Citat:
Ursprungligen postat av Hyfs
Det vrsta var att jag rkade "presentera" mig med frnamn och efternamn vid ngon ritual dr man skulle "hlsa" p eller lycknska sina bnkgrannar med ett handslag och ngon fras. Pltsligt ville alla hlsa, trodde jag.
Kan ngon frklara vad det gick ut p? Hngde som sagt inte riktigt med p vad som egentligen skulle sgas eller vad innebrden var.
Man hlsar varandra 'guds frid' och den egentliga meningen r att visa att vi alla r en del av 'guds kropp', dvs att vi hr ihop. P vissa platser kramar man om varandra, vilket kan upplevas besynnerligt om man kommer frn en annan tradition.
Jag frstr att det kan knnas lite udda frsta gngen. Nr ska man st upp, varfr ska vi i frsamlingen svara prsten osv. Men man fr tnka att det r lite som teatergestaltning, dvs att man lajvar sista mltiden och det kristna budskapet. Det r samma manus varje sndag, men om man aldrig har lst det innan, s blir det sklart knepigt frsta gngen. Eller som att spela fotboll. Det r inte s ltt att komma in p planen om man inte knner till vilka regler som gller.
Citat:
Jag tnkte p vad du skrev och att jag borde prata med prsten eftert. Det var lite mycket folk dr s jag sa bara tack. Efter sjlva hgmssan var det samling och lite kk i ett angrnsande rum. ngrar att jag inte vgade hnga med p det. Tnkte lite fel dr och var kanske ngot mtt p nya intryck, men s hr i efterhand borde jag ha tagit chansen. Nsta gng.
Det r vl det som r lite sknt ocks tnker jag. Man fr ta det i den takt man nskar. Vill man t.ex inte ta nattvarden s r det ingen som anklagar en fr det.
Citat:
Edit: Jag kan frst om man r kritisk mot mitt frhllningsstt och mitt "turistande" i erat heliga rum. Vad jag tror och knner innerst inne vljer jag dock ocks fortsatt att hlla fr mig sjlv.
Jag tycker du gr helt rtt i att "turista". Hur ska man annars f en uppfattning? Jag tror att det sitter mnga hr p Flashback som har vldigt starka sikter om Svenska kyrkans gudstjnster, men som aldrig sjlva har varit p en. Nu kan du ju i varje fall utg frn din egen erfarenhet. Varfr inte testa ngon annan gudstjnst i framtiden. De brukar kunna se vldigt olika ut - familjegudstjnster (mer barn och enklare predikan), friluftsgudstjnster (utomhus), sinnesrosgudstjnster (mer musik, mindre prat, ofta mycket missbrukare och folk som vill vara ifred fast i en gemenskap) osv.