2012-05-26, 19:54
Medlem
Hyfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Jag har funderat och lst mycket kring detta men ej vgat mig nra en kyrka s hr lnge. Jag r ju inte troende! Men p sndag ska jag p mssan. Det ska bli spnnande. Jag saknar ngot.
Hur gick det?

Jag r i en liknande situation och r sugen p att gra mitt frsta kyrkobesk i morgon, sndag. r lite osker p om det r fel av mig att beska en hgmssa eller ej. Jag vill ju inte trampa ngon p trna eller gra bort mig, men samtidigt vore det intressantare fr mig att gra frsta besket vid en pgende ritual d just detta intresserar mig lite extra. Traditionerna, kulturen och ritualerna. Tron har jag nnu inte, men har inget emot att upptcka den.

Jag har givetvis varit i kyrkan tidigare men bara p brllop och skolavslutningar etc. Har ingen kunskap med mig frn familj eller bakgrund, men nr fan blir gammal...
Citera
2012-05-27, 00:01
Medlem
Hotshot777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfs
Hur gick det?

Jag r i en liknande situation och r sugen p att gra mitt frsta kyrkobesk i morgon, sndag. r lite osker p om det r fel av mig att beska en hgmssa eller ej. Jag vill ju inte trampa ngon p trna eller gra bort mig, men samtidigt vore det intressantare fr mig att gra frsta besket vid en pgende ritual d just detta intresserar mig lite extra. Traditionerna, kulturen och ritualerna. Tron har jag nnu inte, men har inget emot att upptcka den.

Jag har givetvis varit i kyrkan tidigare men bara p brllop och skolavslutningar etc. Har ingen kunskap med mig frn familj eller bakgrund, men nr fan blir gammal...

Kan bara sga att kyrkan var en tervndsgrnd fr mig. Som nykristen s vill man grna ska sig till liksinnade och de fina gamla kyrkorna med deras "heliga" traditioner lockar. Detta r falskt.

De flesta kyrkor i Sverige r mrdare av tro, Den Heliga Anden lever inte kvar i dessa gamla byggnader. Tradition r vldigt lockande och kan strka tron om den r biblisk men oftast leder tradition dig till en falsk bild av Gud. Saken med traditioner, ritualer och kultur r att de inte leder dig till Jesus, det r tomma handlingar i slutndan. Det som leder dig till Jesus r det gamla hederliga metoderna: bn, fasta och bibelstudie.

Det r svrt att hitta ngon bra kyrka i Sverige s jag freslr att du letar upp 100%-biblisk predikan och bibelstudier p internet. Att g i kyrkan r en tom symbolshandling och betyder inget utan de ovannmnda sakerna, kom ihg att satan alltid frsker leda oss ivg frn Jesus genom ritualer och tradition, det r drfr du har denna lust, dock s kan detta tomrum bara fyllas av en personlig relation med Gud, allt annat r falskt.
Citera
2012-05-27, 02:39
Medlem
Citat:
Jag frstr om frgestllningen kan tyckas mrklig. Det r ju inte ngot man blir p ren vilja utan det kommer av en knsla eller instinkt, eller? Jag har lst delar av bibeln, och den klassiska boken Kan man vara kristen? av C.S Lewis. En bra bok som jag fann en del hllbara argument i men jag kunde inte lta bli att uppleva det som svagt i den bemrkelsen att fr att ta till sig den kristna moralen som C.S Lewis fresprkar mste man underkasta sig ngot. S fungerar inte jag, tvrtom.

Det andra sttet att n en sorts religis vertygelse utver att rent intellektuellt vertyga sig sjlv eller lta sig bli fascinerad r enligt min mening att ska kontakt med det hgre. Jag har sledes bett ett antal gnger och funnit det... givande. Om det beror p att jag upplever mig sjlv ha funnit en kontakt med det eventuella hgre eller att det lugn som som uppsttt kring mig i och med bnen har gett mig ro, r svrt att spekulera i. Jag mnar dock att beska hgmssan hr i kommunen p sndag fr att bekanta mig nnu nrmre den kristna traditionen...

Hur blev ni kristna? Och vad freslr ni fr ngon annan som sker ngot hgre, men inte r vertygad om den kristna vgen (eller ngon annan vg, men som vit europ vill jag givetvis helst ska mig till kristendomen)?

Det du kan brja med r att skaffa en riktig icke-korrumperad bibel, om du inte pratar koine eller gammal hebreiska s r KJV-bibeln att rekommendera. Akta dig fr de moderna korrumperade d dom kommer frn den perversa katolska kyrkan, NIV ger HIV. Att sitta och lsa en massa bcker av mnniskor kommer inte att hjlpa dig ngonstans.

