Naturligtvis borde jag läsa bibeln mera noggrant (det borde alla kristna och i synnerhet präster och teologer)
Jag gissar på att du syftar på att åklagaren genom sitt fall blivit en fallen ängel och i rollen som fallen ängel kan utgör ett alternativ till Gud. Jag förmodar att det var i protest mot att Gud valde människor i stället för änglar som tilltänkt brud till Sonen, som åklagaren föll. Men vad jag undrade över var varför det behövdes en åklagare i Guds rike, om det inte fanns några lagar som Gud lovat att döma efter (och då tänkte jag naturligtvis i första hand på före åklagarens fall).
Av någon anledning menar man ju att om Gud är en rättrådig Gud och mäktigast av alla, så kan han ändra sina lagar hur som helst, men skulle verkligen en kärleksfull Gud föredra att uppträda som en opålitlig tyrann framför att införa rättsäkerhet i sitt rike?
Citat:
Men Herrens plan står fast för evigt, hans avsikter från släkte till släkte. Ps 33:11
Citat:
Förkunna bland folken: Herren är konung! Världen står fast, den kan inte rubbas.
Han dömer folken med oväld.Ps 96:10
Citat:
Herre, du är min Gud jag vill lova dig och prisa ditt namn.
Du har utfört dina allvisa planer, dina löften från fordom står orubbligt fast. Jes 25:1