• 3
  • 4
2012-05-24, 17:38
Medlem
Köp en portabel AC. Det har jag gjort inte helt fel att ha 18 grader på rummet. Vist drar den ganska mycket ström men det är det värt.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=526
Citera
2012-05-24, 18:00
Medlem
Stompzs avatar
http://static.fjcdn.com/pictures/Mot...e0_3219290.jpg nuff said
Citera
2012-05-24, 18:01
Medlem
EnokThuttifems avatar
Sover själv i en loftsäng och har hett som *helv* på sommaren. Alla fönster åt samma håll, så jag kan inte ordna korsdrag...

Lösning: En vettig AC med fjärrkontroll och timer. (Låter rätt mycket, men skönt när den stänger av sig efter en stund) och myggnät från Rusta eller dyl...

Brukar slå på den med timern 2 timmar, och sen lägger man sig efter 1.5timme. Fjärren är klockren när det är riktigt varmt, och man vaknar svettig efter några timmar. Bara slå på och fortsätta sova.... Ställbar fläktstyrka så på lägsta hastighet sover man sött....

Visst en bra AC kostar lite mer men värt varenda öre när man får sova vettigt.
Passa dig bara för att vara för länge i rummet med fläkten påslagen på max... Brukar resultera i hes hals dagen efter...... Brukar göra det misstagen vid första värmeböljan...
Citera
2012-05-24, 19:38
Medlem
franges avatar
Finns en fattigmans AC/fläkt för 899kr på Netonnet, som fungerar ungefär som era isflasketips i tråden. Dvs, en kylklamp du lägger in i frysen som sedan fungerar som kylmedium.

Smidig och flyttbar luftkylare – ett billigare alternativ till AC
Centurion Aircooler AL-100 är en flyttbar fläkt som kyler luften med hjälp av frysklamp. Luftkylaren är mycket enkel att använda då ingen installation behövs, endast strömuttag. Den är enkel att flytta runt tack vare hjulen. Lägg i frysklampen och luften strömmar genom isen och rummet kyls ner. Till Centurion Aircooler AL-100 medföljer en frysklamp och fjärrkontroll.

Funderar själv skarpt på att köpa en, om den fungerar... Så vore kul att se reviews på den.

Alternativ två är ju denna "riktiga" AC för 2490kr. Men drar ju dessutom en helvetes mycket mer ström...
http://www.netonnet.se/art/hem-och-h...0/157321.3439/
Citera
2012-05-24, 19:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Funderar själv skarpt på att köpa en, om den fungerar... Så vore kul att se reviews på den.
Kompisen testa det förra året och sänkte temperaturen typ 2 grader, låter inte mycket men kan göra en djävla skillnad i praktiken.

Till alla er som testar petflaskor så tänk för fan på att de blir kondens på utsidan som rinner ned så ni har nånting under som fångar upp de, lite dumt att få märken och skit på golv/bord.
Citera
2012-05-25, 09:05
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ravare24
Fattigmans AC

Ta 4 stycken 1,5 till 2 liters petflaskor, in med dessa i frysen till dom blir till is, ta ut två stycken och ställ framför en fläkt och rikta luftströmmen mot sängen, isande kyla

och när isen har smält i dina två petflaskor, gå till frysen och hämta dom två andra flaskorna och stoppa tillbaka dom upptinade i frysen

knepet fungerar dag som natt!

fan vad smart!
Citera
2012-05-25, 09:10
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmadeusKrieg
Har haft samma problem ett par år.
Har nu flyttat till en lägenhet där man kan ha korsdrag, mycket skönt

I min senaste lägenhet så låg solen på nästan hela dagen efter 13.
Till slut tejpade jag upp folie på fönstrena det hjälpte "sådär".
Enligt rykte finns det mer tjock blankt mojs att sätta på rutorna. Ska tydligen hjälpa bättre.

hehe, snacka om foliehatt, grannarna trodde förmodligen att du var loco...
Citera
2012-05-25, 11:38
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
hehe, snacka om foliehatt, grannarna trodde förmodligen att du var loco...

Näe de tror jag inte, speciellt inte då jag hämtade inspiration från några av mina grannar ^^
Citera
2021-06-28, 18:20
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Finns en fattigmans AC/fläkt för 899kr på Netonnet, som fungerar ungefär som era isflasketips i tråden. Dvs, en kylklamp du lägger in i frysen som sedan fungerar som kylmedium.

Smidig och flyttbar luftkylare – ett billigare alternativ till AC
Centurion Aircooler AL-100 är en flyttbar fläkt som kyler luften med hjälp av frysklamp. Luftkylaren är mycket enkel att använda då ingen installation behövs, endast strömuttag. Den är enkel att flytta runt tack vare hjulen. Lägg i frysklampen och luften strömmar genom isen och rummet kyls ner. Till Centurion Aircooler AL-100 medföljer en frysklamp och fjärrkontroll.

Alternativ två är ju denna "riktiga" AC för 2490kr. Men drar ju dessutom en helvetes mycket mer ström...
http://www.netonnet.se/art/hem-och-h...0/157321.3439/
Skitsmart lösning på varma dagar , man kan till och med få in 5 frysta (1.5 liters) petflaskor i den plus 2 liter iskallt vatten , sedan är det kallt inomhus i minst 24 timmar .. jag stänger inte ens av min gamla vän ... när det är varmt .. dessutom sitter det en ozongenerator inbyggd i den så luften är kall och enormt frisk ... mycket smart Air Cooler .. 10 av 10 möjliga betyg.

Dessutom är den billig i drift ... endast 70 watt.. den kyler gott och väl ett rum på 30 kvadrat..

Bästa investeringen helt klart... man får säkert in 7 frysta (1.5 liters) petflaskor .. obs man måste ta bort luckan på sidan bara .. men det gör man ju på en sekund ..lika lätt att sätta tillbaka luckan ..
Senast redigerad av Massonite 2021-06-28 kl. 18:27.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in