2012-04-21, 23:28
Medlem
Fladder-Fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dewpo
Men skulle det vara en omöjlighet med ett annorlunda upplägg på skolan som helhet med flera mindre matsalar istället för en stor? Vilket skulle ge möjlighet både till valfrihet för elever samt en fungerande kokurnans?

Nej det vore inte omöjligt. Då handlar det ju mest om utrymme för skolan. Dock skulle ju detta kosta ännu mer för skolan så det blir ju svårt om man ser det så. Men om företaget som gör maten samt levererar den till skolan gjorde låt säga 2 eller tre olika rätter att välja på och att barnen fick välja utifrån dessa, det skulle kanske vara något. Detta innebär givetvis en extra kostnad för skolan, men man kan ju behålla den "stora" matsalen i alla fall. Sen anser jag även att detta bör finansieras med skattemedel som är avsatta just för skolmat istället för som det är nu att skolan får en summa per huvud.
Citera
2012-04-21, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fladder-Fitta
Nej det vore inte omöjligt. Då handlar det ju mest om utrymme för skolan. Dock skulle ju detta kosta ännu mer för skolan så det blir ju svårt om man ser det så. Men om företaget som gör maten samt levererar den till skolan gjorde låt säga 2 eller tre olika rätter att välja på och att barnen fick välja utifrån dessa, det skulle kanske vara något. Detta innebär givetvis en extra kostnad för skolan, men man kan ju behålla den "stora" matsalen i alla fall. Sen anser jag även att detta bör finansieras med skattemedel som är avsatta just för skolmat istället för som det är nu att skolan får en summa per huvud.

Men om ett företag levererar 3 olika men alla lika dåliga rätter så bli det ju ganska poänglöst. För en fungerande kokurnans kravs ju att slut konsumenten kan säga nej till en leverantör pga bristand kvalitet inte bara för högt pris och det är ju ändock barnen som är slut konsument. Dom kommer ju säga nej vare sig det finns ett alternativ eller inte.
Citera
2012-04-22, 02:19
Medlem
Fladder-Fittas avatar
Citat:
Men om ett företag levererar 3 olika men alla lika dåliga rätter så bli det ju ganska poänglöst. För en fungerande kokurnans kravs ju att slut konsumenten kan säga nej till en leverantör pga bristand kvalitet inte bara för högt pris och det är ju ändock barnen som är slut konsument. Dom kommer ju säga nej vare sig det finns ett alternativ eller inte.

Barnen är otroligt kräsna, så om man skulle ge barnen full demokratisk rätt i det hela skulle sluta med att de bytte matleverantör varannan vecka. Kanske om det fanns någon form av föräldrarråd på skolorna så barnen kan säga till sina föräldrar vad det tycker om olika saker och att föräldrarna kan enas och få igenom sina och barnens saker. Föräldrarna får då tillsammans med lärare samt rektor diskutera och bestämma om förändringar måste ske. Sen kanske också eleverna kan välja ut en eller två hängivna representanter som kan medverka på dessa möten.
Citera
2012-04-22, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fladder-Fitta
Barnen är otroligt kräsna, så om man skulle ge barnen full demokratisk rätt i det hela skulle sluta med att de bytte matleverantör varannan vecka. Kanske om det fanns någon form av föräldrarråd på skolorna så barnen kan säga till sina föräldrar vad det tycker om olika saker och att föräldrarna kan enas och få igenom sina och barnens saker. Föräldrarna får då tillsammans med lärare samt rektor diskutera och bestämma om förändringar måste ske. Sen kanske också eleverna kan välja ut en eller två hängivna representanter som kan medverka på dessa möten.

