2012-05-08, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
läser man inte idrott ända till trean? Oh well... Nej, man måste inte ha ett tidtagarur. Ha klocka med dig för säkerhets skull, det brukar alltid finnas i provlokalen annars.

Det finns väldigt mycket info på internet, men kortfattat skriver du första delen klockan nio, du har 50 minuter på dig. Du får ett svarshäfte där du markerar svaren och ett häfte med själva frågorna. Varje pass är antingen kvantitativ eller verbal del, det är totalt 5 pass, varav ett är en test-del som inte inverkar på resultatet i efterhand. Man brukar inte få reda på vilket detta test-prov är och du bör försöka lika hårt på alla delar.

Finns normeringstabeller på studera.nu där du kan läsa om var gränserna går för respektive snitt, tänk dock på att normeringen byts vid varje provtillfälle. HT 2011 krävdes t.ex. 71/80 för 2.0 på kvant-delen, i år var det 68/80.

Jag tycker provet är svårare att göra på datorn, men det behöver inte gälla för alla. 1.4 är långt över medel så det kan du vara nöjd med. Lycka till!

Tackar. Jag slutar precis tvåan och har slarvat på idrotten och därmed fått VG. Ämnet ger 100 poäng, och då jag läst det i 4 terminer nu så påverkar även min prestation i ettan betyget.

De matematiska delarna går helt felfritt och den enda anledningen till att jag inte skrapat hem 2.0 på dessa delar är för att jag antingen hamnat i fel tankebana eller helt enkelt tänkt ''för långt''. Däremot är den verbala delen en annan femma, på orddelen fick jag 50% fel!
Citera
2012-05-08, 18:43
Medlem
Gröne Gunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosinus40
Tjena!

Jag går i tvåan och har aldrig skrivit högskoleprovet. Har ganska bra betyg, men fått ett VG i idrott i ettan vilket sänkt mitt snitt en bit. Hursomhelst har jag tänkt skriva provet till hösten, och jag undrar hur det går till? Hur löser man uppgifterna/var svarar man? Måste man ha ett tidtagarur?

Jag har gjort gamla prov som ligger på internet, och försökt följa tiden korrekt. På ett av dem fick jag 62/80 på den kvantitativa delen och det genererade mig ett 1.7. På den verbala fick jag dock 1.0, och om jag räknat rätt ger det mig ett snitt på (1,7 + 1,0) / 2 = 2,7 / 2 ~ 1.4

Är det ett bra resultat för att ha skrivit provet hemma? Hursomhelst, vad skulle krävas för ett 1.7 eller 1.8? Jag märker att jag är urusel på den verbala delen, och fick typ 3-4 rätt på läsförståelsen. Jag går förövrigt på det naturvetenskapliga programmet.

1.4 är för din ålder med alla mått ett mycket gott resultat, sen kommer vissa stollar här på flashback att säga annat, men dom har fel.
Citera
2012-05-08, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gröne Gunnar
1.4 är för din ålder med alla mått ett mycket gott resultat, sen kommer vissa stollar här på flashback att säga annat, men dom har fel.

Mjo, men jag siktar på läkarprogrammet och det känns lite uteslutet just på grund av faktumet att jag inte kommer ha 20,0 då jag går ut gymnasiet, utan runt 19,00-19,50
Citera
2012-05-08, 19:55
Medlem
MrsBlaises avatar
Citat:
Mjo, men jag siktar på läkarprogrammet och det känns lite uteslutet just på grund av faktumet att jag inte kommer ha 20,0 då jag går ut gymnasiet, utan runt 19,00-19,50
du kan inte läsa till några kurser som ger meritpoäng då?
Citera
2012-05-08, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBlaise
du kan inte läsa till några kurser som ger meritpoäng då?

Jodå, men max 2,5 meritpoäng, vilket skulle resultera i cirka 21.50-22.00 i snitt vilket ändå inte räcker till läkarlinjen.
Citera
2012-05-08, 21:25
Medlem
Gröne Gunnars avatar
Citat:

Då kan jag säga dig det här; efter trean i gymnasiet kladdade jag ner ett 1.1 på HP. Nu senast, ett par år senare, skrev jag 1.9. Så 1.4 i trean är knappast något att hänga läpp för Finns ju såklart mongon som skriver 1.8+ under gymnasieperioden men de är försvinnande få (även om de ökar nu när matematikdelens inflytande på totalresultatet ökar).
Citera
2012-05-08, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gröne Gunnar
Då kan jag säga dig det här; efter trean i gymnasiet kladdade jag ner ett 1.1 på HP. Nu senast, ett par år senare, skrev jag 1.9. Så 1.4 i trean är knappast något att hänga läpp för Finns ju såklart mongon som skriver 1.8+ under gymnasieperioden men de är försvinnande få (även om de ökar nu när matematikdelens inflytande på totalresultatet ökar).

