde.

Betalar du något för depån och mäklaren?

EDIT: Nej, du behöver inte ha depån hos dem alls. Många använder t.ex. Avanza eller Nordnet och någon mäklare behöver du inte heller.

Betalar 1000kr året för mäklaren, betalar inget för depån. Är det bättre att ha depå hos Nordnet än Swedbank? Kan jag ha båda? Måste jag göra något speciellt för att byta depå eller är det bara föra över pengarna till Nordnet?
Citera
2012-05-30, 15:03
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladast
Betalar 1000kr året för mäklaren, betalar inget för depån. Är det bättre att ha depå hos Nordnet än Swedbank? Kan jag ha båda? Måste jag göra något speciellt för att byta depå eller är det bara föra över pengarna till Nordnet?
Jag vet inte om du är tät eller om du känner att du kommer ha nytta av den där mäklaren men be att få tillbaka de pengarna om du inte vill ha tjänsten.

Jag har ingen erfarenhet av Swedbank men för ett par år sen var både Nordnet och Avanza både bättre och billigare än storbankerna och jag har svårt att tänka mig att det förändrats till storbankernas fördel.

Du kan ha hur många depåer du vill och på hur många institut du vill. Det är inte några problem att flytta dina pengar från din Swedbank-depå.
Citera
2012-05-30, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Jag vet inte om du är tät eller om du känner att du kommer ha nytta av den där mäklaren men be att få tillbaka de pengarna om du inte vill ha tjänsten.

Jag har ingen erfarenhet av Swedbank men för ett par år sen var både Nordnet och Avanza både bättre och billigare än storbankerna och jag har svårt att tänka mig att det förändrats till storbankernas fördel.

Du kan ha hur många depåer du vill och på hur många institut du vill. Det är inte några problem att flytta dina pengar från din Swedbank-depå.

Okej, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in