Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
läser man inte idrott ända till trean? Oh well... Nej, man måste inte ha ett tidtagarur. Ha klocka med dig för säkerhets skull, det brukar alltid finnas i provlokalen annars.
Det finns väldigt mycket info på internet, men kortfattat skriver du första delen klockan nio, du har 50 minuter på dig. Du får ett svarshäfte där du markerar svaren och ett häfte med själva frågorna. Varje pass är antingen kvantitativ eller verbal del, det är totalt 5 pass, varav ett är en test-del som inte inverkar på resultatet i efterhand. Man brukar inte få reda på vilket detta test-prov är och du bör försöka lika hårt på alla delar.
Finns normeringstabeller på studera.nu där du kan läsa om var gränserna går för respektive snitt, tänk dock på att normeringen byts vid varje provtillfälle. HT 2011 krävdes t.ex. 71/80 för 2.0 på kvant-delen, i år var det 68/80.
Jag tycker provet är svårare att göra på datorn, men det behöver inte gälla för alla. 1.4 är långt över medel så det kan du vara nöjd med. Lycka till!
Det finns väldigt mycket info på internet, men kortfattat skriver du första delen klockan nio, du har 50 minuter på dig. Du får ett svarshäfte där du markerar svaren och ett häfte med själva frågorna. Varje pass är antingen kvantitativ eller verbal del, det är totalt 5 pass, varav ett är en test-del som inte inverkar på resultatet i efterhand. Man brukar inte få reda på vilket detta test-prov är och du bör försöka lika hårt på alla delar.
Finns normeringstabeller på studera.nu där du kan läsa om var gränserna går för respektive snitt, tänk dock på att normeringen byts vid varje provtillfälle. HT 2011 krävdes t.ex. 71/80 för 2.0 på kvant-delen, i år var det 68/80.
Jag tycker provet är svårare att göra på datorn, men det behöver inte gälla för alla. 1.4 är långt över medel så det kan du vara nöjd med. Lycka till!
Tackar. Jag slutar precis tvåan och har slarvat på idrotten och därmed fått VG. Ämnet ger 100 poäng, och då jag läst det i 4 terminer nu så påverkar även min prestation i ettan betyget.
De matematiska delarna går helt felfritt och den enda anledningen till att jag inte skrapat hem 2.0 på dessa delar är för att jag antingen hamnat i fel tankebana eller helt enkelt tänkt ''för långt''. Däremot är den verbala delen en annan femma, på orddelen fick jag 50% fel!
Finns ju såklart mongon som skriver 1.8+ under gymnasieperioden men de är försvinnande få (även om de ökar nu när matematikdelens inflytande på totalresultatet ökar).