Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2012-02-05, 16:34
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Sedan krävs det en stam på kanske en 100000 bakterier för att smitta en människa
också.
Det varierar faktiskt från bakterie till bakterie. För tex e-coli så brukar krävas just ca 100 000 för att man skall bli sjuk, däremot av campylobacter, så räcker det med så långa mängder som ca 5000 bakterier, speciellt om smittan är vattenburen (tex i opastöriserad mjölk).
Snackar vi virus, så är det ännu lägre mängder som krävs för smitta. Det finns tex stammar av caliciviruset (ex vinterkräksjuka) där det i teorin räcker med 1 virus för smitta.
Citera
2012-02-06, 03:59
Medlem
Dumbusens avatar
ICAs köttfärs

Just ICAs centralpackade köttfärs är dålig. Köttfärs smakar bäst butikspackad, nymalen, finmalen och tillagad samma dag. Jag har en gammal VI butik numera Hemköp brevid där jag bor, privatägd som maler köttfärsen i butik,det är skillnad på den och ICAs
Senast redigerad av Dumbusen 2012-02-06 kl. 04:01. Anledning: felaktig
Citera
2012-02-06, 08:53
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Bitarna är oftast små, ungefär kornstorleken i grovmalen peppar, löjligt kan tyckas, men det ska inte vara brosk i maten.

Andra saker som brukar ha betydligt mer och större broskbitar är färdigpizzor med "köttfärs" typ bolognese, gorbys piroger, paj med köttfärs, ja allt i den stilen.

Men även färdiga köttbullar, hamburgare och även lite mer grovkornig korv kan ha en del brosk, precis som du nämner.

Om du nu är så känslig så kanske det är bättre att du maler din egen färs? Då har du ju koll på vad som hamnar i kvarnen.
Citera
2012-02-06, 10:49
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbusen
Just ICAs centralpackade köttfärs är dålig. Köttfärs smakar bäst butikspackad, nymalen, finmalen och tillagad samma dag. Jag har en gammal VI butik numera Hemköp brevid där jag bor, privatägd som maler köttfärsen i butik,det är skillnad på den och ICAs
"Min" ICA butik har vågat fortsätta sälja egenmald köttfärs, även under och efter köttfärsskandalen för nått år sedan. Det är dock en liten butik med en fast kundkrets. Där kan man till och med be att få sin köttfärs mer finmald, eller mer grovmald, eller vad som önskas. Det tar bara någon minut för dem att fixa det.
Jag får ju ibland älgkött av min bror, och då vill jag ha jättefet fläskfärs att blanda med den snustorra älgfärsen. Inga problem, de kan i princip mala rent grisspäck åt mig och mina älgbullar.
Citera
2012-02-08, 15:07
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbusen

är det i sollentuna (vägen mot danderyd) denna nya hemköp ligger?
Citera
2012-02-12, 00:44
Medlem
Dumbusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
är det i sollentuna (vägen mot danderyd) denna nya hemköp ligger?

Upplandsgatan miitt emot Carlsönernas Trädgård och skogsaffär
Citera
2012-05-29, 22:26
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLS
Ännu en anledning till att välja svenskt kött!
För någon vecka sedan publicerade Jordbruksverket en artikel om salmonellaläget i Sverige. De konstaterar följande:

Tack vare den svenska salmonellakontrollen där myndigheter och näring arbetar tillsammans är förekomsten av salmonella bland svenska djurbesättningar mycket låg.
Av de 3000-4000 salmonellafall på människa som rapporteras varje år har 80 procent smittats utomlands.
Av övriga 20 procent har de flesta smittats genom importerade livsmedel. Endast en liten del av fallen kan härledas till svenska livsmedelsproducerande djur.
Av ovanstående kan man konstatera att det är av vikt att välja svenskt kött i butik. I Scans produkter är det alltid svenskt kött.
http://blogg.scan.se/2012/05/29/utokat-atertag-av-kottfars/ http://www.coop.se/Butiker-varor--erbjudanden/Vara-butiker/Kottfars-larm-05-28/ http://norran.se/2012/05/inrikes/kott-aterkallas-efter-salmonellalarm/
Vi får väl hoppas att det beror på hårda kontroller och att vi är ganska säkra ändå.
Enligt Coop dör salmonellabakterier vid upphettning minst 70 grader..
Citera
2012-05-30, 01:42
Medlem
Tycker att köttfärsen som Axfood (Willys och Hemköp m.fl) säljer är rätt kass , tror det är Scan som ligger bakom den. Färsen luktar nästan alltid lite unket.
Citera
2012-05-30, 12:56
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Tycker att köttfärsen som Axfood (Willys och Hemköp m.fl) säljer är rätt kass , tror det är Scan som ligger bakom den. Färsen luktar nästan alltid lite unket.

Jag har även upplevt det när det gäller färsen på ICA Maxi. Min närbutik styckar och maler dock själva och där har jag aldrig märkt att det luktar unket om färsen. Kan kanske bero på att det inte är gasförpackad färs och att det färsen oftast är malen samma dag?
Citera
2012-05-30, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Jag har även upplevt det när det gäller färsen på ICA Maxi. Min närbutik styckar och maler dock själva och där har jag aldrig märkt att det luktar unket om färsen. Kan kanske bero på att det inte är gasförpackad färs och att det färsen oftast är malen samma dag?
Ja det ligger nog någonting i det. "Fabriksmald" köttfärs ska man nog undvika. Jag arbetade faktiskt en sommar i min ungdom med att mala och göra köttfärs på Scan. Har tyvärr inga smaskiga anekdoter att berätta mer än att det är bra kött som mals. Problematiken med den unkna lukten måste ha att göra med att den oftast ligger några dagar ute i butikerna.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in