Flashback bygger pepparkakshus!
2012-04-28, 14:25
Medlem
Fula Gubbens avatar
... (såg att jag postat samma info i tråden redan)
Citera
2012-04-28, 21:20
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Det som gör mig förvånad, är denna films popularitet. Den handlar ju om ungdomar, som till övervägande delen är losers.

Men många svenska ungdomar kanske identifierade sig med dessa personer.

På vilket sätt är dom losers?
Citera
2012-04-28, 22:52
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gandy
Hade Ivarsson också varit en av Hildebrants "pojkar" tro?
Nej, han var åt helvete för gammal för att motsvara Staffans dåtida anspråk. I dag får SH nöja sig med 30-åringar, då hade det aldrig, och inte ens en 23-åring, kommit på fråga. Fråga Paolo Roberto.

Citat:
Ursprungligen postat av Agent-f
Hildebrand är inte ens bög...han är bara humanist...han har haft både fru och har barn
Jag vet inte riktigt vad "humanist" ska betyda här. Menar du en karl som tänder på "gossar"?

Han är Bög, Håmo och allt som hör till den läggningen, det har han själv berättat om. Fatta det och sluta uppföra dig som om du vore hans alla hans laster överslätande pojkvän!
Citera
2012-04-29, 01:17
Medlem
Roadworkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
”Alexander” – Sebastian Håkansson
Redan innan Sebastian Håkansson spelade tonårssångaren Alexander i ”G” hade han blivit känd som Abbe i Madicken-filmerna. Under 1980-talet sjöng han i banden Alien Beat och Harlequin. Enligt Aftonbladets källor har Sebastian under senaste tiden arbetat med skivförsäljning. Han har åtta followers på Twitter, men har aldrig tweetat.

Sebastian Håkansson var med i en film till.
.
Två solkiga blondiner (1984)
http://www.imdb.com/title/tt0088308/
Citera
2012-04-29, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
På vilket sätt är dom losers?

Att du, som förmodat vuxen, ställer den frågan, är anmärkningsvärt. Jag var själv under 15 när filmen kom, men tyckte redan då, att herregud vilka losers karaktärerna i filmen är.

"Robban": en slashas, som hoppat av plugget i nian, skitit i att söka jobb, röker braj och bor hos mamma. Visserligen förändras han enligt den gamla klyschan "klipp dig och skaffa ett jobb" i slutet av filmen, men är ändå rakt igenom en loser utan ambitioner.

"Kim"; en vilsen typ, som inte vet om han är bög eller bää..även han en riktig slacker (tio år före det begreppet myntats!). Hans enda intresse är att få doppa veken.

"Alexander"; den ende i kompisgänget som visar lite drivkraft, i och med hans byte av popgrupp. Men även här träder jantelagen i funktion, och sätter denne medelmåtta på plats, där han hör hemma, i gruppen "Barn"..

Flera av filmens "skådespelare" är också en slags semi-losers i verkligheten. Ulrika visar både fläskig häck och muff i filmen, som dock inte blir någon vidare karriärtrampolin för hennes del.

Niels Jensen var/är nog en begåvad musiker, som dock slog igenom alldeles för tidigt. I filmen ser han ut som ett riktigt vrak; avmagrad som om han rökt en pipa till frukost dagligen i flera år. Han gifte sig endast 21 år gammal, och skaffade barn ungefär lika vansinnigt tidigt. Skilsmässan kom följdriktigt några år senare. Man får hoppas han mår bättre idag än 1983.

Niklas Wahlgren har väl fått filmroller enbart tack vare mamma och pappa. Dessutom jobbade han som taxichaffis under ganska lång tid, när rollerna uteblev. Vill minnas att han varit servitör dessutom.

S. Håkansson hade nog gärna blivit film/popstjärna, men han förblev en wannabe...

Själv tycker jag illa om filmen, som känns som en hyllning till svensk slätstrukenhet och jantelag. Om man ser lite mellan raderna, kan man upptäcka vissa subtila politiska budskap, som denne bögsosse PK-Hildebrand lyckats väva in i filmen. Man skulle kunna säga, att "Nürnberg 47" symboliserar allt det som Sverige tar avstånd från, medan "Barn" representerar Sverige.

