2012-05-05, 15:28
Medlem
Vad tror ni skulle hända om regeringen avskaffade arbetsgivaravgifterna och sänkte inkomstskatterna ytterligare?

Vad skulle de få för konsekvenser för det rika samt det fattiga?
Citera
2012-05-05, 15:55
Medlem
Om regeringen avskaffade arbetsgivaravgifterna skulle det göra att fler småföretagare vågade anställa och därmed skulle det blir fler jobb i landet. Denna ändring skulle även kunna driva upp lönenivån generellt, eftersom dessa avgifter tas ut procentuellt. Det skulle påverka så kallade "rika" och så kallade "fattiga" ungefär likadant, fast det är klart att ett antal arbetslösa skulle få arbete. Å andra sidan skulle företagen generellt gå bättre med fler anställda vilket skulle ge ägarna större vinst.

Om man sänkte inkomstskatterna på samma vis för alla så skulle det faktiskt gynna den som är "fattig" mer. Nu kommer jag bli halshuggen av vänstereliten, men för den som har 12 000 i nettolön är en tusenlapp mer i månaden en smärre förmögenhet, medan den som har ut 30-40 000 netto blankt struntar i ett par tusen hit eller dit.

Det kritiska är att kunna finansiera vård, skola och så vidare på samma sätt som idag. Man kan alltså inte sänka hur mycket som helst. Dock tror jag inte det är så jäkla svårt att hålla igång en sjukvård med en vårdkö på flera månader, en skola där man återanvänder skolböcker i 10-20 år och en polis som inte hinner åka på inbrott, om jag skall vara ärlig.
Citera
2012-05-05, 16:15
Medlem
Bbobis avatar
fel
Citera
2012-05-05, 16:16
Medlem
Bbobis avatar
Antar att du är ansvarsfull nog att spara ihop till din pension själv.

Eller det lät såklart fel. Det resulterar i att dagens pensionärer inte får några pengar då vi som arbetar idag betalar för deras pension och nästa generation för oss etc etc.

Om du ska få pension när du bli gammal är det en förutsättning att pengar betalas in. För det finns inga pengar i en liten kassabox som väntar på att du ska bli gammal.

Då ska man antingen ta dom pengarna från annat håll (vart?) eller låta oss ruttna bort.
Senast redigerad av Bbobi 2012-05-05 kl. 16:19.
Citera
2012-05-05, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Eller det lät såklart fel. Det resulterar i att dagens pensionärer inte får några pengar då vi som arbetar idag betalar för deras pension och nästa generation för oss etc etc.

Om du ska få pension när du bli gammal är det en förutsättning att pengar betalas in. För det finns inga pengar i en liten kassabox som väntar på att du ska bli gammal.

Då ska man antingen ta dom pengarna från annat håll (vart?) eller låta oss ruttna bort.
Har du någon gång öppnat ditt orangea kuvert eller gjort en pensionsprognos? Man får knappt någonting av den statliga pensionen som det är. Privat sparande är ett måste idag.
Citera
2012-05-05, 18:07
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmisan
Vad tror ni skulle hända om regeringen avskaffade arbetsgivaravgifterna och sänkte inkomstskatterna ytterligare?

Vad skulle de få för konsekvenser för det rika samt det fattiga?

Det skulle bli väldigt mycket billigare att anställa folk så sysselsättningen har MÖJLIGHET att öka en hel del. Om företagarna sitter still i båten och håvar in de kronor som sparas eller omsätter dem på personal är osäkert.

Effekten av sänkningen på restaurangmomsen blev inte så bra som väntat, väldigt många krögare tog extrapengen i egen ficka istället för att anställda mer personal.

Förmodligen blir det även så om arb.givarSTRAFFavgiften avskaffades.
Ka-ching i herr företagares portmonä. Statens jakt på pengar fortsätter.
Citera
2012-05-05, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Det skulle bli väldigt mycket billigare att anställa folk så sysselsättningen har MÖJLIGHET att öka en hel del. Om företagarna sitter still i båten och håvar in de kronor som sparas eller omsätter dem på personal är osäkert.

Effekten av sänkningen på restaurangmomsen blev inte så bra som väntat, väldigt många krögare tog extrapengen i egen ficka istället för att anställda mer personal.

Förmodligen blir det även så om arb.givarSTRAFFavgiften avskaffades.
Ka-ching i herr företagares portmonä. Statens jakt på pengar fortsätter.
Jag vill säga emot dig där lite. Jag kan visserligen bara tala för mig själv och personerna jag känner som sitter i företagsledningar, men på många arbetsplatser skulle vi behöva mer folk. Dock finns det inte pengar nog. Hos oss hade vi nog ökat personalstyrkan med 20-30 % om det hände.
Citera
2012-05-05, 18:50
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opera-Ghost
Jag vill säga emot dig där lite. Jag kan visserligen bara tala för mig själv och personerna jag känner som sitter i företagsledningar, men på många arbetsplatser skulle vi behöva mer folk. Dock finns det inte pengar nog. Hos oss hade vi nog ökat personalstyrkan med 20-30 % om det hände.

Fan va bra.
Dock tror jag aldrig den kommer tas bort. Snarare höjas.
Varför ? För att dom kan.
Citera
2012-05-05, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Enda rimliga hade varit att höja stadslånet motsvarande vad det står i allas orangea kuvert och göra pensionen personlig direkt. Visst kommer att kosta en massa men det är enda sättet att skapa ett hållbart pensionssystem och inte ett pyramidspel som kräver en ständigt ökande befolkning.

Angående arbetsgivaravgifterna så skulle det naturligtvis behövas höjda löner för att kompensera de delar som täcks av avgiften idag som tex. pensionen. Men vi kan nog utgå ifrån att ca 40 % av dagens avgift hade räckt för att täcka det resten hade tillfallit företaget som antagligen hade anställt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in