Om du r vnsterorienterad rent politiskt sett och satsar p att gra dig ovn med Gud s kan du
g till en svensk kyrka och delta i deras hxkonster. Om du har lite mer innanfr pannbenet och vet vad dessa vargar i fraklder sysslar med s gr du inte dit. Ska jag vara rlig s verkar du ska efter en slags gemenskap och r s lngt ifrn kristen man kan vara.

Det finns mycket i det du sger som visar att du fortfarande r extremt vilse, du vet uppenbarligen inte vad religion r och klassar drfr kristendomen som en. Du verkar ven tro att kristendomen kommer ifrn vstvrlden, och du tror att religion r ngot som man vljer.
Senast redigerad av zajtsef 2012-05-27 kl. 02:42.
Citera
2012-05-27, 03:16
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Hur gick det?

Kul att kyrkan intresserar dig. Hgmssan (som traditionellt firas p sndagar) r lite speciell. Det r ett visst sprk och en viss ordning som kan upplevas lite konstigt frsta gngen. andra sidan s knns det vldigt bra den hundrade gngen.

Du kommer absolut inte att trampa ngon p trna. Jag rekommenderar dig snarare att ta kontakt med prsten eftert och frklara varfr du r dr. Ingen kommer att belasta eller klandra dig fr ngot. Jag ser fram emot att hra hur det gick.

EDIT: Jag hoppas verkligen inte att du lgger ngon vikt vid inlggen ovanfr. Testa sjlv och skapa dina egna sikter.
Senast redigerad av kairos 2012-05-27 kl. 03:18.
Citera
2012-05-27, 12:35
Medlem
Hotshot777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zajtsef
Det du kan brja med r att skaffa en riktig icke-korrumperad bibel, om du inte pratar koine eller gammal hebreiska s r KJV-bibeln att rekommendera. Akta dig fr de moderna korrumperade d dom kommer frn den perversa katolska kyrkan, NIV ger HIV. Att sitta och lsa en massa bcker av mnniskor kommer inte att hjlpa dig ngonstans.

Om du r vnsterorienterad rent politiskt sett och satsar p att gra dig ovn med Gud s kan du
g till en svensk kyrka och delta i deras hxkonster. Om du har lite mer innanfr pannbenet och vet vad dessa vargar i fraklder sysslar med s gr du inte dit. Ska jag vara rlig s verkar du ska efter en slags gemenskap och r s lngt ifrn kristen man kan vara.

Det finns mycket i det du sger som visar att du fortfarande r extremt vilse, du vet uppenbarligen inte vad religion r och klassar drfr kristendomen som en. Du verkar ven tro att kristendomen kommer ifrn vstvrlden, och du tror att religion r ngot som man vljer.

1+

Mycket bra sagt och jag rekommenderar ocks starkt KJV, den r en utmrkt bibel ven om sprket kan vara svrt.
Citera
2012-05-27, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hotshot777
(...)vill man grna ska sig till liksinnade och de fina gamla kyrkorna med deras "heliga" traditioner lockar. Detta r falskt.

De flesta kyrkor i Sverige r mrdare av tro, Den Heliga Anden lever inte kvar i dessa gamla byggnader. Tradition r vldigt lockande och kan strka tron om den r biblisk men oftast leder tradition dig till en falsk bild av Gud. Saken med traditioner, ritualer och kultur r att de inte leder dig till Jesus, det r tomma handlingar i slutndan. Det som leder dig till Jesus r det gamla hederliga metoderna: bn, fasta och bibelstudie.

S sant vad du sger om de fina vackra, men andligt tomma kyrkobyggnaderna.
Vilken tragedi det r - runt om i Europa.
Citera
2012-05-27, 19:34
Medlem
Hyfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Kul att kyrkan intresserar dig. Hgmssan (som traditionellt firas p sndagar) r lite speciell. Det r ett visst sprk och en viss ordning som kan upplevas lite konstigt frsta gngen. andra sidan s knns det vldigt bra den hundrade gngen.

Du kommer absolut inte att trampa ngon p trna. Jag rekommenderar dig snarare att ta kontakt med prsten eftert och frklara varfr du r dr. Ingen kommer att belasta eller klandra dig fr ngot. Jag ser fram emot att hra hur det gick.

EDIT: Jag hoppas verkligen inte att du lgger ngon vikt vid inlggen ovanfr. Testa sjlv och skapa dina egna sikter.
Det gick hur bra som helst det dr. Jag trampade nog inte p ngon t men kanske i ngot klaver. Det svraste var nog att ta emot nattvarden men jag tjuvkikade p de fre mig s det gick bra, tycker jag. Fumlade s klart lite med psalmboken men hade inte snder ngot i alla fall. Det vrsta var att jag rkade "presentera" mig med frnamn och efternamn vid ngon ritual dr man skulle "hlsa" p eller lycknska sina bnkgrannar med ett handslag och ngon fras. Pltsligt ville alla hlsa, trodde jag.
Kan ngon frklara vad det gick ut p? Hngde som sagt inte riktigt med p vad som egentligen skulle sgas eller vad innebrden var.

