2012-05-06, 10:33
Medlem
Läste lite i nån tråd här på FB, där nån användare hänvisade till "anknytningsteorin" som förklarar att de relationsproblem man har som vuxen har att göra med problem i barndomen och anknytningen till sina föräldrar. Det fanns tre huvudsakliga "typer" som jag förstod det:

De två sista passar in PRECIS på mig och min pojkvän (har läst Hemligheten där man har gått in mer på djupet på vad alla typerna betyder och innebär). Han är den undvikande och jag är den ambivalenta.

Nu kan jag ju jobba med mig själv inser jag, men vad göra med karln egentligen? Någon som varit i en liknande situation?
Citera
2012-05-06, 10:41
Medlem
DuSomTroddes avatar
Jag skulle mer säga att jag passar in i den andra kategorin, för mina senaste förhållanden har vart sådär... Främst var det för att de bodde så in i helvete långt bort och jag orkade inte åka dit.

Försök att inte vara för klängig men ändå nära.
Citera
2012-05-06, 13:39
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3864
Läste lite i nån tråd här på FB, där nån användare hänvisade till "anknytningsteorin" som förklarar att de relationsproblem man har som vuxen har att göra med problem i barndomen och anknytningen till sina föräldrar. Det fanns tre huvudsakliga "typer" som jag förstod det:

De två sista passar in PRECIS på mig och min pojkvän (har läst Hemligheten där man har gått in mer på djupet på vad alla typerna betyder och innebär). Han är den undvikande och jag är den ambivalenta.

Nu kan jag ju jobba med mig själv inser jag, men vad göra med karln egentligen? Någon som varit i en liknande situation?

Ingenting tyvärr.
All förändring måste komma inifrån varje människa själv. Att "jobba med sig själv" gör ont och man måste vara motiverad för att ta itu med det. Det enda du kan göra är att förhålla dig till honom, och det har du ju märkt att ju mer klängig du är, ju mer backar han.

Vet inte om han är bra för dig, du blir avvisad som du en gång blivit som barn.
Citera
2012-05-06, 20:14
Moderator
VitKallas avatar
Du kan bara jobba med dig själv, inte han. Du kan ta upp det med honom, men inget mer. Vad han väljer att göra, hur han väljer att reagera på vad du har att säga (oavsett rätt eller fel i ditt tycke) så har han bara ansvar för sig och du för dig. Du kan inte göra hans jobb. Bara ditt eget. Den ende du kan ändra på är dig själv.

Tro mig, jag vet vad jag pratar om.
Citera
2012-05-07, 09:03
Medlem
Tack för svaren!

Jo jag förstår att jag inte kan göra så mycket åt hans situation, men kan jag på något vis hjälpa? Vissa saker som de tar upp i Hemligheten stämmer in så sjukt klockrent, som t ex att hans "typ" drar sig undan när det dyker upp situationer som kan vara avgörande för relationen, när man egentligen borde göra tvärtom. De gånger jag har varit nära på att göra slut/sagt att jag inte är säker på mina känslor så har han gjort precis så. Bara stängt igen, slutat prata, spaceat ur, låtit mig gå.

Finns det nåt smidigt sätt man kan ta upp det här med honom? Jag har sagt att han känns lite likgiltig ibland osv, men om man ska tro på anknytningsteorin så är det ju nåt som bottnar i så mycket mer uppenbarligen.
Citera
2012-05-07, 11:58
Medlem
Gosifs avatar
Andra kategorin helt klart. Är extremt social på jobbet men är det saker vi sak göra utanför arbetet, om det inte är julbord, så drar jag mig oftast ur. Inviter till fester, då har jag annat för mig, helt enkelt upptagen. Oftast med mig själv. Trivs bäst i mitt egna sällskap på ledig tid. Varför? Fråga inte mig.
Citera
2012-05-07, 12:16
Medlem
KloBengans avatar
Det här känns som typiskt dogmatiska ursäkter för osäkra människor. Jag säger inte att teorin är dålig eller sådär, men som den är framställd i det här avseendet går det att likna med ett horoskop. Beskrivningarna är så breda, generella och situationsberoende att jag själv i viss mån kan känna igen mig i alla kategorier, tror det samma gäller de flesta.