Om jag inte missminner mig visas en grupp negroida barn i filmens slutscen, där "Alexander" sjunger - en hyllning till det mångkulturbejakande Sverige. Stockholm var dock inte så kontaminerat vid denna tid, så bögsossen fick nog res till Rinkeby för att rekrytera blattestatister.
Senast redigerad av Wahrsager 2012-04-29 kl. 16:57. Anledning: skrivfel
Citera
2012-04-29, 17:17
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Det som gör mig förvånad, är denna films popularitet. Den handlar ju om ungdomar, som till övervägande delen är losers.

Men många svenska ungdomar kanske identifierade sig med dessa personer.

På den tiden det begav sig var det här den första och enda "tonårs-film" som producerades i Sverige. Ett försök att göra en "high school-film" fast med motsvarande svenska pekpinnar och svensk moral á la 68-kulturpersonlighternas värdegrund.
Citera
2012-04-29, 22:11
Medlem
Bret-Harts avatar
Säg den tonåring som inte är osäker och vem vill inte doppa veken när man är femton?Hur folk ser ut har ju inget att göra om dom är losers eller inte,Alexander kände att det var fel i att skita i sina kompisar vilket är helt rätt och sunt och negroid barn pratade du om,jag såg ingen och inte någon invandrare i hela filmen och jag har ändå sett den 20-30 gånger
Citera
2012-04-29, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
På den tiden det begav sig var det här den första och enda "tonårs-film" som producerades i Sverige. Ett försök att göra en "high school-film" fast med motsvarande svenska pekpinnar och svensk moral á la 68-kulturpersonlighternas värdegrund.

Fel, fel!

Ungdomsfilmer har producerats sedan 1950-talet, ja kanske ännu tidigare. Ta filmen "491", från 1964, t. ex.

Niels Jensen medverkade för övrigt i "Sova räv", från 1981/82 - en ungdomsfilm, som nog förpassats in i glömskan.
Citera
2012-04-29, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Säg den tonåring som inte är osäker och vem vill inte doppa veken när man är femton?Hur folk ser ut har ju inget att göra om dom är losers eller inte,Alexander kände att det var fel i att skita i sina kompisar vilket är helt rätt och sunt och negroid barn pratade du om,jag såg ingen och inte någon invandrare i hela filmen och jag har ändå sett den 20-30 gånger

Din läsförståelse har uppenbara brister - liksom din skrivförmåga..jag orkar inte förklara allt en gång till.

Däremot kan du ha rätt i att det inte fanns några invandrarbarn i "G" - jag har inte sett skräpet på närmare 30 år.

Men seriöst, har du sett den 20-30 ggr, borde du söka hjälp...
Citera
2012-04-30, 00:43
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Fel, fel!

Ungdomsfilmer har producerats sedan 1950-talet, ja kanske ännu tidigare. Ta filmen "491", från 1964, t. ex.

Niels Jensen medverkade för övrigt i "Sova räv", från 1981/82 - en ungdomsfilm, som nog förpassats in i glömskan.

Ok. Det producerades massvis med svenska tonårsfilmer under 80-talet. Sova räv och G.
Citera
2012-04-30, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Ok. Det producerades massvis med svenska tonårsfilmer under 80-talet. Sova räv och G.

Haha...det gjordes fler. Nu kan jag inte komma på titlarna på rak arm. "Mackan" var en ungdomsfilm, som dock lär ha sågats av ungdomen... ...tror den kom 1980.
Citera
2012-04-30, 16:45
Medlem
Citat:
Haha...det gjordes fler. Nu kan jag inte komma på titlarna på rak arm. "Mackan" var en ungdomsfilm, som dock lär ha sågats av ungdomen... ...tror den kom 1980.

mackan kom -77.
plansch:
http://www.sfi.se/ImageVault/Images/...ltHandler.aspx

men samma regissör regisserade i början på 80-talet ungdomsfilmen inter rail. -88 kom ju ps sista sommaren och samma år släppte hildebrand ingen kan älska som vi. etc, etc...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in