Givetvis blir det hela lite innehllslst om man inte har en genuin tro men jag frskte hnga med s gott jag kunde och knde att det var en verkligt fin upplevelse i alla fall. Srskilt uppskattade jag de andra i kyrkan. Vet inte riktigt hur jag ska frklara det men att se troende mnniskor i "bn" tillsammans men p sina egna vis var riktigt maffigt och inget jag hade frvntat mig skulle gra ett s starkt intryck.

Jag tnkte p vad du skrev och att jag borde prata med prsten eftert. Det var lite mycket folk dr s jag sa bara tack. Efter sjlva hgmssan var det samling och lite kk i ett angrnsande rum. ngrar att jag inte vgade hnga med p det. Tnkte lite fel dr och var kanske ngot mtt p nya intryck, men s hr i efterhand borde jag ha tagit chansen. Nsta gng.

Edit: Jag kan frst om man r kritisk mot mitt frhllningsstt och mitt "turistande" i erat heliga rum. Vad jag tror och knner innerst inne vljer jag dock ocks fortsatt att hlla fr mig sjlv.
Senast redigerad av Hyfs 2012-05-27 kl. 19:51.
Citera
2012-05-27, 23:31
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Det vrsta var att jag rkade "presentera" mig med frnamn och efternamn vid ngon ritual dr man skulle "hlsa" p eller lycknska sina bnkgrannar med ett handslag och ngon fras. Pltsligt ville alla hlsa, trodde jag.
Kan ngon frklara vad det gick ut p? Hngde som sagt inte riktigt med p vad som egentligen skulle sgas eller vad innebrden var.
Man hlsar varandra 'guds frid' och den egentliga meningen r att visa att vi alla r en del av 'guds kropp', dvs att vi hr ihop. P vissa platser kramar man om varandra, vilket kan upplevas besynnerligt om man kommer frn en annan tradition.

Jag frstr att det kan knnas lite udda frsta gngen. Nr ska man st upp, varfr ska vi i frsamlingen svara prsten osv. Men man fr tnka att det r lite som teatergestaltning, dvs att man lajvar sista mltiden och det kristna budskapet. Det r samma manus varje sndag, men om man aldrig har lst det innan, s blir det sklart knepigt frsta gngen. Eller som att spela fotboll. Det r inte s ltt att komma in p planen om man inte knner till vilka regler som gller.

Citat:
Jag tnkte p vad du skrev och att jag borde prata med prsten eftert. Det var lite mycket folk dr s jag sa bara tack. Efter sjlva hgmssan var det samling och lite kk i ett angrnsande rum. ngrar att jag inte vgade hnga med p det. Tnkte lite fel dr och var kanske ngot mtt p nya intryck, men s hr i efterhand borde jag ha tagit chansen. Nsta gng.
Det r vl det som r lite sknt ocks tnker jag. Man fr ta det i den takt man nskar. Vill man t.ex inte ta nattvarden s r det ingen som anklagar en fr det.
Citat:
Edit: Jag kan frst om man r kritisk mot mitt frhllningsstt och mitt "turistande" i erat heliga rum. Vad jag tror och knner innerst inne vljer jag dock ocks fortsatt att hlla fr mig sjlv.
Jag tycker du gr helt rtt i att "turista". Hur ska man annars f en uppfattning? Jag tror att det sitter mnga hr p Flashback som har vldigt starka sikter om Svenska kyrkans gudstjnster, men som aldrig sjlva har varit p en. Nu kan du ju i varje fall utg frn din egen erfarenhet. Varfr inte testa ngon annan gudstjnst i framtiden. De brukar kunna se vldigt olika ut - familjegudstjnster (mer barn och enklare predikan), friluftsgudstjnster (utomhus), sinnesrosgudstjnster (mer musik, mindre prat, ofta mycket missbrukare och folk som vill vara ifred fast i en gemenskap) osv.
Citera
2012-05-28, 00:14
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zajtsef

Nej, jag tror inte kristendomen kommer frn vstvrlden. Alla vet vl att den fddes i Israel? Vad jag menade var att kristendomen har varit oerhrt inflytelserik i vstvrlden och p s vis har en koppling till mig som europe.