Jag förstår, tackar

Då blir det nog att nöta ordlistor och läsa gamla klassiker kommande år!
Citera
2012-05-09, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Det där är ju dock helt fel. Du kan kryssa såpass random att du träffar 2,0. Sedan är det här totalt orealistiskt men att tvärsäkert slå fast att "kryssa random" ger 0,0 är brutalt felaktigt.

Nej det är inte brutalt felaktigt, man kommer med ganska stor sannolikhet få 0.0 om man gissar så att uppmuntra någon till att göra det är både slöseri med pengar och tid.

Oavsett så är sannolikheten mycket större att få bättre resultat om man försöker göra provet.
Citera
2012-05-09, 12:43
Medlem
Citat:
Jag förstår, tackar

Då blir det nog att nöta ordlistor och läsa gamla klassiker kommande år!
Jag skrev själv 1.4 i tvåan (visserligen det gamla provet) och 1.8 på det senaste provet, nära 1.9. Utan några vidare förberedelser, kan tilläggas. Jag går nu i trean och har sökt in till läkarlinjen.

Om du dessutom förbereder dig ordentligt tror jag absolut att du kan nå minst 1.8. Om det nu inte skulle lösa sig (du kan fortfarande skriva två gånger till innan studenten) kan du ju alltid prova på PIL, eller ta ledigt efter gymnasiet och göra högskoleprovet igen. Vill du verkligen bli läkare tror jag du har alla möjligheter att klara det.
Citera
2012-05-09, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sackr
Jag skrev själv 1.4 i tvåan (visserligen det gamla provet) och 1.8 på det senaste provet, nära 1.9. Utan några vidare förberedelser, kan tilläggas. Jag går nu i trean och har sökt in till läkarlinjen.

Om du dessutom förbereder dig ordentligt tror jag absolut att du kan nå minst 1.8. Om det nu inte skulle lösa sig (du kan fortfarande skriva två gånger till innan studenten) kan du ju alltid prova på PIL, eller ta ledigt efter gymnasiet och göra högskoleprovet igen. Vill du verkligen bli läkare tror jag du har alla möjligheter att klara det.

Sweet! På den kvantitativa delen tror jag faktiskt att jag kan skriva 2.0 eftersom matematik definitivt är min starka sida, så det gäller som sagt bara att skriva ett 1.4-1.5 på den verbala.

Jag menar, jag brinner för biologi, kemi, fysik och matematik så det är definitivt inom det området jag vill utbilda mig i och jag finner läkaryrket särskilt lockande.
Citera
2012-05-09, 16:52
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Det fetstilta är lika överdrivet som dina öppningsrader, i mitt tycke.

95% av alla som skriver provet skriver under 1,7. Ändå är 1,7 "ganska bra"?
Citat:
Ursprungligen postat av facit88
haha! Hur kan man gå från "ganska bra" till "mycket bra"?
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBlaise
Har har man dessutom höga poäng på HPs verbala del så vet man ju att hyfsat bra och ganska bra betyder samma sak!
Lite tråkigt att ni skulle haka upp er på mitt ordval där... Jag anser att orden "ganska" och "hyfsat" väldigt lika, men inte riktigt jämnlika. I min värld är ganska > hyfsat. Särskilt på högre nivåer blir skillnaden poängmässigt väldigt liten, varpå mer nyanserade "omdömen" krävs för att kunna särskilja provtagares prestation. Min personliga bedömningstabell är som sagt både min egen såväl som subjektiv. Jag bedömer utifrån helt andra förutsättningar än ni gör och således blir våra omdömen olika. Jag kan hålla med om att min bedömingstabell är något "skev" jämfört vad medel-Svensson kan tänkas anse, men det beror som sagt på min subjektiva syn på saken. Däremot gav jag ett objektivt svar om att >1.2 ansågs vara representabelt, vilket var det skribenten ville ha reda på.
Senast redigerad av sckrz-krk 2012-05-09 kl. 17:08.
Citera
2012-05-10, 15:26
Medlem
hur kollar man vad man fick för resultat på höskoleprovet? man ska gå in på nån hemsida eller nått va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in