Det håller jag inte med om. Jag hör till dom som även i vuxen ålder tycker storköks maten har en vidrig både smak och konsistens. Jag tycker faktiskt att vår syn på mat som något man skall kasta i sig så fort som möjligt bara för att bli mätt är horribel. Det är ju det faktum att vi är tänkande individer som gör att vi uppskattar god mat som luktar gott och ser god ut även för ögat. Vi är inte djur som bara vill bli mätta. Men vi ska kanske degenerera från att vara människor till att bli något lägre stående djur?
Citera
2012-04-22, 15:54
Medlem
Fladder-Fittas avatar
Citat:
Det håller jag inte med om. Jag hör till dom som även i vuxen ålder tycker storköks maten har en vidrig både smak och konsistens. Jag tycker faktiskt att vår syn på mat som något man skall kasta i sig så fort som möjligt bara för att bli mätt är horribel. Det är ju det faktum att vi är tänkande individer som gör att vi uppskattar god mat som luktar gott och ser god ut även för ögat. Vi är inte djur som bara vill bli mätta. Men vi ska kanske degenerera från att vara människor till att bli något lägre stående djur?

Jag håller med dig om att vår syn på mat är något vidrigt. Men om en skola men låt säga 1000 elever skulle försöka tillfredsställa varenda elev varenda dag så ger man sig på ett omöjligt uppdrag. Det kommer alltid finnas någon som inte uppskattar maten lika mycket som någon annan.
Citera
2012-04-25, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Det är väl just det den är bevisad att inte vara!? Som sagt så ska ju maten som serveras i fängelser vara bättre, var en del liv om det för nåt år sedan.

Tycker inte skolmaten var så jäkla dålig ändå, visst var det trist att käka i stort sett samma mat i 13 år men det var ändå rätt sällan det var totalt oätbart tycker jag. Bara att dra och käka ute om det inte passar, eller käka en tallrik fil med flingor/mackor med mjölk. Det är trots allt enbart lunch.

Måste säga att jag inte förstår det här med gnäll på skolmaten. Jag tyckte den var hyfsat bra när jag gick i skolan.

Men den kan ju ha blivit sämre. Och det kan ju också vara olika från den ena kommunen till den andra.

Den lilla erfarenheten jag har av sjukhusmaten var att den också var rätt ok. Men å andra sidan sett var jag inlagd så korta perioder och det har ju bara varit på ett sjukhus.
Citera
2012-05-02, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Måste säga att jag inte förstår det här med gnäll på skolmaten. Jag tyckte den var hyfsat bra när jag gick i skolan.

Men den kan ju ha blivit sämre. Och det kan ju också vara olika från den ena kommunen till den andra.

Den lilla erfarenheten jag har av sjukhusmaten var att den också var rätt ok. Men å andra sidan sett var jag inlagd så korta perioder och det har ju bara varit på ett sjukhus.

Smaken är som baken delad, men skolmaten är likriktande utan valmöjligheter, kan det vara där felet ligger?
Senast redigerad av dewpo 2012-05-02 kl. 16:22.
Citera
2012-05-02, 17:05
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayyden
Utanför Sveriges gränser, dvs övriga världen.. där betalar man för sämre mat i skolorna.

I Sverige klagas det på gratis mat.

Njä, låt ungjävlarna gå några veckor på en förortsskola i Glasgow. Så kanske det blir tyst.
http://existenz.se/out.php?id=53151

Bilder på skolmat ifrån olika länder, Sverige är en av dem som det ser sämst ut på, vissa ser ju ut som gourmet-måltider...
Citera
2012-05-02, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
http://existenz.se/out.php?id=53151

Bilder på skolmat ifrån olika länder, Sverige är en av dem som det ser sämst ut på, vissa ser ju ut som gourmet-måltider...

allt går ju fixa med lite extra färg på bilderna! Men den maten ser inte ut som det brun-beigea som jag fick i skolan. Inte som den överkokta jag får nu på sjukan heller... https://picasaweb.google.com/115039590249851774724/LiteBilder#5737961908281125954 , sen är det ju lite svårt att fånga smak på bild...
Citera
2012-05-09, 19:47
Medlem
robotpsychologists avatar
Jag är ordentligt kräsen och tyckte att skolmaten var helt underbar faktiskt. Visst, det fanns ett par rätter som man verkligen inte villa stoppa i sig men var det verkligen någon här som tackade nej när korv stroganoff eller liknande serverades?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in