Att jag r vilse i den andliga vrlden frnekar jag absolut inte. Frmst beror detta p att jag r ytterst okunnig om dessa rrelser, min slkt r inte det minsta religis/andlig. Visst upplever jag svenska kyrkan som urvattnad generellt sett men det behver inte glla varje enskild kyrka i landet, eller?
Citera
2012-05-28, 00:28
Medlem
Citat:
Jag frstr om frgestllningen kan tyckas mrklig. Det r ju inte ngot man blir p ren vilja utan det kommer av en knsla eller instinkt, eller? Jag har lst delar av bibeln, och den klassiska boken Kan man vara kristen? av C.S Lewis. En bra bok som jag fann en del hllbara argument i men jag kunde inte lta bli att uppleva det som svagt i den bemrkelsen att fr att ta till sig den kristna moralen som C.S Lewis fresprkar mste man underkasta sig ngot. S fungerar inte jag, tvrtom.

Det andra sttet att n en sorts religis vertygelse utver att rent intellektuellt vertyga sig sjlv eller lta sig bli fascinerad r enligt min mening att ska kontakt med det hgre. Jag har sledes bett ett antal gnger och funnit det... givande. Om det beror p att jag upplever mig sjlv ha funnit en kontakt med det eventuella hgre eller att det lugn som som uppsttt kring mig i och med bnen har gett mig ro, r svrt att spekulera i. Jag mnar dock att beska hgmssan hr i kommunen p sndag fr att bekanta mig nnu nrmre den kristna traditionen...

Hur blev ni kristna? Och vad freslr ni fr ngon annan som sker ngot hgre, men inte r vertygad om den kristna vgen (eller ngon annan vg, men som vit europ vill jag givetvis helst ska mig till kristendomen)?
Du kan brja ska Gud precis som du gjort genom bn. Ju oftare du ber desto bttre lr du knna Honom. Jag vntade alldeles fr lnge s jag skte Honom i frtvivlan. Undvik det om du kan tycker jag fr det r inget trevligt stt, om n kraftfullt och vertygande d Han svarade mig. Kristi frid!
Citera
2012-05-28, 00:39
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hotshot777
Kan bara sga att kyrkan var en tervndsgrnd fr mig. Som nykristen s vill man grna ska sig till liksinnade och de fina gamla kyrkorna med deras "heliga" traditioner lockar. Detta r falskt.

Det r svrt att hitta ngon bra kyrka i Sverige s jag freslr att du letar upp 100%-biblisk predikan och bibelstudier p internet. Att g i kyrkan r en tom symbolshandling och betyder inget utan de ovannmnda sakerna, kom ihg att satan alltid frsker leda oss ivg frn Jesus genom ritualer och tradition, det r drfr du har denna lust, dock s kan detta tomrum bara fyllas av en personlig relation med Gud, allt annat r falskt.
Detta hller jag med till hundra procent. r inte ofta i kyrkan numera. Fastan sysslade jag med tidigare, men klarade bara 3 dagar p endast vatten och saltpiller. Det som gr att jag kom Gud nra sist, var att hlla mig ren i handlingar enligt mosebok. Frmst att hlla sig frn sexuella lustar. Bn samt dessa handlingar gr att jag ibland lyckas n Guds hrlighet och frid. Men det r inte ofta det sker.

Man blir fr hungrig vid fasta, men jag har sett videor p 40 dagars fastor med lyckade resultat. Gud gav ett uppdrag till Keith Major p sin ~28:e dag av fasta. Om intresse finns sk youtube.com "Keith Major 40 day water fast". Se alla hans videor.
Citera
2012-05-28, 01:09
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte kristendomen kommer frn vstvrlden. Alla vet vl att den fddes i Israel? Vad jag menade var att kristendomen har varit oerhrt inflytelserik i vstvrlden och p s vis har en koppling till mig som europe.

Att jag r vilse i den andliga vrlden frnekar jag absolut inte. Frmst beror detta p att jag r ytterst okunnig om dessa rrelser, min slkt r inte det minsta religis/andlig. Visst upplever jag svenska kyrkan som urvattnad generellt sett men det behver inte glla varje enskild kyrka i landet, eller?
Nu ska man inte ge rd egentligen, men lyssna och ta till dig utav det i kristna vrlden som du tyckker om och lt resten vara, det r en process att bli kristen och inget som sker ver en natt. Kontakten med Gud kan dremot komma som en blixt! Lt inte vissa hr p forumet pverka dig fr mycket. Tro p det du innerst inne knner r den rtta tolkningen av Gud. Passa dig dock fr frsamlingar som vill att du ska kpa en massa litteratur, dessa sitter oftast p en felaktig bild av kristen tro. Lycka till med skandet!

Ps, du br vara dpt fr att f ta emot eukaristin (nattvarden), r du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in