Citat:
Ursprungligen postat av dwullt
http://img160.imageshack.us/img160/8871/untitled2nm.jpg
nån som kan hjälpa mej med denna? skulle vara fett

jag har fastnat
så ni kommer igång:
aritmetisk talföljd = (a), (a+b), (a+2b), (a+3b) osv..
alltså som 10, 20, 30, 40, 50 där a=10 och b=10
så det är som ett sodoku

lycka till hahahaha
Varje rad och varje kolumn beror på två tal, dvs dess specifika a och b. Eftersom raderna och kolumnerna innebär det att vi bör kunna lösa detta problemet via ett ekvationssystem.
Nu är ju som tur är vissa rutor ifyllda, och för dessa rader/kolumner räcker det med att ta reda på dess b-värde, eftersom det ger resten av rutorna i respektive rad/kolumn. Så vad vi har är helt enkelt 10 stycken aritmetiska serier (en för varje rad och en för varje kolumn), och vi kan börja med att sätta index på motsvarande b-värden.
Låt b1-b5 vara motsvarande b-värden för rad ett tom fem, räknat uppifrån och ned, och låt b6-b10 vara b-värdena för kolumn ett tom fem, räknat från vänster till höger.
Nu tar vi och väljer ut två av de fyra tal (kan göras på sex sätt). Vi kan exempelvis välja ut 0 och 74. Om vi utgår från 74 kan vi nå 0'an på två olika sätt, om vi bara får välja två riktningar.
Vi observerar att:
74 - b2 = 0 - 3b6 (om vi rör oss ett steg till vänster från 74'an och uppåt från 0'an)
74 + 3b7 = 0 + b5 (om vi rör oss nedåt från 74'an och ett steg till höger från 0'an)
För varje sex par av givna tal fås två ekvationer, dvs 12 stycken totalt. När vi väl har uppnått detta gäller det bara att tänka till lite för att lösa ut ett par b-värden. Resten löser sig självt.
Jag har lösningen om du inte kommer fram till någonting, men jag tänkte att det kanske är roligare för dig om du får en chans att lösa den på egen hand.
Lycka till!
//Ralphie
PS Kan en moderator flytta den här tråden till Vetenskap?