Problemet är att folk ställer in sig på att de prompt ska tillhöra just en av dessa kategorier, och tror att de är dömda till en viss roll resten av livet. Det är givetvis inte så enkelspårigt, utan mycket mer dynamiskt än så.

Teorin är OK, men jag ser inte riktigt syftet med att kategorisera sig själv i onödan. Man vet väl själv hur man är, utan att behöva sålla sig till en specifik grupp i en befintlig teori?
Citera
2012-05-07, 12:44
Medlem
Malkos avatar
Citat:
Tack för svaren!

Jo jag förstår att jag inte kan göra så mycket åt hans situation, men kan jag på något vis hjälpa? Vissa saker som de tar upp i Hemligheten stämmer in så sjukt klockrent, som t ex att hans "typ" drar sig undan när det dyker upp situationer som kan vara avgörande för relationen, när man egentligen borde göra tvärtom. De gånger jag har varit nära på att göra slut/sagt att jag inte är säker på mina känslor så har han gjort precis så. Bara stängt igen, slutat prata, spaceat ur, låtit mig gå.

Finns det nåt smidigt sätt man kan ta upp det här med honom? Jag har sagt att han känns lite likgiltig ibland osv, men om man ska tro på anknytningsteorin så är det ju nåt som bottnar i så mycket mer uppenbarligen.

Att han är likgiltig har med dig att göra. Du är typisk tjej när du försöker manipulera honom med att göra slut. Att du inte har dumpat honom visar bara hur rätt han har när han inte lyssnar på dina känslostyrda argument.

Det är ditt fel tjejen! Lägg ner denna teoriskiten och försök förstå hans perspektiv.
Vem vet, du kanske får precis det du vill ha. Bete dig inte som alla andra typiska losers till tjejer utan kille.

Lycka till!
Citera
2012-05-07, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malko
Att han är likgiltig har med dig att göra. Du är typisk tjej när du försöker manipulera honom med att göra slut. Att du inte har dumpat honom visar bara hur rätt han har när han inte lyssnar på dina känslostyrda argument.

Det är ditt fel tjejen! Lägg ner denna teoriskiten och försök förstå hans perspektiv.
Vem vet, du kanske får precis det du vill ha. Bete dig inte som alla andra typiska losers till tjejer utan kille.

Lycka till!

Fast han har ju varit likgiltig långt innan jag började tveka på förhållandet, eftersom jag är en person som behöver mycket närhet och han är dålig på att visa sina känslor vilket har fått mig att tvivla på om han överhuvudtaget har känslor för mig! Det är väl en rätt naturlig reaktion,eller?

"Teoriskiten" tyckte jag var en intressant beskrivning som kändes väldigt träffande, men självklart kan det bero på andra faktorer också, som ens erfarenheter under det vuxna livet. Dessutom känns det betydligt bättre att han skulle vara kall mot mig pga saker som har hänt honom, än pga avsaknad av känslor för mig.

Min bror passar också väldigt bra in på beskrivningen av en ambivalent typ, och jag minns mycket väl hela pärsen som han gick igenom med sin enda flickvän. Att vi båda är likadana när det kommer till relationer tycker jag inte man ska utesluta är pga att vi faktiskt har haft samma uppväxt.

Men ja, min pojkvän har sagt att han inte är "van" vid att vara tillsammans med någon och att han är dålig på att visa känslor vilket i MIN värld är helt oförståeligt. Jag drivs av mina känslor och när jag känner att han är kylig, ja då blir jag likadan tillbaka eftersom jag känner mig avvisad och är han något så när kärleksfull, då bubblar jag av kärlek tillbaka.
Citera
2012-05-08, 00:06
Medlem
ylletrasas avatar
Citat:

den andra kategorin var en klockren JAG! allt stämde där. har alltid funderat på varför?
sånt här e intressant o finns mkt att fundera kring.
Citera
2012-05-08, 07:27
Medlem
Jag tycker också att teorin var intressant! Jag tycker inte heller den är särskilt generellt beskriven utan det verkar ändå finnas 3 ganska skiljda urtyper.

Sen måste jag lägga till mitt tidigare svar att jag inte har varit nära att göra slut med min kille BARA pga att han varit lite kall och likgiltig, utan vid två tillfällen pga några saker han gjorde som var näst intill oförlåtliga, enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in